Dagobert II's Honda CB-1 perikelen

Binnenkort krijg ik hulp bij het slopen van de CB-1.
Mijn broer komt met de bladblazer en zijn vriend neemt een kraanwagen met sloopkogel mee. :+

Ik ben zelf alvast begonnen met het een en ander. Tank, kappen, luchtfilter, radiator en uitlaat zijn er al af.

Nu bekeek ik het kastje dat achter het luchtfilter zit gemonteerd. Waar ook diverse stekkers bij elkaar komen. Deze dus;
full


Dit is het sub air filter. Ik had geen flauw idee waarvoor het bedoeld is maar Google heeft me geholpen. Via een Honda VF forum kwam ik erachter dat het een best wel belangrijk filter is. Het filtert de lucht van het membraan. Het schuimrubber is bij mij totaal vergaan dus die moet t.z.t. ook vernieuwd worden. Check de jouwe ook maar eens! Als je filter ook vergaan is en de motor slecht loopt (stationair vooral) kan het zijn dat je membraan vol ligt met stukjes van het filtertje.

Nu bezig met het loskoppelen van de brandstofpomp.
full


De voeding komt van achter weg, uit de buurt van de spanningsregelaar. Voor het gemak van het terugplaatsen (Hoe zat het ook al weer? ;) ) een foto van gemaakt maar die is te onscherp om hier te tonen.

Tevens heb ik gisteren het wph uitgeprint, in hoesjes gedaan en in een ringband. Ideaal.
Bij de onderwerpen plak ik dan post-it memo's als ik ergens op moet letten bij het terugplaatsen.
 
Dat kleine schuimfilter heb ik ook vervangen, gewoon een stuk filter op maat geknipt van een aquariumfilter. Afzuigkap kan ook.
 
Carburateurs verwijderen

Weer een stapje verder.

Bij het sub air filter komen ook een aantal stekkers samen. Even een HZHOA-foto van gemaakt voor als ik de boel weer in elkaar zet.
full


Daar na de chokekabel en de gaskabels losgehaald.
De choke even met de hand "aan" gezet door aan het zwarte kunstof te draaien. Daardoor gaat de spanning van de af en kun je de kabel losnemen.
full


De gaskabels losgeschroefd en uit de klemmen geprutst. Om de kabels op zich los te halen is het makkelijker als de carburateurs verwijderd zijn.

Dus nu heb ik de schroefklemmen bij de aanzuigrubbers losgedraaid, de bovenste.
Daarna kun je de carburateurs voorzichtig loswrikken en naar boven toe uitnemen.
Denk aan het vuil. Zo gauw de carbs er af zijn kijk je zo de inlaten in. En daar kan dus ook zo vuil invallen. Nu kun je ook de gaskabels definitief loshalen. Let er op dat bij het loshalen van dit alles er nog benzine uit kan lopen.

full


Een cu van een inlaatrubber. Let op de markering.
full


Een een kijkje dieper naar een inlaatklep.
full


Zo, aapje gezien, kastje gauw dicht. Je wordt er niet vrolijker van als daar iets invalt.
full


En dan hebben we een weer wat kaler blok.
full


Nu mag m'n hok uitluchten. Er hangt wel veel benzinedamp. Ik zal er maar geen peuk opsteken. :W
 
Laatst bewerkt:
Wat doe je als je een dagje rustig aan doet?

Dan frot je virtueel een VFR400 kuip op je CB-1. Uiteraard moeten er dan weer clip-ons op maar dat is toch al de bedoeling. 't Is grof fotowinkelwerk hoor. Maar mij lijkt het wel mooi in het echt.
full
 
De schaal zal ook niet helemaal goed zijn. En de CB-1 waar ik in eerste instantie de vfr kuip had bij in had geplakt had het voorwiel recht staan. Ik heb de koplamp een beetje aangehouden. Het is ook meer een probeerseltje. Gewoon kijken hoe zo iets staat. Mij lijkt het wel wat. Heeft ook iets te maken met nakeds en brikken. :+
Ik zag op Marktplaats een bovendeel van een kuip voor een Hawk te koop staan. Die zou waarschijnlijk ook nog kunnen. Ik vind hem wel duur. En op dit moment heb ik er helemaal geen geld voor.
Eerst maar eens slopen. Dan het frame plus brug laten stralen en spuiten. De kleur van het frame ben ik nog niet uit. Ik vind zwart ook wel mooi. Het is tenslotte een stalen frame en geen aluminium wat Honda pretendeerde. Mooie zwarte velgen met een gekleurd velgrandje of een HRC-logo er in. :9~
Pff...genoeg om over te dromen nadenken.

Hoe bevalt de Hornet?
 
Nou, de hulptroepen zij langs geweest!

Dit is er nog van over van de CB-1.
full


Nu nog met de de metaaldetector door de tuin en die van de buren en de onderdelen bij elkaar rapen. :+

Nog wat klein spul er afhalen en de voorpartij, dan kan ik het frame voorbereiden voor een make-over.
full


Al met al was het een vlot gebeuren. Wat een makkelijke motor is zo'n CB-1.
En met z'n drieën sleutelen zorgde ook nog eens voor een gezellige dag. Man wat hebben we weer gelachen.
Uiteraard veel foto's gemaakt voor het terugbouwen. Met name de kabelboom zal wel een gepuzzel worden. Het goed in het frame leggen dan. De stekkers vormen geen probleem.
 
Eigenlijk niet veel te melden. Behalve dat ik bezig ben het frame schoon te maken.
Gatver, wat een bonken smeer vermengd met zand en troep. :(

Maar alles voor het goede doel. Straks een blinkend, zwart, frame. *O*
Ik heb dus wel een scheurtje achter de linker motorsteun. Hopelijk kan een collega van mij dat lassen. En anders moet ik hier op MF maar zoeken.

Ik zou trouwens stap voor stap foto's maken van het slopen. Maar dat ging allemaal zo snel dat het er niet van kwam. Bij het opbouwen maak ik dat wel weer goed.
 
Met loshalen heb ik wel wat ervaring inmiddels. :+

full



full



full


En dan heb ik het nog niet gehad over anderhalf keer een GT380 en een keer een RE-5.
 
O ja kabelboom komt van Otterparts. Die heb ik compleet vervangen omdat de oude compleet verknipt was. Ik heb deze nog wel dus als je nodig iets nodig hebt hoor ik het graag:-)
 
Deze kabelboom is prima. Tenminste, vóór de sloop. ;)

Met het opbouwen alleen kijken of hij wat netter overal langs kan lopen. Ik vond wel heel veel draad zichtbaar. Maar de ruimte is dan ook erg beperkt.
 
Laatst bewerkt:
De blaadjes vallen nog steeds en het wordt kaker en kaler. ;)
full


Even flink met benzine, kwast, borstel en staalborstel aan het werk geweest met het frame.
En daarna nog met de borstel op de boormachine. Maar de meeste drek is nu wel van het frame af.
full


Zo'n beetje het hele frame, eigenlijk op de dikke framebuizen na, zit onder de vlugroest zoals op deze foto;
full


Dat is allemaal makkelijk weg te halen met borstelen en schuren. Je kunt overal redelijk makkelijk bij. Ik ga het dan ook zelf doen en laat het frame niet stralen (doet het na het schuren wel O-) ). Om het toch slow-budget te houden.

En het is hier duidelijk te zien dat het om een scheur gaat achter de motorsteun. -O- Ik had nog hoop dat het slechts een kras in de lak was. Dat wordt dus (laten) lassen.
full


De vork mag er nu ook uit en dan maar schuren, schuren en nog eens schuren. :W
 
Weinig nieuws rond de CB-1.

Ik ben ook druk met andere dingen. De zolderverbouwing is bijna klaar. Ik ben door mijn enkel gegaan op mijn werk dus de laatste beetjes werk aan de zolder liggen wel stil.
Maar ja, het is toch winter. Echt veel in de onverwarmde schuur kan ik toch niet doen.

Een vriend van mij is elektricien en legt de verlichting aan op de zolder. Ik vroeg hem welke grondkabel ik moet gebruiken voor de stroomvoorziening naar het CB-1 hok.
"Heb ik nog wel liggen", was het antwoord. Kost me niets. :} Behalve een sleuf graven. -O-
 
Ik heb een plukstel erbij.
full


Ik heb hem voor weinig kunnen overnemen van Pat78.
Na een lange rit en na de Noord-Hollandse, Twents aandoende, gastvrijheid eindelijk het gevalletje schade in levende lijve.
Daarna maar flink aan het werk. Om de motor op de aanhanger te krijgen moest het voorwiel er uit. En dat was zo gepiept. Maar daarna het sjouwen en sleuren. Maar na een halfuur stond hij eindelijk op de aanhanger en konden ik terug naar Hengelo. Via Zutphen want Erik, mijn schoonzoon en sjouwhulp, woont daar.
Het was een lange dag en nu nog zo'n lange weg om weer één mooie CB-1 te krijgen.

Zeg maar dat ik de best of both worlds ga gebruiken.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan