Circuitbanden-Topic

maar.... als je het echt doodeng vindt, waarom rij je dan als het nat is?
Het is hobby, moet wel leuk blijven he.
Vaak als je angstig bent, ga je krampachtig rijden en dan maakt het niet uit wat voor super geweldige regenband je er om hebt liggen.

Ik kan niet elke keer, wanneer het nat, niet gaan rijden.
Met een beetje pech valt dan de helft van je circuitdagen in het water... ;)

Het klopt dat ik krampachtig ga rijden, maar wil er wel proberen overheen te stappen.
Vandaar dat ik twijfel tussen regenbanden en intermediates.

Als het echt nat is, zullen regenbanden uiteraard het beste zijn.
Maar als het regenachtig is, maar de baan niet kletsnat, lijken intermediates een betere optie.
Maar dat weet ik dus niet zeker, is puur een aanname van me.
 
Ik kan niet elke keer, wanneer het nat, niet gaan rijden.
Met een beetje pech valt dan de helft van je circuitdagen in het water... ;)
Als je het dan toch niet leuk vindt (net als ik)...
Een valpartijtje kost vaak meer dan het inschrijfgeld.
Niet rijden bespaart je de kosten van banden, benzine, etc.
Met het geld dat je je bespaart boek je gewoon een extra dag, no worries :)

Het klopt dat ik krampachtig ga rijden, maar wil er wel proberen overheen te stappen.
Vandaar dat ik twijfel tussen regenbanden en intermediates.

Als het echt nat is, zullen regenbanden uiteraard het beste zijn.
Maar als het regenachtig is, maar de baan niet kletsnat, lijken intermediates een betere optie.
Maar dat weet ik dus niet zeker, is puur een aanname van me.
Regenbandje voor, en een profiel bandje achter werkt ook prima.
hoef je niet perse imtermediates voor aan te schaffen.
Wel een regenbandje, dat dan weer wel....
Of gewoon geduld hebben tot de baan droger is, en om de natte plekken heen rijden.
Of gewoon niet rijden en een andere dag boeken :)
 
Ik kan niet elke keer, wanneer het nat, niet gaan rijden.
Met een beetje pech valt dan de helft van je circuitdagen in het water... ;)

Het klopt dat ik krampachtig ga rijden, maar wil er wel proberen overheen te stappen.
Vandaar dat ik twijfel tussen regenbanden en intermediates.

Als het echt nat is, zullen regenbanden uiteraard het beste zijn.
Maar als het regenachtig is, maar de baan niet kletsnat, lijken intermediates een betere optie.
Maar dat weet ik dus niet zeker, is puur een aanname van me.
Als je het dan toch niet leuk vindt (net als ik)...
Een valpartijtje kost vaak meer dan het inschrijfgeld.
Niet rijden bespaart je de kosten van banden, benzine, etc.
Met het geld dat je je bespaart boek je gewoon een extra dag, no worries :)


Regenbandje voor, en een profiel bandje achter werkt ook prima.
hoef je niet perse imtermediates voor aan te schaffen.
Wel een regenbandje, dat dan weer wel....
Of gewoon geduld hebben tot de baan droger is, en om de natte plekken heen rijden.
Of gewoon niet rijden en een andere dag boeken :)

Oefening baart kunst natuurlijk.
Maar je moet het dan wel leuk vinden anders heb je er weinig aan. Ik vind het top en ben toch ook al 2x gaan liggen in de regen maar beide onschuldig en 1 zijkuipje later reden we weer.

Intermediates heb je weinig aan, het is in mijn ervaring maar een korte periode tussen nat en droog genoeg.
 
Zelf rij ik met nat wegdek op de straat als een dweil. Toch eens 2e hands regenbanden geprobeerd en op Assen een zeikwaternatte ochtend gehad. Wel dubbele sessies kunnen rijden en me verbaasd over de redelijk debiele grip met wets in de regen. Daarna op Zandvoort nog een keer regen gehad en inmiddels gewoon kneedown in de regen.

Maar gek genoeg, op de straat met regen (of met supercorsa's) nog steeds billenknijpen zonder vertrouwen........
 
Wederom bedankt voor de reacties.
Het worden (gebruikte) regenbanden.

Hopelijk wel echt top gebruikte regenbanden dan? Regenbanden horen hoekig op de nokken te zijn, niet afgerond.

Zelf rij ik met nat wegdek op de straat als een dweil. Toch eens 2e hands regenbanden geprobeerd en op Assen een zeikwaternatte ochtend gehad. Wel dubbele sessies kunnen rijden en me verbaasd over de redelijk debiele grip met wets in de regen. Daarna op Zandvoort nog een keer regen gehad en inmiddels gewoon kneedown in de regen.

Maar gek genoeg, op de straat met regen (of met supercorsa's) nog steeds billenknijpen zonder vertrouwen........

Op straat is ook gewoon heeeeeeeeeel anders. Ik kreeg de oudste soort Pilot Powers ook aan het stomen maar voor mijn gevoel was "grip" ook wel wat anders.
Blijf het stukje vanaf.... mooi vinden:
 
Rare vraag misschien : kan ik mijn bandenwarmers om straat banden (metzler sportec m5 interact) knopen of smelten deze dan??:+
Ik ga n.l. SAM rijden en testen op mettet en croix (ben gebonden aan profiel banden,die ook nog in de regen wat grip bieden)
Ik ben nu gewend om met warme bandjes (pirelli superbike slick sc2) het circuit op te gaan:]
 
Laatst bewerkt:
Rare vraag misschien : kan ik mijn bandenwarmers om straat banden (metzler sportec m5 interact) knopen of smelten deze dan??:+
Ik ga n.l. SAM rijden en testen op mettet en croix (ben gebonden aan profiel banden,die ook nog in de regen wat grip bieden)
Ik ben nu gewend om met warme bandjes (pirelli superbike slick sc2) het circuit op te gaan:]
Het zou wel kunnen maar kijk uit voor oververhitting gedurende de sessie
 
Als je het dan toch niet leuk vindt (net als ik)...
Een valpartijtje kost vaak meer dan het inschrijfgeld.
Niet rijden bespaart je de kosten van banden, benzine, etc.
Met het geld dat je je bespaart boek je gewoon een extra dag, no worries :)


Regenbandje voor, en een profiel bandje achter werkt ook prima.
hoef je niet perse imtermediates voor aan te schaffen.
Wel een regenbandje, dat dan weer wel....
Of gewoon geduld hebben tot de baan droger is, en om de natte plekken heen rijden.
Of gewoon niet rijden en een andere dag boeken :)

:t,als achterband zou een MPP2ct al goed voldoen ,kosten tegenwoordig ook weinig:)
 
Het zou wel kunnen maar kijk uit voor oververhitting gedurende de sessie

Ik denk dat dat wel meevalt,
.
Ik ben niet snel en het beestje heeft slechts 61 awpk's
Ik moet het ding ook nog leren kennen op het circuit.
De 15-4 mettet geboekt vandaar


compleet rechts (2).jpg
 
Beste mensen.
Ik was mijngarage aan het opruimen en kwam toen mijn continentale regenbanden tegen. Toen ik ze bekeek viel me op dat de dot code uit 2010 stamt. Ik heb ze zeker 5 jaar en nooit zelf gebruikt.

Kan ik hier nog iets mee??
 
Ligt er aan hoe creatief je bent maar er zijn mogelijkheden, ms als winterbanden onder een straatmotor gebruiken...................maar er mee op het circuit in de regen rijden, raad ik af.

Leeftijd luistert met regenbanden een stuk preciezer dan met droogweerbanden en in 9 jaar oude regenbanden zou ik geen vertrouwen meer hebben.
 
Ik heb begrepen dat bandenwarmers voor regenbanden een must zijn.
Klopt dat?

Zo ja, moeten bandenwarmers voor regenbanden op 60 graden of 80 graden ingesteld worden?
Of kan beide?
En straatbanden, zoals de Pirelli Rosso Corsa of Pirelli Supercorsa SP? Gewoon op 80 graden?
 
Beste mensen.
Ik was mijngarage aan het opruimen en kwam toen mijn continentale regenbanden tegen. Toen ik ze bekeek viel me op dat de dot code uit 2010 stamt. Ik heb ze zeker 5 jaar en nooit zelf gebruikt.

Kan ik hier nog iets mee??

Maar ze zijn al wel gebruikt? En als je er op drukt voelen ze dan nog erg zacht en plakkerig aan?
Het kan... maar 9 jaar is wel erg oud en ik zou het niet doen.

Ligt er aan hoe creatief je bent maar er zijn mogelijkheden, ms als winterbanden onder een straatmotor gebruiken...................maar er mee op het circuit in de regen rijden, raad ik af.

Leeftijd luistert met regenbanden een stuk preciezer dan met droogweerbanden en in 9 jaar oude regenbanden zou ik geen vertrouwen meer hebben.

:^
Dat gezegd, ik heb op 7 jaar oude regenbanden nog een stevig stukje kunnen rijden in de regen. Het ligt ook nogal aan opslag ed.

Ik heb begrepen dat bandenwarmers voor regenbanden een must zijn.
Klopt dat?

Zo ja, moeten bandenwarmers voor regenbanden op 60 graden of 80 graden ingesteld worden?
Of kan beide?
En straatbanden, zoals de Pirelli Rosso Corsa of Pirelli Supercorsa SP? Gewoon op 80 graden?

Nee juist niet. Het kan wel (en dan op een lage temperatuur) maar meestal zal je dan afnemende warmte in je band krijgen als je gaat rijden en dat is niet fijn als je steeds minder grip hebt. Ik ken dan ook bijna niemand die de regenbanden in warmers zetten.

Ik weet eigenlijk niet eens of je straatbanden überhaupt in een bandenwarmer moet/kan zetten? Maar die op 80 dan.


Regenbanden werkt goed bij lagere temperaturen (want regen) en bij droogweer heb je juist een hogere temperatuur in je banden. Als je regenbanden op een opdrogende/droge baan gebruikt rij je ze ook helemaal aan snot.
 
Maar ze zijn al wel gebruikt? En als je er op drukt voelen ze dan nog erg zacht en plakkerig aan?
Het kan... maar 9 jaar is wel erg oud en ik zou het niet doen.



:^
Dat gezegd, ik heb op 7 jaar oude regenbanden nog een stevig stukje kunnen rijden in de regen. Het ligt ook nogal aan opslag ed.

Ze liggen bij mij al 5 jaar droog opgeslagen. Als je de nagel erin zet dan voelt het nog als zacht aan.
 
Ze liggen bij mij al 5 jaar droog opgeslagen. Als je de nagel erin zet dan voelt het nog als zacht aan.
Ja het is lastig vanaf een pc te zeggen of je ze nog zou kunnen gebruiken of niet. De kwaliteit is sowieso niet meer wat het oorspronkelijk was en als je een beetje vlot rijd zou ik gewoon investeren in een nieuw of 2ehands weinig gebruikt verser setje. Komt hier regelmatig wat voor bij voor 250 euro voor een zo goed als nieuwe set.

Bedankt Roy, dat scheelt mij dit jaar de aanschaf van een setje bandenwarmers.

Ook die hoeven de wereld niet te kosten maar met welke banden wil je gaan circuitrijden dan? En hoe snel denk je te zijn? Ik rij zelf met de Pirelli Supercorsa BSB compound, bij DaRo Motorsport een setje voor 230-240 euro. Ik rij er met mijn Gixxer 600 uit 2011 1:50 mee en hoewel niet per se nodig zijn bandenwarmers wel weer prettig omdat je gelijk vanuit de pitstraat lekker kan knallen ipv eerst temperatuur in de banden te moeten rijden.

Edit: Ik zie op de vorige pagina nog de SC2 staan, dan is een bandenwarmer wel fijn hoor. Sowieso is het beter over de hele dag de band continu warm te houden (dus zodra je van de baan komt gelijk warmers erom en zo laat mogelijk er weer vanaf) maar ook om dus gelijk lekker het gas erop te kunnen zetten.
 
Rijd momenteel met Pirelli Supercorsa SP2 of Metzeler M7RR
Beide banden kunnen ook zonder bandenwarmers.

Mijn tijden komen niet echt bij jouw tijden in de buurt, dat scheelt dik 20 seconden...

Ik ken de voordelen van bandenwarmers, het is ook beter voor de banden, aangezien ze dan maar 1 heatcycles ondergaan.

De prijs valt idd wel mee, voor 150/170 euro heb je al keuze uit diverse merken
 
Rijd momenteel met Pirelli Supercorsa SP2 of Metzeler M7RR
Beide banden kunnen ook zonder bandenwarmers.

Mijn tijden komen niet echt bij jouw tijden in de buurt, dat scheelt dik 20 seconden...

Ik ken de voordelen van bandenwarmers, het is ook beter voor de banden, aangezien ze dan maar 1 heatcycles ondergaan.

De prijs valt idd wel mee, voor 150/170 euro heb je al keuze uit diverse merken

Theoretisch kan je ook slicks zonder bandenwarmers rijden maar handig is het niet ;)

Maar idd 1 heatcycle is voor circuitbanden belangrijk, voor wegbanden niet die zijn daarop gebouwd maar je kan per circuitdag toch minimaal 5 rondjes meer op volle snelheid rijden doordat je niet eerst warmte in de band moet rijden :)

Je hebt ze idd al vanaf lage prijzen, zijn dan wel vaak niet de beste met wisselende opwarming ed maar het kan. Ik zou denk ik eerder een goed gebruikte set van MF plukken.
 
Theoretisch kan je ook slicks zonder bandenwarmers rijden maar handig is het niet ;)

Maar idd 1 heatcycle is voor circuitbanden belangrijk, voor wegbanden niet die zijn daarop gebouwd maar je kan per circuitdag toch minimaal 5 rondjes meer op volle snelheid rijden doordat je niet eerst warmte in de band moet rijden :)

Je hebt ze idd al vanaf lage prijzen, zijn dan wel vaak niet de beste met wisselende opwarming ed maar het kan. Ik zou denk ik eerder een goed gebruikte set van MF plukken.
:^

Dit... Absoluut.
De kosten van bandenwarmers heb je er zo uit, zeker als je een net tweedehands setje koopt.
Je kan meteen pitstraat uit vülle pulle gassen en je hebt per dag maar één heatcycle.

Ook straatbanden, zoals de rosso corsa's, of rosso3's, kunnen prima in de warmers.
 
Rijd momenteel met Pirelli Supercorsa SP2 of Metzeler M7RR
Beide banden kunnen ook zonder bandenwarmers.

Mijn tijden komen niet echt bij jouw tijden in de buurt, dat scheelt dik 20 seconden...

Ik ken de voordelen van bandenwarmers, het is ook beter voor de banden, aangezien ze dan maar 1 heatcycles ondergaan.

De prijs valt idd wel mee, voor 150/170 euro heb je al keuze uit diverse merken
Die banden kunnen prima zonder warmers, maar zoals hierboven al aangegeven bieden die wel het voordeel dat je gelijk warm bent.

Als je met SC1 / SC2 gaat rijden dan zou ik het sowieso doen anders zijn ze zo weg.
 
Is idd veel geld, maar op een gegeven ogenblik investeren in sneller worden he :)

En ja zijn gewoon recent.

Dit aanbod staat tot eind maart, daarna weer +-3% duurder dus wil voor die tijd gewoon kopen.

Bekijk bijlage 1350784


Hey Roy, ik ben even op de site van DaRo gaan kijken maar kan deze aanbieding daar niet vinden. Kijk ik verkeerd of is het voor een selecte groep?
 
Terug
Bovenaan Onderaan