Corrosie Startrelais

Sebasnap

Rookie
23 nov 2011
12
0
Hey!

Ik heb een honda xl 600v uit '94 en 2,5week geleden heb ik deze voor een grote beurt naar motoport rdam gebracht, echter toen ik hem terug kreeg deed hij na 1 ritje helemaal niets meer!(Met niets bedoel ik zelfs geen lampje!, zekering,accu allebei nog prima) Ze hebben tot 2 keer toe(!) corrosie weggehaald in het startrelais, maar na een paar dagen kwam het probleem weer terug toen hij flink warm was geworden (gister een lekker stuk gereden aangezien het mooie weer!). Als hij koud is start hij nu wel op, maar alstie warm is dus niet altijd! Krijg hem dan wel heel makkelijk aangeduwt, en lijkt het dus net alsof hij weer aanschiet.. want dan kan ik hem wel meteen uit en aan zetten weer.. maa rna een tijdje rijden weer niet.... Ligt het nu nog steeds aan corrosie in het startrelais? of kan het aan de start motor liggen? Want ik wordt er beetje gek van dat hij hele tijd het niet doet, en motoport faalt er blijkbaar ook in om in 1 keer het probleem op te lossen!
 
meten is weten... als ie niet start, met een volt-meter meten :+ of er uberhaubt spanning op je startmotor staat.

Staat er wel spanning op, maar start hij niet -> startmotor defect.
Geen spanning -> Probleem in relais, bekabeling, of start knop.
 
Hey!

Ik heb een honda xl 600v uit '94 en 2,5week geleden heb ik deze voor een grote beurt naar motoport rdam gebracht, echter toen ik hem terug kreeg deed hij na 1 ritje helemaal niets meer!(Met niets bedoel ik zelfs geen lampje!, zekering,accu allebei nog prima) Ze hebben tot 2 keer toe(!) corrosie weggehaald in het startrelais, maar na een paar dagen kwam het probleem weer terug toen hij flink warm was geworden (gister een lekker stuk gereden aangezien het mooie weer!). Als hij koud is start hij nu wel op, maar alstie warm is dus niet altijd! Krijg hem dan wel heel makkelijk aangeduwt, en lijkt het dus net alsof hij weer aanschiet.. want dan kan ik hem wel meteen uit en aan zetten weer.. maa rna een tijdje rijden weer niet.... Ligt het nu nog steeds aan corrosie in het startrelais? of kan het aan de start motor liggen? Want ik wordt er beetje gek van dat hij hele tijd het niet doet, en motoport faalt er blijkbaar ook in om in 1 keer het probleem op te lossen!


Alles in één keer goed doen is voor iedereen prettiger, maar lukt helaas niet altijd. Zonder dat er schuld voor hoeft te zijn :)

Ik vraag me wel af wat twee keer corrosie in een startrelais verwijderen betekent. Opengemaakt? Lijkt me niet.
Aanslag op de contacten: goed mogelijk. Maar dan zou het na schoonmaken en behandelen voorlopig weer goed moeten zijn.

Misschien is het relais onderhand zelf overleden.

Maar dat kun je zelf makkelijk even nameten, als je daar zin in hebt :)
 
De voedingsdraad vanaf de accu loopt bij veel motoren rechtstreeks naar het startrelais, en pas daarvandaan naar het contactslot en andere verbruikers, al dan niet via de zekeringkast. Afgaande op de symptomen zoals jij ze beschrijft lijkt het er op dat deze draad niet goed aan het startrelais vastgeschroefd zit. Even proberen dus: meestal zit het met een M6-moertje vast. Wel eerst de massakabel losmaken om kortsluiting te voorkomen! (En dan weet je meteen of deze wel goed vast zit/zat)
 
Alles in één keer goed doen is voor iedereen prettiger, maar lukt helaas niet altijd. Zonder dat er schuld voor hoeft te zijn :)

Ik vraag me wel af wat twee keer corrosie in een startrelais verwijderen betekent. Opengemaakt? Lijkt me niet.
Aanslag op de contacten: goed mogelijk. Maar dan zou het na schoonmaken en behandelen voorlopig weer goed moeten zijn.

Misschien is het relais onderhand zelf overleden.

Maar dat kun je zelf makkelijk even nameten, als je daar zin in hebt :)
Zou motoport een startrelais gaan oplappen of meteen gaan vervangen?
Ik vraag me echt af waarom ze dat niet meteen vervangen hebben?
 
Ik zal morgenochtend eens meteen ff door meten, maarja.. zoals ik zei doet hij het vaak wel.. dus dan zou ik eerst ff een flink rondje moeten rijden :P

De eerste keer corrosie weghalen wat van de aansluiting naar de startmotor of contact, weet niet meer precies wat hij zei, en de tweede keer van de zekering.. beetje slordig lijkt me, ik zou het meteen helemaal doorgelopen hebben.
 
Ow, ik las het dan waarschijnlijk ferkeert.
~Ze hebben tot 2 keer toe(!) corrosie weggehaald in het startrelais,/i]

Denk dat je ook niet vrolijk zou worden als ze onnodig uren aan je fiets zitten te sleutelen.
Maar er zitten dus meerdere mankementen in je stroomcircuit.
 
Ik denk dat er een slecht contact zit in het hoofdzekeringvoetje.
Deze zit in het startrelais.
Een slechte verbinding in het startrelais zelf resulteerd in een niet draaiende startmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan