Chick zoekt brik: Jawa 35?

Marsian

¯\_(ツ)_/¯
30 jan 2018
4.747
12.025
Zit nog in twijfel over welke het moet zijn, uitleg daarover staat onderaan in de waarom.

De gegevens die ik voor 100% zeker weet:
• Jawa
• 125cc
• tweetakt
• jaren 60 op gereden

Op basis hiervan kom ik uit op twee mogelijkheden: of een 355 of een 351. Als ik een model over het hoofd heb gezien hoor ik het graag!

Mijn kennis van klassiekers is beperkt, begint en eindigt bij vindt ik mooi/niet mooi. Ik heb dus ook geen idee waar ik moet beginnen met zoeken en op wat voor dingen ik moet letten. Bij voorkeur koop ik een fiets die ergens ongeliefd en verwaarloosd in een schuur heeft gestaan welke opgeknapt moet worden.

Vragen
• Zijn er nog ander 125 cc modellen van Jawa geproduceerd? Zo ja welke?
• Wanneer ik weet welke het moet zijn, waar kan ik dan mijn zoektocht het beste beginnen?
• Zijn er nog kopieën van onderhouds boekjes of anderen technisch uitleg materiaal in omloop? (Evenals boeken voor de sleutel noob)


Waarom deze zoektocht
Er van uitgaande dat ik geen 125cc Jawa's over het hoofd gezien heb is één van deze motoren de eerste motor van m'n pa geweest. De bovengenoemde details is het enige wat hij zich nog kon herinneren.

Hij is gestopt met rijden vlak voordat hij m'n moeder leerde kennen. Voor mij was dit nieuws twee jaar terug dus ook een leuke verrassing en kwam het verlangen om een keer iets samen met motoren te doen. Hij mij leren sleutelen, samen rijden...

Het mocht niet zo zijn.
Pa heeft begin dit jaar de diagnose hersentumor gekregen, voor de ervaringsdeskundigen GBM4… voor zij die deze ervaring hopelijk altijd bespaard blijft: kort samengevat is dat de meest agressieve vorm.

Samen motor dingen doen zit er nu naar alle waarschijnlijkheid niet meer in, in elk geval niet volgens de medische statistieken en zijn huidige fysieke welzijn.

Langzaam begint de kraan weer te lopen dus tijd om dit lange verhaal af te ronden


TLDR
Ik hoop met dit project nog een mooie vader-dochter herinnering te kunnen bouwen, maar vooral om daarna, wanneer dat onvermijdelijke moment komt, m'n pa nog ff wat langer bij me te kunnen houden.
 
Hoi, je zoekt een 355 of 351 afh. van bouwjaar.
zie;
JAWA MODELLEN OVERZICHT

Maar goed, hoe nu aan zo'n ding te komen(moet het perse een 125 zijn? Op het blok na zijn alles jaren '50 en '60 modellen gelijk)

Op Marktplaats adverteert vaak ROTA uit Stiens, die zou je eens kunnen bellen en/of vragen bij de Nederlandse Jawa/CZ club(heb ik zelf geen banden mee)
Handboekjes zijn bij de jawa club verkrijgbaar maar ook op het web te vinden.

Heel erg succes en doe evt maar een PB als ik je ergens mee kan helpen.
 
Mooi idee :t geniet van de tijd samen

Van die 2takt heb ik verder de ballen verstand

Sterkte en succes met t vinden van wat je zoekt:t
 
Onwijs bedankt voor alle info, linkjes, aanbod om te helpen en het adres in Stiens! Hier kan ik zeker mee verder, sterker nog heb morgen een dag je met pa alleen dus afhankelijk van hie hij zich voelt kunnen we dit samen verder uitzoeken.

To be continued...
 
Jawa 175 uit 1958 in Tilburg - Autoscout24

Geen 125, maar wel uit de genoemde tijdsperiode, en het ding ziet er op het oog redelijk en compleet uit, aanbieder lijkt een liefhebber te zijn. Wanner je weet of jet de juiste fiets is om te kopen? Als restaureren naar originele staat het doel is, dan is het iig gemakkelijk als de motorfiets zoveel mogelijk compleet is.

Ik vind het een heel erg mooi gebaar dat je wilt maken, Marsian, ik hoop dat het je lukt, en wens je iig heel veel sterkte de komende tijd.
 
Laatst bewerkt:
moet het perse een 125 zijn? Op het blok na zijn alles jaren '50 en '60 modellen gelijk).

Als restaureren naar originele staat het doel is, dan is het iig gemakkelijk als de motorfiets zoveel mogelijk compleet is.

Gisterenavond ook nog even naar de garage geweest waar ik mijn eigen fietsje in onderhoud heb en hij haalde precies deze twee punten aan. Met nog heel wat uitleg over het proces van restauratie van oldtimers: onderdelen niet standaard, bijkomende kosten maar vooral tijd als je met iets begint dat niets meer doet. Wat dat betreft ook fijn om nu te weten dat de modellen uit die tijd nagenoeg hetzelfde zijn.

Gezien tijd op dit moment kostbaar is kreeg ik het advies mee om op zoek te gaan naar ééntje die nog loopt dan wel lopend is weggezet.

Wat betreft dezelfde vinden, het liefst wel maar begin me ook te realiseren dat dat misschien niet haalbaar is. Voor het indentificeren ga ik vandaag maar eens oma's oude fotoboeken opzoeken met de hoop dat er heel toevallig een kiekje in zit van pa met fiets. (En dan hopelijk niet alleen van de zij- of voorkant maar vooral één waar de kentekenplaat zichtbaar is...)
 
Radiostilte onderbreking :)
Het plan staat nog steeds maar heb even tijd nodig gehad met het maken van keuzes mbt tot hoeveel ik zelf wil en durf te doen met 0.0 kennis.

Een update-je:
In principe heeft mijn omgeving gelijk dat het qua tijd en mijn gebrek aan technische kennis het verstandig zou zijn om te beginnen met een motor die zo goed als af is. Echter, gezien ik daar minimaal energie in kan stoppen en het niet 'eigen' kan maken, gaat dat mij niet het gevoel geven van de connectie waar ik naar op zoek ben.

Dus toch op zoek naar iets schuur vondst achting.
Moet alleen nog ff m'n ruggegraat rechttrekken en gaan geloven dat ik dit echt kan. En zoals vriend zei, heb geduld: je komt vanzelf de fiets tegen die je wilt opknappen, het hoeft niet meteen de eerste te zijn die je vindt, daar krijg je spijt van.

@Oerblade ik denk dat het wel zoiets gaat worden

Tijdens het spitten door de oude foto's helaas niets gevonden, behalve dit mooie plaatje uit een album van m'n (stief)opa.

IMG_20181201_201150_638.jpg
 
Dat is geen jawa..
Ik denk eerder aan DKW? (zeker weten weet ik dit laatste niet)

Had ook niet het vermoeden dat de fiets op de foto een Jawa zou zijn, maar vond het het zo'n mooi klassiek beeld dat ik de vondst even hier moest delen. :)
 
Als je wil weten wat voor motor het is, nou ja op zich is hier veel kennis (evt apart topic voor maken,' wie herkent deze oude motor?') of anders op het Motorfietsweb. Daar gaat het vooral over dit oude spul..
Maar.. Goede gok dat joost van JVmotors het ook wel weet..(Zeg maar die dat ene met de enfield diesel dat gezegd heeft;))
 
Ondertussen staat er eentje in stukjes in de garage. Het is een 353 geworden op basis van het gegeven wat @sammie aangaf betreft de overeenkomsten in modellen en dat ik bij dit specifieke fietsje meteen een goed gevoel had.

Heel fijn is dat het blok het doet en ik me daar (nog) niet al te druk over hoef te maken. Zoals gezegd is het een frame met losse elementen en mag ik hem nu gaan opbouwen en oppoetsen tot nieuw staat.

Enorm veel zin in! Maar nu eerst ervoor zorgen dat ik ook een werkplek heb, dus de garage opruimen (minder zin in) Vooral eens kijken hoe ik een plekje kan veroveren tussen de andere spullen/hobbies. :)
 
Leuk dat je iig de basis al hebt :t en opruimen hoort er helaas altijd weer bij , succes !
 
Een 353 is een heel leuk motortje, kom maar buurten bij het jawa topic als je hulp/advies nodig hebt. ;)
 
Leuk, maar het wordt pas levendig met een paar foto's.

Marco
Snap ik, en die komen ook! Heb alleen even wat tijd nodig om een en ander te verschuiven om het wat toonbaarder te maken ;)
 
Ik snap dat ook, je wilt niet weten wat ik allemaal buiten moet parkeren wil ik gaan werken aan 1 motor...:+
Wel mooi dat je een Jawa gevonden hebt die bij je totaalplaatje past! Je hebt ook het voordeel dat zo'n Jawa 1pitter heel makkelijk is om aan te werken, zijn net brommers. Alles lekker overzichtelijk, en geen moeilijke electra.
Veel succes ermee, mijn pa heeft nooit motor gereden, mijn herdenkings dingen van hem zijn de werkstukjes die ie maakte op de ambachtschool, en vele foto's van hem. Ook uit zijn diensttijd. Pa stierf in 2010, ook aan hetzelfde als waar jou pa aan lijd nu. Ik hoop voor je dat je pa het Jawa'tje nog mag zien.
In ieder geval veel sterkte van mijn kant Marsian.

En nou je vriend motiveren om die garage van jullie op te ruimen hé!:+;):t
 
Ik snap dat ook, je wilt niet weten wat ik allemaal buiten moet parkeren wil ik gaan werken aan 1 motor...:+
Wel mooi dat je een Jawa gevonden hebt die bij je totaalplaatje past! Je hebt ook het voordeel dat zo'n Jawa 1pitter heel makkelijk is om aan te werken, zijn net brommers. Alles lekker overzichtelijk, en geen moeilijke electra.
Veel succes ermee, mijn pa heeft nooit motor gereden, mijn herdenkings dingen van hem zijn de werkstukjes die ie maakte op de ambachtschool, en vele foto's van hem. Ook uit zijn diensttijd. Pa stierf in 2010, ook aan hetzelfde als waar jou pa aan lijd nu. Ik hoop voor je dat je pa het Jawa'tje nog mag zien.
In ieder geval veel sterkte van mijn kant Marsian.

En nou je vriend motiveren om die garage van jullie op te ruimen hé!:+;):t

Het spijt me heel erg te horen dat jij dit ook allemaal hebt mee moeten maken. Wel heel fijn dat je ook persoonlijke/tastbare aandenken hebt om herinneringen levendig te houden.

Wat betreft de garage, er zit schot in! Maar inderdaad, ook hier te veel spul wat nu of een ander plekje moet krijgen of een herplaatsingstraject krijgt. :+
 
Weet je, er zijn heel veel mensen die het ook mee gemaakt hebben. Of mee gaan maken helaas..
Kijk maar eens in het Verdriet topic. Het komt vaak voor, maar soms komt het heel dichtbij.

Ik zag al dat je bezig was op te ruimen in het Kringloop en weggeef topic inderdaad!:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan