Circuitbanden-Topic

Oke dus omdraaien moet wel kunnen? hoor veel verschillende meningen hierover.
Het is een standaard shock van 2003, met een nieuwe hyperpro veer op 85 kg. Ik ben zelf 90 kg. Ik denk niet dat der shock ooit geserviced is, hoe kan ik dat doen?

Je kan dan het beste direct je shock laten ombouwen bij bijv: Rooske/HK/Front Row/SO(Bestaan die nog?)/Ten Kate. Krijg je een ander shim pakket valving en soms een veer voor die prijs. Alsmede nieuwe olie en gas.
Heb je direct een race modificatie voor ~200 euro. Service kost normaal 125 oid. Originele shocks worden er snel moe en ontzettend "los" als ze warm worden. Hebben totaal geen demping meer. Met zoveel vermogen heb je achter wel wat steun nodig. Bepaalde modellen Yamaha gingen gebukt onder een gigantisch onderpresterende schockbreker. De nieuwste R1's hebben dat dan weer omgedraaid, nu loop je sneller daarbij tegen beperkingen aan in de vork. Maar die hoef je sowieso minder snel te upgraden.
Supercorsas omdraaien is geen probleem op circuit(Achterbanden dan). Nat zou ik er niet mee willen rijden hehe want dan werk de water afvoer niet meer zo goed.

Probleem met een hyperpro veer(waar ik zelf ook mee heb circuit gereden) is dat die pas onderin de slag echt wat steun gaat geven. Zo rij dus alsnog met erg veel gewicht op de achterkant. Hierbij kan je ook krijgen dat je wijd uitloopt bij het uitkomen van de bocht. Dit merk je mischien nu niet maar zodra je beetje achterbrug hoek toevoegd en een veer die past bij je rijstijl en gewicht zal die veeeeeel scherper de bocht uitkomen. Onderin de slag moet de band veel van het veerwerk doen en trek je die ook zo kapot. Ik heb een rosso corsa bijvoorbeeld in 1(!) dag kapot gereden op assen. Toen reed ik 1:59 met mijn FS.

Laat je alleen niet gek maken door allerlei upgrades en dure gadgets. Bij rooske zat er geloof ik voor die 250 ook een veer bij inc ombouw. Zo heb je als het ware een nieuwe shock met een passende veer! Dat verschil ga je echt merken joh! Ff jezelf informeren. Je kan ook ff HK bellen die zijn ook erg behulpzaam. Konden mij ook vertellen wat ik nodig had en of het veel verschil zou maken!
 
Ik ga 13 mei voor het eerst met supercorsa sp v3 rijden. Ik had al begrepen dat ze in general sneller slijten dan bijv metzeler en dunlop. Ik hoop op 3 dagen maar dat gaat nog lastig worden zo te horen dus. Toevallig volgende week even bij rooske langs voor het afstellen. Hopelijk scheelt dat mogelijk nog iets mbt de slijtage
 
Ik ga 13 mei voor het eerst met supercorsa sp v3 rijden. Ik had al begrepen dat ze in general sneller slijten dan bijv metzeler en dunlop. Ik hoop op 3 dagen maar dat gaat nog lastig worden zo te horen dus. Toevallig volgende week even bij rooske langs voor het afstellen. Hopelijk scheelt dat mogelijk nog iets mbt de slijtage
Sneller slijten dan? De Dunlop TT's? Metzler Slicks?

Vergeet niet dat CRT instructeurs op fireblades rijden met een Pirelli SC1 voorband en een Rosso III achterband. en rijden er naar eigenzeggen 3 dagen mee. Best indrukwekkend met de tijden die ze kunnen rijden en tijd op de baan. Iets voor jou mischien?
 
3 dagen zou ik ook zeker acceptabel vinden. Daarnaast rijd ik niet zoals een instructeur ( helaas 😂 ). 2.03 hoop volgende keer richting de 2.00 te kunnen gaan. We gaan het gewoon proberen. Als ze te snel slijten kan ik altijd voor de volgende keer sc, rosso 3, rosso corsa 2 proberen of metzeler racetek rr, dunlop tt of gp racer.
 
3 dagen zou ik ook zeker acceptabel vinden. Daarnaast rijd ik niet zoals een instructeur ( helaas 😂 ). 2.03 hoop volgende keer richting de 2.00 te kunnen gaan. We gaan het gewoon proberen. Als ze te snel slijten kan ik altijd voor de volgende keer sc, rosso 3, rosso corsa 2 proberen of metzeler racetek rr, dunlop tt of gp racer.

Instructeurs rijden natuurlijk gewoon voor. Dus rijden maar de helft van de dag snellere tijden voor de rest hangen ze met een ervaren groep wel rond de 2:10 soms iets sneller soms iets slomer.

Rosso Corsas heb ik ook op gereden maar had het lastig met het vinden van een goede setup. De schouder van die band is super zacht en trok het super slecht op assen met de snelle bochten. Kan ook aan mij liggen maar ik kreeg het niet voor elkaar die band trok zichzelf helemaal uitelkaar. Kan ook aan mij liggen.

Zijn CompK's dan niet iets voor je. Instap slicks met endurance compound. Beste van beide werelden en zeer betaalbaar. 270 euro de set ong 120/180

edit: Metzeler CompK's zijn dat
 
Kunnen jullie me een goede warme (of koude?) spanning adviseren voor Rosso Corsa's 1? Rij met een GSX-R 750 uit 1985, heb ik wat aangepast zodat ik moderne 120-180 maten kan gebruiken, rij nu op Assen 2:06.
 
Dit gaat interessant worden hehe:

Hangt beetje van de dag af. Ik begin met 1,7 van de warmers af. Rij ik zon 1.8 bar op de baan. Check dit echt direct als je binnen komt. Koud zou ik beginnen op 1.6 als je geen warmers hebt. Zo kom je warm waarsch iets hoger uit maar ik merk van deze banden dat voor mooiere slijtage ze net iets meer lucht erin nodig hebben. Het blijft een ff op de dag zien kwestie qua baan temp en tempo etc. Maar 1.7-1.8 warm is een goed startpunt! Succes. Dit is overigens ook met een beetje zoekwerk online te vinden.

Ik heb zowel op de 1 als de Corsa 2 gereden. De 1 ging bij mij echt heeeeeeeeeeel rap af maar dat kwam ook door mijn achtervering! Laat maar weten hoe het gaat! Gas erop he! Die band kan je echt heeeeel hard mee. De talent cup van vroegah reden de talentjes 1:40ers met standaard fietsen en die banden!
 
Op de Corsa 1 had ik 2.3 voor en 1.8 achter (warm gemeten). Dit was wel bij wat warmer asfalt. Met kouder asfalt deed ik er altijd 2.0 warm in op de achterband, om een mooi slijtage te krijgen.
 
Oke dus omdraaien moet wel kunnen? hoor veel verschillende meningen hierover.
Het is een standaard shock van 2003, met een nieuwe hyperpro veer op 85 kg. Ik ben zelf 90 kg. Ik denk niet dat der shock ooit geserviced is, hoe kan ik dat doen?
schokdemper wegbrengen naar een specialist hiervoor en laten servicen, tevens laten nakijken of de shock goed is afgesteld voor jouw gewicht en gebruik.

Goede schokdemper die goed staat afgesteld betekent alles voor je wegligging en bandenslijtage.
 
Oké dan zat ik met V 2:15 en A 2:35 dus zowel te laag als te hoog, vooral achter zal wel wat verschil uitmaken als ik die lager zet, ben benieuwd!
En nu was het gisteren nog relatief koud met een graad of 16.
Ik gebruik (nog) geen bandenwarmers.

Gaat hier wel om de Pirelli Rosso Corsa 1 straat/circuitband niet de Supercorsa SP, weet ook niet of die veel verschillen qua spanning?

Een van m'n racemaatjes rijdt nu voor het eerst met Supercorsa SP en zoekt ook nog naar aanbevelingen qua spanning.

In ieder geval al bedankt! :}
 
En nu was het gisteren nog relatief koud met een graad of 16.
In zo'n geval 2.0 warm achter aanhouden.

Ik gebruik (nog) geen bandenwarmers.
2 a 3 tienden eronder zitten koud en dan meteen na de sessies meten en bijstellen. Ook niet een rustig uitlooprondje doen, gewoon net zo tijden als anders en -meteen-, als je de motor op de zijstandaard zet meten. Dan kun je rustig je helm afdoen enzo en bijstellen.

Gaat hier wel om de Pirelli Rosso Corsa 1 straat/circuitband
Dat snap ik - er is ook geen andere met die benaming :)
niet de Supercorsa SP, weet ook niet of die veel verschillen qua spanning?
Nee, zelfde spanning kun je aanhouden.
 
Ik ben wel echt echt echt echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg voor dat mensen de grens van de banden opzoeken voordat ze een pure raceband steken. Hypersport banden zijn zo ontzetten goed tegenwoordig dat je echt wel goed uit de voeten kan met een S22,M7RR metzeler,Rosso Corsa 2,Dunlop TT's etc. Nog een stap terug naar de sport-toer banden zoals de Rosso III of whatever zijn ook echt rete goed. Leer echt alsjeblieft gewoon rijden met die super goede banden. Doordat je wat eerder de grens tegenkomt kan je naar mijn mening veel meer leren van het rijden, vooral met de achterband. Voorbanden kan je voor je gevoel van veiligheid sneller een plakband steken omdat die toch super lang mee gaan. Maar een Supercorsa in een dag oprijden met tijden van boven de 2:00 op Assen is ZONDE!!!

Voorgestelde combis:
R11 voorband soft+S22 achterband
SC1 voorband Pirelli+Rosso III achterband
Metzeler K1(is dit soft??) voorband+M7RR achterband

etc etc etc.

REVOLUTIE!;)
 
Ik ben wel echt echt echt echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg voor dat mensen de grens van de banden opzoeken voordat ze een pure raceband steken. Hypersport banden zijn zo ontzetten goed tegenwoordig dat je echt wel goed uit de voeten kan met een S22,M7RR metzeler,Rosso Corsa 2,Dunlop TT's etc. Nog een stap terug naar de sport-toer banden zoals de Rosso III of whatever zijn ook echt rete goed. Leer echt alsjeblieft gewoon rijden met die super goede banden. Doordat je wat eerder de grens tegenkomt kan je naar mijn mening veel meer leren van het rijden, vooral met de achterband. Voorbanden kan je voor je gevoel van veiligheid sneller een plakband steken omdat die toch super lang mee gaan. Maar een Supercorsa in een dag oprijden met tijden van boven de 2:00 op Assen is ZONDE!!!

Voorgestelde combis:
R11 voorband soft+S22 achterband
SC1 voorband Pirelli+Rosso III achterband
Metzeler K1(is dit soft??) voorband+M7RR achterband

etc etc etc.

REVOLUTIE!;)
Daar ben ik het wel mee eens. 'k Ben zelf ook niet erg snel (helaas) en met de overstap naar een circuitfiets die niet op straat gebruikt wordt, dacht ik ook 'snellere' banden te gebruiken. Die dus ook veel makkelijker kapot gereden worden als de bandenspanning of vering ook maar eventjes niet precies goed staat. B|
Zolang ik boven de 2:00 zit (wat hopelijk heel kort duurt :P ), houd ik het mooi bij de S22's en Rosso III's, dat soort banden.
 
Instructeurs rijden natuurlijk gewoon voor. Dus rijden maar de helft van de dag snellere tijden voor de rest hangen ze met een ervaren groep wel rond de 2:10 soms iets sneller soms iets slomer.

Rosso Corsas heb ik ook op gereden maar had het lastig met het vinden van een goede setup. De schouder van die band is super zacht en trok het super slecht op assen met de snelle bochten. Kan ook aan mij liggen maar ik kreeg het niet voor elkaar die band trok zichzelf helemaal uitelkaar. Kan ook aan mij liggen.

Zijn CompK's dan niet iets voor je. Instap slicks met endurance compound. Beste van beide werelden en zeer betaalbaar. 270 euro de set ong 120/180

edit: Metzeler CompK's zijn dat


Die had ik ook in gedachte naast de raceteck rr.

Omdat ik beginnend circuitrijder ben zeggen sommige dat het handig is om met je snelheid mee te groeien. Zit je tegen de "limiet" van je band kun je wat hoger. Heb je een band die veel meer grip heeft dan jij kan rijden schijnt dat niet altijd het beste te zijn voor je leer curve. Afijn zo kwam ik op een ( hele sportieve ) straat band. Omdat ik nooit pirelli gehad heb wilde ik dit graag eens proberen.

Mogelijk hier na de metzeler comp k of supercorsa sc2 of gp racer pro etc. Eerst even zien waar ik sta na mn 1e dag dit jaar. Ook de 1e keer op mn nieuwe bike dus even zien hoe dit allemaal gaat.
 
Die had ik ook in gedachte naast de raceteck rr.

Omdat ik beginnend circuitrijder ben zeggen sommige dat het handig is om met je snelheid mee te groeien. Zit je tegen de "limiet" van je band kun je wat hoger. Heb je een band die veel meer grip heeft dan jij kan rijden schijnt dat niet altijd het beste te zijn voor je leer curve. Afijn zo kwam ik op een ( hele sportieve ) straat band. Omdat ik nooit pirelli gehad heb wilde ik dit graag eens proberen.

Mogelijk hier na de metzeler comp k of supercorsa sc2 of gp racer pro etc. Eerst even zien waar ik sta na mn 1e dag dit jaar. Ook de 1e keer op mn nieuwe bike dus even zien hoe dit allemaal gaat.
Ik heb een aantal OW cuppers ontmoet die in de instap 1000cc klasse ook met CompK's rijden. Competent zijn ze zeker. Met zon powermotor kan je de achterband goed op zijn donder geven dus is upgraden al sneller geoorlooft. Maar alle nieuwe banden zijn vrij progressief in gevoel wanneer je op de rand gaat rijden. Het bekende "oververhitten" van de achterband zal dan als eerst optreden omdat maar weinig zo goed met de remmen zijn dat ze voor oververhitten. Dan zal de achterband een beetje vaag en los aanvoelen. Geen reden tot paniek dan. Hou de slijtage in de gaten en speel eerst met bandendruk/vering.

Kan zijn dat je op een gegevenmoment aankomt op het moment dat je niet sneller blijkt te gaan. Besef je dan dat eerder en harder op het gas gaan niet altijd een uitkomst is. Hier ontstaan volgens mij ook veel voorkombare valpartijen door, vooral de manderveen duikersloot doordraaier verrast velen! Succes!
 
Goedemiddag,

13 mei ga ik weer rijden op Assen. Nu heb ik de vorige keer binnen een dag mijn toenmalige band, een Bridgestone RS10, voorzien van een dik vreetspoor. Hier had ik geen dag meer mee kunnen rijden. Ik denk dat het een combinatie was van bandenspanning, vering en de hoge temperatuur die dag.

Rondetijd overigens 1.59.6.

Ik heb nu de pirelli Diablo rosso corsa 2 gemonteerd, maar kan nergens een bandenspanningstabel oid vinden. Ik gebruik een setje bandenwarmers.
Iemand van jullie die een tabel heeft? Ik wil voorkomen dat ik weer een band op rijdt binnen een dag namelijk.

Wat betreft vering zit er voor mijn gevoel ook wel een verschil in afstelling bij een Bridgestone en een Pirelli. Zelf denk ik dat de vering iets harder gezet moet worden in verband met het zachtere karkas van de Pirelli. Voel ik dit goed of is dit onzin. Ben geen ervaren circuitrijder namelijk.

Gr,
Jan-Willem
 
Bijzonder resultaat inderdaad: nr. 1 op zowel het onderdeel circuit als nat wegdek. Die test beoordeelt alleen niet op slijtage, dus ben benieuwd naar ervaringen.
 
Let wel: Alles is relatief he. Dit zijn vrij aggresieve/sportieve banden. Zullen allemaal waarschijnlijk matig zijn in de regen als je ze vergelijkt met de S22 of M7RR of echte Rains/Intermediates.

Kan geen kwaad om te experimenteren met druk hoor. Ook niet teveel door Vracing op circuit laten leiden. Die zeggen uit automatisme gewoon 1.6 bar tegen elke vraag die je stelt8)7
 
Bijzonder resultaat inderdaad: nr. 1 op zowel het onderdeel circuit als nat wegdek. Die test beoordeelt alleen niet op slijtage, dus ben benieuwd naar ervaringen.
Mijn Corsas sleten echt zo knetter hard dat was niet normaal. Zowel de 1 als de 2. Het drive gedeelte is echt enorm zacht voor mijn gevoel. en wordt veel sneller warm dan het middelste deel. Dik vreetspoor op rechts rijdend op assen. 2 dagen net aan mee kunnen rijden met 1:58 tempo met redelijk zonnig weer. Ben benieuwd hoe dat gaat met die hogere drukken. Zou ik wel nog willen proberen.

ps. Iemand nog behoefte aan een 120/70 Rosso Corsa II voorband met een half circuitdagje erop? Amper ingereden verder.
 
Ik heb met mijn Corsa's toch wel een goeie 4 circuitdagen (als ik terugdenk aan een paar jaar geleden dat ik die banden erop had...) erop gehad, met een tempo rond en onder de 2:00, alsmede toen nog de nodige kilometers op de openbare weg...
 
Ik ben benieuwd, 3 of 4 dagen voor de supercorsa sp zou mooi zijn. We gaan het zien. Ik heb het het idee dat het best wel uiteen loopt van 1 dag tot 4 a 5 dagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan