DAF 400's zijspan

Een kennis van me uit zuid Limburg rijdt aleen jaar of 15 rond met zo'n zelfde constructie, alleen met veel plaatwerk....
Achterin staat volgens mij een Nissan 1.3 motor met automatische versnellingsbak die achterwiel en zijspanwiel aandrijft. Dit ding is goedgekeurd door de RDW als zelfbouw en staat op kenteken als zijspan.

full

full

full
 
tja... d'r is in ieder geval iemand heel erg druk mee geweest

ben vooral benieuwd hoe zoiets nu in het echt rijdt?
ziet er allemaal nogal log en zwaar uit; kies dan gelijk voor een echt autoblok met ietsje meer powerrrrr
 
Ik vind hem fantastisch :}
Natuurlijk heb ik een hoop "waarom nou zo?" maar zelfgemaakt, af en goedgekeurd, mooier kan toch niet?
En ik denk dat het nog wel snel kan zijn. Hij weegt de helft van de Nissan die er eerst omheen zat, dat gaat best van plek.
 
Ik vind hem ook wel mooi.

Ik vond de mijne ook heel snel bij de proefrit. Ik denk dat hij 115pk is, maar ivm met de automaat en het hoge koppel (vergeleken met een motorfiets van 100pk) is hij vlug van zijn plek
 
Ik vind hem niet mooi,..lijkt wel zo,n voertuig dat speciaal gebouwd is voor de reclamekaravaan van de tour de France.

Waar ze dan snoepjes uit gooien enz. ;)
 
d'r staat wel groot sport op, maar ik zie het sportieve er nog even niet van af hoor...

ik zie d'r wel een boel grappige details in; zoals dat versnellingspookje tussen de bak en de "motor"

het zal vast heel praktisch zijn, maar het is niet my cup of tea
 
Volgens mij is het helemaal niet praktisch. De motor neemt je hele baggageruimte in. Maar hier gaat het meer om het kunnen, niet zozeer mooi, of praktisch nut.
Ik vind alleen de kleine goedkope plaatstalen wieltjes niets. Het zou mooier zijn met een paar flinke 17" autowielen.

De neus van de onderste is wel mooi, het lijkt wel een klassieke scooter.
 
Inderdaad, het doet mij aan een IWL of een Tula denken.

Verder had de hele afwerking van dit ding een erg hoog maritiem gehalte, veel stootrandjes en alustripjes. Ook de gehele autostyle collectie aan nutteloze rekjes, plakkertjes en dingetjes was er op gefrutseld.
Als ik het goed onthouden heb zat er een NSU 1200cc motorblokje in maar daar kan ik me ook in vergissen.
 
Laatst bewerkt:
ik vind die met de nissan best mooi, maar zou hem zelf niet willen. de stoomlijn gaat nog maar dat "ingeblikt zitten op de buddy " is niet mijn ding. maar chapeau voor het bouwen
 
Volgens mij is het helemaal niet praktisch. De motor neemt je hele baggageruimte in. Maar hier gaat het meer om het kunnen, niet zozeer mooi, of praktisch nut.
Ik vind alleen de kleine goedkope plaatstalen wieltjes niets. Het zou mooier zijn met een paar flinke 17" autowielen.

De neus van de onderste is wel mooi, het lijkt wel een klassieke scooter.

bagageruimte klopt, praktisch is het niet meer. Maar veel mooie auto's zijn ook niet praktisch.
Ik vind stalen wielen dan wel weer mooi, vaak mooier dan de meeste LM velgen

Zo'n heel stroomlijnpakket wou ik eigenlijk niet maken omdat ik dat niet mooi vind.
Ik wil het zo simpel mogelijk houden, maar moet wel het 1 en ander wegwerken natuurlijk.
 
Een volledige stroomlijn is dan wel misschien mooi , maar het minste dat je een beetje aan de motor moet werken ben je al direct 2 uur kwijt voor afbreken en terrugzetten .

Ben aan het bekijken om van mijn pan een naked te maken , zou nog mooi zijn denk ik en gemakkelijk :)
 
Het eerste gedeelte :^

Laatste gedeelte betwijfel ik ten zeerste maar zou het zeker proberen ;)
 
Een volledige stroomlijn is dan wel misschien mooi , maar het minste dat je een beetje aan de motor moet werken ben je al direct 2 uur kwijt voor afbreken en terrugzetten .

Ben aan het bekijken om van mijn pan een naked te maken , zou nog mooi zijn denk ik en gemakkelijk :)

Ik heb nu al gemaakt dat de zijspanbak incl. de buizen die over de motor lopen in 1 keer omhoog scharnieren. (daar heb ik natuurlijk geen foto van |( )
Zodat ik straks overal nog bij kan als het plaatwerk erop zit. Dat vind ikzelf ook een belangrijke eis.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem wel gekocht met lekke koppakking ;)

die moet ik ook nog maken en dan meteen een nieuwe riem erop.

Volgens mij zijn die type rovers gelijk aan de Honda Concerto, alleen dan met meer luxe.
Scheelt weer :+. Ga je meteen de waterpomp vervangen? Heb er hier nog een liggen, nagelneu in de doos. Mag weg voor een paar flessen wijn :9

@EHE: het Rover blok is een Honda of variant daarop, maar dan met slechte koppakking. :+
 
Omdat het huis verbouwen nog wel 10 jaar duurt (of langer) en mijn droomspan even aan de kant gezet is, (je moet wat te dromen blijven hebben) heb ik van mijn verongelukte K100 'even snel' een zijspan gemaakt. Ik had al te lang geen zijspan meer vond ik.

Van een verongelukte astra G zijn de wielen, remmen en de voorwielophanging gebruikt. (fusees en silent blocks)
Van een stuk aluminium heb ik op het werk een adapter gemaakt voor het astra wiel. Dat is trouwens nog best wel een paar uur draaien, frezen en boren.
Verder van koker 40x40 en wat constructiebuis en strippen het basisframe in elkaar gezet.

De bak heb ik ergens gevonden, hij is aan de grote kant voor het span vind ik, maar ik heb nu niks anders. Opzich bijzonder dat hij lelijker is dan een K100 ;)
Ik ga nog een keer op zoek naar een personenbak, liefst 1,5 persoons.

Hij rijd en remt goed. Ook wel leuk om eens een span te hebben dat wat meer dan 50pk heeft.

IMG_4317_zpstgxpjr4w.jpg

IMG_4325_zpsg4ahygsj.jpg

IMG_4372_zpsvbltfkry.jpg

IMG_4369_zpsbesna7dz.jpg

IMG_4371_zpsqjni8oj6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan