DAF 400's zijspan

mat rood *D

bedankt voor de bandenmaat iig, hopen dat de wielen wel hetzelfde zijn
 
mijn wiel is 19inch kwam ik achter. had nog een voorwiel van één of andere kawa staan en die band heb ik om het zijspanwiel gelegd:
dsc01222nw1.jpg


verder moest ik nog kogels hebben om aan mijn frame te lassen. In de kelder nog 2 stuurstangen van een Ford Transitje gevonden:
dsc01223yu6.jpg


kom eraf geslepen:
dsc01224cm5.jpg


past perfect: 8-)
dsc01225vw6.jpg
 
Ik zie die kogel in mijn gedachten al snel afbreken..........bij mij zijn M16 bouten afgebroken na een ruige rit.
 
is geen grapje.

we zullen wel zien of het heel blijft

ik maak hem eraan en dan jaag ik daarna wel een paar rondjes over de crossbaan heen, als hij eraan blijft zitten geloof ik het verder wel
 
Laatst bewerkt:
heb je enig idee in welke richting je combinatie gaat als die kogel afbreekt?
en hij breekt niet af op het moment dat je rustig over een polderweggetje knort.
hij breekt echt af als je met je kinderen in de bak in een snelle bocht een hobbel meepakt.

A. de kogel is te klein
B. de aanzet van de kogel heeft een te kleine diameter.
C. de overgang van de kogel naar de schacht is veel te scherp
 
heb je enig idee in welke richting je combinatie gaat als die kogel afbreekt?
en hij breekt niet af op het moment dat je rustig over een polderweggetje knort.
hij breekt echt af als je met je kinderen in de bak in een snelle bocht een hobbel meepakt.

A. de kogel is te klein
B. de aanzet van de kogel heeft een te kleine diameter.
C. de overgang van de kogel naar de schacht is veel te scherp

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik zou het beslist niet doen LEVENSGEVAARLIJK!!
 
Ik geef toe; ik heb er de ballen verstand van, maar ik zou dit advies van de 'ervarens-deskundigen' toch niet zomaar in de wind slaan.


Heb zelf wel 1 keer een min of meer hachelijk moment meegemaakt, waarbij ik gelukkig zachtjes in de bossen lande. Dat was wel even heel erg schrikken. -O- -O-
Kortom, je (en evt. je passagier) bent aan je geluk overgeleverd als zoon steun werkelijk afbreekt. Dat wil je echt niet meemaken.
 
heb je enig idee in welke richting je combinatie gaat als die kogel afbreekt?
en hij breekt niet af op het moment dat je rustig over een polderweggetje knort.
hij breekt echt af als je met je kinderen in de bak in een snelle bocht een hobbel meepakt.

A. de kogel is te klein
B. de aanzet van de kogel heeft een te kleine diameter.
C. de overgang van de kogel naar de schacht is veel te scherp

waar de combinatie heen gaat als er wat afbreekt dat weet ik wel ja.
kinderen heb ik niet, er gaat voorlopig niemand in de bak zitten. Ik ga eerst uitgebreid proefritjes maken alvorens ik de openbare weg op ga. (met ballast wellicht)
die proefritten zullen geen wegen rechtdoor zijn.

A. wat moet de kogeldiameter dan zijn volgens jou?
B + C. mij lijkt het stevig genoeg, is ook geen pisbakkenstaal oid.

Ik waardeer jullie hulp en kennis en tips wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar van de andere kant ben ik ook eigenwijs en wil ik mezelf bewijzen door te laten zien dat het wel kan. (of misschien ook niet, maar daar kom ik dan wel achter)

ik heb wel meer constructies bedacht en gemaakt, vooral voor de cross. niet allemaal de eerste keer perfect natuurlijk, maar wel ervaring mee opgedaan
 
waar de combinatie heen gaat als er wat afbreekt dat weet ik wel ja.
kinderen heb ik niet, er gaat voorlopig niemand in de bak zitten. Ik ga eerst uitgebreid proefritjes maken alvorens ik de openbare weg op ga. (met ballast wellicht)
die proefritten zullen geen wegen rechtdoor zijn.

A. wat moet de kogeldiameter dan zijn volgens jou?
B + C. mij lijkt het stevig genoeg, is ook geen pisbakkenstaal oid.

Ik waardeer jullie hulp en kennis en tips wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar van de andere kant ben ik ook eigenwijs en wil ik mezelf bewijzen door te laten zien dat het wel kan. (of misschien ook niet, maar daar kom ik dan wel achter)

ik heb wel meer constructies bedacht en gemaakt, vooral voor de cross. niet allemaal de eerste keer perfect natuurlijk, maar wel ervaring mee opgedaan

Ach er zijn nog drie punten waar hij vast zit als er een punt afbreekt, heb zelf duizenden kilometers gereden volbepakt met een gebroken zijspanbevestiging.
Het was de voorste onderaan en dat merkte ik pas toen ik thuis was...
 
ja maar ja, als 1 punt het begeeft krijgt de rest meer te verduren en begeven die het waarschijnlijk ook wel na niet al te lange tijd.

maar goed, zoals ik zei, ik zal het uitgebreid testen.

maar hoe zou ik de bevestigingen dan moeten gaan maken volgens jullie?
 
Ik denk dat de nek onder de kogel toch wel een 16mm moet zijn, maar ja ik ben geen echte constructeur dus wellicht dat iemand anders daar wat krachtberekeningen op los kan laten.
Ben het er wel mee eens dat de kwaliteit van het staal ook wat uitmaakt en het kogeltje op de foto ziet er wat dat betreft goed uit.
 
ja maar ja, als 1 punt het begeeft krijgt de rest meer te verduren en begeven die het waarschijnlijk ook wel na niet al te lange tijd.

maar goed, zoals ik zei, ik zal het uitgebreid testen.

maar hoe zou ik de bevestigingen dan moeten gaan maken volgens jullie?

in de handel zijn er ook van die kogels leverbaar. Ze worden ook wel eens af en toe op MP aangeboden.
In het topic van Roestendoenze zijn ze ook te zien.

Zie; roestendoenze in "roestendoenzefamiliemobiel"
beetje wazige fotoo maar daar vanachter zie je ze staan
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor het plaatje. bij de kogels staat dat ze 30mm zijn, is dat dan ook de maat die ik moet hebben? weet niet in hoeverre de poolse maatvoering hetzelfde is als een ander.
ik zal thuis eens meten welke diameter mijn kogels hebben.

maar goed, als ik andere kogels moet hebben dan moet ik ze kopen, deze heb ik liggen.
ben ook maar een arme student ;)
 
bedankt voor het plaatje. bij de kogels staat dat ze 30mm zijn, is dat dan ook de maat die ik moet hebben? weet niet in hoeverre de poolse maatvoering hetzelfde is als een ander.
ik zal thuis eens meten welke diameter mijn kogels hebben.

maar goed, als ik andere kogels moet hebben dan moet ik ze kopen, deze heb ik liggen.
ben ook maar een arme student ;)

yep, volgens mij is dat een gestandaardiseerde maat.
het gaat niet alleen om de kogeldiameter.
jouw overgang naar de te dunne staf is ook te klein en te scherp.
bovendien is die stuurstang gehard.
kogels moeten van mild staal zijn zodat ze niet plots afscheuren.

je kan kogels besparen door de bovenste twee door gaffels te vervangen.
voor de onderste twee zijn kogels ideaal omdat je ze in drie dimensies kan verstellen.
je vind kogels ook op vehikel achtige beurzen.
volgens de verkopers zijn ze dan speciaal voor steib maar het maakt niet uit, dat is alleen om de prijs op te drijven.
 
bedankt voor het plaatje. bij de kogels staat dat ze 30mm zijn, is dat dan ook de maat die ik moet hebben? weet niet in hoeverre de poolse maatvoering hetzelfde is als een ander.
ik zal thuis eens meten welke diameter mijn kogels hebben.

maar goed, als ik andere kogels moet hebben dan moet ik ze kopen, deze heb ik liggen.
ben ook maar een arme student ;)

Op mijn laatste zijspan , zie forum sp 1000 , heb ik dus ook kogels van 30 mm ( 29 mm, om juist te zijn ) 2 onder en 2 gaffels boven , zou moeten genoeg zijn .
 
mijn kogels zijn 28 mm. de andere stangen zitten met gaffels vast.
ben er vandaag mee aan de gang gegaan, zie hier het resultaat.

hij staat op zijn wielen, maar achterste stang moet ik nog op de motor maken. De rest van de verbindingen moet ik nog aflassen, nu is het beetje gehecht. Misschien hier en daar de beugels nog wat verstevigen, dat moet ik nog bekijken.

hij staat nu schuin, niet afgesteld ook. maar eerst moet ik de veer van het zijspan nog fatsoenlijk maken.
2 bouten van de uitlaat braken natuurlijk af, ook nog een blokbout die vastgerot zit en die er toch uit moet om het fatsoenlijk te kunnen maken. ben ik wel weer een avondje zoet mee.

foto's krijg ik even niet geupload, zal dalijk nog eens proberen
 
Heb je wel in de gaten daf 400, dat als je spullen afbreken ( en dat gaat je kogel doen
het is immers een harde staal soort ) je een ongeluk veroorzaakt , en je zwaar de klos bent

Ik vind sleutelen leuk maar wat je nu doet is spelen met het leven van anderen of van je eigen familie , waarom geen orgineel spullen gekocht voor de bevestiging ?
Je kunt dan wel een keer proefrijden maar dan heb je nog geen zekerheid

groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan