Zoek eens op: cracked joint (google afbeeldingen)alles is gelukt, cdi openen,
maar hoe herken je nu zo'n koude las? Ik kijk goed met de loep, maar ik zie niet meteen waar er iets kapot zou kunnen zijn...
kan iemand dit omschrijven?
Deze schade komt dus niet van mechanische trillingen van de motor maar juist van hoogspanning op de print. Bij monitoren is het standaard de hoogspanningstransformator en CDI units werken ook met hoogspanning.
is dit ook een bekend probleem bij een suzuki GSX-R 600 uit 1997?
Werkplaatsboek doorgenomen...
bougies gecontroleerd, vonken niet als ik ze op t blok leg, starten met hulpaccu werkt niet, aanlopen werkt niet echt (in zijn 2 en 3 geprobeerd, gas vol open en er gebeurd niks)
Wel een dure grap
die cdi unit voor een honda nx 250 zijn ook te koop op marktplaats voor 50 euro voor de mensen die het niet zelf willen of kunnen maken
je moet wel die oude unit opsturen ( je mag er niet aan gesleutelt hebben)en dan sturen ze je voor 50 euro een anderen op die ze zelf hebben gemaakt
mvegr ton
Volgens mij kun je het wel als een 'bekend probleem' voor elke motor met een CDI kastje noemen.
De snelste manier om uit te vinden of je CDI kastje kapot is, is om even met een andere te testen waarvan je zeker bent dat hij goed is (even lenen uit een andere GSX-R).
Als je motor met dat andere kastje weer loopt, dan weet je dat het je CDI is. Dan zou je hem kunnen proberen te repareren zoals hier beschreven.
Hoogspanning komt alleen uit dat kabeltje naar de beeldbuis toe, op de print is het iets van maximaal 30 volt geloof ik. Niet echt hoogspanning (wel genoeg lading om je te doden, dat wel, daarom moet je uitkijken).
Bij de CDI units is het puur en alleen de trillingen die de soldeerbreuken veroorzaken.
Ik denk trouwens dat het ook aan de kwaliteit van het gebruikte soldeer ligt. Tegenwoordig wordt er soldeer zonder lood gebruikt. Dat heeft een hoger smeltpunt, maar is ook harder, en dus minder vatbaar voor soldeerbreuken.
Zo, we zijn er bijna. Na wat zoeken met de loep vind ik zomaar een stuk of TIEN koude lassen, uiteraard zal er maar eentje de uitval hebben veroorzaakt maar de anderen waren ook aardig op weg om uit te vallen.
Opnieuw solderen van de bewuste punten, CDI-unit testen en jawel, het werkt weer zoals het hoort.
Nu nog het 'dekseltje' erop lijmen en de buitenrand met siliconenkit afwerken, klaar...
Succes!!!
[afbeelding]
Nou ik starte laatst mijn motor, hij plofte een paar keer en toen was tie dood.
Na een hoop klooien was het de CDI.
Open gezaagd met de draimel, met de loep was niets geks te vinden.
Oftewel voorzichtig alle eilanden na gesoldeerd, en nog niks.
Oftewel jammergenoeg werkt het niet altijd.
Nou is het dus zoeken naar een deugdelijke waarbij ik de vervroeging in kan stellen.
Dan heb ik mischien bovenin nog wat meer vermogen ook?
Hangt ervan af hoe de stroom door je lichaam gaat.Dat men bij 30 V elektrocutie reeds kan sterven, klinkt me onwaarschijnlijk... Ik ben meermaals door 230 V gepakt geweest en zie hier aan m'n schrijven hoe levend ik nog ben. Gelijkstroom verandert de zaak wel omdat je dan elektrolise in je bloed kan krijgen...
Dat losbreken van de soldering (koude las) komt doordat de componenten ingegoten zitten. Bij warm worden willen de aansluitpootjes uitzetten en dat kunnen ze nu maar naar 1 kant en dat is door de soldeerplaats. Ze wrikken zichzelf los en dat heb je een slechte verbinding.Mij lijkt een hardere solduur net makkelijker te "breken" omdat die minder flexibel is...
Ebay is risicoloos, als je iets niet krijgt ben je daarvoor verzekerd via paypal.Er stond "openmaken met een dremel"......geen voorhamer.
Niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.
Ebay hoor ik wel vaker slechte berichten over.
Zelf durf ik daar niets te bestellen.
Ik betaal liever iets meer waarvan ik zeker weet dat ik "waar" voor mijn geld krijg.
Succes met het zoeken naar een nieuwe cdi.
Heb ik voor de zekerheid ook gedaan, het zijn er een stuk of 100... Voor de duidelijkheid heb ik echter een foto bijgevoegd waar je het e.e.a. goed kunt zien.