Circuitbanden-Topic

Ik hik tegen de 2 min aan. Ik hoop daar volgende keer onder te komen. Volgens mij is vering en bandendruk het belangrijkst maar ik zal het gas met een fluwelenhandschoen bedienen 🏍
 
Diablo Rosso Corsa II. 2 circuit dagen mee gereden met zacht warm weer. Tempo 2:00 1:58 op Assen. Na de eerste dag al een beste trede op de band.
Conclusie: Vrij rappe slijtage.
Het lullige is dat de rand vd nog heel veel vlees zit. Op drive gedeelte is die gewoon op.
1391423
 

Bijlagen

  • D2E78726-FBAE-4B91-A9EA-2B234F8DF2F8.jpeg
    D2E78726-FBAE-4B91-A9EA-2B234F8DF2F8.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 19
  • 9AD4847D-5939-49BC-B336-CC19DB6F1956.jpeg
    9AD4847D-5939-49BC-B336-CC19DB6F1956.jpeg
    485,8 KB · Weergaven: 20
Dit is geen gewone (nou ja, de meeste mensen hebben dit wel) slijtage lijkt me.

Het drive gedeelte is er gewoon afgetrokken en dat kan heel veel oorzaken hebben.

Bandenspanning verkeerd, veer te hard/zacht, demping niet optimaal, of en bijna zeker EN. Te laat en te abrupt op het gas gaan.

Heb hier zelf ook problemen mee en dit wordt mij altijd verweten (vooral dat laatste ;-))
 
Ik heb nu met dezelfde set up, rijstijl etc met een sc1 prachtige slijtage. Geometrie etc identiek. Waarsch zal het dan aan de druk hebben gelegen. Met mijn motor abrupt op het gas gaan is niet zo spannend. 90pk opt wiel🙃


Ditzelfde had ik overigens ook met de Corsa 1. Maar dat was met een uitgewoonde OEM shock
 
Op zich aan je slijtage te zien op het andere gedeelte van de band lijkt je vering wel OK te staan.

Mooi dat het met een SC1 beter gaat!
 
Ik heb nu met dezelfde set up, rijstijl etc met een sc1 prachtige slijtage. Geometrie etc identiek. Waarsch zal het dan aan de druk hebben gelegen. Met mijn motor abrupt op het gas gaan is niet zo spannend. 90pk opt wiel🙃


Ditzelfde had ik overigens ook met de Corsa 1. Maar dat was met een uitgewoonde OEM shock
2 dagen Assen met 90 pk en dan de rechterkant zo, hmm uit de Dunlop Sportsmart TT haalde ik 4 dagen zonder zulke grove slijtage. Welke bandenspanning heb je gebruikt en heb je bandenwarmers gebruikt?
 
Weet iemand op welke temperatuur je de bandenwarmers moet instellen bij dunlop sx gp racer slicks?
Vanaf 80 graden. Dit is voor veel banden binnen de optimale temperatuur zone.
Met warmers gaat het eerder om de duur van verhitting vs de temperatuur. Sommige pro lui zetten kwartier voor de race/kwali nog ff op standje turbo maar ik vraag me af of dit merkbaar is voor ons sterfelingen🙃

Veel bandenfabrikanten hebben advies temperaturen en tijden online staan. Pirelli bijv min 45 min op 80 graden.

2 dagen Assen met 90 pk en dan de rechterkant zo, hmm uit de Dunlop Sportsmart TT haalde ik 4 dagen zonder zulke grove slijtage. Welke bandenspanning heb je gebruikt en heb je bandenwarmers gebruikt?

Met warmers en ik speelde met de druk van 1.6 naar 1.9. Kreeg niet echt verschil in slijtage dus ik ben gewoon doorgereden. Ik had ook niet goed voor en nadruk opgemeten dus ik had ook geen referentie kader. Liefst nam ik direct na binnenkomst de temp en druk weer op maar dat heb ik gelaten. Ik had een goedkoop prullaria speelgoed metertjr mee en die klopte voor geen fluit. Zou de band alsnog aanraden maar dan wel met een hogere startdruk dan de sc1 vergelijkbare 1.6-1.9 range.
Het blijft een zacht karkas band, die hebben doorgaans meer druk nodig.
Ik ga uit van de aanname dat meer druk erin een band koeler maakt tijdens gebruik door een kleinere contact patch en minder flex. Maar dit is nogal een dingetje.
 
Even een leek vraag. Gisterenochtend Mettet de eerste x met oude regenbanden gereden. Baan was nat en geen droog spoor. Tijden begin sessie 2 kwam de zon door en ik stond nog steeds op regenbanden. In deze sessie ook gecrasht door een stukje curb te hebben genomen.
Maar wanneer ga je weer over naar een “droog” weer band? Als het volledig droog is, of hier en daar de plekken nat is??
Ik vond het heel lastig om een keuze te maken. Op de regenbanden voelde het goed en tijden liepen af. Totdat....
 
Je rijd je regenbanden in no-time aan gort met een opdrogende baan.

Met wisselende omstandigheden is dat altijd een gok.
Dan zijn straatbanden soms zelfs de beste keuze.

Meestal als er een kleine droge racelijn ontstaat, is het tijd voor droogweerbanden.
Nadeel is dan wel het inhalen.........dan moet je van die droge racelijn af.
 
Intermediates kopen🌝. Of een goede straatband die het goed doet id regen. Check maar eens op youtube: Murtanio Mettet wet ofzo. Zet die een partij tijden neer op m7rrs dat is echt niet normaal
 
Bekijk bijlage 1390595
Gisteren eerste trackday gedaan op assen. R1 2003, 1.8 achter 2.0 voor. Supercorsa sp v2 geen bandenwarmers.
uiteindelijk een tijd van 2.04 als snelste tijd neergezet, met groot niveauverschil.

Ik had nieuwe banden voor de sessie, alleen nu is mijn achterband aan de rechterkant al flink gesleten. Mijn veronderstelling was dat ik wel wat dagen met deze banden zou moeten kunnen doen. Kan ik met deze band nog een keer 5 sessie's doen? Of kan ik beter een andere band halen, 1 band per circuitdag is mij wat te gortig.

Motorhuis Langezwaag doet ook vering de eigenaar heeft zelf ook wedstrijden gereden.
Ik had hetzelfde probleem als jij met je banden na een servicebeurt en andere veren is het nu opgelost.
Die hele zachte banden heeft geen nut met jou rondetijd ik rij zelf 2:00 met Dunlop GP212.
 
Motorhuis Langezwaag doet ook vering de eigenaar heeft zelf ook wedstrijden gereden.
Ik had hetzelfde probleem als jij met je banden na een servicebeurt en andere veren is het nu opgelost.
Die hele zachte banden heeft geen nut met jou rondetijd ik rij zelf 2:00 met Dunlop GP212.
:Z Ik zou je afraden om met je vering hier langs te gaan. Daarbij je vering laten afstellen een baseline en behoeft altijd verdere afstelling adhv rijder input. Snel slijten van banden ligt met zacht karkas sneller aan druk dan vering. Onderhoud en een geschikte veer kan zeker helpen. Maar laat je dan adviseren door een van de gevestigde namen. HK(die mafkees die bij circuitdagen is telt niet), Rooske, Ten Kate etc.
Dit na vaak zaken te hebben gedaan in L’zwaag....
 
Bekijk bijlage 1390595
Gisteren eerste trackday gedaan op assen. R1 2003, 1.8 achter 2.0 voor. Supercorsa sp v2 geen bandenwarmers.
uiteindelijk een tijd van 2.04 als snelste tijd neergezet, met groot niveauverschil.

Ik had nieuwe banden voor de sessie, alleen nu is mijn achterband aan de rechterkant al flink gesleten. Mijn veronderstelling was dat ik wel wat dagen met deze banden zou moeten kunnen doen. Kan ik met deze band nog een keer 5 sessie's doen? Of kan ik beter een andere band halen, 1 band per circuitdag is mij wat te gortig.

Vanaf een foto is het wat lastig te beoordelen maar het komt op mij niet direct over als echt extreme slijtage. Kan ook gewoon door de kou komen dat je band niet voldoende warm wordt en het wat moeilijker heeft. Als het de volgende keer warmer is zou het zomaar kunnen dat je band er na een dagje weer keurig uitziet met dezelfde afstelling van de vering/ bandenspanning enz. (Op koude dagen helpt het soms om een iets hogere bandenspanning te nemen. Dan wordt de band voldoende warm.)

Zelf gebruik ik op de eerste (koude) dag van het jaar liever geen nieuwe band omdat het risico op grotere slijtage dan wat hoger is.

Dit is toch de straatversie van de Diablo? Als je die kunt vergelijken met de Metzler K3 dan kun je het profiel helemaal oprijden zonder al te veel grip problemen met jouw rondetijden. Zelf zou ik er gewoon een dag mee doorrijden.

Ben het helemaal eens met de tip die gegeven wordt tav je vering. Stap 1 voor je het circuit op gaat is je shock en vork laten servicen zodat je weet wat er in zit/ dat hij lekker vers is én een goede basis afstelling heeft en is afgestemd op jouw gewicht en rijstijl. Anders kun je aan de vering blijven schoeven tot je een ons weegt. (Ook met hyperpro progressieve vering kun je snel rijden en je banden mooi laten slijten.)
 
Ik ben wel echt echt echt echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg voor dat mensen de grens van de banden opzoeken voordat ze een pure raceband steken. Hypersport banden zijn zo ontzetten goed tegenwoordig dat je echt wel goed uit de voeten kan met een S22,M7RR metzeler,Rosso Corsa 2,Dunlop TT's etc. Nog een stap terug naar de sport-toer banden zoals de Rosso III of whatever zijn ook echt rete goed. Leer echt alsjeblieft gewoon rijden met die super goede banden. Doordat je wat eerder de grens tegenkomt kan je naar mijn mening veel meer leren van het rijden, vooral met de achterband. Voorbanden kan je voor je gevoel van veiligheid sneller een plakband steken omdat die toch super lang mee gaan. Maar een Supercorsa in een dag oprijden met tijden van boven de 2:00 op Assen is ZONDE!!!

Voorgestelde combis:
R11 voorband soft+S22 achterband
SC1 voorband Pirelli+Rosso III achterband
Metzeler K1(is dit soft??) voorband+M7RR achterband

etc etc etc.

REVOLUTIE!;)
Kweet niet...toen ik begon met circuitrijden heb ik er bewust voor gekozen om op (toendertijd) echte circuit banden (pirelli dragon sc 2 achter en sc 1 voor) te gaan rijden vanwege de veiligheid van de extra grip. Je maakt als beginner wel eens een foutje en dan kan die extra grip net fijn zijn.
Het kostte bij mij op een seizoen (12 dagen) ongeveer 1 achterband extra. Dat vond ik het wel waard. Wel had ik goed afgestelde vering waardoor de slijtage beperkt bleef.

Gebruikte overigens ook geen banden warmers maar reed de banden in 1 soms 2 ronden warm en reed in het begin met een wat hogere bandenspanning dan de echte snelle jongens.
 
Om even terug te komen op de Pirelli diablo rosso 2. Niemand een bandenspanningstabel?

Ik lees en hoor veel tegenstrijdige berichten. Spanning variërend van 1.6 achter tot 2.4. Zelf denk ik dat ik maar ga beginnen op 2.1 a en 2.4 voor.
 
Om even terug te komen op de Pirelli diablo rosso 2. Niemand een bandenspanningstabel?

Ik lees en hoor veel tegenstrijdige berichten. Spanning variërend van 1.6 achter tot 2.4. Zelf denk ik dat ik maar ga beginnen op 2.1 a en 2.4 voor.

Kijk uit met spanning adviezen,men geeft wel eens circuitbanden waardes op.
Hoewel goed bedoelt,het zijn in eerste instantie straatbanden.
dikwijls hebben deze een zachter karkas als circuitbanden en hebben meer spanning nodig.
Voor lijkt me,2,4, OK achter weet ik het zo net nog niet
 
Even een leek vraag. Gisterenochtend Mettet de eerste x met oude regenbanden gereden. Baan was nat en geen droog spoor. Tijden begin sessie 2 kwam de zon door en ik stond nog steeds op regenbanden. In deze sessie ook gecrasht door een stukje curb te hebben genomen.
Maar wanneer ga je weer over naar een “droog” weer band? Als het volledig droog is, of hier en daar de plekken nat is??
Ik vond het heel lastig om een keuze te maken. Op de regenbanden voelde het goed en tijden liepen af. Totdat....

Mijn ervaring is : dat het scheelt van circuit tot circuit.
Mettet heeft nog redelijk grip.
Als zolder vochtig is wordt de grip al veel minder (vooral eerste linkse).

Blijtt altijd een gok
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat die bij lagere spanning desintegreert. Dus ga iets hoger zitten houd band temp en slijtage in de gaten en zie waar je uit komt? Spanningtabellen zijn leuk als starter maar je gaat toch altijd daar van afwijken
 
De Rosso2 zal niet veel anders zijn dan de Rosso3 denk ik.
Met de Rosso3 doe ik 2.3 voor en 2.0 achter, warm gemeten. Echter als het wat warmer is verlaag ik het achter naar 1.8 of zo.
Levert mooie slijtage op.
 
Wat zijn eigenlijk een beetje gangbare spanningen voor regenbanden? Hoop dat ik de slicks er zondag op Mettet op kan houden, voelt nog altijd raar aan dat er maar 1 bar in de achterband moet. Maar regenbanden, koud 2.5 ofzo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan