De Nieuwe Ducati Scrambler

Tja, ik vindt die Multi 950 er wel mooi uitzien voor een tourer. Ben niet zo'n fan van dit genre, maar als ik mocht kiezen zou de 950 wel op mijn short-list staan. En ja, soms werken kuipdeeltjes tegen. Gelukkig kun je dan met andere ruitjes een goede modus vinden. Op een naked hab je niet zo snel last van turbulentie, want je zit al vol in de wind met je snuffert... Benellli, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Het is heel betaalbaar, ziet er goed uit, maar hoe houdt het zich op de wat langere duur... Zou denk ik inderdaad liever een jong gebruikte Scrambler pakken dan een nieuwe Benelli.
 
Zo, gisteren mijn motor weer eens te voorschijn gehaald. Even lekker gewassen en in de was gezet. Vandaag de ketting onder een dikke laag vet gehaald. Heb hem eerst schoon gemaakt met een kwast en een bakje onder de motor met lampolie. Daarna nog met kettingreiniger en droog gemaakt met oude handdoeken. Nog nooit zo mooi geweest. Nu even laten drogen aan de lucht en inspuiten met Vrooam Clear Chain Lube. Fantastisch spulletje. Ook nog olie- en filter vervangen. Van de week even de accu plaatsen, uitlaat oppoetsen en effe laten lopen. Dan kan de ‘fogging-oil’ die ik altijd in de cilinders spuit verbranden (en de straat even blank zetten...😄). Dan de einddemper er weer op en dan ben ik klaar om een nieuwe achterband er op te laten zetten in Bodegraven. En dan hopen op lekker weer....
 
Laatst bewerkt:
Zo, gisteren mijn motor weer eens te voorschijn gehaald. Even lekker gewassen en in de was gezet. Vandaag de ketting onder een dikke laag vet gehaald. Heb hem eerst schoon gemaakt met een kwast en een bakje onder de motor met lampolie. Daarna nog met kettingreiniger en droog gemaakt met oude handdoeken. Nog nooit zo mooi geweest. Nu even laten drogen aan de lucht en inspuiten met Vrooam Clear Chain Lube. Fantastisch spulletje. Ook nog olie- en filter vervangen. Van de week even de accu plaatsen, uitlaat oppoetsen en effe laten lopen. Dan kan de ‘fogging-oil’ die ik altijd in de cilinders spuit verbranden (en de straat even blank zetten...😄). Dan de einddemper er weer op en dan ben ik klaar om een nieuwe achterband er op te laten zetten in Bodegraven. En dan hopen op lekker weer....
Lekker bezig! Met dat weer gaat het de komende week wel goed komen al zou ik graag een flinke regenbui zien om de pekel weg te spoelen. Gisteren de auto ook maar weer eens grondig gereinigd om alle pekel en troep te verwijderen.
Verder blijft het wachten op de Akrapovic want er bleek toch wat meer dan wat popnagels nodig te zijn(er is een nieuwe eindkap besteld dus wie weet hoe lang dit gaat duren...B|)
Heb je alle zwarte delen ook al terug geplaatst? Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Inmiddels de eerste paar ritten van dit jaar er weer op zitten. En ik heb de 40.000 bereikt van de week*O*
40000km.jpg
 
Inmiddels de eerste paar ritten van dit jaar er weer op zitten. En ik heb de 40.000 bereikt van de week*O*Bekijk bijlage 1358214
Heel mooi! Ik ben pas bij 22.000.
In Zaltbommel hebben ze een klant die al boven 80.000 is gekomen. Elke dag meer dan 100 km woon-werk-verkeer.
Deze week gaat mijn Scrambler naar Zaltbommel om te kijken of het mogelijk is de mapping beter aan te passen aan uitlaat en luchtfilter. Niet dat het nu niet deugt, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig!
 
Heel mooi! Ik ben pas bij 22.000.
In Zaltbommel hebben ze een klant die al boven 80.000 is gekomen. Elke dag meer dan 100 km woon-werk-verkeer.
Deze week gaat mijn Scrambler naar Zaltbommel om te kijken of het mogelijk is de mapping beter aan te passen aan uitlaat en luchtfilter. Niet dat het nu niet deugt, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig!
Ben benieuwd! Denk dat je dat wel gaat voelen.
 
Heel mooi! Ik ben pas bij 22.000.
In Zaltbommel hebben ze een klant die al boven 80.000 is gekomen. Elke dag meer dan 100 km woon-werk-verkeer.
Deze week gaat mijn Scrambler naar Zaltbommel om te kijken of het mogelijk is de mapping beter aan te passen aan uitlaat en luchtfilter. Niet dat het nu niet deugt, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig!

Dan is de mijne met net 10.000 km op de teller net ingelopen dus. Mag ik eindelijk het gas vol open trekken...😎
 
Afgelopen week naar de TUV keuring geweest met m,n Classic (woon in Duitsland). Motor heeft de hele winter in de garage gestaan, aan een druppellader, doek eraf, sleutel erin, het bekende Ducati startmotor geluid klonk, en .......liep als een zonnetje :-)
Wel nog even een andere Db killer gemonteerd (Arrows uitlaat) de TUV is nogal streng op uitlaatgeluid. Ook wel op de rest trouwens, alles werd nauwkeurig bekeken en getest (incl. uitlaatgas test). Maar zie.....ohne beanstandung! Van blijheid een omweg gemaakt terug naar huis.
Maar even een andere vraag; ik las op het Duitse forum dat er wat problemen waren met de 1100? Met name klopgeluiden bij de liggende cilinder. Bij een van de lezers werd deze zelfs vervangen! Iemand hier bekend met dit fenomeen?
 
Heb de mijne ook in het weekend voor het eerst weer na een maand of 3 gestart. Hetzelfde verhaal, 1 druk op de knop en lopen. Heerlijk om dat geluid weer te horen. Moet nog een paar kleine dingetjes doen / controleren. En dan hoop ik dat het zaterdag redelijk weer is zodat ik mijn bandje kan laten vervangen. Afgelopen oktober helaas een spijker in de achterband opgelopen... Als deze vervangen is kan ik weer lekker toeren. :]
 
Afgelopen week naar de TUV keuring geweest met m,n Classic (woon in Duitsland). Motor heeft de hele winter in de garage gestaan, aan een druppellader, doek eraf, sleutel erin, het bekende Ducati startmotor geluid klonk, en .......liep als een zonnetje :-)
Wel nog even een andere Db killer gemonteerd (Arrows uitlaat) de TUV is nogal streng op uitlaatgeluid. Ook wel op de rest trouwens, alles werd nauwkeurig bekeken en getest (incl. uitlaatgas test). Maar zie.....ohne beanstandung! Van blijheid een omweg gemaakt terug naar huis.
Maar even een andere vraag; ik las op het Duitse forum dat er wat problemen waren met de 1100? Met name klopgeluiden bij de liggende cilinder. Bij een van de lezers werd deze zelfs vervangen! Iemand hier bekend met dit fenomeen?
Mooi dat je motor weer goed door de keuring is gekomen. Gelukkig hebben we dat nog niet in Nederland.
Ik heb zelf een 1100 Scrambler dus ben nieuwsgierig naar de problemen waar over je het hebt. Als je een link hebt naar de Duitse site zou ik dit zeer op prijs stellen want dit is het eerste wat ik er over heb gehoord.
 
In Zaltbommel hebben ze een klant die al boven 80.000 is gekomen. Elke dag meer dan 100 km woon-werk-verkeer.

80.000! Wow, dat is best wel heel erg veel. En ik maar denken dat ik aardig wat kilometers maak met de Scrambler. Ach, er is altijd baas boven baas.
Over een paar weken laat ik de nieuwe tomtom (550) erop zetten, ben benieuwd hoe die in de praktijk is.

Mijn eerste Duitsland-weekend staat weer gepland. Half April maar weer eens kijken daar of de bochten er goed bij liggen :]
 
Inmiddels de eerste paar ritten van dit jaar er weer op zitten. En ik heb de 40.000 bereikt van de week*O*Bekijk bijlage 1358214
Kees-Jan, heb jij je in die 40.000 km steeds aan het voorgeschreven onderhoudsschema gehouden? Mijn ervaring met Ducati's tot nu toe is dat kleppen stellen niet zo vaak hoeft als dat tenminste eerder heel goed gedaan is. En dat tandriemen veel langer meegaan (zeker als je ze bijstelt als dat nodig is). De kleppen van de mijne zijn gesteld bij 13.000 en ik was van plan tot 30.000 door te rijden. Tussentijds natuurlijk wel zelf olie, klein onderhoud e.d. maar voor de rest ......
Als je nu een Multistrada 950 koopt, hoeft de 1e grote beurt ook pas na 30.000.
 
Kees-Jan, heb jij je in die 40.000 km steeds aan het voorgeschreven onderhoudsschema gehouden? Mijn ervaring met Ducati's tot nu toe is dat kleppen stellen niet zo vaak hoeft als dat tenminste eerder heel goed gedaan is. En dat tandriemen veel langer meegaan (zeker als je ze bijstelt als dat nodig is). De kleppen van de mijne zijn gesteld bij 13.000 en ik was van plan tot 30.000 door te rijden. Tussentijds natuurlijk wel zelf olie, klein onderhoud e.d. maar voor de rest ......
Als je nu een Multistrada 950 koopt, hoeft de 1e grote beurt ook pas na 30.000.

Ik heb mijn logboek even nagekeken:
mei 2015, 1.000 beurt
okt 2016, (13.325 km), groot onderhoud #1, bandenset no.2
aug 2017 (25.511 km), groot onderhoud #2, bandenset no.3
sep 2018 (36.517 km), bandenset no.4
okt 2018 (38.110 km). groot onderhoud #3

De kleppen zijn iedere keer nagekeken bij het groot onderhoud, geen idee of ze ook gesteld zijn.
 
80.000! Wow, dat is best wel heel erg veel. En ik maar denken dat ik aardig wat kilometers maak met de Scrambler. Ach, er is altijd baas boven baas.
Over een paar weken laat ik de nieuwe tomtom (550) erop zetten, ben benieuwd hoe die in de praktijk is.

Mijn eerste Duitsland-weekend staat weer gepland. Half April maar weer eens kijken daar of de bochten er goed bij liggen :]
Lekker! Kan ook niet wachten weer die kant op te gaan.
De 550 is een fijn systeem, vooral de ingebouwde wifi en de snellere chip zijn een groot voordeel(imo) ten opzichte van de voorgangers
 
Mooi dat je motor weer goed door de keuring is gekomen. Gelukkig hebben we dat nog niet in Nederland.
Ik heb zelf een 1100 Scrambler dus ben nieuwsgierig naar de problemen waar over je het hebt. Als je een link hebt naar de Duitse site zou ik dit zeer op prijs stellen want dit is het eerste wat ik er over heb gehoord.

Ik denk wat gevonden te hebben waar je naar vroeg in het volgende draadje:
Erfahrungen mit Scrambler 1100 - Ducati Scrambler Forum Deutschland
4e post van boven en verder een paar keer.
 
Dank je wel! Ik
Ik denk wat gevonden te hebben waar je naar vroeg in het volgende draadje:
Erfahrungen mit Scrambler 1100 - Ducati Scrambler Forum Deutschland
4e post van boven en verder een paar keer.
kon het echt nergens vinden. Interessant verhaal wat mij verder zelf niet bekend voor komt. Ik zal er wel op letten maar ik geloof niet dat ik zo'n geluid hoor op mijn motor en op het Amerikaanse forum heb ik er ook nog nooit iemand over gehoord. Misschien is het een verhaal dat met de benzine te maken heeft zoals een paar mensen daar al opperde, ik tank in ieder geval op de motor altijd Shell V-Power en in Duitsland het spul met hoog octaan gehalte(Super Plus e.d.).
 
Interessant om even te lezen: Ducati scrambler forum Deutschland. Aktuelle Themen. Erfahrungen mit Scrambler 1100.
Ik ga het zeker in de gaten houden. Het is mij nu niet echt duidelijk of het ondanks dat er een cilinder is vervangen echt een probleem is of dat het geluid min of meer bij de motor hoort. Het zou handig zijn geweest als er opnames van waren.
 
Ik zou het zeker in de gaten houden, maar er is verder, op de Duitse site na, niks op het web te vinden. Daarom zou ik er van uitgaan dat het een incidenteel probleem is. Het kan zijn dat de persoon in kwestie slechte benzine heeft getankt en de motor is gaan pingelen. Dat zou een soortgelijk geluid kunnen geven. Het blijft een ‘massa-product’, en daar kan wat mee mis gaan. Als er bij de betreffende motor echt een probleem is geweest, dan is het in ieder geval netjes opgelost door de onderdelen onder garantie uit te wisselen.

Verder is het 1100 blok, net als de 800, een beproefd design. Het heeft zich in de loop der tijden bewezen en is betrouwbaar. Nogmaals, ik denk dat het een incidenteel geval betreft.
 
Ik zou het zeker in de gaten houden, maar er is verder, op de Duitse site na, niks op het web te vinden. Daarom zou ik er van uitgaan dat het een incidenteel probleem is. Het kan zijn dat de persoon in kwestie slechte benzine heeft getankt en de motor is gaan pingelen. Dat zou een soortgelijk geluid kunnen geven. Het blijft een ‘massa-product’, en daar kan wat mee mis gaan. Als er bij de betreffende motor echt een probleem is geweest, dan is het in ieder geval netjes opgelost door de onderdelen onder garantie uit te wisselen.

Verder is het 1100 blok, net als de 800, een beproefd design. Het heeft zich in de loop der tijden bewezen en is betrouwbaar. Nogmaals, ik denk dat het een incidenteel geval betreft.
Ja ik ga er ook van uit dat het blok min of meer al een beproefd ontwerp is en daarom er niet zoveel te vrezen is. Er kan altijd een slecht onderdeel zijn geweest of misschien zelfs een serie slechte onderdelen maar de informatie die nu voor handen is is vrij summier.
Pingelen is op zich iets wat volgens mij meer bij hoge toeren de kop op steekt en ik neem aan dat zo'n moderne motor ook een anti pingel sensor heeft maar misschien dat er onder extreme omstandigheden wat mogelijk is of dat er met slechte brandstof een te arm mengsel onstaat wat met de huidige al behoorlijk arme afstelling van motoren problemen kan geven.
De enige keer dat ik een pingelende motor heb meegemaakt was op de Buell S1 White Lightning volgas in 5 tegen de 200 km/h...:X
 
Dank je wel! Ik

kon het echt nergens vinden. Interessant verhaal wat mij verder zelf niet bekend voor komt. Ik zal er wel op letten maar ik geloof niet dat ik zo'n geluid hoor op mijn motor en op het Amerikaanse forum heb ik er ook nog nooit iemand over gehoord. Misschien is het een verhaal dat met de benzine te maken heeft zoals een paar mensen daar al opperde, ik tank in ieder geval op de motor altijd Shell V-Power en in Duitsland het spul met hoog octaan gehalte(Super Plus e.d.).
Als er echt iets mis was met die Duitse Duc dan kan dat geen structureel probleem zijn. Het blok is een bekend concept. Hooguit zouden er door een toeleverancier minder goede onderdelen geleverd kunnen zijn, maar dan zou Ducati inmiddels moeten weten welke nummers dat probleem hebben. De vraag is of ze de klanten daarover informeren (ik weet het niet, getuige mijn slechte ervaringen met Triumph).
Een goede dealer zou in geval van twijfel zelf gaan zoeken. Toen ik twijfelde over de veranderde trillingen in mijn Scrambler heb ik een week lang een Desert Sled geleend en heeft de dealer uitgebreid gezocht naar een mogelijk probleem. Ik heb ook met andere wielen er in gereden. Niks aan de hand, zo bleek. Dat zijn dan weer goede ervaringen, dank zij de dealer (Affetto Ducati).
 
Terug
Bovenaan Onderaan