De eerste Smart Helm met AR display in productie.

Relic

MF veteraan
17 sep 2017
1.663
796
Utrecht
Jarvis brengt volgend jaar een tweetal Smart-helmen op de markt.
De Jarvish X en de Jarvish-X-AR.

Wat zit er op?

Spec's:
- Virtuel assistent voor Siri, Google assistent en Alexa.
- 2K Camera aan de voorzijde voor video en foto’s.
- Battery duur vd Jarvish X tot 6 uur en de Jarvish-X-AR tot 4 uur.

De Jarvish-X-AR is nog een beetje aan de dure kant ;-)
De vanaf prijs is $2.599,- en heeft naast bovenstaande spec’s ook:

- Heads-up Display
- Navigatie geprojecteerd op je scherm.
- Ook een camera aan de achterzijde zodat je kunt zien wat er achter je gebeurt en je hopelijk kan voorkomen dat er één of andere niet oplettende klojo je van achteren ramt.

Wordt dacht ik al verkocht in Taiwan heb ik ergens gelezen..

Ik ben zelf gek op alles wat met technologie en gadgets te maken heeft maar op de motor gebruik ik naast de soms noodzakelijke navigatie ( Rider 550 alleen visueel ) helemaal niks.
Motor rijden is voor mij juist vrijheid met zo weinig mogelijk zooi mee en zonder andere technologische hulpmiddelen zoals muziek, communicatie, bluetooth connecties etc..
Maar een helm met Heaps-up display die je ook uit kan zetten en waarin je navigatie zit ingebouwd en direct voor je ogen zichtbaar is lijkt me toch bijzonder handig!
Hoef ik me Navigatie-kastje en houder ook niet meer mee te nemen en kan de Ram-houder ook van me stuur af.

Aangezien andere helm-merken ongetwijfeld zullen volgen, en/of hun demo modellen misschien ook wel bijna productie rijp zullen zijn, lijkt het mij handig om een topic te hebben waar we de nieuwste ontwikkelingen en testen over de Smart-helmen kunnen plaatsen en of je zelf een Heads-up display helm zou kopen als ie een beetje betaalbaarder zou zijn.

Jarvish Smart-helm site:
https://www.jarvish.com

Jarvish’s smart motorcycle helmets will offer Alexa and Siri support and an AR display
 

Bijlagen

  • Jarvish-X-AR.jpeg
    Jarvish-X-AR.jpeg
    241,5 KB · Weergaven: 89
De naar achter gerichte camera vind ik nog het meest interessante. Tenminste, als ik dat beeld (eventueel in spiegelbeeld) ergens live kan zien, maar dan liever op een centraal geplaatst scherm op de motor zelf. Maar op zulk een positie dat ik niet te ver naar beneden moet kijken, zodat ik ook nog in voldoende mate zicht heb op wat er voor me gebeurt.
Maar dan lijkt mij een camera op de motor zelf wel beter.
Tja, als je eens lelijk achterlangs geramd bent door een in slaap gevallen koekblikker ...
Verder zou ik het misschien leuk vinden de snelheid te kunnen zien op mijn vizier, maar meer niet. GPS op mijn viezier zien lijkt mij wat teveel.
Of misschien gekoppeld aan de echte GPS (TOMTOM of wat dan ook), en dat die in je helm enkel een pijl projecteerd, met bijschrift over x100m of x,xkm, links/rechts, en een symbooltje met zoveelste afslag rotonde over zoveel afstand, dus enkel het hoogstnodige.
 
Ik zou ook de meerwaarde van een HUD niet onderschatten. Zeker op de wat sportievere fietsen moet je vaak niet alleen je blik verleggen maar ook je hoofd bewegen om op je teller te kunnen kijken. Daarnaast is een wide-angle camera voor het zicht naar achteren natuurlijk ook een uitstekende verbetering van de huidige manier met spiegels (spiegel links, over je schouder links, en nog een keer dubbelchecken). Weergave op een HUD is helemaal goed, want je ziet meteen alles. En een camera is natuurlijk niet beperkt in het blikveld.

Ohja, in before alle zeikreacties van 'vroegah hadden we dat ook niet dus = onzin'.
 
De naar achter gerichte camera vind ik nog het meest interessante. Tenminste, als ik dat beeld (eventueel in spiegelbeeld) ergens live kan zien, maar dan liever op een centraal geplaatst scherm op de motor zelf. Maar op zulk een positie dat ik niet te ver naar beneden moet kijken, zodat ik ook nog in voldoende mate zicht heb op wat er voor me gebeurt.
Maar dan lijkt mij een camera op de motor zelf wel beter.
Tja, als je eens lelijk achterlangs geramd bent door een in slaap gevallen koekblikker ...
Verder zou ik het misschien leuk vinden de snelheid te kunnen zien op mijn vizier, maar meer niet. GPS op mijn viezier zien lijkt mij wat teveel.
Of misschien gekoppeld aan de echte GPS (TOMTOM of wat dan ook), en dat die in je helm enkel een pijl projecteerd, met bijschrift over x100m of x,xkm, links/rechts, en een symbooltje met zoveelste afslag rotonde over zoveel afstand, dus enkel het hoogstnodige.
Misschien zat de automobilist die jou van achteren aanreed wel op zijn HUD te kijken.
 
ruig man :Y
je kan zelfs zien hoe laat 't is en dat 't bewolkt is
ohhh... zelfs een kompas _O-

ik mis nog een symbool voor wanneer je moet poepen :?
 
Gaat m.i. te veel afleiden. Mijn navigatie spreekt in mijn helm via blauwetand en is voldoende. Als ik bvb via bluetooth een sensor achterop mn motor had die een piepgeluid /alarm zou geven als een koekedoos achter mij te kort komt is voor mij ook al goed, dan kan ik misschien hopelijk nog reageren. En als die achreropkomende snul zo snel achter mij invlamt dat ik toch niets meer kan doen dan hoeven al die prullen geen 2000+ flappen te kosten. Dan ben je toch de lul.
 
Dat is bij mij ook het struikelblok, de prijs ...
En dat ze, voor zover ik weet, niet in fluogeel verkrijgbaar zijn, want mijn volgende helm wil ik weer in fluo.

NEE! We gaan hier géén fluo discussie starten, voor reactie's op mijn "fluo" opmerking, please, copy/paste dit bericht om het te quoten in een ander gepast topic! Het fluohesjes topic bijvoorbeeld.
 
Ik zou ook de meerwaarde van een HUD niet onderschatten. Zeker op de wat sportievere fietsen moet je vaak niet alleen je blik verleggen maar ook je hoofd bewegen om op je teller te kunnen kijken. Daarnaast is een wide-angle camera voor het zicht naar achteren natuurlijk ook een uitstekende verbetering van de huidige manier met spiegels (spiegel links, over je schouder links, en nog een keer dubbelchecken). Weergave op een HUD is helemaal goed, want je ziet meteen alles. En een camera is natuurlijk niet beperkt in het blikveld.

Ohja, in before alle zeikreacties van 'vroegah hadden we dat ook niet dus = onzin'.
En jij dacht dat je hersens in staat zijn 360 graden informatie te verwerken?
En ja, ik vind een vrijstand lampje al overbodige luxe. Ik rij motor omdat het heerlijk primitief en intuitief is.
 
Wanneer dit over 10 jaar betaalbaar is, lijkt het me wel gemakkelijk.

HUD en rearcamera zijn wel nuttige gadgets
 
Goede ontwikkelingen.
Toch nog maar effe wachten tot product meer is uitgerijpt.
O ja, ook de prijs mag van mij nog wel aanzienlijk naar beneden. Voorlopig maar gewoon de helm gebruiken die ik al heb.
 
Skully is inmiddels met een smart-helm op de markt.
De prijs is nog wat aan de hoge kant 1899,- dollar:

De eerste geïntegreerde Smart-helm-technologie op de wereldmarkt wordt gepresenteerd op EICMA

SKULLY FENIX AR

Spec's:

ADVANCED SAFETY

  • Integrated Heads-Up Display
  • Premium Carbon Fiber Shell
  • Pinlock Visor and Clear Anti-fog Pinlock Lens
  • Emergency Quick Release Straps (EQRS)
  • DOT Certified
  • ECE Certification Underway
SUPERIOR TECHNOLOGY

  • Rearview camera
  • Turn-by-turn navigation
  • Smart-phone integration
  • Hands-free music controls
CUSTOM COMFORT

  • Supplemental modular comfort padding
  • Removable chin skirt
 
Ik weet nog niet of ik het wat vind. Nu is de info van de navi alleen beschikbaar als ik dat wil, door er naar te kijken (geluid staat uit bij mij), maar als het continu aanwezig is, hoe fijn is dat? Hetzelfde geldt voor de spiegels: ze geven alleen info als ik dat wil en zitten niet continu in mijn blikveld.
Ik reed laatst in een auto met HUD en dacht niet meteen “hebbuh” en dat terwijl ze me thuis “the gadget man” noemen. Van de week was er een item op TV over camera’s i.p.v. buitenspiegels voor de auto en dan binnen de twee beeldschermen, dat zie ik wel gebeuren, maar op de motor?
En dan : helmen zijn voor eenmalig gebruik. Wat gebeurt er als je valt? Het is al zo dat speakers een veiligheidsrisico vormen.
Of maken we een camera achter op de motor met beeldscherm op het dashboard i.p.v. spiegels?
Ik wacht het rustig af...
 
Ik weet nog niet of ik het wat vind. Nu is de info van de navi alleen beschikbaar als ik dat wil, door er naar te kijken (geluid staat uit bij mij), maar als het continu aanwezig is, hoe fijn is dat? Hetzelfde geldt voor de spiegels: ze geven alleen info als ik dat wil en zitten niet continu in mijn blikveld.
Ik reed laatst in een auto met HUD en dacht niet meteen “hebbuh” en dat terwijl ze me thuis “the gadget man” noemen. Van de week was er een item op TV over camera’s i.p.v. buitenspiegels voor de auto en dan binnen de twee beeldschermen, dat zie ik wel gebeuren, maar op de motor?
En dan : helmen zijn voor eenmalig gebruik. Wat gebeurt er als je valt? Het is al zo dat speakers een veiligheidsrisico vormen.
Of maken we een camera achter op de motor met beeldscherm op het dashboard i.p.v. spiegels?
Ik wacht het rustig af...
Ik wacht ook nog even af.

Ik heb wel een anderhalf jaar geleden serieus gekeken naar de optie een camera met scherm op het display te monteren met zicht naar achteren. Vooral in de winter en donkere maanden is dat echt wel een toevoeging in mijn ogen :Y Toen vond ik echter geen serieuze partij die dat tegen een schappelijke prijs kon doen.
 
Zit er in die dingen nou een li-ion batterij, die als hij beschadigd raakt gekke dingen kan gaan doen (enorm heet worden / exploderen / in brand vliegen)? Lijkt mij niet fijn bij een crash.
 
Zit er in die dingen nou een li-ion batterij, die als hij beschadigd raakt gekke dingen kan gaan doen (enorm heet worden / exploderen / in brand vliegen)? Lijkt mij niet fijn bij een crash.
Goed punt wel ja :Y

Het mooiste zou zijn als je ze aansluit op de motor zelf, op de accu. Dan kun je meteen aansluiten op de elektronica van de motor zelf, die ook steeds verder is qua technologie. Dan krijg je pas echt een vergaande integratie van je systemen zoals boordcomputer, navigatie etc.
 
Kickstarter Jarvish helm is gestart.

Als alles goed gaat wordt ie Sept 19 geleverd.
Kost €794,- + €100,- verzendkosten als je dat geld inlegt.
Het wordt een Carbon fiber helm.

Er komen ook steeds meer motoren met ingebouwde navigatie zoals bv op de nieuwe Scrambler 1200 met Turn-by-Turn nav, maar een Head-up display is natuurlijk veel beter.
Kun je je ogen op de weg houden plus alle andere spec's die de helm biedt.

JARVISH: The Smartest Motorcycle Helmet Ever Made
 
Goed punt wel ja :Y

Het mooiste zou zijn als je ze aansluit op de motor zelf, op de accu. Dan kun je meteen aansluiten op de elektronica van de motor zelf, die ook steeds verder is qua technologie. Dan krijg je pas echt een vergaande integratie van je systemen zoals boordcomputer, navigatie etc.

Mijn hemel wat een onzin. Alsof je telefoon elke dag explodeert en die krijgt bij de meeste mensen veel meer te verduren. Waarom mensen zo vreselijk bang voor brandende accu's zijn is mij echt een raadsel. Dat komt zo vreselijk zelden voor dat ik mij banger zou maken voor een vogel die tegen je helm aan vliegt.

En sinds wanneer heeft een accu contact met de elektronica van de motor? Ik snap wat je bedoeld hoor maar dat is bepaald niet moeilijk met nieuwere motoren. Elke moderne motor of auto kan realtime uitgelezen worden dus het is ook een peulenschil om dat te presenteren op een telefoon, helm, wat dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan