De Nieuwe Ducati Scrambler

Leuke uitlaat van Akra. Handig om de leverancier het lastige werk te laten doen. Als hij het verkl@&t is het zijn verantwoording. Kun je ze er ook weer makkelijk ‘inschroeven’ dan? Wel handig als je over de grens moet. Ben benieuwd hoe ze klinken zonder killers. Ga ze er bij mij, bij wijze van testje, ook eens proberen uit te halen. Nog zo’n 2,5 maanden geduld hebben en dan het doek er maar weer eens van af trekken (hoop ik).
 
Leuke uitlaat van Akra. Handig om de leverancier het lastige werk te laten doen. Als hij het verkl@&t is het zijn verantwoording. Kun je ze er ook weer makkelijk ‘inschroeven’ dan? Wel handig als je over de grens moet. Ben benieuwd hoe ze klinken zonder killers. Ga ze er bij mij, bij wijze van testje, ook eens proberen uit te halen. Nog zo’n 2,5 maanden geduld hebben en dan het doek er maar weer eens van af trekken (hoop ik).

Ik denk dat het geluid zonder killers wel mee gaat vallen aangezien de katalysator gewoon gemonteerd blijft maar ik ben ook erg benieuwd. Het terugzetten zou gewoon met een boutje moeten kunnen aangezien er wel keurig op elke demper een rubber dopje zit om het gaatje voor een boutje af te dekken. Mocht dit niet makkelijk gaan dan zijn er altijd nog de originele dempers die er zo te zien zo onder zitten(maar ik hoop dat dit niet nodig is).
Ik vermoed dat ze bij Ducati Zaltbommel wel redelijk wat ervaring hebben met het verwijderen van db killers want de meeste Ducati liefhebbers hoor je toch vaak van een flinke afstand aankomen:]
Ik hoop dat er zonder db killers weer een mooie volle donkere klank uitkomt zoals met de Termignoni op de 800.
Zonder db killer was op de 800 bij mij echt wat teveel van het goede maar daar zat ook geen katalysator meer tussen.

Ben benieuwd of die db killers bij jou er een beetje uit willen komen. Vlotten de geplande veranderingen al een beetje of wordt dat volgend jaar?
 
Ik ben voor dit jaar klaar met werken. De temperaturen zijn voor de tijd nog aan de hoge kant, dus ik denk dat ik alle schilden er voor het nieuwe jaar even af haal en naar de coater breng. Hoop het dan ergens in januari op te kunnen halen en, als de temperaturen het ook dan toelaten, weer te monteren. Dit is wel zo’n beetje het laatste wat ik er aan ga doen. In het voorjaar nog de knippers monteren die ik al veel te lang heb liggen, en dat was het dan wel zo’n beetje.

Ja, ze zullen inderdaad die killers in Zaltbommel vaker hebben verwijderd dan wij. En als je ze er met een simpel boutje weer kan plaatsen, mooi toch. Bij mij zitten ze vast met zo’n seeger-ring, daar ben ik niet een voorstander van. Het is lastig deze beet te pakken, zelfs met het speciale tangetje. Ik ga het zien. Wil vooral even horen hoe het dan klinkt. Ben bang dat er dan wel erg veel lawaai uit komt, maar kan de boel dan gelijk wel effe schoon maken...
 
Ik ben voor dit jaar klaar met werken. De temperaturen zijn voor de tijd nog aan de hoge kant, dus ik denk dat ik alle schilden er voor het nieuwe jaar even af haal en naar de coater breng. Hoop het dan ergens in januari op te kunnen halen en, als de temperaturen het ook dan toelaten, weer te monteren. Dit is wel zo’n beetje het laatste wat ik er aan ga doen. In het voorjaar nog de knippers monteren die ik al veel te lang heb liggen, en dat was het dan wel zo’n beetje.

Ja, ze zullen inderdaad die killers in Zaltbommel vaker hebben verwijderd dan wij. En als je ze er met een simpel boutje weer kan plaatsen, mooi toch. Bij mij zitten ze vast met zo’n seeger-ring, daar ben ik niet een voorstander van. Het is lastig deze beet te pakken, zelfs met het speciale tangetje. Ik ga het zien. Wil vooral even horen hoe het dan klinkt. Ben bang dat er dan wel erg veel lawaai uit komt, maar kan de boel dan gelijk wel effe schoon maken...
Oké op zich leek me dat wel een mooi systeem met die seeger ringen maar her is inderdaad vaak wel pielen met zo'n tangetje en er staat vast ook redelijk spanning op in díe maat.

Ja het is best nog wel redelijk weer voor wat klusjes en als er verder niet meer gestrooid wordt durf ik ook nog wel een rondje te rijden volgende week.

Nu maar hopen dat de wind draaid zodat die postduif uit Thailand nog een kansje maakt om hier dit jaar nog te landen...
 
Nog een keer over de verstopping van de ontluchting en overloop van de benzinetank: Ik had weer problemen en al sleutelend kwam ik tot de conclusie dat e.e.a. vanaf fabriek niet goed moet hebben gezeten. Dus naar de dealer. Een van de monteurs wist te vertellen dat het bij Scramblers zelfs is voorgekomen dat de tank vacuüm gezogen werd en de dop nauwelijks nog open te krijgen was. De slangetjes zitten flink gekronkeld onder de tank en hebben nauwelijks ruimte. Als er eenmaal langdurig een knik inzit, dan buigt die steeds weer dicht; ook nadat de slang los is geweest.
Ik heb samen met een monteur staan sleutelen en we hebben het geknikte stuk van de slangen afgehaald en ze zo netjes mogelijk net iets anders naar beneden geleid. Alles weer open.
Niet zo netjes van Ducati en zo hoorde ik nog wel een paar dingetjes die ook op de fora al naar voren kwamen, zoals niet netjes geleide electrakabels die doorschuren, losraken of breken.
Dus de tip: blaas het overloopgaatje af en toe door, zodat je zeker weet dat de slang niet in een knik dicht is gaan zitten.
 
Nog een keer over de verstopping van de ontluchting en overloop van de benzinetank: Ik had weer problemen en al sleutelend kwam ik tot de conclusie dat e.e.a. vanaf fabriek niet goed moet hebben gezeten. Dus naar de dealer. Een van de monteurs wist te vertellen dat het bij Scramblers zelfs is voorgekomen dat de tank vacuüm gezogen werd en de dop nauwelijks nog open te krijgen was. De slangetjes zitten flink gekronkeld onder de tank en hebben nauwelijks ruimte. Als er eenmaal langdurig een knik inzit, dan buigt die steeds weer dicht; ook nadat de slang los is geweest.
Ik heb samen met een monteur staan sleutelen en we hebben het geknikte stuk van de slangen afgehaald en ze zo netjes mogelijk net iets anders naar beneden geleid. Alles weer open.
Niet zo netjes van Ducati en zo hoorde ik nog wel een paar dingetjes die ook op de fora al naar voren kwamen, zoals niet netjes geleide electrakabels die doorschuren, losraken of breken.
Dus de tip: blaas het overloopgaatje af en toe door, zodat je zeker weet dat de slang niet in een knik dicht is gaan zitten.
Ja dat is niet best als de tank ontluchting dicht zit, het zou zelfs de tank kunnen vervormen als hij helemaal vacuüm trekt.
Buell had daar ook last van en hier besloten ze zelfs de ontluchtings slang naar de bovenkant buiten om de tank vanaf de dop(bijna als op een oude crossmotor) te geleiden

Mooi dat het nu is opgelost!En hou het in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi adspeed, bedankt voor de tip. Het is inderdaad niet netjes als die slang zijn werk niet kan doen. Nu moet ik wel zeggen dat ik de indruk heb dat de kwaliteit van bouwen nogal verschilt. De Scramblers voor de Europese markt komen uit Italië. Voor de Amerikaanse markt bijvoorbeeld komen ze uit Thailand (dacht ik) en juist die zijn qua bouwkwaliteit een stuk minder. Je kunt overigens aan je blok- en framenummer zien op welke plant hij geassembleerd is. Desalniettemin moet het goed en veilig in elkaar zitten, onafhankelijk waar het in mekaar geprutst is... De onze komen uit Italië.
 
Leuke uitlaat van Akra. Handig om de leverancier het lastige werk te laten doen. Als hij het verkl@&t is het zijn verantwoording. Kun je ze er ook weer makkelijk ‘inschroeven’ dan? Wel handig als je over de grens moet. Ben benieuwd hoe ze klinken zonder killers. Ga ze er bij mij, bij wijze van testje, ook eens proberen uit te halen. Nog zo’n 2,5 maanden geduld hebben en dan het doek er maar weer eens van af trekken (hoop ik).

Ik weet niet of je deze al eens had gezien maar mocht je hem gemist hebben:
 
Ja, die ken ik wel. Mooi filmpje. Geeft enige indruk van sound, maar in het echt klinkt het toch anders...
 
Hahaha. Leuk filmpje. Je uitlaat staat in de brand...
Natuurlijk ook van mijn kant allen een fijne kerst en een zeer goed uiteinde.
 
Allemaal een gezond en veilig 2019 en nog een buitenlandtoertje samen als het kan!
Dank je! Ik ben helemaal voor. Vandaag ook nog even lekker gereden en daarna de ketting schoongemaakt en gesmeerd en de zijtas beugels verwijderd.
20181224_154456.jpg
 
Het heeft even geduurd maar de oil cooler guard is eindelijk binnen. Hij is van blank geborsteld RVS en ziet er prima uit.Was verder keurig verpakt en netjes aangekomen en er zaten ook nog 2 plakrubbertjes bij voor de montage. Binnenkort maar even sleutelen dus.
20181231_151930.jpg
20181231_152930.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan