Circuit Portimao; ervaringen?

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
807
15
Westland
Dit voorjaar ga ik voor het eerst naar Portimao.
Zijn er hier mensen met ervaringen en tips?


Bijvoorbeeld:
- Hoe is de spanningsvoorziening (stekker)?
- Ligging en weersomstandigheden
- Grip en slijtage
- Omgeving (supermarkt, restaurants, zanderig en droog)
- Welke layout wordt met de motoren meest gereden?
Portimao.JPG
 
Dag Eric,

Meerdere keren op het circuit van Autódromo Internacional do Algarve geweest (Helaas nog niet kunnen rijden met de motor).
Circuit ligt iets wat in de heuvels, zo'n 10-15 min van de A22 snelweg en zon 40 min van centrum Portimao. Let wel de A22 is een Tol weg, maar brengt je vrij snel naar de omliggende badplaatsen. De tol-vrije N125 kun je ook nemen, maar dit is een lokale en drukke weg.
Ik vind het een prachtig circuit met behoorlijk wat hoogte verschillen. Wel kan het in mei nog behoorlijk schommel qua temperaturen (16-24 graden overdag en in de avond kan het goed afkoelen) en regen is ook zeker niet uitgesloten (houd hier rekening mee). Wel is het nog kleurrijk en nog niet heet en dor als in de zomer periode. Verder heeft het een sfeervolle paddock in de vorm van een betonnen bak :'). Ik ken het circuit alleen zonder de chicane (bocht 1-2) en pakken ze volgens mij met de motor de Torre VIP het licht grijze stukje. Als ik me niet vergis verloopt de rest zoals zwart aangegeven. Mede MF'ers die hier wel met de motor hebben gereden zullen dit ongetwijfeld beter weten..

Have Fun!
 
Vette baan veel hoogteverschillen.
Rechte stuk erg lang dus goede tandwielen monteren.
Het asfalt is ook erg slecht(hobbelig), dat vraagt gewenning. Ik weet niet of dit al gerepareerd is.
 
Heb er enkel met regenachtig weer gereden, dan geeft de baan erg goede grip!
Voor de rest enorme pitboxen met alle voorzieningen, de kantine was wat minder dus zelf ff spulletjes halen. Ik heb al op redelijk wat banen gereden en deze staat met stip op 1
 
de slijtage is normaal en in de regen heb je echt heel veel grip , is door de blinde bochten en hoogte verschil wel even een baan waar je aan moet wennen maar is echt super gaaf, ben er al 4 keer geweest . bij bocht 6 neem je het grijze deel en qua herkenningspunten is vooral huisje nr17 een handige …. heel plezier
 
Hobbelige baan, midden in bocht 6 moet je een lastige hobbel over. Mooi vloeiend. Tussen bocht 9 en 10
kun je met beide wielen van de grond als je dat wilt. Slijtage normaal, overbrenging bij mij zelfde als op Spa en Aragon. Bij opdrogende baan oppassen bij aanremmen bocht 1, lang nadat t gestopt is met regenen lopen hier drie stroompjes dwars over de baan in de aanremzone. Paddock is een betonnen bak, ik meen geen tankstation, maar dat weet ik niet meer zeker.
 
Ik wilde er graag een keer heen vanwege de hoogteverschillen.
En we zijn er afgelopen november geweest en dat is prima bevallen.
Vier dagen perfect weer tussen 2 regen periodes dus enorm geluk gehad.
Het weer in voorjaar zul je online de beste voorspelling voor moeten zoeken.

Het complex is enorm, maar wel allemaal beton.
Bij ons was het verblijf in het bijgelegen resort inclusief; dat was super de luxe.
Pitboxen groot en voldoende stroompunten met normale (type F) en 16A stopcontacten.
Kantine op circuit is op zich prima, maar ze bieden alleen een (onbeperkt) buffet aan, van EUR15 meen ik.
Geen tankstation inderdaad; bij de organisatie waar wij mee waren (FE) kon je jerrycans benzine kopen op het circuit.
Beetje aan de prijs, maar zelf voor gaan rijden naar de pomp was niet interessant.

De baan gereden zoals MFdeWit beschrijft.
Rechterkant van de band heeft het het zwaarst, grip goed maar boven gemiddelde slijtage.
Lange gearing kiezen want rechte stuk kom je al op in 3 of 4.
Vervelendste hobbel zit wat mij betreft in bocht 5; daar zijn er bij ons veel gecrasht (sowieso behoorlijk veel crashes).

Wij gingen 's-avonds vaak eten in dorpjes in de buurt (20km rijden oid) en dat is gezellig en goed te betalen.
Direct rond het circuit is niet veel te doen.

Ik ga het liefst naar nieuwe banen, maar deze wil ik nog wel een keer over doen.
Cadwell Park blijft op 1 :-)
 
Ik ben er één keer geweest en samen met Spa is dit mijn favo circuit!! Rechte eind is erg lang, zeker als je de opbouw naar het rechte stuk mee rekent, dus goede setjes tandwielen meenemen. De hoogteverschillen zijn geweldig, het lijkt wel een achtbaan wat mij betreft! De boxen zijn inderdaad erg ruim, en de stroomvoorziening is afdoende, wij hadden wel een aantal haspels uitliggen zodat iedereen er gebruik van kon maken. Ik heb er hoofdzakelijk in de regen gereden maar dat mocht de pret niet drukken want het asfalt heeft goede grip en geeft veel vertrouwen! Ook wij reden de baan zoals MFdeWit beschrijft. Ik persoonlijk vond de doordraai naar het rechte stuk geweldig omdat je dan liggend op de rechter kant van de motor de snelheid steeds verder opbouwt naar het rechte stuk toe, en een gedeelte van de doordraai is blind, zodat je het moet gaan hebben van je kennis en je eigen lef om daar hard uit te komen!! Wij zaten daar via No Limits, en het hotel was erg goed! Veel eettentjes in de buurt van het hotel, en vooral in de oude stad. Ik zou er graag nog weer eens naar terug willen!!!

Grtz Eagle....

Hoogteverschil van de baan lag naar ik meen tussen de 30 en 40 meter.... Geweldig!! Dat downhill remmen naar bocht één is wel ff wennen!! :-) :-) Daar heb ik de eerste dag redelijk veel mensen door zien schieten.. :-) :-)
 
Laatst bewerkt:
Gezelligheid, wij ook.
en nul ervaring daar.

Zaterdag eerst maar de motoren op transport zetten.
 
Afgelopen november 4 dagen mooi weer gehad maar dit jaar lijkt het idd redelijk nat te worden. Hopelijk trekt het nog wat bij anders ga ik skiën.
 
Nou, weer terug van 4 dagen op circuit Portimao.
Samengevat; zeer veel regen en een lastige baan.

In de 4 dagen ongeveer 4 sessies droog gereden. Zondag was het zo nat dat de baan zelfs even dicht ging.
Vind de baan best lastig. Met een nieuwe motor wel even wennen. Was ook iets te kort vertand.
Wel veel gezelligheid gehad met z'n allen.
Hotel/appartement was prima geregeld
 
Terug
Bovenaan Onderaan