Dagobert II's Honda CB-1 perikelen

Koud, nat, geen elektra, geen verwarming, zolderverbouwing gehad, nu nog de "oude" schilderkamer van mijn vrouw weer om toveren tot studiekamer, feest- en verjaardagen. Dat zijn wel zo'n beetje alle smoesjes om niets te doen aan de CB-1's. O-)

Wat ik nu zou kunnen doen is het schuren van het frame. Maar aangezien het te koud is om te spuiten heeft dat geen zin. Want tegen de tijd dat de temperatuur hoog genoeg is zit er al weer vlugroest op.

Maar het belangrijkste zijn wel de verbouwingen. Die zijn nu achter de rug en kan ik ook aan een stuk door aan de motoren werken.

Ik moet nu nog een sleuf graven voor de grondkabel. Maar ik ben een maand geleden door mijn enkel gegaan en door het vele sjouwwerk is een arm overbelast geraakt. En dat helpt ook niet mee.

Het moet voorjaar worden! :( :+

Tussendoor maak ik wel wat onderdelen schoon. Maar om nou van elk glimmende boutje een foto te plaatsen... ;)
 
Oké! Je hebt er zelf om gevraagd. Weliswaar een schroefje, maar hij glimt wel.

full


Maar ja...'t heeft niets te maken met een CB-1. :+
full
 
Vandaag maar eens een begin gemaakt met de sleuf voor de grondkabel. Zo'n 10 meter van schuur naar motorhok. Pff... -O-

Ook maar even de voorvork uitgebouwd.

Toen ik de as van het voorwiel naast die van Pats legde kon ik goed zien wat 80 km/u tegen een auto doet met een motor.

full


full


Hier ook nog een plaatje van het beschadigde wiel (en jammer genoeg de band).

full


Nu het balhoofd er nog uit. Maar ik heb daar geen passende sleutel meer voor dus ik moet eerst boodschappen doen. :z :W
 
...Ook maar even de voorvork uitgebouwd...

Maar vergeten om foto's van de verschillende stappen te maken :$ . Dus alsnog maar foto's genomen.

De voorvork bouw je dus uit om bijvoorbeeld de keerringen te vervangen. Dat is bij de mijne ook nodig maar ik wil nog meer werkzaamheden doen.
Het wiel is er al uit. Ik neem aan dat iedereen dat wel kan zonder foto's. (Remklauw verwijderen, asmoer los, 2x2 klembouten aan de poten los en dan de as er uittrekken. Eventueel een paar tikken met een hamer en een stukkie hout ertussen.)

Als je keerringen lekken krijg je niet alleen een smeerboel aan je voorpoten maar uiteraard ook een slechte demping en dus beroerde wegligging. In de meeste gevallen zal je voorkant slap aanvoelen en in de bochten naar de buitenkant willen. Ook kan er één poot lek zijn en dat is eigenlijk nog minder fijn. Je kunt natuurlijk om de haverklap wat olie bijvullen maar de bedoeling is dat natuurlijk niet.

Aan de achterkant van de poten zie je boutjes voor het aflaten van de olie. ('t Is trouwens handig om de olie er af te laten met het wiel er nog in. dus als eerste doen.) Als je de keerringen moet vervangen zal er niet veel uitkomen. Maar draai ze toch maar los. Laat de olie er rustig uitlopen. Voor het laatste beetje druk je de vering een paar keer in. Rustig, anders zit je werkplek onder de olie en je schijfrem.

full


Draai nu de doppen boven op de kroonplaat los. Nog niet er helemaal afhalen. Het is alleen maar bedoeld om ze los te krijgen. Met de poten nog in het balhoofd gaat dat makkelijker.

full


Nu kun je de bouten van de onderste kroonplaat losdraaien en de inbussen van de bovenste. Rustig met die laatsten, de bovenste kroonplaat is van aluminium!

full


full


Duw de poten omhoog. Hè wat? Omhoog? Ze moeten toch naar beneden? Klopt, maar eerst omhoog. Je ziet nu circlips in een sleuf. Die zitten daar om de poten weer op de juiste en gelijke hoogte terug te zetten. Vroeger moesten poten met de bovenrand gelijk met de kroonplaat of als ze uitstaken moest je ze weer uitmeten. De sleuf en clip maken het terugbouwen makkelijker

full


Nu kun je de poten er uithalen. De keerringen op zich ben ik nog niet aan toe maar de volgende stap zijn de dopbouten. Die kun je nu geheel loshalen. Denk er aan ze staan onder spanning van de veer!

En dan heb je een kaal balhoofd.
full


Bij mij is natuurlijk alles uitgebouwd. Maar denk er aan als je alleen de vork uitbouwt de remklauw niet zomaar laat hangen aan de leiding. Maak hem ergens aan vast met een tiewrap of stukje touw. Dat is beter voor de leiding.
 
goede howto! ik heb afgelopen jaar ook nieuwe keringen erin gezet en de olie ververst. heb het niet helemaal precies gedaan zoals jij, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
 
De keerringen dat komt later nog hoor. Ik beschrijf nu alleen hoe je de poten/vork kunt verwijderen.
En inderdaad; er zijn verschillende werkwijzes. Maar het belangrijkste is dat een beginnend sleutelaar vooral weet wat hij NIET moet doen. En dingen niet vergeet. En het is ook maar een leidraad, geen voorgeschreven wet.
 
't Is lekker sleutelweer en ik heb zojuist het balhoofd uitgebouwd.

De balhoofdmoeren zijn gegroeid de laatste jaren. Of ik heb in het verleden onorthodoxe middelen gebruikt, dat kan ook. ;) In ieder geval heb maar weer eens een investering gedaan. Mijn doppenset reikt tot 27mm en voor de moer had ik een 30mm nodig.
Klabang! Kassa! 11,50 euro...pff. Maar ja, het is wel een Gedore.

full


Hoewel de moer behoorlijk strak zat kreeg ik hem al gauw los en kon ik de bovenste kroonplaat er afnemen. Nu kun je ook het frame van de koplamp, zo noem ik het maar, weghalen. Denk aan de rubbertjes. Sommigen blijven op het frame ander steken nog in de kroonplaat.

full


full


Nu kunnen de twee moeren van het lager los.

full


Maar dat gaat niet zo maar. Tussen de moeren zit een borgplaatje. Je moet eerst de lipjes wegbuigen met een oude schroevendraaier.

full


Nu heb je eigenlijk twee haaksleutels nodig. Maar die heb ik niet. Gelukkig heb ik nog wel een nokkenaslifter (origineel van Suzuki meen ik) en die lijkt er veel op. Samen met de waterpomptang moet dat ook willen. De bedoeling van deze moeren zijn er om het balhoofd spelingsvrij te borgen. Erg strak hoeven (horen) ze niet te zitten.

full


full


full


Nu kun je het bovenste lager er uitnemen en dan de onderste kroonplaat waaraan de stam vastzit.

full


Ik heb het bovenste lager er direct weer opgedaan omdat ik er toch nog niet mee aan het werk ga.
Om diezelfde reden heb ik de hele kroonplaatset weer in elkaar gezet. Zo raak ik niets kwijt. Of het moet de hele set zijn. ;) Het contactslot zit er ook nog aan maar die zit wast met twee torx boutjes. En laat ik nu geel torxsleutels hebben. Het volgende op de boodschappenlijst.

full


En dan heb je een kaal balhoofd over.

full


De lagerschalen zien er prima uit. Ook de onderste. Ondanks dat er water ingesijpeld was. Een beetje roest aan de stam maar niet aan de rollen van het lager. Aangezien ik het frame ga schuren en niet laat stralen laat ik ze zitten.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een beetje aan het klooien geweest met Patsboem.

Hij steunt op de uitlaat en tegen de muur. Om wat makkelijker te sleutelen en te borgen tegen omvallen eerst maar wat plankjes onder het blok gedaan. Nu staat hij op het blok en achterwiel.
Daarna alles verwijderd om de veerpoten en kroonplaten uit te bouwen. Niet helemaal volgens het boekje. De clip-ons heb ik verwijderd met de choke en gaskabel er nog aan.
Anders moest ik eerst het luchtfilter en wat al niet meer uitbouwen. En aangezien de schuur al vol ligt met onderdelen van de nummer 1 leek me dat niet handig.

Nu kan ik mooi alle beschadigde metalen onderdelen wegbrengen.

full


Het originele, denk ik, kogellager ziet er nog goed uit. Geen roest en dergelijke. Niet dat ik hem weer ga gebruiken. Ik voelde ook geen speling of weerstand bij het draaien. De onderste kroonplaat is ook niet meer te gebruiken. Waar de linker veerpoot door moet is enigzins ovaal. Die moest ik er ook echt uit rammen.
full


full


Ook de lagerschalen zien er netjes uit.
full


En nog een blik op de radiator en uitlaat. Het plan is om de bochten van Nr 1 te gebruiken met de demper van Patsboem.
full
 
:( :( :(

Ik krijg die verrekte demperbouten onder in de veerpoten niet los. :N
Tenminste niet met een normale inbussleutel. Nou moet ik daar weer achteraan. -O-
Ik moet een lange dop hebben en dan een ratel erop.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien hoe je met mijn oude motor bezig bent. En hoe je van 2 motoren 1 knappe maakt.
Is het niet mogelijk om van de uitlaat van pats, de deuken uit de uitlaatbocht te trekken dmv een pen welke je in de deuk last? Of zijn de bochten teveel beschadigd?
 
Hej Patrick,

Hoe is ie? Al pappa? PB me even je emailadres als je wilt. Mocht er een CB-1 rijden kan ik je dat meteen meedelen. Ik neem aan dat je op het forum niet meer zoveel bent.

De uitlaatbochten zijn te gedeukt om het echt goed te krijgen. Met name de tweede bocht.
Het plan is om de bochten te gaan gebruiken van de Nr.1 met de demper van Pats. Die bochtenset komt volgens mij van een Japanse versie. Ik wil dan de demper bevestigen met een klem zodat die er altijd af kan en de bochten kunnen blijven zitten.

Het probleem is het frame van Nr.1. Behalve de scheur moeten ook de originele voetsteunen er op gelast worden. De zwarte gevallen die er nu aan gebakken zijn waren noodzakelijk voor de Leo Vince demper.

Ik heb het frame van Pats goed bekeken. Het plan is nu om de voorvork en achterbrug van Nr.1 over te zetten naar Pats (plus natuurlijk andere schadedelen). Meten of alles in lijn en recht is, in de verzekering en belasting en dan eens een flink stuk, rustig, rijden. Gewoon om te kijken hoe het voelt. Natuurlijk met alle slijtagedelen nieuw (keerringen, lagers).
Als alles goed is gebruik ik dan jouw frame alsnog. En dan kan hij weer uit elkaar voor de grote schoonmaak. Hoewel dat niet eens echt nodig is. Maar ja; ik moet natuurlijk wel wat te doen hebben. O-)
 
Laatst bewerkt:
Hier gaat alles goed, ben nog geen papa, de kleine wordt eind april verwacht. :-)
volg het hier wel, maar meer als lezer dan als poster, het motorgevoel blijft toch knagen... maar helaas het kan nog even niet... en ik moet toegeven dat ik het cb1 forum en jouw verhalen volg. Vind het leuk om te lezen hoe je mijn oude motor opknapt. 1 ding is me niet duidelijk, waarom vervang je de achterbrug?
ps stuur je een pb
 
De achterbrug: Omdat hij beschadigd is bij de spanner. En het lijkt alsof hij daar ook iets vervormd is. Die van de Nr.1 is zondermeer goed. Better safe then sorry.
 
Voorvorkkeerring verwijderen dl 2

Nou, weer 8 euro kwijt. Maar het is het wel waard. Tenminste voor één poot.
Een inbusdop van 9cm had ik nodig.
full


De rechter heb ik er niet mee los gekregen. Die is dolgedraaid. Zelfs uit mijn slagschroevendraaiers vlogen de kogels. :X Dus dat wordt nog een probleem. Had ik die dop nu maar direct gekocht want met de linkerpoot ging het vrij gemakkelijk.

Aan de hand van die kan ik jullie dus laten zien hoe je een keerring verwijdert.
De veer is er al dus uit. Zie boven.
Klem de poot nu in een bankschroef. Denk aan een doek tussen de bek en poot tegen beschadiging van het aluminium. Voor de rechter kun je de steun voor de remschijf gebruiken.
full


Ik heb voor de werkzaamheden de dop, die op de veer zit bij het balhoofd, even terug geplaatst omdat er nog genoeg olie in de poot zit.
De inbus dop op de bout gezet en met de ratel maar eerst geprobeerd. Dat ging goed. Wil het niet zet de dop dan op een slagschroevendraaier of als je de mogelijkheid hebt gebruik een luchtsleutel. Heb je de inbus eruit, houd de poot dan even over de oliebak en pomp een paar keer om de olie er uit te krijgen. Zet de poot weer in de bankschroef met de keerring naar boven.
Verwijder met een schroevendraaier voorzichtig de stofkap.
full


Nu kun je een draadclip zien die je ook met een schroevendraaier los kunt wippen.
full


Je kunt nu de met de veerbuis de keerring los tikken door er een paar maal heen weer te doen en de buis als terkhamer gebruiken. Dat hoeft niet met groot geweld. Een paar tikken en de keerring komt los.
full


De buis kan er nu uitgehaald worden. Maak de onderdelen schoon en leg ze in volgorde weg.
full


Aan het eind vind je dus het eigenlijke demper gedeelte met de gaten. Maar er mist nog wat.
full


Namelijk een busje. Die zit nog onder in de poot. Schudt hem eruit.

full


Die hoort dus onder op de demper te zitten. Als je de poot weer in elkaar zet kun je het beste dat busje eerst op de demper zetten. Dan gaat het terugplaatsen makkelijker.

Opbouwen ben ik nog niet aan toe maar gaat in omgekeerde volgorde.
Mocht je het toch al willen doen plak dan eerst wat tape over de scherpe randen van de markering en de sleuf waar de afstandclip invalt. Anders is je keerring waarschijnlijk al weer beschadigd.
full


Eén van mijn poten heeft ook pitting door steenslag. Daar moet ik eerst wat aan doen.
full
 
Met een andere motor heb ik dat ooit eens opgelost met twee componenten lijm. Er in druppelen knetterhard laten worden en dan polijsten.
Ik weet niet of er betere technieken zijn. Dat moet ik nog uitzoeken.

Gelukkig zit het behoorlijk hoog. Dus met een goede demping zal de keerring er niet vaak komen. Alhoewel; tegenwoordig met al die drempels. -O- ;)
 
Ik heb een nieuwe slagschroevendraaier gekocht en die kwam vandaag binnen. Vanmiddag opnieuw geprobeerd de bout uit de poot te krijgen. Het probleem is dat de inbusbout is verzonken. En het is dus lastig om er een sleuf in te slaan zodat er een gewone schroevendraaier bit op past.

Maar ik heb de demper en keerring eruit.
Ik heb de inbus met een 6mm boor helemaal doorboord. Daarna met een 8 mm de kop van de inbusbout. De restanten zitten nog wel in de poot maar de demper kwam dus wel los.

Een andere keer maar eens kijken hoe ik de rest van de bout er uit krijg. Het restant zit wel los en ik denk dat er aan de binnenkant een soort kraag is ontstaan waardoor het niet daar het gat wil.
 
Leuk om te lezen! Ik blijf je (topic) volgen omdat ik zo meer over mijn eigen cb1 kan leren. Een vraag: in onderstaande afbeelding van je zie ik dat je de rubberen dop van de balhoofdmoer uitsteekt. Hoe maak je deze los? Ik wil nl kijken of ik hier een RAM mount in kan zetten om navigatie (lees telefoon) op de motor te monteren. Ik heb voorzichtig met een schroevedraaier lopen pielen maar ik had nog geen succes.
full
 
Die plastic dop moet toch echt zo los gaan. Er zit geen schroefdraad aan. De mijne zat ook een beetje strak door de roest aan de binnenkant van de moer.
Eventueel zou je het met een waterpomptang kunnen proberen.

Maar...euh...navigatie? :? 't Is geen Goldwing. ;)

Een tanktas met kaartvenster en daarin een Michelinkaart uit 1983, gescheurd en vol met vochtvlekken. Met ernaast een klein briefje met de plaatsnamen van de route naar de bestemming, bijna onleesbaar door de regen da's pas navigatie. :W
 
Die plastic dop moet toch echt zo los gaan. Er zit geen schroefdraad aan. De mijne zat ook een beetje strak door de roest aan de binnenkant van de moer.
Eventueel zou je het met een waterpomptang kunnen proberen.

Maar...euh...navigatie? :? 't Is geen Goldwing. ;)

Een tanktas met kaartvenster en daarin een Michelinkaart uit 1983, gescheurd en vol met vochtvlekken. Met ernaast een klein briefje met de plaatsnamen van de route naar de bestemming, bijna onleesbaar door de regen da's pas navigatie. :W

:')

Het is wel al weer 2014 he. Waarom niet een chinese stuur beugel, werkt heel goed.
 
:? Zoiets?













Nèh...dan moet mijn vrouw alsnog haar rijbewijs halen en een precies dezelfde kleur CB-1 vinden. En wat dacht je van de rode Gaastra jacks? Veel te duur man.

:W
 
Laatst bewerkt:
Rode Gaastra jacks?

Ja! Gaastra jacks. Fiets jij nooit?

Man, vrouw, allebei dezelfde Gazelle (tegenwoordig ook Giant en hij natuurlijk met stang), hij een fietskaarthouder van de ANWB, zij een heuptasje "met het geld" en allebei een rode Gaastra jas. Hij 3 m vooruit voor als er een auto langs moet.
Gezellig fietsen op de Veluwe. :+

Ik hoef geen navigatie op de motor. Ik ken alle stuurwegen uit mijn hoofd. O-)

In de auto heb ik ook geen TomTom. Naar Frankrijk heb ik, als het nodig is, AnnetteAnnette. Gewoon de kaart op schoot. (Maar wel op de kop natuurlijk, we gaan tenslotte naar het zuiden. :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan