CO percentage onbekend, algemene regel?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb een hele tijd geleden een CO meter overgenomen van hier.
Nu heb ik een motortje waarbij het percentage niet bekend is.
Er is wel een service manual maar er staat niets in vermeld.

Ik loop er nu tegen aan met een motorboot van een vriend, 4pk 4takt motor, maar de kennis is vooral voor auto/motorfiets.

Zijn er "algemene" stelregels waarbij je zeker weet dat je niet te arm zit?
Of valt er nu niets af te stellen en zul je moeten gokken? (oftewel, zo'n hoog mogelijk stationair en dan de luchtschroef 1/8 indraaien zodat hij iets rijker loopt).

Ik moet sowieso eens wat meer info zien te vinden, heb sinds kort ook een werkende en gekalibreerde viergastester maar heb geen idee waar ik op moet letten.
Er is weinig / geen info op internet te vinden, vermoedelijk omdat je zo'n apparaat pas hebt als je weet wat je doet :)

Tips/studiemateriaal hier over zijn ook van harte welkom!
 
4takt motor met een enkele of 2 poorts carb er op?
Stationair laten lopen en mengselschroef net zo ver indraaien totdat je hoort dat de motor langzamer/onregelmatig gaat draaien. Vervolgens net zo ver weer uitdraaien totdat de motor weer regelmatig loopt.
Dan staat de carb goed afgesteld.
Bij een te arm of te rijk mengsel gaat de motor onregelmatig lopen of "hikken". Klinkt als af en toe een slag missen.
 
Enkele poort.
Maar mooiste zou natuurlijk zijn om de CO meter en uiteindelijk viergastester te kunnen gebruiken :)

Heb studieboeken 1e en 2e automonteur maar die gaan in op de moleculaire eigenschappen van emissies en niet op het afstellen.

Ik weet dat het per voertuig verschilt en zeker ook nogveens met en zonder katalysator. Denk dat 2.5% wel een OK richtlijn is maar of dat ook klopt?
 
Ja dat dacht ik dus al, maar bij twijfel vraag ik het liever.

Probleem in dit geval is dat de motor smoort bij hogere toeren. Carb is geheel uit elkaar geweest en gereinigd, onderhoudsbeurt gehad en helpt niet. Dus moet hem in de afstelling zitten.

Ga er vanmiddag zelf naar toe om te prutsen.

Laat de CO meter lekker thuis want heb geen percentage kunnen vinden in het WPHB.

Wat ik nog wel mis aan kennis is het herkennen van problemen a.d.h.v. diverse waarden (lambda weet ik).
Wat is relatief normaal voor een benzine motor met en zonder kat en wat betekend het als co2, co etc. etc.

Ga sowieso nog wel even wat lezen/zoeken. Gaat dus om het begrijpen van de meetresultaten.

Dan kan ik daarna eens mooi gaan oefenen op mijn eigen motorfiets.

Kalibratie verifiëren zou ook wel fijn zijn, weet bijv. niet of de referentiewaarden bij verse lucht stabiel zijn en je zo kan checken of het apparaat nog juist meet. Heb de kalibratiecode wel maar niet het juiste gas
 
Laatst bewerkt:
Als de motor smoort bij hogere toeren even in de bal in de benzinetoevoerslang knijpen en kijken wat er gebeurt. Benzinepompjes gaan nog wel eens stuk.
Hoe wilde je het CO meten btw bij een buitenboordmotor die zijn uitlaatgassen onder water loost?
 
Hahaha ja dat laatste was een dingetje wat ik mij later besefte.

Had ik nog wel iets op kunnen verzinnen natuurlijk.

Ik zal het pompje even nakijken. Ga ik met alles even doen.

Dank :)
 
Loop toch een beetje vast.

Carb schoon, verse peut, geen leeg brandstoffilter tijdens het lopen (aanvoer tot pomp goed). Stationair prima half gas prima, daar voorbij smoren en met een plof en witte wolk uit.

Gas terug en direct weer starten en lopen. Start erg makkelijk.

Plof en rook doet mij vermoeden te arm/te weinig brandstofaanvoer. Pomp (simpele pulspomp) open gehad en schoongemaakt, membramen zijn prima, klein beetje vuil, niks mis te zien.

Bougie kwam er grijzig uit maar niet laten lopen, afgezet en er uit gedraaid. Was van een paar keer starten en lopen. Doet wederom vermoeden te arm. In de balg knijpen doet niets maar dat is allemaal nog voor de pomp.

Conform handleiding mengschroef gesteld en getest binnen marge (standaard 2 slagen met plusminus een halve slag meer of minder).

Enige wat ik niet heb gecontroleerd is vlotterhoogte.

Carb intern zag er nog prima uit (vlotternaald, sproeiers, behandeld met carb reiniger en perslucht.

Het lijkt ook alleen voor te komen onder belasting (dus in versnelling).

Iemand anders dan vlotterhoogte nog een suggestie?


Edit: eenmaal wat hoger in toeren met choke blijft hij wel lopen. Definitief te arm dus. Maar dan nu de vraag hoe dan. Van 1 op andere dag problemen, niets veranderd en geen onderhoud aan carb gedaan. Kan niet zomaar zo ernstig verlopen.
 
Laatst bewerkt:
Nee heb er echt goed op gelet, mooi rondje. Ook met veel beleid enngeen kracht een heel klein staaldraadje doorheen gehaald. Tenzij er natuurlijk meteen prut vanuit de pomp los is gekomen.

Maar heb de carb mee. Zal hem nogmaals nakijken incl. vlotterhoogte en sproeiermaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan