De weg even kwijt..

Kijk maar op de site van Biggelaar.
Bedoel je dit zinnetje:
Eventuele revisiewerkzaamheden, denk daarbij aan Ducati’s met kilometerstanden boven
de 40.000, worden tijdens de grote beurten uitgevoerd, zoals; klepgeleiders, zuigerveren,
lagers, waardoor extra arbeidskosten vermeden worden
?
 
Met jouw budget zou ik gaan kijken naar een SV650 N, staan bekend als enorm goede fietsen. Eerste model met carb of de nieuwere met injectie. Voor meer vermogen kom je uit bij een sv1000N.

Mensen discussiëren altijd over de kosten van een Duc, nou is een sv ook een 90 graden twin met een enorm goede sound, misschien een alternatief voor een Duc als je daar over twijfelt.

de Shiver 750 is een leuk alternatief voor zowel de Duc als Sv, met een iets hoger budget (4000) vind je met geluk wel modellen met rond de 30k op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk liever in het service- en werkplaatshandboek van Ducati zelf. Daar reppen ze echt niet over het lichten van de koppen. Alleen maar over het stellen met de plaatjes / shims.
Krijg een beetje een wc-eend gevoel bij die site. Wij van wc-eend, adviseren wc-eend....
 
Bedoel je dit zinnetje:
Eventuele revisiewerkzaamheden, denk daarbij aan Ducati’s met kilometerstanden boven
de 40.000, worden tijdens de grote beurten uitgevoerd, zoals; klepgeleiders, zuigerveren,
lagers, waardoor extra arbeidskosten vermeden worden
?
Het ging om de prijzen,dus bij deze,
 
Met jouw budget zou ik gaan kijken naar een SV650 N, staan bekend als enorm goede fietsen. Eerste model met carb of de nieuwere met injectie. Voor meer vermogen kom je uit bij een sv1000N.

Dank je wel voor de tip. Toevallig rijdt een maatje van me een SV650 op dit moment en gaan we binnenkort een dagje toeren. Zullen eens even een stukje wisselen van motor en bekijken hoe dat bevalt.

Maar wat een prijzen voor een grote beurt.. Begrijp meteen waarom mensen 1: daar niet snel naar toe gaan zullen gaan voor het onderhoud van hun motor en 2: een Ducati kopen. Dit gaat toch nergens over. Voor dat geldt koop je er een andere motor bij! Dacht dat Molenaar in Ijsselstein duur was, maar dit slaat alles.
 
Dank je wel voor de tip. Toevallig rijdt een maatje van me een SV650 op dit moment en gaan we binnenkort een dagje toeren. Zullen eens even een stukje wisselen van motor en bekijken hoe dat bevalt.

Maar wat een prijzen voor een grote beurt.. Begrijp meteen waarom mensen 1: daar niet snel naar toe gaan zullen gaan voor het onderhoud van hun motor en 2: een Ducati kopen. Dit gaat toch nergens over. Voor dat geldt koop je er een andere motor bij! Dacht dat Molenaar in Ijsselstein duur was, maar dit slaat alles.

SV650 is erg leuke speelse motor, misschien wel wat klein voor je lengte...

V.w.b. Ducati verhaal denk ik dat er wat nuance aangebracht moet worden. Volgens mij kan gesteld worden dat het groot onderhoud aan een vierkleps Ducati in de regel een dure en tijdrovende klus is. Een luchtgekoelde tweeklepper is echt niet zo duur in het onderhoud. Riemen vervangen stelt geen reet voor en je kunt er vaak prima bij op zo'n duc. Heb wel eens een blokwissel gedaan bij zo'n ding en dat viel alles mee.
En ja, Biggelaar is duur. Maar, nogmaals, volgens mij is het zo dat als je een 'Biggelaar-beurt' doet je bijv. over 24.000km terug moet komen ipv 12.000. Dus ja, het is duurder, maar doordat Biggelaar grondig te werk gaat kun je langer door rijden. Correct me if I'm wrong.
 
Als fervent Ducatist nog even dit, de 2 klepsblokken (gemonteerd op veel Monsters) zijn zeer betrouwbaar, onderhoud is niet duurder dan die van een gemiddelde Japanner. Als je gaat zoeken kom je net zo veel problemen tegen bij andere merken, echter als je niet op tijd onderhoud pleegt aan een Duc kan je dat lelijk opbreken waar je een Japanner wat meer af kan beulen. Maar ook die heeft zijn onderhoud nodig! Waarom is de Monster anders zo'n succes en vele malen gekopieerd door het land van de rijzende zon?

De prijzen van 1000+ euro die hier gequote worden kloppen ook. Een 4 klepsblok in onderhoud vergt meer tijd, mijn 996SPS blok is een ramp om de kleppen te stellen omdat je er zeer moeilijk bij kan. Voor de panigale's is het nog erger, daar moet zowat de hele fiets voor uit elkaar.

Ik liet mijn Duc's altijd door Biggelaar onderhouden omdat deze gewoon heel veel ervaring hebben en weten hoe je zo'n fiets aan moet pakken. Mijn 996SPS is door de oude Jan geflowd en door Toine afgesteld, ik heb nog nooit zo'n strakke en fijne power afgifte curve gezien. Echter is het voor mij 1,5 uur enkele reis naar Biggelaar en ben ik door het faillisement van Scarpa bij Verduyn uitgekomen, ook dat zijn zeer kundige gepassioneerde mannen! Volgende week nieuwe koppeling na 50Kkm en 22 jaar oud laten monteren.
 
Toch een Shiver dan.

Als jij er een weet te staan met een normale kmstand (+/- 30***) die binnen mijn budget valt dan is dit zeker een mogelijke keuze. Helaas zijn deze niet te vinden.

Een Duc gaat het niet worden in ieder geval. Niet eens om bovenstaande reacties, maar meer omdat ik het gewoon niet voel als ik er naar kijken.
 
Om nog eens terug te komen op je vraag,een leuke naked voor 3000-3500,voor dat bedrag kom je toch terecht bij de al wat
oudere modellen,nu moet de motor vrij licht,wendbaar en ook nog aardig wat vermogen hebben,motoren die binnen jou budget vallen
zijn dan bijvoorbeeld de Honda Hornet 900,die voldoet aan de gestelde eisen,naked,redelijk licht,veel trekkracht en binnen je budget te vinden.
Maar als de VFR je goed beviel waarom niet kijken naar een later model VFR,die rijden toch een stuk beter dan het oude model.
Een naked is leuk ,maar ik voorspel dat je een kuip gaat missen.
 
Dat is echt persoonlijk..
Ja dat klopt,ik heb vele nakeds gehad en het is allemaal prima te doen op binnenwegen,maar op de rijksweg
miste ik een kuip toch wel,het word vrij onaangenaam bij hogere snelheden zeker als er behoorlijk wat wind staat.
Nu heb ik weer een motor met kuip en dat is met name op langere afstanden en koud weer toch wel een stuk
aangenamer dan zonder kuip.
 
@RG-gamma super bedankt voor je bericht. Hier kan is wel iets mee. Mijn Vfr is me Goed bevallen als eerste fiets, maar is niet de fiets die ik graag wil hebben. Daarnaast is de windbescherming met mijn lengte en de leeftijd van de fiets ook zeker niet ideaal te noemen. Natuurlijk kan ik hier van alles aan veranderen en verbeteren, maar waarom geld uitgeven terwijl ik eigenlijk graag een naked wil rijden en gewoon een speelse motor wil.

Over het algemeen rijdt ik het meeste op dijken en binnenwegen en als het mooi weer is. De snelweg hooguit als ik naar mijn werk ga, maar meestal ga ik binnendoor omdat het gewoon veel leuker rijdt. Daarnaast zijn er op een naked toch ook wel aanpassingen te doen waardoor de wind een stuk draagzamer kan worden.

Van het weekend de VFR eens uit de schuur halen en netjes poetsen. Dan mag hij binnenkort het internet op.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar zonder kuip is er helemaal geen windbescherming;),ik had zelf een klein windschermpje op mijn naked en dat
hielp wel wat maar niet veel.Ik heb best wel veel kuiploze motoren gehad en bij allemaal begon ik toch naar iets van
windbescherming te verlangen,maar dat is persoonlijk.Ik heb nu een motor met een enorm grote kuip en
in de winter rij ik gewoon met open helmvizier en heb zelfs beenverwarming op de motor,
en in de zomer kan ik diverse roosters open zetten,kortom ik vermaak me prima.
Als je voornamelijk over binnenwegen rijd is een 600cc naked de ideale motor licht,wendbaar en genoeg vermogen,
bijvoorbeeld een Hornet 600.En wil je wat meer trekkracht dan is de Hornet 900 ook geen verkeerde keuze,al
zal die wat minder licht en wendbaar aanvoelen dan de 600.En je heb ook nog de Hornet 600S met tophalf kuip.
led-bulbs-kit-for-honda-hornet-600-2003-2004-motorcycle_52574.jpg
1379388
 
Laatst bewerkt:
Ja maar zonder kuip is er helemaal geen windbescherming;),ik had zelf een klein windschermpje op mijn naked en dat
hielp wel wat maar niet veel.Ik heb best wel veel kuiploze motoren gehad en bij allemaal begon ik toch naar iets van
windbescherming te verlangen,maar dat is persoonlijk.Ik heb nu een motor met een enorm grote kuip en
in de winter rij ik gewoon met open helmvizier en heb zelfs beenverwarming op de motor,
en in de zomer kan ik diverse roosters open zetten,kortom ik vermaak me prima.
Als je voornamelijk over binnenwegen rijd is een 600cc naked de ideale motor licht,wendbaar en genoeg vermogen,
bijvoorbeeld een Hornet 600.En wil je wat meer trekkracht dan is de Hornet 900 ook geen verkeerde keuze,al
zal die wat minder licht en wendbaar aanvoelen dan de 600.En je heb ook nog de Hornet 600S met tophalf kuip.

Wat rij je nu als ik vragen mag?
De Hornet bekijk ik inderdaad ook regelmatig. Maar moet er gewoon eens op rijden.. het model is natuurlijk niet heel spectaculair vergeleken met bijvoorbeeld de Z750 of Gsr600. Die zijn beide net iets moderner en hipper dan het eerste type Hornet.

Wat wel jammer is, is dat het over het algemeen veel al 4-cilinders zijn binnen mijn budget. Op de SV en wat typische lesmotoren na (denk aan de ER6, Mt03 etc.)
 
Dat mag,een Goldwing:Y,ja het budget is het probleem,zou het ruimer zijn word de keus veel groter,
Honda is wel betrouwbaarder dan een Kawasaki,als je liever de richting van een 2 cilinder op wil dan zou je de SV1000
kunnen overwegen.
 
De keuze is weer reuze...
Vraag met een paar woorden, antwoord van tien meter. :W

Ik ben er blij mee.. liever dit dan helemaal geen reactie.

Een kleine update van mijn kant. De keuze om een andere motor te kopen is namelijk niet makkelijker geworden.
Vanmiddag met twee vrienden wezen touren en eens van motoren gewisseld.

Van mijn VFR ben ik overgestapt op een Ducati Monster 696 uit 2007. Natuurlijk een heel stuk jonger dan mijn 25 jaar oude Honda, maar wat een verschil. Het is net een fiets.. licht, makkelijk gooien en smijten, koppel onderin maar in de hogere versnellingen niet spectaculair. Remt goed met zijn Brembo's en strak afgeveerd. De schone rijwind bij 120 km, wat een verademing is met de turbulentie rond mijn helm op de VFR (double bubble kuipruit). Wel een hele kleine fiets en ver boven mijn budget.

Vervolgens overgestapt op een Suzuki SV650s. Ook een lichte fiets welke makkelijk stuurt. Remmen was helaas wat minder doordat de achterrem het niet goed deed. De zithouding vond ik krapper dan mijn VFR en het vermogen is een stuk minder dan ik gewend ben van mijn V4.

Verrassend was de reactie van mijn vrienden bij het afstappen van mijn motor. Waar ik verwacht had dat ze het oud, log en zwaar zouden vinden, waren ze allebei juist heel positief. Ze vonden hem soepel (motorisch), als een blok in de bochten en het is inderdaad iets meer werken maar vonden hem beide heel fijn voor een fiets van 25 jaar oud.

Nu ben ik gaan twijfelen of ik wel een andere motor moet kopen of gewoon eerst meer ervaring op moet gaan doen op deze motor (bochtentraining enz.). Eventueel de vering en remmen aanpassen om hem weer wat op te frissen.
Een andere optie is deze motor in de winter uit elkaar te halen er een naked van te gaan bouwen, waardoor de zithouding rechter wordt en het uiterlijk natuurlijk flink wordt aangepast.

Hierbij een voorbeeld:

Zoals je ziet.. genoeg om over na te denken.
 
De VFR is altijd een goed sturende fiets geweest,en zijn tijd ver vooruit toen hij uitkwam.
Ducati,s zijn altijd al goede stuurfietsen geweest met veel trekkracht onderin.
Wat betreft de turbulentie rond je helm,die kan ook versterkt worden door de
double bubble kuipruit,met een standaard kuipruit zou dat wel eens minder kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan