Check engine lamp kort aan bij hard optrekken 2008 FZ1 Fazer

Lexsis

Rookie
Lid geworden
2 nov 2024
Berichten
16
Waarderingsscore
12
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik in bezit van een Yamaha FZ1 Fazer, nadat ik hiervoor de FZ6 heb gereden. Twee heerlijke motoren.

Nu vraag ik mij af of anderen het volgende issue ook gehad hebben...
Na een kort ritje warm rijden besloten om de motor iets meer aan de tand te voelen, en eens wat sportiever weg te rijden.
Bij het optrekken komt kort het motorstoringslampje aan, zo rond de 8000-11.000 toeren en dus in lage versnellingen al aardig op snelheid, zodra het toerental stabiliseert of de snelheid afneemt gaat het lampje ook net zo snel weer uit.
Nu heeft de FZ1 een zelf diagnose systeem, hier kwam een error code 46 uitrollen. Een indicatie dat er iets aan de hand is met het elektrisch laadsysteem. Ik heb de accu gecheckt, deze ziet er goed uit, zie vooralsnog geen corrosie en alle bekabeling ziet er voor zover ik het kan zien oke uit. De motor start ook zonder problemen, en heb geen last van vermogensverlies.
Er zitten een aantal custom dingen op van de vorige eigenaren, tidy tail, met dynamische led knipperlichten, een akrapovic uitlaatdemper en led knipperlichten voor.
Ik heb de vorige eigenaar gevraagd of hij hetzelfde probleem had, hij zei dat dit klopte, en dat hem door de dealer is verteld waar hij hem vandaan had dat dit door de uitlaat komt, waardbij de sensor die bij de uitlaat zit andere waarden kan geven, het schijnt verder geen kwaad te kunnen. Wat ik alleen gek vind is dat de motor met een elektrische foutcode aan komt zetten. Hij popt wel een beetje, maar ik denk dat dit meer het typische uitlaatgeluid is.
Nu vraag ik mij af of anderen hetzelfde hebben meegemaakt, en zo ja, wat was hierbij het probleem? Dank alvast!
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Eind vd ochtend nieuwe regelaar ontvangen. Erna meteen de nieuwe gemonteerd. En alles lijkt opgelost. Heb nog een multimeter aan de accu gehangen en 5000 toeren en hoger de laadspanning gemeten, en die lag netjes op grofweg 14V. Nieuwe regelaar/gelijktrekker lijkt te hebben geholpen!
Thanks voor je reply, dat zal ik dan door iemand moeten laten doen, helaas niet de apparatuur noch verdere elektrische kennis in huis…
 
Misschien zit er bij het originele uitlaatsysteem een klep; en die is nu weg? .. of e.e.a is anders ingesteld?

Enige manier om erachter te komen is het origineel te monteren en het opnieuw te proberen.
 
Het klinkt aannemelijk maar het was wel zo netjes geweest als de verkoper dat even had aangegeven.
Je zou voor de zekerheid idd de accu kunnen (laten) doormeten. Is echt geen rocket science, gewoon met een multimeter; de zwarte op de min en de rode op de plus. Als hij bij hoge toeren naar b.v. 17 à 18 volt laadstroom schiet of hoger, dan kan er een probleem zijn met de spanningsregelaar.
 
De originele uitlaat heeft inderdaad een klep maar zolang je de servo laat zitten geeft dit geen storing en als je de servo weghaalt dan geeft hij altijd een storing. Denk eerder de spanningsregelaar inderdaad.

Zou in dat geval meteen even je stator/rotor nakijken. Dat zijn ook probleem gevallen (de rotor vooral).
 
Misschien zit er bij het originele uitlaatsysteem een klep; en die is nu weg? .. of e.e.a is anders ingesteld?

Enige manier om erachter te komen is het origineel te monteren en het opnieuw te proberen.
De orginele uitlaat had de vorige eigenaar ook niet. Maar het lijkt mij wel gek dat er een foutmelding komt mbt het laadsysteem…
 
De klep zit in de originele demper, dus als je die niet meer hebt heb je de klep ook niet (zie RDW Keuring FZ1N). De servo zit bij je accu onder dat flapje tegen je tankcover aan.
Aha, ik zal er eens naar kijken, maar lijkt mij dat de servo er nog zit. Anders zou ik wel continu een melding krijgen zoals je al aangaf. Het probleem is ook wel heel duidelijk te reproduceren.
Ik ga na het weekend wel even langs een Yamaha dealer om het elektrisch systeem door te laten meten.
Waar zit de regelaar op de FZ1 precies? Ik zoek me rot maar kan hem niet vinden
 
Aha, ik zal er eens naar kijken, maar lijkt mij dat de servo er nog zit. Anders zou ik wel continu een melding krijgen zoals je al aangaf. Het probleem is ook wel heel duidelijk te reproduceren.
Ik ga na het weekend wel even langs een Yamaha dealer om het elektrisch systeem door te laten meten.
Waar zit de regelaar op de FZ1 precies? Ik zoek me rot maar kan hem niet vinden
Regelaar zit onder de accu ergens. Nummer 11 hier beneden:

1730575709932.webp
 
Aha, ik zal er eens naar kijken, maar lijkt mij dat de servo er nog zit. Anders zou ik wel continu een melding krijgen zoals je al aangaf. Het probleem is ook wel heel duidelijk te reproduceren.
Ik ga na het weekend wel even langs een Yamaha dealer om het elektrisch systeem door te laten meten.
Waar zit de regelaar op de FZ1 precies? Ik zoek me rot maar kan hem niet vinden
Regelaar moet je doormeter door de accuspanning te meten. @Zot had daar ergens een handleiding voor.
 
Aah oke. De dealers gaan toch pas dinsdag allemaal open, tenzij iemand in de buurt van Amsterdam verstand heeft van motoren en hem door kan meten, zal ik toch echt tot dinsdag moeten wachten.
De motor zelf rijdt er vooralsnog niet minder op...
 
Oke, nieuwsgierig dat ik ben, net even langs de Praxis gegaan en voor 2,5 tientjes een multimeter gekocht.
Zoals Martin hierboven beschreef de spanning doorgemeten, met de motor uit lees ik 14,1V af. Als ik de motor start lees ik 13,4V af en dit blijft een beetje zo hangen tot zo 3500RPM.

Interessant genoeg, heb hem even op 5000-5500RPM laten draaien, voltage gecheckt. En deze lijkt juist af te nemen. Hij bleef hangen rond de 8/9/10V. Ik wilde niet nog verder in de toeren gaan om de hele buurt niet gek te maken. Maar het lijkt mij dat de spanning gewoon rond de 12-14V moet blijven hangen?
 
Laatst bewerkt:
Al eens op rotor problemen gezocht bij een fz1?
Bij de oudere fz1 willen de magneten nog wel eens loslaten van de rotor Bekijk bijlage 2066275
Klopt, dit heb ik ook gelezen, de vorige eigenaar had dit al gecontroleerd omdat die ook bekend was met dit probleem, die was al vervangen voor een gereviseerd vliegwiel.
 
Ik heb mijn meting ergens anders nog even gedaan, ik hield de staafjes niet goed tegen de accu aan vanwege de vibratie. Heb ze nu wel goed op de accupolen gelegd. Tot 7500-8500 toeren laadt hij netjes met 14V. Zodra ik goed gas geef om en nabij de 9-10.000 toeren. Schiet het voltage richting de 18V omhoog. Dit lijkt mij dus een indicator voor een spanningsregelaar?
 
Zo maar even, hoe snel ga je met 10kRPM in 1 en 2?
En stelt de omgeving dat op prijs; de combinatie RPM+geluid?
Race monstertjes zijn zo 1988...
Wanneer je een nieuwe motor hebt moet je hem toch een beetje aan de tand voelen om het vertrouwen te winnen ;) Op de Fazer zit je al gauw rond de 80-90 km/u in zn 1 ja :P
Tis niet dat ik elke dag zo optrek. En vwb de meting net ben ik bewust even ergens anders heen gereden waar niemand komt.
 
Wanneer je een nieuwe motor hebt moet je hem toch een beetje aan de tand voelen om het vertrouwen te winnen ;)
🤣

🤣

Jij vertrouwen winnen van een stukkie metaal? Of door een stukkie metaal?
Zulke opmerkingen heten in de grote mensen wereld; uitspraken van donoren.

O, en welkom hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan