De Nieuwe Ducati Scrambler

Vandaag was het warm en droog genoeg om even de olie koeler beschermer te monteren. Van te voren had ik de schuimrubber stripjes er al op geplakt(had ook alleen boven gekunt want onder raakt hij niks maar er was helaas geen montage handleiding). De bouten zijn lastig bereikbaar door de olie leiding fittings en 1 wou ook niet los komen zonder dat ik het gevoel had dat ik de kop zou beschadigen. Deze even een paar tikken met een hamer gegeven en een beetje verwarmd en toen wou hij wel gelukkig:}
De pasvorm is perfect en het ziet er keurig afgewerkt uit. Ik heb lang getwijfeld tussen zwart en geborsteld rvs maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Mocht het toch gaan vervelen dan kan ik het altijd nog zwart maken.
20190104_194900.jpg
20190106_122551.jpg
20190106_122625.jpg
20190106_122726.jpg
20190106_122701.jpg
 
Ziet er weer goed uit...👍 Vindt dat geborstelde mooi met de orginele geschuurde alu delen aan de zijkant van de koeler. Je hebt de goede keuze gemaakt. Nu maar wachten op je 2 knalpijpen...😄
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer goed uit...👍 Vindt dat geborstelde mooi met de orginele geschuurde alu delen aan de zijkant van de koeler. Je hebt de goede keuze gemaakt. Nu maar wachten op je 2 knalpijpen...😄

De knalpijpen liggen inmiddels bij de dealer in de werkplaats. Het blijkt nog niet makkelijk te zijn om de db killers eruit te halen en de verwachting is dat als ze eruit zijn ze ook niet zomaar terug kunnen. Waar bij oudere uitlaten onder de dopjes vaak een las zat die je kon uitboren schijnt hier nu helemaal niks meer te zitten. Ook zouden er een drietal imbusjes xijn die niet te bereiken zijn zonder de uitlaat te opereren. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk verloopt maar eruit komen zullen ze ;) Ik hoop ze in ieder geval dit weekend nog op te kunnen halen.
Heb jij nog vorderingen gemaakt met de verbouw plannen van jou Scrambler.
 
Tja, jou knalpijpen. Het wordt door die Euro- en milieushit telkens lastiger gemaakt. Het is een kwestie van tijd en het wordt gewoon een demper zonder killer, alles rondom afgelast. Hoop dat ze het bij de dealer voor elkaar krijgen en het makkelijk is om te switchen tussen hard en zacht...😄

Heb de schilden, koplampring en andere delen er af. Daarna weer onder zijl gezet. Heb nog geen tijd en zin gehad ze naar de coater te brengen. Ben me ook aan het oriënteren op een andere motor ter vervanging van de Triumph. Weet nog niet helemaal zeker wat ik ga doen. Zit te denken aan een MT10SP, een SuperDuke of een Monster 1200S. Ze hebben allemaal voor en nadelen... MT10SP is bruut en schijnt echt super te rijden, elektronische Ohlins, maar van het uiterlijk moet je houden. You love it or hate it. De SuperDuke ziet er wel goed uit, maar het frame is nogal beweeglijk, de WP vering niet echt super en heeft wat andere issues. De Monster 1200S is ook een beest, topvering etc. maar ziet er aan de niet-uitlaat-kant echt niet uit met al die slangen... Tja, wat moet je dan kiezen, of nog gewoon ff doorrijden met de Triple. Lastig.
 
Laatst bewerkt:
Tja, jou knalpijpen. Het wordt door die Euro- en milieushit telkens lastiger gemaakt. Het is een kwestie van tijd en het wordt gewoon een demper zonder killer, alles rondom afgelast. Hoop dat ze het bij de dealer voor elkaar krijgen en het makkelijk is om te switchen tussen hard en zacht...😄

Heb de schilden, koplampring en andere delen er af. Daarna weer onder zijl gezet. Heb nog geen tijd en zin gehad ze naar de coater te brengen. Ben me ook aan het oriënteren op een andere motor ter vervanging van de Triumph. Weet nog niet helemaal zeker wat ik ga doen. Zit te denken aan een MT10SP, een SuperDuke of een Monster 1200S. Ze hebben allemaal voor en nadelen... MT10SP is bruut en schijnt echt super te rijden, elektronische Ohlins, maar van het uiterlijk moet je houden. You love it or hate it. De SuperDuke ziet er wel goed uit, maar het frame is nogal beweeglijk, de WP vering niet echt super en heeft wat andere issues. De Monster 1200S is ook een beest, topvering etc. maar ziet er aan de niet-uitlaat-kant echt niet uit met al die slangen... Tja, wat moet je dan kiezen, of nog gewoon ff doorrijden met de Triple. Lastig.

Ja die euro 4 eisen zijn echt wel vermoeiend. Ik begrijp echt niet wat er mis was met het systeem waar de db killer makkelijk verwijderd kon worden maar de uitlaat prima aan alle normen voldeed als deze gemonteerd was. Nu krijg je waarschijnlijk gewoon weer meer echte race pijpen of goedkope universele Aliexpress imitatie pijpen die nog meer herrie maken. Het boeit me sowieso niet en wil nog zolang mogelijk genieten van de verbrandings motor voordat deze over 10 jaar helemaal verboden is.

Nieuwe motoren zijn natuurlijk altijd leuk maar ik vraag me af wat je "mist" in de Street Triple. Deze motor is al voorzien van top remmerij en vering, geweldige elektronica en het motorblok is in de echte wereld denk ik bruikbaarder en minder intimiderend dan het gene de super nakeds te bieden hebben.Veel journalisten zien de Street Triple ook wel zo'n beetje als 1 van de meest ideale motoren die echt nog bruikbaar zijn op de straat.

Wat betreft de motoren die je op het oog hebt valt de Yamaha uiterlijk bij mij echt in de hate it categorie en maakt daarom ook weinig hebberigheid bij mij los maar persoonlijk ben ik niet meer in de fase dat ik heel veel vermogen wil omdat ik het toch nergens kan benutten en het me daarom alleen maar frustreert(en dan was mijn krachtigste/snelste motor maar een R1200R/R1100S...). De techniek is wel om te watertanden al hadden er wel gewoon mooie Brembo's op moeten zitten.
De 1290 Superduke blijft voor mij uiterlijk gezien toch een beetje de teleurstellende opvolger van de 990 Superduke waar ik helemaal gek van was bij introductie en die nog steeds een warme plek heeft in mijn motor hart. Motorisch wel echt een absoluut beest en ook uiterlijk zeer uitgesproken maar zoals je zelf al aan gaf met de nodige min punten waarvan de WP vering gewoon perfect had moeten zijn en absoluut top of the bill(zeker gezien de prijs en het feit dat hun zelf de eigenaar van WP zijn).
De Monster 1200S is uiterlijk mijn favoriet en is verder kwa uitrusting ook helemaal top. Hij heeft alleen geen quickshifter zover ik weet en ook niet de super geavanceerde elektronische vering van de MT10SP.
Ik mis eigenlijk de Aprilia V4 Tuono in je rijtje. Dat blok is echt fantastisch en klinkt ook fenomenaal(lijkt wel MotoGP). Ook is deze voorzien van alle moderne elektronica en top componenten.

Toch zou ik zeggen neem eerst je beide motoren eens mee de bergen in dit jaar en kijk wat je er hier voor plezier aan beleeft(ik denk dat de Triumph fenomenaal is in de bergen met vele haarspeldbochten). En mocht je geen zin hebben in het gedoe met bagage en de saaie stukken snelweg zou je zelfs een aanhanger kunnen overwegen en zou je ze zelfs alle twee tegelijk mee kunnen nemen;). Ik weet vrijwel zeker dat je dan heel anders tegen je huidige motorfietsen aan gaat kijken (of het nu positief is of negatief, uk kan me namelijk viirstellen dat zo'n super naked hier behoorlijk intimiderend kan zijn, zeker als het een dagje niet kurkdroog is en ideaal).
 
Tja, jou knalpijpen. Het wordt door die Euro- en milieushit telkens lastiger gemaakt. Het is een kwestie van tijd en het wordt gewoon een demper zonder killer, alles rondom afgelast. Hoop dat ze het bij de dealer voor elkaar krijgen en het makkelijk is om te switchen tussen hard en zacht...😄

Heb de schilden, koplampring en andere delen er af. Daarna weer onder zijl gezet. Heb nog geen tijd en zin gehad ze naar de coater te brengen. Ben me ook aan het oriënteren op een andere motor ter vervanging van de Triumph. Weet nog niet helemaal zeker wat ik ga doen. Zit te denken aan een MT10SP, een SuperDuke of een Monster 1200S. Ze hebben allemaal voor en nadelen... MT10SP is bruut en schijnt echt super te rijden, elektronische Ohlins, maar van het uiterlijk moet je houden. You love it or hate it. De SuperDuke ziet er wel goed uit, maar het frame is nogal beweeglijk, de WP vering niet echt super en heeft wat andere issues. De Monster 1200S is ook een beest, topvering etc. maar ziet er aan de niet-uitlaat-kant echt niet uit met al die slangen... Tja, wat moet je dan kiezen, of nog gewoon ff doorrijden met de Triple. Lastig.
Zo, je zit wel op het spoor van de "zware jongens". Uit testen blijkt dat de Multistrada 950 eigenlijk net zo goed (zo niet beter) rijdt dan de 1200. Ziet die er even "slangerig" uit aan de kale kant? De MT10 is gewoon lelijk en met een typisch Japans blok; of dat het nu is? En als ik voor een KTM zou gaan dan zou ik toch minstens ook een dagje op de 790 2-lijns-pitter gereden willen hebben. Lijkt me eigenlijk wel wat. En de Benelli TRK 502 (X) lijkt me ook wel wat, maar dat vinden anderen misschien een "brommertje".
Iets anders: Nu had ik 3 weken niet gereden en verdorie: accu te ver leeg; autoaccu nodig om te starten. Dat had ik in geen jaren meegemaakt, ook niet in de winter na 2 of 3 weken stilstand. Worden de accu's nu slechter of laadt de dynamo van de Scrambler gewoon te weinig bij? Ik weet wel dat de laadcapaciteit van mijn vorige Tiger heel veel groter was. Toch maar een druppelladertje gaan kopen, denk ik, voor alle zekerheid.
 
Zo, je zit wel op het spoor van de "zware jongens". Uit testen blijkt dat de Multistrada 950 eigenlijk net zo goed (zo niet beter) rijdt dan de 1200. Ziet die er even "slangerig" uit aan de kale kant? De MT10 is gewoon lelijk en met een typisch Japans blok; of dat het nu is? En als ik voor een KTM zou gaan dan zou ik toch minstens ook een dagje op de 790 2-lijns-pitter gereden willen hebben. Lijkt me eigenlijk wel wat. En de Benelli TRK 502 (X) lijkt me ook wel wat, maar dat vinden anderen misschien een "brommertje".
Iets anders: Nu had ik 3 weken niet gereden en verdorie: accu te ver leeg; autoaccu nodig om te starten. Dat had ik in geen jaren meegemaakt, ook niet in de winter na 2 of 3 weken stilstand. Worden de accu's nu slechter of laadt de dynamo van de Scrambler gewoon te weinig bij? Ik weet wel dat de laadcapaciteit van mijn vorige Tiger heel veel groter was. Toch maar een druppelladertje gaan kopen, denk ik, voor alle zekerheid.
Eigenlijk is mijn ervaring dat al mijn motoren die ik gehad heb(op de BMW K100RS na)niet starten als ze langer dan 2 weken niet aan een druppellader staan...
Nu het weer wat kouder is loopt de capaciteit ook drastisch terug. De accu's zijn gewoon veel te klein en het injectie en ABS systeem hebben veel stroom nodig.
Als ik de Scrambler aan de optimate hang na een rit(ongeacht hoe lang) geeft deze altijd aan dat hij moet bijladen.

Zo'n Benelli ziet er wel geinig uit maar ik heb er nog niet veel vertrouwen in. En op de Multistrada 950 heb ik 2 dagen gereden en ik vondt het echt helemaal niks. Is blijkbaar niet mijn type motor maar vergelijkbare BMW 1??? GS'en bevielen me prima.
 
Tja, waarom ben ik mij aan het oriënteren. Het heeft even geduurd, maar ik ben afgelopen zomer echt gaan houden van die fiets. De Triumph heeft bovengemiddelde vering, Brembo topspecs remmen, een superstijf frame, is erg handelbaar, een krankzinnige pk - gewichtsverhouding en een heerlijke 3 cilinder met mooie sound. Nou net die laatste is het euvel.
MotoPlus heeft de RS, dezelfde die ik heb, in de lange-duurtest. Hij heeft de 20.000 km niet gehaald vanwege een flinke vastloper van de middelste cilinder. Er is een klep afgebroken en die heeft roet in het eten gegooid. De journalist van dienst reed op dat moment zo’n 90 km/ uur constant. Hij kon net op tijd zijn koppeling inknijpen om ongelukken te voorkomen! Het zou kunnen dat het een incident is, niet leuk, maar het kan. Wat spitten op www leverde me een paar hits op dat er in Nederland ook al 3 en op een forum in UK 2 hetzelfde euvel hebben gehad. Dat, samen met de problemen die ik zelf heb gehad betreffende de waterkoeling heeft een flinke knauw in het vertrouwen van de Triple opgeleverd. Het slaat misschien nergens op, maar dan gaat er toch zo’n stemmetje in je achterhoofd zitten knagen. Als je dit overkomt op een klaverblad, dan wil ik niet weten wat de gevolgen zouden kunnen zijn! En Triumph, die heeft de duurtester mee naar UK genomen om de oorzaak te achterhalen, maar het blijft vooralsnog behoorlijk stil aan de overkant. Dit had ik niet verwacht van een ‘premium’ merk.

Dat gezegd hebbende ben ik dus een beetje aan het rondkijken en oriënteren. Ik heb er hier boven 3 genoemd. Ik vindt de MT ook niet de mooiste fiets, maar bruut is hij wel. En de specs liegen er niet om. De KTM 790 is ook een mooie fiets, maar heeft ook zo zijn problemen. Olielekkage zit ik niet op te wachten. Ik wil gewoon ook een betrouwbare fiets die zich bewezen heeft. Je kunt er van alles van vinden, maar de MT10 is van de drie fietsen die ik genoemd heb wel de betrouwbaarste gebleken. Daar moet je moeite doen om problemen op www te vinden. Blok is van R1 en heeft zich al lang bewezen. De Duc is snel, rijdt goed, heeft wel een QS, zelfs up en down. Qua prijs zitten ze alle in dezelfde Leaque.

Ik heb geen haast, het moet nog winter worden qua weer. Heb alle tijd, maar ben dus wel aan het rondkijken. Heb vanmiddag ook mijn oog op de Honda CB 1000 R+ neo nog wat laten vallen. Ziet er een beetje gezocht retro uit. Maar als je er gewoon neutraal naar kijkt vindt ik het wel wat hebben. En ook hier, onverslijtbaar. Oerdegelijk blok. Ik denk dat ik het nog maar even laat bezinken....

Tja, dan de Scrambler, we zitten op het forum in het Scrambler deel. Was het bijna vergeten. Ik heb in de maanden dat ik rijdt nooit een druppellader nodig. Dus in de periode maart tot eind oktober. In de winter haal ik de accu er uit en staat aan de druppelaar. En ja, zoals Skippy ook al melde, als het koud wordt, neemt de capaciteit van loodaccu’s dramatisch af. Dus ik zou jou accefietje dat hij een keer moeilijk of niet start daaraan wijten. En na een rit in deze tijd effe aan de beademing leggen is een oplossing. Weet niet hoe oud jou accu is, maar die kosten ook niet de halve wereld.
 
Laatst bewerkt:
Tja, waarom ben ik mij aan het oriënteren. Het heeft even geduurd, maar ik ben afgelopen zomer echt gaan houden van die fiets. De Triumph heeft bovengemiddelde vering, Brembo topspecs remmen, een superstijf frame, is erg handelbaar, een krankzinnige pk - gewichtsverhouding en een heerlijke 3 cilinder met mooie sound. Nou net die laatste is het euvel.
MotoPlus heeft de RS, dezelfde die ik heb, in de lange-duurtest. Hij heeft de 20.000 km niet gehaald vanwege een flinke vastloper van de middelste cilinder. Er is een klep afgebroken en die heeft roet in het eten gegooid. De journalist van dienst reed op dat moment zo’n 90 km/ uur constant. Hij kon net op tijd zijn koppeling inknijpen om ongelukken te voorkomen! Het zou kunnen dat het een incident is, niet leuk, maar het kan. Wat spitten op www leverde me een paar hits op dat er in Nederland ook al 3 en op een forum in UK 2 hetzelfde euvel hebben gehad. Dat, samen met de problemen die ik zelf heb gehad betreffende de waterkoeling heeft een flinke knauw in het vertrouwen van de Triple opgeleverd. Het slaat misschien nergens op, maar dan gaat er toch zo’n stemmetje in je achterhoofd zitten knagen. Als je dit overkomt op een klaverblad, dan wil ik niet weten wat de gevolgen zouden kunnen zijn! En Triumph, die heeft de duurtester mee naar UK genomen om de oorzaak te achterhalen, maar het blijft vooralsnog behoorlijk stil aan de overkant. Dit had ik niet verwacht van een ‘premium’ merk.

Dat gezegd hebbende ben ik dus een beetje aan het rondkijken en oriënteren. Ik heb er hier boven 3 genoemd. Ik vindt de MT ook niet de mooiste fiets, maar bruut is hij wel. En de specs liegen er niet om. De KTM 790 is ook een mooie fiets, maar heeft ook zo zijn problemen. Olielekkage zit ik niet op te wachten. Ik wil gewoon ook een betrouwbare fiets die zich bewezen heeft. Je kunt er van alles van vinden, maar de MT10 is van de drie fietsen die ik genoemd heb wel de betrouwbaarste gebleken. Daar moet je moeite doen om problemen op www te vinden. Blok is van R1 en heeft zich al lang bewezen. De Duc is snel, rijdt goed, heeft wel een QS, zelfs up en down. Qua prijs zitten ze alle in dezelfde Leaque.

Ik heb geen haast, het moet nog winter worden qua weer. Heb alle tijd, maar ben dus wel aan het rondkijken. Heb vanmiddag ook mijn oog op de Honda CB 1000 R+ neo nog wat laten vallen. Ziet er een beetje gezocht retro uit. Maar als je er gewoon neutraal naar kijkt vindt ik het wel wat hebben. En ook hier, onverslijtbaar. Oerdegelijk blok. Ik denk dat ik het nog maar even laat bezinken....

Tja, dan de Scrambler, we zitten op het forum in het Scrambler deel. Was het bijna vergeten. Ik heb in de maanden dat ik rijdt nooit een druppellader nodig. Dus in de periode maart tot eind oktober. In de winter haal ik de accu er uit en staat aan de druppelaar. En je, zoals Skippy ook al melde, als het koud wordt, neemt de capaciteit van loodaccu’s dramatisch af. Dus ik zou jou accefietje dat hij een keer moeilijk of niet start daaraan wijten. En na een rit in deze tijd effe aan de beademing leggen is een oplossing. Weet niet hoe oud jou accu is, maar die kosten ook niet de halve wereld.
Helder verhaal. Als dat inderdaad in je hoofd gaat zitten kan ik me dat goed voorstellen. In dit licht zou ik KTM dan ook maar over slaan want daar lees je toch ook bovengemiddeld veel dingen over. Er kan natuurlijk altijd iets misgaan en zo'n brekende klep doet je wel afvragen wat de omstandigheden waren en hoe er verder met de motor werd omgegaan. Niks is bomb proof.
 
Helder verhaal. Als dat inderdaad in je hoofd gaat zitten kan ik me dat goed voorstellen. In dit licht zou ik KTM dan ook maar over slaan want daar lees je toch ook bovengemiddeld veel dingen over. Er kan natuurlijk altijd iets misgaan en zo'n brekende klep doet je wel afvragen wat de omstandigheden waren en hoe er verder met de motor werd omgegaan. Niks is bomb proof.
Skippy, weet je nog vorig jaar in hotel GUS: Alle KTM's die er waren, hadden problemen gehad. En wat de betrouwbaarheid van de fabrikant van Triumph betreft heb ik ook mindere ervaringen. Van de eerste serie Tiger 800 kon de terugslagveer in de bak breken. Dat moest ik de dealer vertellen, omdat hij niks van de fabrikant had gehoord, terwijl ik 't op internet kon vinden. De fabrikant liet later weten dat de dealer die veer bij een grote beurt moest vervangen ...... maar niet opgestuurd of in voorraad: Dus motor een tijdje kwijt. Leuk voor je als klant. Compleet toeval dat ik er achter kwam en de dealer vertelde dat ik die veer z.s.m. onder garantie vervangen wilde hebben, wat dus ook gebeurde, maar niet omdat de fabrikant zo klantvriendelijk is. Verklaring dealer: Ze deden het niet, omdat het niet kan leiden tot een ongeval; je kunt alleen niet meer schakelen. Wat 'n non-service!
 
Als toevoeging aan het vorige bericht een uitspraak van Kees van Startwin: De klant moet niet hoeven klagen! De klant moet rijden!
 
Als toevoeging aan het vorige bericht een uitspraak van Kees van Startwin: De klant moet niet hoeven klagen! De klant moet rijden!

En zo is het, amen.

Dat bedoelde ik met dat KTM heden ten dage ook de nodige issues heeft.
Ga lekker verder met oriënteren, voorpret is ook al heerlijk.
 
Skippy, weet je nog vorig jaar in hotel GUS: Alle KTM's die er waren, hadden problemen gehad. En wat de betrouwbaarheid van de fabrikant van Triumph betreft heb ik ook mindere ervaringen. Van de eerste serie Tiger 800 kon de terugslagveer in de bak breken. Dat moest ik de dealer vertellen, omdat hij niks van de fabrikant had gehoord, terwijl ik 't op internet kon vinden. De fabrikant liet later weten dat de dealer die veer bij een grote beurt moest vervangen ...... maar niet opgestuurd of in voorraad: Dus motor een tijdje kwijt. Leuk voor je als klant. Compleet toeval dat ik er achter kwam en de dealer vertelde dat ik die veer z.s.m. onder garantie vervangen wilde hebben, wat dus ook gebeurde, maar niet omdat de fabrikant zo klantvriendelijk is. Verklaring dealer: Ze deden het niet, omdat het niet kan leiden tot een ongeval; je kunt alleen niet meer schakelen. Wat 'n non-service!
Dat weet ik zeker nog en hoor en lees het sowieso met redelijke regelmaat.
Belangrijkste is inderdaad hoe bepaalde zaken worden afgehandeld.
 
Dat weet ik zeker nog en hoor en lees het sowieso met redelijke regelmaat.
Belangrijkste is inderdaad hoe bepaalde zaken worden afgehandeld.
Precies! En dan zonodig ook even meehelpen in de werkplaats als het niet anders kan, zoals ik heb ervaren bij Affetto en Startwin.
De accu: Nu heb ik zo'n druppellader aangeschaft en dat ding zegt: accu vol! Dus na een halve week vriezen, is er nog niks aan de hand, blijkbaar. Ik begon al te twijfelen aan de kwaliteit van de accu.
 
Precies! En dan zonodig ook even meehelpen in de werkplaats als het niet anders kan, zoals ik heb ervaren bij Affetto en Startwin.
De accu: Nu heb ik zo'n druppellader aangeschaft en dat ding zegt: accu vol! Dus na een halve week vriezen, is er nog niks aan de hand, blijkbaar. Ik begon al te twijfelen aan de kwaliteit van de accu.
Dat is mooi! Kun je voorlopig nog even vooruit. Beetje accu gaat zo'n beetje 5 tot 7 jaar mee als het een beetje meezit.
 
Ik heb het al eerder aangezwengeld, maar ik ben voornemens op zaterdag 9 februari naar de Goedhart Seizoensopening en op 14 februari naar de Motorbeurs in Utrecht te gaan. Gaat er nog iemand mee?
 
Als je op zaterdag gaat zie ik je wellicht daar. Mooie evenementen om je te oriënteren. Ik denk eigenlijk dat ik er wel zo’n beetje uit ben. Een proefrit kan natuurlijk nog alles overhoop gooien, maar ik neig naar een MT 10 SP. Daar hoor en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen betreffende rijeigenschappen en betrouwbaarheid. Een van de weinige nadelen is dat hij nogal zuipt. Dat heeft de verkoper ook eerlijk meegedeeld toen we er over spraken. Verder is het gewoon een goede fiets met louter bewezen componenten. We zitten hier op een Scrambler Forum over retro’s te oreren. Dan snap ik dat een MT 10 qua uiterlijk vloeken in de kerk is... Maar naarmate ik er vaker naar kijk ga ik hem in al zijn bruutheid wel telkens meer waarderen. Wil sowieso in het vroege voorjaar de MT en SuperDuke R gaan rijden. Ben benieuwd wat en hoe ze van elkaar verschillen.
 
Als je op zaterdag gaat zie ik je wellicht daar. Mooie evenementen om je te oriënteren. Ik denk eigenlijk dat ik er wel zo’n beetje uit ben. Een proefrit kan natuurlijk nog alles overhoop gooien, maar ik neig naar een MT 10 SP. Daar hoor en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen betreffende rijeigenschappen en betrouwbaarheid. Een van de weinige nadelen is dat hij nogal zuipt. Dat heeft de verkoper ook eerlijk meegedeeld toen we er over spraken. Verder is het gewoon een goede fiets met louter bewezen componenten. We zitten hier op een Scrambler Forum over retro’s te oreren. Dan snap ik dat een MT 10 qua uiterlijk vloeken in de kerk is... Maar naarmate ik er vaker naar kijk ga ik hem in al zijn bruutheid wel telkens meer waarderen. Wil sowieso in het vroege voorjaar de MT en SuperDuke R gaan rijden. Ben benieuwd wat en hoe ze van elkaar verschillen.
Als ik ga zal het sowieso de zaterdag worden.
Ja over die MT 10 SP hoor je inderdaad geen kwaad woord op de voorrem en het zuipen na. De review van 44Teeth was ook heel positief. Ik kan de techniek zeker waarderen en het vier cilinder cross plane blok heeft zeker een uniek geluid, helemaal met een mooie aftermarket pijp, maar verder is het niet mijn ding, ben nooit zo van de Japanse fietsen geweest omdat het misschien wel iets te perfect is(in mijn ogen uiteraard). De Superduke R spreekt me meer aan al is het design nog al polariserend. Denk wel dat de algehele rij beleving op de KTM nog een stuk intenser is.
Cross plane...:9~
 
Ja, heerlijk soundje. De voorrem kun je een update geven door stalen leidingen te monteren en in de voorste calipers Brembo remblokken te steken. Kijk wel uit naar de testritjes.

Ik ga ook op zaterdag naar Bodegraven. Het zal waarschijnlijk wel met de auto zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. Hoop over een kleine week of 6 de Scrambler weer uit het vet te kunnen halen. Maar ja, je weet het niet. Maart roert zijn staart...
 
Ja, heerlijk soundje. De voorrem kun je een update geven door stalen leidingen te monteren en in de voorste calipers Brembo remblokken te steken. Kijk wel uit naar de testritjes.

Ik ga ook op zaterdag naar Bodegraven. Het zal waarschijnlijk wel met de auto zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. Hoop over een kleine week of 6 de Scrambler weer uit het vet te kunnen halen. Maar ja, je weet het niet. Maart roert zijn staart...
Best apart dat er op zo'n fiets niet gewoon standaard stalen remleidingen zitten. De tip met de blokken had ik ook voorbij zien komen en in geval van nood is er ook nog een kit met 2 Brembo M4 104 remklauwen om het helemaal af te maken. Ik vraag me wel af wat precies de minpunten zijn van de remmen in de dagelijkse praktijk want in een wat oudere vergelijkings test tussen de MT-10, Superduke en S1000R stond de Yamaha het snelst stil(al vind ik het vaak een beetje discutabel hoe dit soort tests wordt uitgevoerd). Ja kan me voorstellen dat je al zin hebt in wat testritjes, lezen en alles uitzoeken is leuk maar je weet het pas echt als je het zelf ervaart.

Yamaha MT-10 Spacer Kit BREMBO Bolt For Caliper M4/ GP4RX / GP4RS With OEM Disc | eBay

Of:

Brembo Radial Calipers Kit 220A39710



Over zes weken is kwa weer inderdaad van alles mogelijk maar ik hoop tegen die tijd toch echt al een keer genoten te hebben van het geluid van de nog steeds niet in mijn bezit zijnde Akra's(geduld is sowieso niet echt één van mijn beste eigenschappen...). Misschien ook alweer leuk om over een gezellige groepsrit na te gaan denken voor in het voorjaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan