De eerste Smart Helm met AR display in productie.

Ik vind geen van alle producten momenteel interessant genoeg om te kopen. Zelfs als ik het geld zou hebben, heb ik er nog geen interesse in.
Het idee is leuk, maar het is allemaal nog in de kinderfase. Ik zie het alleen persoonlijk niet zitten om bij een nieuwe helm ook gelijk te moeten betalen voor alle ingebouwde electronica. Hetzelfde nadeel heb je bij intercoms van de helmfabrikant. Het ziet er prachtig uit, maar je krijgt vaak een ouder type intercom voor een premium prijs en je kunt bij elke helm wisseling weer een andere kopen. We zouden een standaard intercom aansluiting op elke helm moeten hebben en wie weet ooit een standaard mount voor HUDs. Dan zou je alleen moeten kijken welk "besturingssysteem" je wilt en welke functies je voor wilt betalen.
 
Mijn hemel wat een onzin. Alsof je telefoon elke dag explodeert en die krijgt bij de meeste mensen veel meer te verduren. Waarom mensen zo vreselijk bang voor brandende accu's zijn is mij echt een raadsel. Dat komt zo vreselijk zelden voor dat ik mij banger zou maken voor een vogel die tegen je helm aan vliegt.
Ik heb van dichtbij meegemaakt wat een lithium brand doet... en hoe dat gaat. Het risico is er, zeker bij bv. een aanrijding.

En sinds wanneer heeft een accu contact met de elektronica van de motor? Ik snap wat je bedoeld hoor maar dat is bepaald niet moeilijk met nieuwere motoren. Elke moderne motor of auto kan realtime uitgelezen worden dus het is ook een peulenschil om dat te presenteren op een telefoon, helm, wat dan ook.
Je snapt wat ik bedoel zie ik ;)
 
Ja, dat is ook geinig.
Vindt het niet zo mooi staan aan de buitenkant van je helm maar wat je schrijft, het zal vanzelf kleiner worden.
Niet zo mooi staan?

Er wordt moord en brand geschreeuwd dat je geen stickertje op je helm mag plakken of de helm niet mag (laten) herlakken, hetzij helemaal, hetzij gedeeltelijk, en dat je met een systeemhelm niet open mag rijden, en blablabla, omdat je helm dan zijn doel misloopt, en daardoor gevaarlijk wordt.

Maar er wordt met geen woord gerept over het installeren van een GoPro camera (of gelijkaardig) op een helm, wat meestal met zo een zelfklevend ding gebeurt. Hetzelfde met die aftermarket communicatiesystemen aan de buitenkant van je helm.

Die laatste is niet zo ontsierend. Een GoPro op een helm is verschrikkelijk ontsierent (imo althans).
het levert ook nog eens de meest irritante filmpjes op

Dan vind ik dit systeem toch veel minder ontsierend.

Toch heb ik er geen behoefte aan, ook al vind ik snelheidsweergave* recht voor mijn oog niet slecht. Ook niet gekeken hoeveel het ding kost.

* meer dan dat hoeft het ook niet te zijn vind ik. In de auto heb ik het ook niet. Ook niet nodig, rijdt ik een bebouwde kom binnen, stel ik de cc in op 50, op een 70 weg op 70, enz. Bij veel drukte schakel ik over op de snelheidsbegrenzer. Lijkt complex, maar je doet het na gewoonwording gewoon blindelings. Ik kijk dus tijdens het rijden amper op mijn meter.

Bij mijn motor ligt dat anders, die heeft geen cc en begrenzer. Maar ook daar wordt je bepaalde snelheden gevoelsmatig gewoon.
 
Niet zo mooi staan?

Die laatste is niet zo ontsierend. Een GoPro op een helm is verschrikkelijk ontsierent (imo althans).
het levert ook nog eens de meest irritante filmpjes op

Dan vind ik dit systeem toch veel minder ontsierend.

Eens!
Vind een GoPro ook lelijk op een helm en dit is zeker minder ontsierend maar vind het nog steeds niet mooi staan.
Aan de andere kant, je ziet er zelf niks van dus als je er veel profijt van hebt.. who cares :)
 
Er komt waarschijnlijk weer een nieuwe Smarthelm in productie via kickstarter.
Maakt gebruik van dezelfde techniek die gevechtspiloten in hun helm hebben.
Ziet er wel gaaf uit:

 
Man,man,man,man,man,man,man,man,man,man..............
 
Hier een update vd EyeRide.
Inmiddels in productie.

The EyeRide is a patented all-in-one device that combines head-up display, GPS, hands-free kit and voice command to keep your eyes on the road. Save 4.2 seconds of reaction time while using HUD technology instead of a smartphone.

 
Ik vind The Eyeride een mooie / interessante ontwikkeling en ga dit zeker volgen.

Thanks Relic 👍
 
Zit ook op de Eyeride kickstarter maar ga het verlaten met nog 3 dagen te gaan en geen antwoorden:
- behalve GPS will ik niets constant voor mijn oog
- Ik rij met vrienden die allemaal op Garmin of BMW Nav zitten, dus een app navigatie gaat anders zijn. Ondertussen wat app'jes geprobeerd. Garmin mag dan niet ideaal zijn, maar ik blijf er voorlopig toch nog even bij
- details zijn er niet, alle videos en foto's zijn (bewust?) onduidelijk
- voor BMW is er ook de WunderlinQ app. Ook veel geld maar dan zou je motor data kunnen uitlezen. Zie ik ook niet als iets wat ik wil hebben

Uiteindelijk wat wil je constant zien? Voor mij niets behalve miin NAV V en dat gaat dus niet. Ik heb wel wat ideetjes zoals gopro remote control en Fobo TMPS.

Zit nu te denken aan een Jelly smartphone. Kleinste smartphone:https://www.amazon.de/gp/product/B0...=UTF8&linkId=19c3a63368b3eaf2a010da54e996b328
 
Zit ook op de Eyeride kickstarter maar ga het verlaten met nog 3 dagen te gaan en geen antwoorden:
- behalve GPS will ik niets constant voor mijn oog
- Ik rij met vrienden die allemaal op Garmin of BMW Nav zitten, dus een app navigatie gaat anders zijn. Ondertussen wat app'jes geprobeerd. Garmin mag dan niet ideaal zijn, maar ik blijf er voorlopig toch nog even bij
- details zijn er niet, alle videos en foto's zijn (bewust?) onduidelijk
- voor BMW is er ook de WunderlinQ app. Ook veel geld maar dan zou je motor data kunnen uitlezen. Zie ik ook niet als iets wat ik wil hebben

Uiteindelijk wat wil je constant zien? Voor mij niets behalve miin NAV V en dat gaat dus niet. Ik heb wel wat ideetjes zoals gopro remote control en Fobo TMPS.

Zit nu te denken aan een Jelly smartphone. Kleinste smartphone:https://www.amazon.de/gp/product/B0...=UTF8&linkId=19c3a63368b3eaf2a010da54e996b328

Je kunt juist wel alleen de Nav voor je ogen zien.
De rest (muziek, gebeld worden en instructies etc.. ) kun je uit zetten als je daar geen behoefte aan hebt.

Het is ms nog te vroeg om te kopen ( kinderziektes, garantie etc..) maar als je ziet wat er nu al mogelijk is.
Één voordeel is dat je geen mounts meer hoeft te kopen en op je stuur hoeft te bevestigen én geen dubbele mounts als je meerdere bikes hebt.
Mobiel in je zak ipv op je stuur.
Grootste voordeel met navigeren is dat je op de weg kunt blijven kijken ipv naar beneden om de route te bekijken.

Wel lastig als je meerdere helmen gebruikt en het ziet er best kwetsbaar uit.
 
zwaait naar Oma...

Even ge-zoek-ed op skully smart helmets...
is het daarover al zo lang stil dat ik een 4jr oud topic moet opgraven?

Kwam dit tegen van F9.

Eensch met Ryan.
maar toch vraag ik me af waarom er niet meer al helmen met ingebouwde camera en/of electronica zijn.
of ken ik ze gewoon niet?
 
Meestal zit er 2 jaar garantie op electronica.. dus dan koop je een dure helm (waarbij waarschijnlijk het meeste budget in de gadgets zit en niet in de veiligheid) en je camera / intercom / AR display combinatie dinges stopt ermee na 2-3 jaar. Dan heb je dus een hele dure helm waar je niets meer aan hebt.
 
De ontwikkelingskosten voor massa productie en veiligheid / vallen met electronica on board kunnen ook een issue zijn.
 
@pdv_moto het valt me op dat Ryan in ieder geval niet negatief is over Forcite. Die gaan, in mijn herinnering, binnenkort wereldwijd verschepen. Maar op de website kan ik er niks over vinden.

Er is al jaren de Sena Momentum Pro, die heeft een camera. Niet heel erg smart. Ik vermoed dat hij niet succesvol was, want hij was vrij lang uitverkocht. Dus ze hebben een productie run gedaan, en toen een tijdje niks. Nu is hij alleen beschikbaar voor de Amerikaanse markt. Maar hij was een tijdje te koop op de Duitse Amazon.
 
Er is weer een nieuwe smart helm op de markt.

A ‘Smart Helmet’ Finally Done Right: Forcite MK1S Motorcycle Helmet Review
https://www.forbes.com/sites/billroberson/2023/04/21/a-smart-helmet-finally-done-right-forcite-mk1s-review/


 
Er is weer een nieuwe smart helm op de markt.

A ‘Smart Helmet’ Finally Done Right: Forcite MK1S Motorcycle Helmet Review
https://www.forbes.com/sites/billroberson/2023/04/21/a-smart-helmet-finally-done-right-forcite-mk1s-review/



Tot zo ver de "Augmented Reality"..... een led-bar onder in die de functies van HUD waarneemt....
 
Ben nog steeds van mening dat je beter een goede helm kan kopen (Schuberth/Shoei/Arai) en dan zelf er dingen opplakt.

Meer keuze, Betere comptabiliteit met andere rijders qua intercom etc. en waarschijnlijk beter beeld want je kan zelf de action cam kiezen die je wilt.

Wat doe je met die helm fancy als de camera/hud/intercom kapot gaat? Daar zal 2 jaar garantie op zitten en dan is het uit met de pret. Als ze daar nu nog een modulair systeem voor hadden dat je dingen kon vervangen; dat zou mooi zijn. Anders heb je een te zware helm met allemaal kapotte technologie (die waarschijnlijk qua safety rating niet in de buurt komt van de A merk helmen).

Noem me een zeikert.. maar ik heb nog geen goede smart helm gezien.
 
Ben nog steeds van mening dat je beter een goede helm kan kopen (Schuberth/Shoei/Arai) en dan zelf er dingen opplakt.

Meer keuze, Betere comptabiliteit met andere rijders qua intercom etc. en waarschijnlijk beter beeld want je kan zelf de action cam kiezen die je wilt.

Wat doe je met die helm fancy als de camera/hud/intercom kapot gaat? Daar zal 2 jaar garantie op zitten en dan is het uit met de pret. Als ze daar nu nog een modulair systeem voor hadden dat je dingen kon vervangen; dat zou mooi zijn. Anders heb je een te zware helm met allemaal kapotte technologie (die waarschijnlijk qua safety rating niet in de buurt komt van de A merk helmen).

Noem me een zeikert.. maar ik heb nog geen goede smart helm gezien.
Nee, is allemaal nog steeds in uitprobeer fase.
Wel leuk om de ontwikkelingen te volgen.
Zodra er een goed functionerend systeem is zullen de grote merken instappen of zelf met iets komen, tot die tijd is het uitproberen.

Idee is goed, alle benodigde info die je wilt kun je gewoon op het schermpje van je helm zien.
Ook zelf bepalen welke info je wel en niet wilt zien natuurlijk.
Vooral ook handig als je meerdere motoren hebt of er eentje huurt in het buitenland, helm mee en je hebt altijd dezelfde info en navigatie.
Geen losse nav mee en koppelen/Bluetooth problemen etc..

Ik gebruik zelf alleen een navigatie en geen audio of koppelen met mobieltjes etc.. maar zo'n helm lijkt het me toch wel handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan