Circuitbanden-Topic

Regenbanden gewoon koud op 2.3. Zo heb ik ze altijd en voelt prima aan.

Wel nog een ander vraagje, ik heb een setje al afgetrapte regenbanden en een opdrogende baan. Te nat voor droogweer banden en eigenlijk te droog voor regenbanden. Maar je kan op regenbanden prima op een drogende baan rijden, je rijd ze alleen nog sneller aan snot. Achter tenminste, voor gaat prima.

Spanning láger als die 2.3 want ze worden warmer als bij gebruik in de regen = meer druk in de band?
Spanning hóger als die 2.3 want dan worden ze minder snel te warm?
Spanning gewoon op 2.3 houden want dat is gewoon ook dan de beste keuze?

Wat zouden jullie doen?
 
Euh ja? Regenbanden moet je niet in 80gr gooien hoor? Als je dan al warmers wil gebruiken dan op 45-50 graden.

Ooo het gaat om regenbanden.... Dat stond er niet bij. En regenbanden doe ik al helemaal niet in de warmers ;) Misschien dit weekend eens proberen hahaha.
 
Regenbanden gewoon koud op 2.3. Zo heb ik ze altijd en voelt prima aan.

Wel nog een ander vraagje, ik heb een setje al afgetrapte regenbanden en een opdrogende baan. Te nat voor droogweer banden en eigenlijk te droog voor regenbanden. Maar je kan op regenbanden prima op een drogende baan rijden, je rijd ze alleen nog sneller aan snot. Achter tenminste, voor gaat prima.

Spanning láger als die 2.3 want ze worden warmer als bij gebruik in de regen = meer druk in de band?
Spanning hóger als die 2.3 want dan worden ze minder snel te warm?
Spanning gewoon op 2.3 houden want dat is gewoon ook dan de beste keuze?

Wat zouden jullie doen?
2.3 of 2.4 max.
Als ze gebruikt zijn op een opdrogende baan, zijn ze toch niet meer te gebruiken voor het doel waar ze voor bedoeld zijn.
Weet niet of de optie regen Voor en droog Achter mogelijk was..........
Soms sta je gewoon op verkeerd rubber, hoe vaak je ook wisselt.


En even over de bandenwarmers en regenbanden.............sommige rijders gooien regenbanden idd in de warmers, maar dan op 60 graden.
Heb ik zelf nooit gedaan, want het betekend dat je vanaf de 1e meters in de regen eigenlijk volgas moet gaan om die warmte er in te houden........anders neemt de grip alleen af.
Zoveel vertrouwen heb ik nog nooit in de regen gehad.
 
2.3 of 2.4 max.
Als ze gebruikt zijn op een opdrogende baan, zijn ze toch niet meer te gebruiken voor het doel waar ze voor bedoeld zijn.
Weet niet of de optie regen Voor en droog Achter mogelijk was..........
Soms sta je gewoon op verkeerd rubber, hoe vaak je ook wisselt.


En even over de bandenwarmers en regenbanden.............sommige rijders gooien regenbanden idd in de warmers, maar dan op 60 graden.
Heb ik zelf nooit gedaan, want het betekend dat je vanaf de 1e meters in de regen eigenlijk volgas moet gaan om die warmte er in te houden........anders neemt de grip alleen af.
Zoveel vertrouwen heb ik nog nooit in de regen gehad.

Het gaat juist om een set die al verneukt is en waarvan je dus weet dat je ze verder gaat verneuken, maar hoe beperk je dat nog enigszins... lager of hoger met de druk?
 
Denk niet dat het nog veel gaat uitmaken, maar een iets hogere druk lijkt me dan logischer.
Het rubber is gewoon te zacht voor droog weer.............je gaat dan deinend door de bochten.
 
Ik heb ook nog even een bandenvraagje:

Afgelopen donderdag ben ik op Assen uitkomend strubben op mijn plaat gegaan :X

Nou probeer ik voor mezelf een beetje te achterhalen wáár het nu precies fout is gegaan.

De crash ging snel waardoor ik zelf nog niet goed duidelijk heb wat er nou precies gebeurd is.
De motor heeft bijvoorbeeld maar schade aan 1 zijde (de linkerzijde) maar volgens mij ben ik er wel met een (lichte) highsider afgegaan want volgens mij heb ik een stukje gevlogen en daarna flink gestuiterd. Ik ben nu dan ook redelijk beurs en heb diverse kneuzingen aan onder andere mijn duimen, rug, heup en enkel maar aan de andere kant is dit de eerste keer dat ik ben onderuitgegaan en weet dus niet hoe het aanvoelt als je bijvoorbeeld de voorkant kwijtraakt in een bocht :+

Het enige waar het volgens mij aan kan liggen is dat ik te vroeg/hard op het gas gegaan ben maar toch heb ik voor mijn gevoel niet anders gedaan dan op andere circuitdagen.

De enige 2 dingen die anders waren tov vorig seizoen waren de banden en mijn achterschokdemper.

-De achterschokdemper was vorig jaar nog de originele, deze heb ik afgelopen winter vervangen door een exemplaar van Öhlins welke eerst gereviseerd en daarna afgesteld is door HK suspension.

-Normaal gesproken rijd ik met Pirelli superbike slicks, maar omdat het donderdag fris was (een graad of 14 en bewolkt) heb ik de Pirelli rosso III waarmee ik normaal mee op straat rijd gemonteerd omdat ik bang was dat ik de slicks niet op temperatuur zou kunnen houden.

Het zou dus zomaar kunnen dat ik meer grip verwacht had van de rosso III's omdat ik gewend ben aan de superbike slicks, of dat de bandenspanning misschien niet de juiste was.

Ik heb mezelf van tevoren ingelezen over de bandendruk en heb op de dag zelf ook nog navraag gedaan bij de bandenservice: 2.0 bar achter en 2.3 bar voor warm gemeten was het devies.

achteraf heb ik wel een paar keer gevoeld bij het uit de bocht komen dat de achterkant wat beweging gaf, maar ik had niet het gevoel dat ik zo dicht op de grens zat met en crash als gevolg -O-

Nu ben ik bezig met de motor om te kijken wat er allemaal kapot is en heb ik ook eens goed naar achterband gekeken: Ik vind dat er aan de rand van de band een beetje een vreemd slijtagepatroon zit, het lijkt er voor mij heel erg op alsof de band heeft lopen smeren en ik ben dan ook benieuwd naar wat de kenners hier ervan zeggen?
 
1394781


1394782
 
Ik heb ook nog even een bandenvraagje:

Afgelopen donderdag ben ik op Assen uitkomend strubben op mijn plaat gegaan :X

Nou probeer ik voor mezelf een beetje te achterhalen wáár het nu precies fout is gegaan.

De crash ging snel waardoor ik zelf nog niet goed duidelijk heb wat er nou precies gebeurd is.
De motor heeft bijvoorbeeld maar schade aan 1 zijde (de linkerzijde) maar volgens mij ben ik er wel met een (lichte) highsider afgegaan want volgens mij heb ik een stukje gevlogen en daarna flink gestuiterd. Ik ben nu dan ook redelijk beurs en heb diverse kneuzingen aan onder andere mijn duimen, rug, heup en enkel maar aan de andere kant is dit de eerste keer dat ik ben onderuitgegaan en weet dus niet hoe het aanvoelt als je bijvoorbeeld de voorkant kwijtraakt in een bocht :+

Het enige waar het volgens mij aan kan liggen is dat ik te vroeg/hard op het gas gegaan ben maar toch heb ik voor mijn gevoel niet anders gedaan dan op andere circuitdagen.

De enige 2 dingen die anders waren tov vorig seizoen waren de banden en mijn achterschokdemper.

-De achterschokdemper was vorig jaar nog de originele, deze heb ik afgelopen winter vervangen door een exemplaar van Öhlins welke eerst gereviseerd en daarna afgesteld is door HK suspension.

-Normaal gesproken rijd ik met Pirelli superbike slicks, maar omdat het donderdag fris was (een graad of 14 en bewolkt) heb ik de Pirelli rosso III waarmee ik normaal mee op straat rijd gemonteerd omdat ik bang was dat ik de slicks niet op temperatuur zou kunnen houden.

Het zou dus zomaar kunnen dat ik meer grip verwacht had van de rosso III's omdat ik gewend ben aan de superbike slicks, of dat de bandenspanning misschien niet de juiste was.

Ik heb mezelf van tevoren ingelezen over de bandendruk en heb op de dag zelf ook nog navraag gedaan bij de bandenservice: 2.0 bar achter en 2.3 bar voor warm gemeten was het devies.

achteraf heb ik wel een paar keer gevoeld bij het uit de bocht komen dat de achterkant wat beweging gaf, maar ik had niet het gevoel dat ik zo dicht op de grens zat met en crash als gevolg -O-

Nu ben ik bezig met de motor om te kijken wat er allemaal kapot is en heb ik ook eens goed naar achterband gekeken: Ik vind dat er aan de rand van de band een beetje een vreemd slijtagepatroon zit, het lijkt er voor mij heel erg op alsof de band heeft lopen smeren en ik ben dan ook benieuwd naar wat de kenners hier ervan zeggen?

Hoeveelste ronde? Als het koud is, je zit een poos op links en dan is de Strubben de eerste rechts.
 
Als je altijd met een superbike slick rijdt....en daarna op een Rosso III gaat rijden...dan is er een groot grip verschil. Als je dan hetzelfde op het gas gaat, dan kun je vanzelf griepverlies verwachten met een high sider als gevolg. Balen zeg! Gewoon de boel repareren en weer fijn op je slicks gaan rijden.

Dat bevestigt wel mijn vermoeden, ik heb denk ik gewoon teveel grip verwacht van de rosso III's.
Inmiddels heb ik de delen die vervangen moeten worden besteld, dus het opbouwen kan dan weer beginnen :Y

Je kunt de beelden terugkijken bij Racecontrol.

Dat weet ik inmiddels :t 3 juni heb ik weer een circuitdag en dan wil ik even kijken of ik de beelden mag zien.

Hoeveelste ronde? Als het koud is, je zit een poos op links en dan is de Strubben de eerste rechts.

Het gebeurde in de tweede sessie in de 5 of 6e ronde, ik ben overigens vertrokken uit de bandenwarmers.
 
Dat ziet er niet uit alsof ze veel te lijden hebben gehad. Ik heb zelf met Rosso 3s lekker rond kunnen rijden, maar ik hield de bandenspanning stuk hoger: 2,3 voor en achter koud gemeten. De rondetijden waren niets om trots op te zijn, maar het was ook een halve toermotor waar ik destijds op reed. Mijn banden zagen er aan het eind van de dag wel veel gehavender uit dan op jouw foto's.

Bij de strubben kan het ook zijn dat je je stuur te stevig hebt vast gehouden waardoor je voorwiel niet vrij zijn eigen spoor kon vinden.

Ik lees dat het in de 5e/6e ronde was, dat in combinatie met de lage spanning waarop je reed en het feit dat het straatbanden zijn, zou het misschien oververhitting kunnen zijn. De Rosso 3 is een straatband met flexibel karkas, daarom klinkt het niet heel logisch om de bandenspanning zo laag te kiezen. Maar ik ben geen expert.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik vind dat je banden er uit zien alsof ze het niet zwaar te verduren hebben gehad. Volgens mij is e rosso 3 straat band niet echt bedoeld voor bandenwarmers. Hoe dan ook blijft het vervelend en is het fijn voor je zelf het kan achterhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan