De weg even kwijt..

Noop87

MF'er
16 mrt 2019
39
13
Ijsselstein
Beste MF'ers,

Voor ik jullie hulp ga vragen zal ik mezelf eerst voorstellen. Ik ben Mitchell. 31 jaar oud en rij nu zo ongeveer 4 jaar motor. Na het behalen van mijn rijbewijs een goede Honda VFR 750 f uit 94 op de kop getikt waar ik met name als het mooi weer is lekker mijn km op maak. Ik ben niet iemand die gaat voor de top snelheid, maar meer iemand die gewoon lekker over de binnenwegen en dijkjes rijdt en een beetje wil spelen op de motor.

Dan kom ik nu met mijn vraag.. sinds het behalen van mijn rijbewijs heb ik altijd geroepen graag een naked bike te willen. Iets wat wendbaar is en waar ik lekker mee kan spelen. Denk aan vlot bochtenwerk, lekker de bocht uit acceleren en af en toe even lekker het gas open gooien.

Nu is mijn VFR een oud beestje wat toch te merken is in het gewicht, de vering en de remmen en heb ik besloten hem dit jaar te verkopen en dan eindelijk op zoek te gaan naar een leuke naked.

Nu ben ik een beetje de weg kwijt. Er is zo veel keuze en hoor graag jullie ervaringen. Wat zijn leuke speelse gooi en smijt fietsen? Waar moet ik op letten?

Om het aantal keuzes al iets uit te dunnen: budget 3000-3500 euro.

En zijn er eventueel mensen omgeving utrecht die een leuke fiets hebben, waar ik eens een proefrit op zou mogen maken? De dealers willen hier niet altijd aan meewerken heb ik gemerkt..

Ik hoor graag welke adviezen jullie mij kunnen geven.
 
Huren

Op deze manier loopt degene van wie je de fiets "leent" geen financieel risico, mocht je onverhoopt onderuit gaan.
 
Houd bij je keuze rekening met zaken als
- Beschikbaarheid onderdelen ( een handeltje, lampje , spiegel etc. etc )
- Dealers ( mocht je onderweg stil staan / gevallen zijn )
- kijk naat onderhoud ! ( ook de kosten hiervan )
- Zelfbouwers zijn meest wat minder courant dan fabrieksmachines
- Kijk goed met verzekeren ( verz. mij rekenen vaak hogere premies voor N.B. machines )
Je maandelijks kosten aan de motor gaan omhoog ( banden, ketting, service etc etc. )

Tot slot , een motor kopen , zeker een naked , is een persoonlijke zaak. JIJ moet je er happy/save op voelen.
Laat dus meningen over handeling , van derden, slechts voor 20 % meewegen !
 
Kijk dan eens naar een Triumph Street Triple.

Die zijn helaas weinig te vinden binnen mijn budget van max 3500.

Machines dik ik nu regelmatig tegen kom en wellicht interessant vind:
- Honda Hornet 600 of 900
- Suzuki GRS 600 ( goed zoeken wellicht met abs)
- Triumph Speed Triple 955i
- Kawazaki Z750 en met goed zoeken een Z1000
- Aprilia Tuono
- Aprilia Shiver 750 (vaak met km standen van 60*** +)

Ik vind de Ktm Superduke 990 heel gaaf, maar deze ben ik helaas nog niet tegen gekomen binnen het budget.

Iemand ervaring met bovenstaande machines? Of een model ik zelf nog niet op ben gekomen?
 
Heel veel komt aan op persoonlijke voorkeur. Tussen de motoren in je rijtje zit heel veel verschil in termen van karakter, zithouding, uitrusting (qua remmen en vering/demping), maar ook zaken zoals brandstofverbruik etc.
Als je in de gelegenheid bent zou ik eerst een proberen te bepalen wat je fijn vindt qua (blok)karakter. Een vier-in-lijn is heel anders dan een dikke twin, maar ook weer anders dan de V4 die je nu hebt..

Persoonlijk heb ik ervaring met de Z750 (20.000km) en de Aprilia Tuono (40.000km). De Z750 is een fysiek kleine motor. het blok is erg soepel en de injectie doet z'n werk erg goed. De Z stuurt aardig maar is qua remmen en vering/demping wat budget. Ik heb destijds gekozen er Wilbers spul onder te gooien voor en achter, plus staalomvlochten remleidingen en andere remblokken. Je moet, ondanks dat het een 750 is, best wat toeren maken wil je het vermogen aanspreken. 1 keer een kapotte koppelingskabel gehad, verder probleemloos.

De Aprilia Tuono is van een compleet andere orde. Gretig blok met veel koppel, ook onderin de toeren, en nog een mooi eindschot als je doortrekt. Qua remmen, vering, frame etc. niet te vergelijken met de Z750, zoveel strakker en beter. Het is fysiek ook een grotere motor, hoger in het zadel, brede tank, meer ruimte voor de ledematen. Het is een motor die uitdaagt. Met een goede afstelling en wat aanpassingen is er rustig mee te rijden, maar je merkt aan alles dat ie hard wil. Hooligan motor pur sang en ik heb altijd moeite me te gedragen. Zuipt als een krijger, en is in de regel betrouwbaar, als je wat kleine aanpassingen doet.

Allebei naked bikes, allebei compleet anders. Kies uit wat je aanspreekt, probeer erachter te komen welk karakter bij je past, en ga vooral proefrijden!
 
Dank je wel Kuupertje! Fijne reactie waar ik voldoende info uit kan halen.

Dat ik moet gaan proefritten is me duidelijk en ben ik ook zeker van plan. Toevallig binnenkort een Z750 van een collega een dag meenemen.

Tijdens de Motorbeurs op een Tuono gezeten. Indd een grote fiets, wat ik overigens niet erg vind aangezien ik zelf bijna 190 ben. Wat me wel is bijgebleven is dat ik precies met mijn bovenbeen tegen de rand van de tank zit. Is dit eventueel aam te passen door de stepjes te verplaatsen naar onder?
 
Een makker van mij is ong. 2 meter en heeft hetzelfde euvel met zijn benen en de tank op een oer tuono. Een tweede generatie Tuono ging wel goed. Hij dacht ook dat lagere stepjes een oplossing zou kunnen zijn. Wel lastig, zo vaak staan ze niet aangeboden met verstelbare rearsets. En om nu een motor te kopen in de hoop dat ie beter zit na het kopen van (dure) rearsets is ook zo wat...

Probeer die Z750 lekker lang mee te nemen. Ik vond hem nogal trillen en ik kan me voorstellen dat als je lang bent hij wat te klein is, ik heb het dan over het eerste model Z.
 
Ga eens proefrijden op een Ducati Monster. Stuurt als een scheermes, goed afgewerkt, mooi design en naked pur sang, misschien wel "de moeder aller nakeds", dus die verdient zeker een proefrit.

Die Monster familie wordt al sinds 1993 geproduceerd. Motofun.nl heeft er een aantal staan, zoals de 600 (carburateurs) en de 620 i.e. (injectie). Heb zelf eens op zo'n 620 gereden: snel, goed sturend, mooi geluid, etc. etc. Alleen de remmen op de 620 zijn zéér giftig. Kijken is stilstaan.

Zelf heb ik de S2R800, iets zwaarder blok en veel fijnere remmen. Ik verbaas mij iedere keer weer wat voor fijne fiets (ondergewaardeerd?) dat is. Ik ben 1.92m lang en pas toch goed op dit Monster. Heb er al langere tochten mee gemaakt, waarbij 750km op 1 dag. Dat ging probleemloos. Alleen ging ik mijn zitvlak voelen.

OK, onderdelen zijn wat duurder, dat is een nadeel, maar bij fatsoenlijk onderhoud heb je meestal alleen vervangingsonderdelen nodig als bougies e.d. Let op de KM-stand en vooral op het gepleegde onderhoud. Liefst alle onderhoudspapieren erbij (heb ik zelf ook) en let op de sleutels. Bij die oudere Monsters horen 2 zwarte en 1 rode sleutel. De rode is om evt. nieuwe zwarte te programmeren ivm de startonderbreker. Verder ook opletten dat alle boekjes erbij zijn. Dat zegt ook al iets over hoe er met de fiets is omgesprongen.

Succes met je keuze!
 
Ga eens proefrijden op een Ducati Monster. Stuurt als een scheermes, goed afgewerkt, mooi design en naked pur sang, misschien wel "de moeder aller nakeds", dus die verdient zeker een proefrit.

Die Monster familie wordt al sinds 1993 geproduceerd. Motofun.nl heeft er een aantal staan, zoals de 600 (carburateurs) en de 620 i.e. (injectie). Heb zelf eens op zo'n 620 gereden: snel, goed sturend, mooi geluid, etc. etc. Alleen de remmen op de 620 zijn zéér giftig. Kijken is stilstaan.

Zelf heb ik de S2R800, iets zwaarder blok en veel fijnere remmen. Ik verbaas mij iedere keer weer wat voor fijne fiets (ondergewaardeerd?) dat is. Ik ben 1.92m lang en pas toch goed op dit Monster. Heb er al langere tochten mee gemaakt, waarbij 750km op 1 dag. Dat ging probleemloos. Alleen ging ik mijn zitvlak voelen.

OK, onderdelen zijn wat duurder, dat is een nadeel, maar bij fatsoenlijk onderhoud heb je meestal alleen vervangingsonderdelen nodig als bougies e.d. Let op de KM-stand en vooral op het gepleegde onderhoud. Liefst alle onderhoudspapieren erbij (heb ik zelf ook) en let op de sleutels. Bij die oudere Monsters horen 2 zwarte en 1 rode sleutel. De rode is om evt. nieuwe zwarte te programmeren ivm de startonderbreker. Verder ook opletten dat alle boekjes erbij zijn. Dat zegt ook al iets over hoe er met de fiets is omgesprongen.

Succes met je keuze!

Totdat de riemen vervangen moeten worden en de kleppen gesteld reken dan maar op richting de 1000,- euro.
 
Totdat de riemen vervangen moeten worden en de kleppen gesteld reken dan maar op richting de 1000,- euro.

Klinklare ONZIN!!! Ik kan je de facturen sturen: laatste grote beurt, incl. remblokken, riemen en kleppen stellen, de hele mik-mak, bedroeg € 411 incl. BTW
 
Klinklare ONZIN!!! Ik kan je de facturen sturen: laatste grote beurt, incl. remblokken, riemen en kleppen stellen, de hele mik-mak, bedroeg € 411 incl. BTW
Bij malle pietje zeker,bij Biggelaar betaal je veel meer en dan word het goed gedaan.Koppen gedemonteerd,kleppen opnieuw ingeslepen zoals
het hoort.Dat is het verschil tussen de beunhazen en de echte Ducati expert.
 
Bij malle pietje zeker,bij Biggelaar betaal je veel meer en dan word het goed gedaan.Koppen gedemonteerd,kleppen opnieuw ingeslepen zoals
het hoort.Dat is het verschil tussen de beunhazen en de echte Ducati expert.
Vind ik wel een beetje erg kort door de bocht...de rest wegzetten als beunhazen. Is het niet zo dat Biggelaar zo grondig te werk gaat zodat ze kunnen garanderen dat je langer door kunt rijden tot de volgende onderhoudsbeurt (langer dan volgens het boekje)? Volgens mij staat de tweekleps duc te boek als betrouwbare degelijke techniek en behoeft het niet elke keer een soort koprevisie oid.
 
Laatst bewerkt:
De verhalen die ik dus hoor over een Ducati zijn dus ergens een soort van waar. Gezien de discussie hierboven.

Zelf vind ik de motoren redelijk klein en aangezien mijn vrouw af en toe een stukje wil meerijden zijn er voor mij betere opties denk ik.
 
...
Ik ben niet iemand die gaat voor de top snelheid, maar meer iemand die gewoon lekker over de binnenwegen en dijkjes rijdt en een beetje wil spelen op de motor.
...
Iets wat wendbaar is en waar ik lekker mee kan spelen. Denk aan vlot bochtenwerk, lekker de bocht uit acceleren en af en toe even lekker het gas open gooien.
...
Wat zijn leuke speelse gooi en smijt fietsen? Waar moet ik op letten?

Om het aantal keuzes al iets uit te dunnen: budget 3000-3500 euro.
Ik herken me in jou rijstijl en wensen.
Echter met nakeds heb ik niet zoveel ervaring, maar rekening houdend met wat ik rood gemaakt heb, zou ik het vooral niet te zwaar zoeken. Denk dat een mooie 600 meer dan voldoende is, maar vanaf 400cc kan je ook leuk "spelen".
 
Die zijn helaas weinig te vinden binnen mijn budget van max 3500.

Machines dik ik nu regelmatig tegen kom en wellicht interessant vind:
- Honda Hornet 600 of 900
- Suzuki GRS 600 ( goed zoeken wellicht met abs)
- Triumph Speed Triple 955i
- Kawazaki Z750 en met goed zoeken een Z1000
- Aprilia Tuono
- Aprilia Shiver 750 (vaak met km standen van 60*** +)

Ik vind de Ktm Superduke 990 heel gaaf, maar deze ben ik helaas nog niet tegen gekomen binnen het budget.

Iemand ervaring met bovenstaande machines? Of een model ik zelf nog niet op ben gekomen?

Ik heb jaren Suzuki GSR600a gereden. Ik heb er 36.000 km met veel plezier mee gereden. Het enige wat me tegenstond was dat hij een beetje klein voor mijn 1.87m was. Je moet wel beetje toeren maken om lekker door te rijden, maar stuurt zelfs met standaard vering bijzonder goed. Ik ben er zelfs nog mee naar Isle Of Man mee geweest met mijn vrouw achterop.

1367389
1367390
 
Bedankt dat je jouw ervaring met me hebt gedeeld @Peter_G . Binnenkort ook maar eens ergens een proefrit proberen te doen op een GSR 600.

@DKP Dat is dus iets wat ik voor mezelf eens moet gaan uitzoeken. Wat bij me past enz. Voor ik deze VFR kocht heb ik eens op een CBR600F gereden. Wat ik niets vond omdat hij heel zenuwachtig op gas was en ik hem echt op toeren moest brengen voordat ik er wat soepelen mee kon rijden. Toch maar eens een 600 naked proberen. Kijken hoe het verschil is.
 
Bij malle pietje zeker,bij Biggelaar betaal je veel meer en dan word het goed gedaan.Koppen gedemonteerd,kleppen opnieuw ingeslepen zoals
het hoort.Dat is het verschil tussen de beunhazen en de echte Ducati expert.
Sinds wanneer is het bij kleppen stellen nodig om de koppen te demonteren en de kleppen opnieuw in te slijpen? :?
 
D

Tijdens de Motorbeurs op een Tuono gezeten. Indd een grote fiets, wat ik overigens niet erg vind aangezien ik zelf bijna 190 ben. Wat me wel is bijgebleven is dat ik precies met mijn bovenbeen tegen de rand van de tank zit. Is dit eventueel aam te passen door de stepjes te verplaatsen naar onder?


Gezien je 1.90m kijk eens naar een ( voor mij ) zo fijne Honda CB1300. Die rijden heerlijk,niet echt een gooi en smijt fiets,maar voor gewoon stukje toeren zijn ze super.( vind ik dan hé ;) )
1371033
 
Terug
Bovenaan Onderaan