Circuits linksom of in ieder geval meer bandenslijtage links

Superturismo

Die hard MF'er
Donateur
21 jan 2005
599
383
ZH
De meesten kennen het probleem wel. Draai een (paar) lekkere sessie(s) op Assen en de rechterkant van je band is weg, terwijl de linkerkant nog als nieuw is. Sommige mensen draaien hun band dan op, maar ik heb zelf toch het gevoel dat die pijl op de band voor de draairichting er niet voor niets staat.

Begreep van Ferry dat Alcarràs meer slijtage links oplevert, maar ik was benieuwd welke banen (heel Europa) nog meer slijtage links opleveren dan aan de rechterkant, zodat ik mijn karretje nog eens vol kan laden en daar een paar dagen ga trainen haha

Of draaien er meer de band om?
 
Ik ben geen circuitrijder, maar in plaats van een bepaald circuit zoeken om oude banden op te rijden lijkt het me goedkoper en veiliger om nieuwe banden te kopen.
 
Ik ben geen circuitrijder, maar in plaats van een bepaald circuit zoeken om oude banden op te rijden lijkt het me goedkoper en veiliger om nieuwe banden te kopen.

Oud is relatief. Je kan niet elke dag nieuwe banden gebruiken he? Tenminste, wij normale stervelingen doen graag wat langer met een band.
 
Oud is relatief. Je kan niet elke dag nieuwe banden gebruiken he? Tenminste, wij normale stervelingen doen graag wat langer met een band.
Ik weet het niet zo goed want ik rijd geen circuit, maar is het wijs om op banden te besparen? Als je een dure motor heb kan een crash je zo 20.000 euro armer maken, om maar te zwijgen over lichamelijk letsel of overlijden.
 
Ik weet het niet zo goed want ik rijd geen circuit, maar is het wijs om op banden te besparen? Als je een dure motor heb kan een crash je zo 20.000 euro armer maken, om maar te zwijgen over lichamelijk letsel of overlijden.

Daarom zeg ik, oud is relatief ;)

Een oude band is misschien 2 dagen gebruikt maar kan op een circuit die de andere kant zwaarder belast nog prima een dagje mee.

Dit is niet besparen maar gewoon efficient je banden gebruiken.


Op je weg motor gooi je ook niet elk jaar een nieuwe set als er nog genoeg profiel op zit. Het is vast nòg beter, maar niet nodig. Hier hetzelfde verhaal.
 
Oud is relatief. Je kan niet elke dag nieuwe banden gebruiken he? Tenminste, wij normale stervelingen doen graag wat langer met een band.

En daar kwam het in de praktijk wel op neer. Terwijl de band aan de linkerkant nog goed was, was de band rechts al versleten. Als hij rechts helemaal weg is, ga ik inderdaad niet alsnog op een baan rijden die links meer aanspreekt, dat lijkt me ook verkeerde zuinigheid, maar juist als er rechts nog wel wat op zit dan zou die band op een baan die vooral links aanspreekt wellicht weer een paar sessies meekunnen. Met zo'n stapeltje banden ga ik graag een keer naar de Sachsenring of 1 van de andere banen die ik als tip kreeg. Dank daarvoor!
 
Grobnik motodrome gaat ook linksom, oude GP track dus geen mickey mouse baantje. Ligt ook nieuw asfalt op.
 
Mettet is niet ver weg, geen supersnel circuit, maar wel leuk. Inderdaad linksom. Qua veiligheid kun je niet veiliger rijden dan op circuit. Ik probeer daar één keer per jaar de bandjes op te rijden of te 'egaliseren'. Voor € 11O-120 heb je een leuke dag, 6 sessies van 20 minuten Probleem is dat op onze wegen de weinige lange bochten altijd rechtsom zijn. is
 
Terug
Bovenaan Onderaan