Chick zoekt brik: Jawa 35?

Ff wat stof van dit topic afblazen.
De schuur was sinds een paar weken eindelijk een werkbare ruimte geworden en ik had vorige weekend en vandaag eindelijk wat tijd om met het opbouwen te beginnen.

Vooralsnog is het stadium nu: kijken wat er is en welke onderdelen ontbreken/moeten worden vervangen.

Op het lijstje staan tot nu toe:
- Alle rubberen ringen (niet verwonderlijk)
- Een aantal boutjes die missen
- De vooras, dat wordt nog wel even een zoektochtje ben ik bang.


Maar zoals beloofd: plaatjes!

Zo kwam hij thuis. Plus alle onderdelen in doosjes die dus nog uitgezocht moesten worden.
IMG-20190105-WA0001.jpg


Vorige week gefocust op de achterkant
IMG-20190422-WA0000.jpg


En vandaag de voorkant wat aandacht gegeven
Wat stiekem nog best een uitdaging was gezien ik hier nog helemaal geen handigheid in heb maar nu dus best heel trots op ben dat het is gelukt.
IMG-20190428-WA0001.jpg

Stuurtje hangt nu nog scheef: hier missen twee boutjes.

IMG-20190428-WA0008.jpg


Er zijn nog een aantal onderdelen waarvan ik nog geen idee heb waar het hoort/wat het is maar dat is voor volgend weekend om uit te zoeken!
 
Even kijken, van links naar rechts-ongeveer-
De greep aan linkerzijde onder buddy om motor op te bokken.
Luchtfilterhuis zonder deksel
Bevestiginsgbeugel die tussen frame(bovenkant uitlaatsteun) en op voesteun-as komt, waar het rempedaal op vast zit,
Voesteunas.
Rempedaal.
Geleidegoot voor kabel van km-teller...
 
Even kijken, van links naar rechts-ongeveer-
De greep aan linkerzijde onder buddy om motor op te bokken.
Luchtfilterhuis zonder deksel
Bevestiginsgbeugel die tussen frame(bovenkant uitlaatsteun) en op voesteun-as komt, waar het rempedaal op vast zit,
Voesteunas.
Rempedaal.
Geleidegoot voor kabel van km-teller...
Mijn dank is groot!
 
En weer een paar stapjes verder!

Op de electra en twee onderdelen na zit alles nu op zn plek en lijkt het het lijstje met ontbrekende onderdelen compleet.
Komende week maar eens naar de bouwmarkt om wat doosjes met bouten en moeren aan te schaffen gezien ik daar momenteel een chronisch tekort aan lijk te hebben en maar weinig stukken echt vast heb kunnen zetten. Ondertussen ook een site gevonden waar ik wanneer het lijstje helemaal compleet is een bestelling kan plaatsen voor de ontbrekende/te beschadigde stukken.

Na heel lang twijfelen of ik hem opnieuw zou laten spuiten of alleen oppoetsen/polijsten toch besloten om hem te laten spuiten. Terwijl ik bezig was kwam ik er achter dat hij ooit rood is geweest, de binnenkanten van de koffertjes zijn namelijk rood en op plekken waar er beschadigingen zijn aan de lak zie je een rode onderlaag welke volgens mij geen primer oid is. Gezien het blauw dus naar alle waarschijnlijkheid toch niet de originele kleur is wil ik hem nu meer eigen maken en ook de grijze stukken blauw laten maken.

Wat betreft de koffertjes werd het in een keer duidelijk waarom ik er niet meteen achter kwam hoe deze bevestigd moesten worden en heb ik het mysterie van het vreemde object ook opgelost. Om de een of andere reden was dit stukje, waar je het rechter koffertje tegenaan vast zet, afgezaagd en zal dus weer vast gelast moeten worden.
IMG_0182.JPG



Met dank aan Sammie zitten nu ook de stepjes en de voetrem er op. Ik vraag me alleen af of ik het goed heb gedaan gezien ik er nog niet achter ben waar dat veertje aan vast gehaakt moet worden.
IMG_0184.JPG



Zelfde geld voor dit deel, of ik ben niet zo goed in het kinderspelletje waar je vormpjes door de juiste gaatjes moet duwen, of ik heb hier een verkeerd dekseltje. Hoe dan ook: het past niet.
IMG_0187.JPG



En dan het laatste mysterie onderdeel:
IMG_9954.JPG




Qua uiterlijk niet zo veel verschil met vorige week, maar wel weer een stukje completer:
IMG_0190.JPG
 
Hmm.
1 er is iets verzaagd?
reageer later expliciter.. geen paniek tot nu toe..
 
Laatst bewerkt:
Mysterie onderdeel is kettingkast-delen opvang ding in carter rechts, heb je het online WPH niet?
 
Veertje gaat naar remlichtschakelaar die in gereedschapsvakje zit.. plus remlichtschakelaar doe maar meteen aan plus accu.
 
file:///C:/Users/arnaud/Desktop/Jawa%20Owner's%20handbook%20250%20559-04%20&%20350%20360-00.pdf
 
Mysterie onderdeel is kettingkast-delen opvang ding in carter rechts, heb je het online WPH niet?
Heel veel dank weer voor alle uitleg!

Ik heb een WHP, maar deze is in het Duits en ik merk dat mijn Duitse taalkennis bij lange na niet meer is wat het ooit was en er, al helemaal op het technische vlak, een taalbarrière is.

file:///C:/Users/arnaud/Desktop/Jawa%20Owner's%20handbook%20250%20559-04%20&%20350%20360-00.pdf

Dank voor de -denk ik- Engelse versie, helaas werkt het linkje niet en kom ik niet bij de pdf.
Maar nu wetende dat er dus ook Engelstalige manuals rond zwerven zal ik van de week eens verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:
3 werf hulde voor je hoe je hiermee in het diepe springt! Mijn vader heeft deze motor ook gereden vroeger, en had hem ook graag met hem overnieuw gebouwd maarja, de goede man is al 18 jaar dood.....
 
3 werf hulde voor je hoe je hiermee in het diepe springt! Mijn vader heeft deze motor ook gereden vroeger, en had hem ook graag met hem overnieuw gebouwd maarja, de goede man is al 18 jaar dood.....
Dank je! 😊
Moet eerlijk zeggen dat het nog steeds een vrij intimiderend project is maar naar mate ik verder kom het wel steeds leuker wordt en ik meer zelfvertrouwen krijg dat ik dit ook echt kan.

Electra is nog steeds wel een dingetje maar gelukkig wil m'n buurman me daar ook mee helpen en is hij daarvoor al een kopie van het WPH aan het bestuderen.
Logischerwijs zou ik hier m'n pa voor vragen (gepensioneerd electrisch ingenieur) maar gezien de omstandigheden is dat nu lastig. Al zit ik er wel aan te denken om het misschien via Skype te proberen gezien ik zie hoeveel energie het hem geeft om alleen al over dit project te kunnen kletsen.

Het spijt me te horen dat je een soort gelijk project niet hebt kunnen delen met je pa, misschien dat je het in de toekomst in ere van hem zou kunnen doen?
 
Ik zou als ik jou was zeker je pa erbij betrekken, denk dat in zijn situatie het alleen maar goed is als hij zijn zinnen kan verzetten en er ook nog eens energie van krijgt!

Heb ik inderdaad aan zitten denken om ook nog eens zo'n jawa op te bouwen, maar zonder hem voelt dat niet goed. Heb wel een nieuwere versie paar jaar geleden een cafe racer van gemaakt, was ook leuk!

Heb nog wel een Zundapp 517 met 125cc blok eronder staan, maar dat is mijn eigen jeugdzonde herbeleven....
 
Terug
Bovenaan Onderaan