Compressie Yamaha FZ6

Mart1908

Rookie
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
23
Waarderingsscore
6
Ik ben bezig met zoeken naar een 2e hands blok voor mijn FZ6n uit 2006 (54090km gelopen)
Nu heb ik er 1 op het oog (van motor demontagebedrijf) kreeg deze info:

Blok is van 2004
Kilometerstand is 52163 km
Het blok heeft gelopen voor demontage en compressie is 10.5 10.5 11 10


Kan iemand mij vertellen of de compressie waarde oke zijn?
Zijn wel constant, maar zijn deze niet aan de lage kant?

Thanks alvast!
 
Oplossing
Verwar de compressie-verhouding niet met gemeten compressie in druk. Verders: gaskleppen op, op starter ronddraaien, ca. 7 - 10 sec. Per cilinder. Afwijkingen onderling: bij zuigerveren leerden wij op school deze uit te sluiten door een beetje olie in het bougie te gieten en dan nog eens meten. 2e: klep die lekt. Hoe lang heeft het blok stil gelegen? Schadefiets: onder welke condities is ie stilgevallen? VTR van mij had schuin op zn zij gelegen, terwijl de motor nog ff draaide… niet bevorderlijk
Thanks voor de reactie, vwbt schuinliggen, als het goed is zou er een omval sensor op de fz6 moeten zitten die de motor uit zou moeten schakelen (als deze niet defect zou zijn).
Gasklephuis (incl toebehoren) heb ik in principe nog liggen...
De waarde is goed, en zijn zeker niet aan de lage kant.
Anders zoek ff wat de fabrieks specs zijn als je twijfelt, maar netjes dit iig .
 
Dank je wel!👍
Ik kreeg namelijk ook een nieuwer (2009) 2e hands FZ6 blok aangeboden waarbij de compressie 15 was op alle 4 de cilinders. Dat was even het enige referentie materiaal qua compressie wat ik zo gauw kon vinden. Vandaar de twijfel 👍
 
12.2 zou de compressie moeten zijn af fabriek,de vraag is hoe hun de compressie hebben gemeten,warm of koud blok en
vol gas of niet.
 
Vreemde is dat Yamaha geen service limiet opgeeft voor de compressie,maar belangrijker is dat de compressie niet onderling per cilinder veel scheelt.Die 15 is wel een stuk hoger,fabrieksopgave is voor 2004 en 2009 het zelfde ook 12.2.
Als ik dat filmpje bekijk zou ik dat blok met maar een compressie van 10-11 laten staan.
Die van 2009 komt meer in de buurt van wat het bij een gezond blok zou moeten zijn.

 
Laatst bewerkt:
Ik zag net dat de fabrieksspecs 12.1:1 is.
Dus die 15:1 wellicht met warme motor..🤔

NB, te laat.
😉
Haha jullie zijn er rap bij vandaag 😉 blij dat ik mij vandaag aangemeld heb hier mij MF😁
Vreemde is dat Yamaha geen service limiet opgeeft voor de compressie,maar belangrijker is dat de compressie niet onderling per cilinder veel scheelt.Die 15 is wel een stuk hoger,fabrieksopgave is voor 2004 en 2009 het zelfde ook 12.2.
Als ik dat filmpje bekijk zou ik dat blok met maar een compressie van 10-11 laten staan.
Die van 2009 komt meer in de buurt van wat het bij een gezond blok zou moeten zijn.

Weet niet of er (standaard) tussen de blokken van 2004-2006 modellen & 2007-2009 modellen heel veel verschil zit qua blok en wellicht compressie.

Neem aan dat die blokken iig tussen de verschillend 2 versies FZ6 niet (geheel) hetzelfde zijn?
Maw, een 2009 blok past denk ik niet onder een 2006 model?
 
Haha jullie zijn er rap bij vandaag 😉 blij dat ik mij vandaag aangemeld heb hier mij MF😁

Weet niet of er (standaard) tussen de blokken van 2004-2006 modellen & 2007-2009 modellen heel veel verschil zit qua blok en wellicht compressie.

Neem aan dat die blokken iig tussen de verschillend 2 versies FZ6 niet (geheel) hetzelfde zijn?
Maw, een 2009 blok past denk ik niet onder een 2006 model?
Fabrieksopgave van de compressie is wel gelijk,dus zal een 04 ook iets van rond de 14 moeten hebben lijkt mij.
 
Fabrieksopgave van de compressie is wel gelijk,dus zal een 04 ook iets van rond de 14 moeten hebben lijkt mij.
Ja dat is dan inderdaad nieuw uit de fabriek.
Rekening houdend dat in de loop van tijd, in dit geval na 52.000km, compressie wel wat minder zal worden denk ik door slijtage.
Dan lijkt opzich 10/11 niet een heel overdreven slechte compressie?
Ze vragen er €495,- voor. Blijft toch altijd gokken met 2e handsje
 
Ja dat is dan inderdaad nieuw uit de fabriek.
Rekening houdend dat in de loop van tijd, in dit geval na 52.000km, compressie wel wat minder zal worden denk ik door slijtage.
Dan lijkt opzich 10/11 niet een heel overdreven slechte compressie?
Ze vragen er €495,- voor. Blijft toch altijd gokken met 2e handsje
Tja als je van 2 blokken al weet dat ze rond de 14 zitten dan vind ik rond de 3 bar verlies behoorlijk veel,persoonlijk zou ik dan een ander blok zoeken.
 
Tja als je van 2 blokken al weet dat ze rond de 14 zitten dan vind ik rond de 3 bar verlies behoorlijk veel,persoonlijk zou ik dan een ander blok zoeken.
Ga indd wel even kijken of ik nog wat anders kan vinden. Ben wel wat technisch maar heb niet zulke diepgaande kennis. Vandaar dit "draadje". Zal anders hier op MF post plaatsen of iemand mij kan helpen aan een goed blokkie
 
Hier al gekeken,heeft ook een aantal blokken te koop,
Ik had hier al gekeken, maar 1 blok gezien, de andere 2 over het hoofd gezien.
Ik heb nu even gereageerd op deze: Motorblok Yamaha FZ6 2004-2007
Scheelt ook weer aardig in Km's vergeleken met wat ik eerder had gezien :)

Apart, staat nog een 2e bij, 15 euro duurder, meer KM's en zonder dynamo: Motorblok Yamaha FZ6 2004-2007

Goed bezig en top voor het mee kijken!
 
Laatst bewerkt:
Verwar de compressie-verhouding niet met gemeten compressie in druk. Verders: gaskleppen op, op starter ronddraaien, ca. 7 - 10 sec. Per cilinder. Afwijkingen onderling: bij zuigerveren leerden wij op school deze uit te sluiten door een beetje olie in het bougie te gieten en dan nog eens meten. 2e: klep die lekt. Hoe lang heeft het blok stil gelegen? Schadefiets: onder welke condities is ie stilgevallen? VTR van mij had schuin op zn zij gelegen, terwijl de motor nog ff draaide… niet bevorderlijk iig.
 
Zal toch niet iets met compressie te maken hebben 😂
Ga wel even navragen wat (prijs)verschil tussen beide blokken.
Bekend bij deze site?
Die ander die ik had gezien was bij Boonstra. Schijnt bekende te zijn in motorland, ook bij de yamaha dealer hier in de buurt
 
Verwar de compressie-verhouding niet met gemeten compressie in druk. Verders: gaskleppen op, op starter ronddraaien, ca. 7 - 10 sec. Per cilinder. Afwijkingen onderling: bij zuigerveren leerden wij op school deze uit te sluiten door een beetje olie in het bougie te gieten en dan nog eens meten. 2e: klep die lekt. Hoe lang heeft het blok stil gelegen? Schadefiets: onder welke condities is ie stilgevallen? VTR van mij had schuin op zn zij gelegen, terwijl de motor nog ff draaide… niet bevorderlijk
Thanks voor de reactie, vwbt schuinliggen, als het goed is zou er een omval sensor op de fz6 moeten zitten die de motor uit zou moeten schakelen (als deze niet defect zou zijn).
Gasklephuis (incl toebehoren) heb ik in principe nog liggen op blok wat er nog onder zit.
Me distributie en/of nokkenas ketting is gebroken en door me blok gegaan waardoor deze nu helemaal vast staat. Heeft bij de yamaha dealer gestaan om eea na te kijken. Dus heb nog wel eea aan spare parts die ik kan her gebruiken voor ander blokkie
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan