CBR500R gasrespons

Hagaban

MF'er
22 jan 2018
99
32
Hi iedereen,

Mijn CBR500R uit 2013 heeft een aardig slome reactie op het opentrekken van het gas. Ik besefte dit pas toen ik laatst weer eens op de MT07 van een vriend reed, die heeft een wat agressievere respons en daar houd ik persoonlijk een stuk meer van. Is er een manier om dit aan te passen op de cbr, of is het een beetje inherent aan de motor?
 
Heb je ook het gevoel dat je vermogen mist? Honda's (in deze klasse) staan redelijk bekend als allemansvrienden, en een trage gasreactie kan daar zomaar gewoon bijpassen.

Je kunt denken aan een andere mapping of snelgas, en misschien ben je de motor gewoon ontgroeid.
 
Ik heb een uitlaat met meer geluid gemonteerd, en dat voelt gelijk een stuk sneller, wilder en leuker. :+
Bovendien wil ik de omgeving sparen, dus overdrijf ook niet meer zo met optrekken. _O-
 
Heb je ook het gevoel dat je vermogen mist? Honda's (in deze klasse) staan redelijk bekend als allemansvrienden, en een trage gasreactie kan daar zomaar gewoon bijpassen.

Je kunt denken aan een andere mapping of snelgas, en misschien ben je de motor gewoon ontgroeid.
Vermogen mis ik niet, topsnelheid is volledig volgens verwachting. Het gaat me puur om de respons, de MT07 laat een leuk brulletje horen bij het plots gasgeven, de cbr eerder een crescenderend scheetje. Voor een mapping zou ik een Powercommander moeten kopen?

Ik zou er snelle ventielen op zetten. O-)

Nee serieus, factor 1.6 verschil in PKs ga je niet effe fiksen. ;)
Ben wel dom, maar niet gek ;-) beide 35 kW fietsjes.
 
Vermogen mis ik niet, topsnelheid is volledig volgens verwachting. Het gaat me puur om de respons, de MT07 laat een leuk brulletje horen bij het plots gasgeven, de cbr eerder een crescenderend scheetje. Voor een mapping zou ik een Powercommander moeten kopen?
Verwacht geen wonderen, een schaap op sportschoenen blijft een schaap.

Ding is niet ontworpen om opwindend te zijn. Heeft andere kwaliteiten, maar niet dat.
 
Evenveel cilinders? :+
Volgens mij allebei twee cilinder blokken.

CB is origineel 35kW.
Is die MT07 toevallig alleen op kenteken nog 35kW? Maar eigenlijk terug op 55kW?

Kan ook nog beleving zijn door geluid? En die mt zal ook meer koppel hebben.
Tot slot, maar dat is al gezegd, die cb's staan er om bekend om heel voorspelbaar en lineair te reageren. Dus dat zal ook schelen.
 
Ik heb zo'n vermoeden dat de beleving van Hagaban "gasresponse" en "acceleratie" door elkaar haalt. Een MT07 heeft ook in 35 KW-uitvoering gewoon meer koppel en trekt dus sneller op(en klimt dus sneller in toeren onder belasting) dan een CBR500.
 
Ik verwacht heus geen wonderen hoor, ik begrijp dat 't een tam motortje is. Maar ik ga naar dat snelgas kijken, en heeft eventueel een PC fuel mapper zin? Iemand ervaring mee?
 
Ik verwacht heus geen wonderen hoor, ik begrijp dat 't een tam motortje is. Maar ik ga naar dat snelgas kijken, en heeft eventueel een PC fuel mapper zin? Iemand ervaring mee?

Het zou mij niet verbazen als Tenkate dit soort onderdelen op voorraad heeft liggen. Zij bouwen cbr500r speciaal voor de ss300 klasse.
Ik zou eens informeren in nieuwleusen, schrik niet van de prijzen.....
 
De gasrespons van een cbr is sowieso veel slomer dan die van een mt07.
Gaat helemaal niet over acceleratie maar het gevoel en hoeveel je aan je gashandle moet draaien om dezelfde acceleratie te hebben.
Daarom ben ik voor een mt09 gegaan ipv concurrentie, de gasrespons was gewoon een stuk directer zonder vertraging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan