Dagobert II's Honda CB-1 perikelen

Dagobert II

Die hard MF'er
18 sep 2004
976
1
Hengelo (O)
Hej allemaal,

Welkom in het topic over mijn Honda CB-1. Ik heb deze overgenomen van tommyxlos en daarvoor was hij in handen van Ulleke.

full



Ik heb in de titel meegegeven dat het over de perikelen die ik met de CB-1 meemaak gaat. Het is dus geen project als die van een Caferacer of Streetfighter. Het is mijn bedoeling dat het een fijn rijdende en technisch goede motor wordt. Ik ga hierin zover het budget het toelaat. En veiligheid gaat voor alles dus ik investeer eerder in een set goede banden dan dat ik, om maar wat te noemen, een dure kosmetische ingreep zal doen.

De eerste zaken die ik tegengekomen ben en waar ik iets aan moet doen zijn;

Motor loopt onregelmatig.
Kleppen tikken bij warme motor.
Stank van uitlaatgassen en olie achter de radiator. Mogelijk door niet goed sluitende uitlaatpakkingen. In het ergste geval koppakking lek.
Temperatuur meter loopt niet langzaam op maar is staat bij een bepaalde temperatuur helemaal bovenin (aan/uit).
Voorvorkkeeringen zijn lek.
 
Laatst bewerkt:
De kop is eraf. Dat wil zeggen de kappen zijn eraf.

full


Zoals het hoort bij een Japanse brik van tig jaar oud hoort daar grof geweld bij. De combinatie van te zacht metaal, het gebruik van, vermoedelijk, niet altijd passende inbussleutels en de leeftijd is niet erg prettig voor dit soort boutjes. Vooraf een paar tikjes met een hamer hielp gelukkig. Bij één was bruut geweld nodig in de vorm van een oude schroevendraaier en moker. Eerst recht een sleuf er in tikken en dan de schroevendraaier steeds schuiner in de draairichting. Rammen maar.

full


Ik ben in afwachting van de levering van een momentsleutel. Ik weet het, voorlopig ben ik alleen maar bezig bouten en moeren te lossen, maar het leek mij wel verstandig alvast te investeren in goed gereedschap nu ik nog wat geld in het laatje heb.
Ik heb gekozen voor het merk Kraftwerk. (K-3232 1/4, 4nm-20nm, afwijking max 4%)Een Zwitsers merk waar ik op verschillende fora goede dingen over gelezen heb. Natuurlijk zal een Gedore nog beter zijn. Maar die is ook een keer zo duur. En ik ben geen professioneel gebruiker. De prijs is ongeveer 70,- euro. En ook al zou hij niet helemaal exact zijn, het is altijd nog beter dat je alle bouten met dezelfde afwijking vast hebt dan dat je werkt met een gewone sleutel en de bouten aandraait met verschillende krachten.

Nu even rondneuzen naar een acculader. En daarna mijn gereedschap langzaam aan aanvullen en vervangen. In de loop van de tijd is er een hoop verdwenen en verkeerd gebruikt (nooit meer uitlenen) of weggerot omdat het op een hoop in de kist ligt.

En aan het tuinhuisje moet ik nog wat verbeteringen aanbrengen. Het staat achterin de tuin en lager. Weliswaar op tegels maar bij hevige regen stroomt er water naar binnen. even een waterkeering aanleggen dus.
 
Laatst bewerkt:
De momentsleutel is al binnen. Het ziet er goed uit. Werd geleverd met een kalibratierapport en in een stevige kunststof doos. Maar voorlopig heb ik die nog niet nodig.

LUCHTFILTERHUIS UITBOUWEN

Vanmorgen even aan het prutsen geweest. Voorbereidingen voor het kleppen stellen.
Ik ben van plan om de camera bij die werkzaamheden in de buurt te houden en lekker veel foto's te maken.
De beschrijvingen zal ik zoveel mogelijk stap voor stap doen. Zo kan een beginnend sleutelaar het goed volgen. En de geoefende knooierd weet wel wat hij over kan slaan bij het lezen. Misschien wel handig bij het gebrek aan een Haynes. Het vergt veel denkwerk en ik noem het maar mijn eigen Braynes. :+

Allereerst de tank verwijderd. Het zadel en zijkappen zijn er al af.
Zet de kraan op "OFF" als die daar nog niet op staat. Haal voorzichtig de slang los. Let op! Er kan nog wat benzine uitlopen. Bij mij bleef de kraan doorlopen terwijl de kraan tegen de vergrendeling van de "OFF" stand zat. Tikkie terug gedraaid en hij zit dicht.

De tank zit met twee bouten vast. Eén aan de achterkant van de tank, een lange bout met moer, dwars door de houder op het frame. Aan de voorkant zit hij vast met een kleine bout.

full


Til de tank voorzichtig uit het frame. Begin bij de achterzijde. De slang van de overloop komt nu ook los. Zo niet even met de hand doen.
Houdt de bouten en moeren bij elkaar. Da's wel zo makkelijk als je de boel weer gaat opbouwen. Ik doe ze in een koffer met vakverdeling. Je kent ze wel; die dingen die je altijd cadeau krijgt, gevuld met waardeloze schroeven en pluggen. ;)

Omdat ik meer dingen aan de motor wil doen en bekijken heb ik het kontje ook verwijderd. Die zit aan de voorzijde met twee rubberen pluggen aan de zijkappen en onder het zadel met twee boutjes vast.

full


Doe dit voorzichtig anders krijg je dit;

full


En heb je weer extra werk.

full


Dit is niet bij mij gebeurd hoor maar was al zo.

Nu is het luchtfilterhuis aan de beurt. Om die te kunnen verwijderen moet het bovendeel, met het filter, er eerst af. Deze zit vast met een aantal kruisschroeven. Nu je toch de schroevendraaier vast hebt maak dan ook de houder voor de brandstofpomp los. Die zit ook met twee kruisschroeven vast aan de achterzijde in het onderste deel.
Tip! Draai de schroeven er weer een eindje in, dan raak je ze niet kwijt.

full


Nu hoef je alleen nog de kabelboom uit de houders te halen en kun je het bovendeel met filter verwijderen.

Het onderste deel maak je los door de klemmen los te schroeven bij de carburateur.
Op de foto zie je de linker maar er zijn er natuurlijk vier.

full


Aan de voorzijde zit het onderste deel dan nog vast met twee boutjes. Op het vlakke gedeelte. Nu kun je de rest van de airbox verwijderen. Doe dit voorzichtig. Je hebt valstroomcarburateurs. Onthoudt die naam, er kan van alles invallen. En dan ben je niet blij. Afdekken dus. Ik heb een schone, niet pluizende doek gebruikt voor nu. Maar ik wil er nog iets voor maken van plastic.

De driehoekige kapjes in de buurt van het balhoofd heb ik ook verwijderd. Deze zitten vast met drie inbusschroeven elk. Voorzichtig; denk aan de radiateur! (Die moet er ook af maar dat komt later. Beter is die eerst te doen.)

full
 
Laatst bewerkt:
De motor ziet er in detail van een afstand :+ nog goed uit zo lijkt het.
Modern ogend ook. :9
 
Laatst bewerkt:
RADIATOR UITBOUWEN

Om de kleppen te stellen heb je ruimte nodig. De radiator uitbouwen is noodzakelijk. Ook voor het doorspoelen van het koelsysteem (drainen) moet de radiator er af. Sommigen laten daarvoor alleen de koelvloeistof af en spoelen met water waarna ze de boel weer vullen met koelvloeistof. Volgens de Service Manual hoor je eigenlijk alles er af te halen.

Maar goed, de radiator. Om te beginnen open je de radiatordop. Uiteraard is de koelvloeistof koud want kleppenstellen moet bij een koude motor. Voor andere koelingsklussen plus een warme motor; pas op met de druk op het systeem.

Dit is hem dus.
full


Nu kun je de vloeistof er uit laten stromen. Natuurlijk heb je een bak of emmer klaar staan. Een oude (hand-)doek voor jezelf of gereedschap is ook wel handig.
Ga naar de waterpomp aan de linker achterzijde van het blok.
Het boutje waar de pijl naar verwijst op de foto is de bout die we moeten hebben.

full


Draai de bout los. De vloeistof komt er uit als de bout helemaal los is. Dus voor hij los komt, houd je de emmer erbij. Beur daarvoor de emmer schuin op. Als je hem recht eronder zet kun je je werkvloer dweilen. Als de druk verminderd kun je de emmer er gewoon onder zetten. Laat maar lekker lopen. Ondertussen kun je de slangenklemmen losschroeven en over de slang terugschuiven. Daarna de slangen loshalen. Let op uit de radiator komt ook nog vloeistof. Uiteraard via het laagste punt, dus de linker uitgang.
Maak nu de onderste boutjes van de radiator los. (Draai voor meer ruimte en minder kans op beschadiging van het spatbord het stuur naar links of rechts.)

De linker;
full


En de rechter;
full


Je kunt nu de radiator iets kantelen. Dat is net genoeg om de laatste vloeistof er uit te laten lopen. Je kunt de losse slang als afvoer gebruiken.

Nu maak je de de bovenste bout los. Dat is een lange met contramoer.
full


Trek voorzichtig de bout uit de ophanging en ondersteun daarbij de radiator.
Denk eraan; hij is nog niet los maar "hangt" aan de bedrading van de ventilator. Laat hem niet werkelijk hangen om draadbreuk te voorkomen. Pruts de stekkerverbinding van de ventilator los. Sorry, geen foto van maar de stekker zit aan het fraampje van de ventilator. Nu kun je de radiator verwijderen.

En dan heb je dit;
full


En dit;
full


Je kunt ook het nadeel goed zien van de moderne, korte spatborden. ;)
Mocht je onverklaarbare warmteproblemen hebben kun je hier eens aan denken. O-)
Voor het inbouwen maar eens goed schoonmaken.

En mocht je ventilator niet goed werken kan een verroeste massa aansluiting een oorzaak zijn.
full


Voor nu hoef ik niet aan het werk in de buurt van waar de radiator hoort te zitten dus ik draai de boutjes weer terug om ze niet kwijt te raken.
full


Er is trouwens genoeg daar te doen hoor. Alle vet en troep verwijderen en de lekkage opsporen. Frame roestvrij maken. Maar dat komt later wel.

Iets wat ik ook zag maak ik me wel zorgen over. Eén uitlaatbout is krom, inclusief de klemplaat.
full


full


Dat krijg je dus met "op gevoel" en "vast is vast plus een tikkie" aandraaien. Er zal ook wel geen kopervet aanzitten... :?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H-3
O ja, mocht je volgens het boekje willen drainen dan dien je ook de drainboutjes van de cilinders los te draaien. (En het expansievaatje.)

Ik heb er geen pijltjes op de foto's bij maar het zijn vier niet te missen boutjes. Elke cilinder één. Zie je er maar één op de linker (eerste) cilinder dan heb je een California model.

Cilinder 1 en 2(vaag zichtbaar boven de framebuis.);
full


Cilinder 3 en 4;
full
 
Laatst bewerkt:
Als die dopmoer gewoon los wil is er niet zoveel aan de hand. Daarna veel kruipolie en een griptang op de tapeinden.
En anders de boormachine erbij. Dat ging in het verleden altijd goed. Ik heb nog nooit een Helicoil hoeven zetten.
We zullen zien. Het heet niet voor niets Dagobert II's CB-1 perikelen.

Eerst de kleppies maar stil zien te krijgen. :)
 
die zijkapjes zitten niet met drie bloem vast, een daarvan is puur cosmetisch. kwam ik zelf vorige week te laat achter!

Wat jam er bij jou uit bij het leg laten lopen van de koelvloeistof? ik denk dat de koelvloeistof van mijne nog steeds de originele is. noodzakelijk om te vervangen?
 
Bij mij kwam er een paarskleurige vloeistof uit. Maar dat komt omdat er rode inzat die ik met blauwe had aangevuld. Ik gooi er straks zonder meer nieuwe in. (Over de kleur ben ik nog niet uit. ;) )
Koelvloeistof verouderd niet zo snel. Ik geloof dat veel (auto-)fabrikanten om de twee jaar verversen voorschrijven. Bij mijn auto vul ik, zo nodig, alleen maar bij. Maar ja, die draait geen 12.000 toeren.
Af en toe in de radiatordop en het expansievaatje kijken. Als alles nog helder is en nog de originele kleur is er niets aan de hand.
Als er drap in zit of de kleur heel erg donker is zou ik gaan vervangen. Maar dan zou ik het systeem ook spoelen.
 
Kleppendeksel verwijderen

Ik had nog wat tijd om verder te gaan met de voorbereidingen voor het kleppen stellen.

Om het deksel te verwijderen moest de linker slang ook nog los bij de vuldop. Deze voorzichtig weg gebogen zodat ik het deksel via de linkerkant uit kan nemen.
Daarna de bougiedoppen en de rubber flap verwijderd.
De bougiedoppen heb ik gemerkt met ijzerdraadjes. Eén draadje voor dop 1, twee voor 2, 3 krijgt niks en 4 heeft er weer één. Die laatste twee hangen toch aan de rechterkant en zo hoefde ik niet zeven draadjes te maken. :z Hoe je het ook doet maakt niet uit maar je zal niet de eerste zijn die dop 2 op bougie 1 doet. ("Help! Hij doet het niet meer..." -O- ") Ik maak er nog wel eens een blijvende markering voor.

full


Nu kun je de boutjes losdraaien en het deksel zachtjes lostikken met een kunststof (uitdeuk-) hamer. Die heb ik niet dus ik gebruik een gewone met een stukje hout. Je hoeft niet te rammen. Als je denkt dat wel te moeten zou ik eerst kijken of je niet een bout vergeten bent. |(
Nog even checken of er geen losse troep (insecten) aan het frame en de rest van de slangen en dergelijke boven het deksel zit en dan kun je het deksel uit het frame halen.

En dan zijn je nokkenassen en kleppen zichtbaar.

full


Gelukkig heeft deze weinig last van pitting. Voor zover ik het kon zien weinig putjes en ook geen krassen. Echt goed zien kun je dat pas als de assen eruit zijn.
 
Laatst bewerkt:
En dit simpele klusje durfde jij niet aan!? }) Ja, ik heb deel 3 ook uit. :Z

Ik begin met het kleppen stellen. Daarna moet ik er eigenlijk eens een flink stuk mee rijden. Want ik neem aan dat de laatste tijd de motor alleen af en toe gestart is. Het startproces trekt in verhouding nogal veel spanning weg. Dus de accu gauw leeg. Dat die stomme koplamp continu brandt helpt ook niet. Maar de dynamo krijgt zo te weinig tijd en te weinig toeren om de boel bij te houden.
Ik heb de accu er uit en opgeladen. Ik merk geen spanningsverlies, tot nu toe.

Daarna kan ik het warmteprobleem, als dat er is, oplossen. De temperatuurmeter heeft twee standen; aan en uit. Een draadjesprobleem lijkt mij.

En ooit zal het hele blok wel open moeten. *O* Zuigers hebben ook niet het eeuwige leven. ;(

Ik ben trouwens wel blij dat jij nog geen chromen koplamp had gevonden. :W
 
Hahaha, ja sorry, ik vind die zwarte lelijk. Dat chrome is ook lelijk plastiekerig, maar wel minder opvallend aan mijn zenuwstelsel dan de zwarte :+ .

Dat van die temperatuurmeter, dat zou ik zomaar geweest kunnen zijn. De headunit was kapot (intern ook gebroken :N), ik heb de hele boel over gezet in een nieuwe plastieke (chrome! *D :+ ) uit china. Kan zo maar zijn dat ik stout geweest ben met een draadje, ik had ook al ruzie met de toerenteller, alleen die heb ik wel hersteld :P. Hij moet sowieso open want het lampje van de km/h teller is kapot.

Maar geen troep in de olie gezien neem ik aan? Dat was iig voor mij de aanname dat de headgasket niet gesprongen zou zijn en dat de temperatuur meter sluiting maakt ergens.

edit: Overigens! Het openmaken is niet het probleem, weten en snappen waar je naar kijkt, daar heb ik geen hulp voor in mn kennissenkring :/ -O- ;( .
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een heel forum voor. Wat je niet snapt vraag je gewoon. En gelukkig in het digitale tijdperk zijn er voldoende foto's.

Als je wat in mijn topic leest en ziet dat vragen oproept gewoon stellen.

Maar als het je leuk werk lijkt zou ik ooit eens een echt barrel kopen. Als je die opentrekt en weer opbouwd is het een leuk leertraject. En gaat het mis ben je hooguit het aankoopbedrag kwijt.
Ik ben begonnen met een Suzuki GT 380. Daar tot tweemaal toe zuigers vervangen wegens gaatjes/vastloper. Met behulp van een wph, m'n broer en een buurman (alleen voor vragen niet voor het werk). Internet bestond nog niet dus ook geen fora. En ik heb het ook gered.
Je moet er natuurlijk wel de ruimte en tijd voor hebben. Ik zou zeggen gewoon een keer doen.
 
En als het tegenzit kost het gewoon meer tijd.

full


Dopmoer van krukasgat verwijderen

De dopmoer van het krukasgat waarachter de moer zit waarmee je de krukas kunt draaien zat moer muurvast. Hij is van aluminium en de behuizing ook. Waar de inbus in hoort was eerst niet zichtbaar. Een schuiver gemaakt? Het aluminium er een beetje uitgepulkt maar het is te ondiep voor de inbussleutel. Dan de oude schroevendraaier met de hamer maar. Zelfs dat hielp niet. Uiteindelijk de behuizing verwarmd en daarna de moer weer gekoeld met een zakje groenten uit de diepvries. McGyver rules! :P Na nog een paar klappen kwam hij los.
Nu moet ik wel een nieuwe zien te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling meten

Ik heb de klepspeling gemeten maar ik kom bij een aantal kleppen op het randje van de tolerantie. Dit komt omdat ik voelermaten gebruik die met stappen gaan van 0,05.

Ik heb dus maar een setje besteld die meer tussenmaten kan meten. Ik kan wel gaan gokken, maar op verbrande kleppen zit ik natuurlijk ook niet te wachten.

Overigens heb ik hier een link naar een pagina het kleppen stellen op zich.

Het enige wat daarin anders is ten opzichte van het wph is, dat hij de nokken verdraait door de motor in de versnelling te zetten en met het achterwiel de boel verder zet.
Dat is ook een prima manier. Het komt er in beide gevallen op neer dat je moet zorgen dat de klep niet wordt ingedrukt. De nok moet dus van de klep afwijzen. Mocht blijken dat je na het meten shims moet wisselen dan moeten de nokkenassen eruit en moet de dopmoer waarachter de moer voor het verdraaien van de krukas zit er aslnog uit. De truc met het achterwiel werkt dan niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Mooi man, heb ik begin dit jaar ook allemaal gedaan. Best een leuke klus.
Zuinig zijn met de klepdeksel pakking! Is zowat niet aan te komen.
En die moer zit bij mij ook muurvast! Maar ik moest toch de koppelingsplaten vervangen dus hele carterdeksel lag eraf. Ik had verder geen kleppen die te ruim of te straks stonden. Nog binnen specificatie.
Wat bij mij wel heeft geholpen is het synchroon stellen van de carbs. Die stonden echt heel ver uiteen.
 
Dan denk ik dat ik nog wel even rustig aan kan doen. De pakking is namelijk geknapt. Ik was vergeten hem weg te halen toen ik de nokkenassen ging verdraaien. Ter hoogte van het achterste tandwiel zat hij blijkbaar los van de kop. Het tandwiel of een nok heeft hem een stuk meegedraaid. :X En voor dat ik dat doorhad... B| .
Maar volgens mij passen CBR 400 en latere 400F types ook. Die zijn elders in ieder geval nog wel geleverd.

Maar er zijn nog andere klussen te doen. En het wordt toch winter. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan