Velgen polijsten

Natas

MF veteraan
11 okt 2002
5.874
0
Hellmouth
Mijn Fz velgen (rood) waren nog al slecht onderhouden door de vorige eigenaar.

En nadat ik de topic over polijsten had gelezen , toch maar aan de slag gegaan.

Wat hebben we nodig ?

-Ontvetter.
-Afplaktape (niet van dat goedkope, ga voor 3M of ander kwaliteisband , dit scheelt een hoop ergernis).
-Schuurpapier Korrel 200 , 400 , 800 ,1000.
-Pannensponsjes (met zo`n groen kant eraan) , of scotch-brite.
-Afbijtmiddel en kwast om aan te brengen.
-Commandant (groen blik).
-Staalwol (fijn).
-Belgom of polma.
-Zachte Poetsdoeken.

Bij eventueel spuiten hebben we nog nodig

-Grondlak.
-Lak.
-Pannensponsjes (staalwol met zeep erin).

 
Laatst bewerkt:
Ok hier gaan we dan , het wiel is gedemonteerd en de schijven zijn verwijderd (ik heb voor de zekerheid effe de schijven gemerkt welke kant ze zaten en welke boutgaten dmv van een klein centertje).

full
 
Hier een close up , ik ga alleen de rand polijsten en een bewerkt gedeelte van de spaken. (hier kan je ook zien waarom ik ze straks zwart ga spuiten , die hoekjes zijn echt niet meer zuiver te krijgen ).

full
 
Stap 1

Vetvrij maken met ontvetter en afplakken , neem je tijd hiervoor want dit bepaald uiteindelijk je resultaat (zeker als je de velg daarna niet gaat spuiten).
pak stukjes plakband van ongeveer 5 Cm lang en schuif deze een beetje op en neer voordat je ze vastplakt , zo kun je ze en beetje tussen de velg en de band krijgen.

full
 
Laatst bewerkt:
Stap 2

Schuur het gedeelte wat je wilt polijsten op met schuurpapier korrel 200 flink ruw (zo wordt de structuur van de verf open en werkt het afbijtmiddel beter).

full
 
Laatst bewerkt:
Stap 3

Lekker dik dat afbijtmiddel erop smeren :-) , nu lekker wat forummen, bakkie doen , of iets van deze strekking en het afbijtmiddel zijn werk laten doen.

full
 
Laatst bewerkt:
Stap 4

Pak als de verf flink aan het bladderen gaat een pannesponsje en gebruik de groen kant om de verf eraf de schrapen (kan ook met scotch-brite)
spoel daarna alles af met water.

full


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/15367/f2677064deaaee34a69ac38913d03e0a (007.JPG)​
 
Laatst bewerkt:
Tis effe wat knoeien , maar je moet er iets voor over hebben :-)

full


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/15369/406707979f593c35fbad70a2951c4d44 (006.JPG)​
 
Stap 5

Nu gaan we schuren , vam grove korrel (laagste nummer), tot fijnste korrel (hoogste nummer).
Net zo lang tot dat jij het zo glad hebt zoals je het wilt (hoe gladde hoe meer blink blink staks :-) ).

full
 
Ik heb hem niet zo ver gepoets dat ie "chroom" lijkt omdat ik een sportive motor heb en geen chopper (no offence).

En omdat mijn vingers helemaal op waren :-)

Foto`s van het spuiten how to komen zo snel mogelijk

Greetingz
 
Laatst bewerkt:
zie ik daar macadams? :+
Hij beweerde geloof ik dat ie een sportmotor reed, dus dat zal toch niet :? :P

Ja zie je, hier staat ut...
Op woensdag 05 maart 2003 21:16 schreef Natas het volgende:
Ik heb hem niet zo ver gepoets dat ie "chroom" lijkt omdat ik een sport motor heb en geen chopper (no offence).
Die macadams zullen dan wel er op zitten voor ut polijsten en spuitwerk...
 
Mooie velgen hoor.. hehehe alleen heb ik ze zo al standaard op mijn XJ zitten.. zie foto.

full


Die zijn echter niet gepolijst alleen gedraaid. Vind ik echter wel best zo, hoeft niet per se zo echt te blinken, is het de motor niet voor. Maar het is in ieder geval wel een verbetering, ik vond dat rood van eerst ook niet zo'n geweldige kleur. Laat nog eens wat foto's zien van je motor als ie helemaal klaar is..
 
En verder gaan we met de How to :-)

Stap 1

Maak de velg en de band helemaal vetrij en zuiver en plak de velg zorgvuldig af.
De "spaken" heb ik met breder band eerst afgeplakt , en daarna met een scherp mesje na gesneden.
Alles moet er zo`n beetje zo uit zien .

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan