CB750 k2 '72

evelema

Rookie
19 aug 2015
13
1
Eindhoven
Vorig jaar rond deze tijd een leuke CB750 k2 op de kop kunnen tikken van een forumgenoot. Hij is van 7 maart 1972. Exact 5 dagen ouder dan ikzelf. Vroeger veel CB-tjes gereden, een 500 en 2 x een 750 k2. Ik zocht eigenlijk een project om mijn gebrek aan technische kennis en sleutelervaring aan te pakken. Toen ik dit ding op marktplaats zag, namen mijn emoties de controle over. Meteen gebeld, bod gedaan en opgehaald.
Er moet wel behoorlijk wat aan gebeuren. Maar de basis is goed. Frame is niet verknoeid en was al gepoedercoat en het blok zag er optisch goed uit. Alleen het bovenste stuk waar de buddy op leunt is erafgehaald. Hij liep niet, maar hij had wel compressie. Er zit een supersport tank op en een rickmanzitje. De spuuglelijke dragpipes en dubbele koplampen heb ik meteen vervangen door marshall uitlaat en enkele lamp.

Hij staat er nu zo bij:
1k0.jpg


1k0.jpg


Wat moest/moet eraan gebeuren:
- Draadboom was slecht. Bij fourdeel een nieuwe aangeschaft en gemonteerd. Alleen verlichting werkt nog niet.
- Oude ontsteking vervangen door een electronische ontsteking
- Nieuwe accu gemonteerd
- Nieuwe bougies en kappen gemonteerd
- Dragpipes vervangen door een Marshall uitlaat.
- Voorrem (met verse blokken) goed monteren en ontluchten
- Remblokken achter vervangen
- Achterremblokken vervangen
- Koppeling gaat stroef (heb een nieuwe kabel aangeschaft die ik nog moet monteren)
- Voorvering is erg soepel. Wellicht nieuwe olie erin?
- Originele tellers en dashboard monteren. Heb ik al aangeschaft, alleen nog kijken hoe ik ze kan monteren. De kroonplaat is volgens mij anders dan van een originele k2
- nieuwe knipperlichten monteren
- Nieuwe banden (deze zijn oud en versleten)
- Er ontbreken enkele spaken in het voor- en achterwiel
- Zijkappen op de kop kunnen tikken. Alleen de diamantjes ontbreken nog.
- Zitje laten bekleden

Maar last but not least, wat is de staat van het blok? Na een nieuwe draadboom, accu, bougies en elektronische ontsteking kreeg ik m aan de praat. Zie bijgaand youtube filmpje. Het duurt even voordat ik doorhad dat ik de dodemansknop terug moest zetten.... :?
https://youtu.be/o-Yo6eKccgY

Zoals je ziet en hoort. Veel rook en wat geratel. Blok heeft al jaren niet gelopen, wellicht moet ie even wat langer lopen en trekt de rook weg. Ik durf het blok met mijn beperkte kennis niet open te maken. Ik ben bang dat ik niet kan zien wat versleten is en wat nog prima is... Dus ik overweeg om het blok weg te brengen.

Door mijn gebrek aan technische kennis en sleutelervaring hoop ik hier door trial en error en hulp van forumleden verder te komen.
 
Laatst bewerkt:
<jaloursmodus> <volgmodus> AAN (voor alle CB'tjes hier op MF :Y)

Mooie basis voor iets moois man! Acties m.b.t. dragpipes en lampen waren al gelijk goed i.i.g.
Grappig; staat momenteel een F1 op Speurders die als K6 is aangekleed, beetje omgekeerde wereld dus.

Staat 'ie in de tuin? Witte rook niet gewoon condens/water?
Ratelen doen vaak de primaire kettingen, vooral wanneer de carbs niet goed synchroon staan maar het kan uiteraard ook van alles anders zijn. Compressie was goed? Zei de verkoper? ;)

Blauwe Plaat zit bij jou in de buurt denk ik. Ga anders daar (of bij een andere CB kenner) met de fiets ff langs voor advies.
 
leuk! deze fiets lijkt erg op mijn eigen eerste fiets. compleet met Magura-M (?) stuurtje en al. Die van mij had echter een kontje dat geintegreerd was in de budy. En ik had er ook een 4-in-1 en een achterspatbord op. Matige remmen en het frame dat zo slap als een natte dweil is. Helaas kwam mijn fiets aan z'n einde doordat ik er van achteren mee ben aangereden door een auto...<einde nostalgie>

Wat ik mij nog herinnerde is dat bij deze blokken de distributieketting snel gaat rammelen als de carburateurs matig gesynchroniseerd staan.

Ik zou er persoonlijk direct nieuwe olie en een nieuw filter in doen. Oude olie die lang stil staat in een carter van een blok verzuurt... Daarna met die schone olie en een nieuw filter een poosje proefdraaien zodat alles weer lekker los en met frisse schone olie gesmeerd is en dan eens compressie meten. Pas dan krijg je een goeie indruk van de staat van het blok.
Voel anders ook eens bij draaiend blok aan de carter ontluchting of er veel of weinig blow-by is. Dat geeft vaak wel een aardige indruk van de staat van de zuigers, cilinders en zuigerveren.
Hierna weet j vrij aardig wat de staat van het blok is.

pod filters en 4-in-1: misschien is het slim om (mits het blok verder in gezonde staat is) om de carburateur afstelling te laten checken door een pro op een dyno. Want origineel had het ding een kleine airbox en 4 uitlaten systeem. Het zou zomaar kunnen dat de jets in de carburateurs niet zijn aangepast op die veranderingen. Na een goeie synchronisatie en afstel beurt zal ook dat rammelen van die distributie ketting voor het grootste deel weg zijn. (ook al zijn deze blokken van zichzelf altijd wel wat rammelig van karakter. Het is nu eenmaal geen modern watergekoeld superbike blok)
 
cool !!
ik heb ook iets staan met een f-blok, en een paar Rickman dingetjes :+

84317619_2552978629.jpg
 
Dank voor de reacties en technische input!
Ik heb de olie en filter al ververst. Echter blijft het olielampje continu branden en durf het blok niet te lang te laten draaien. Wellicht maakt ie massa of is het de oliedrukschakelaar. Ondertussen alweer bijna een half jaar niks meer aan gedaan. Dus de carbs eerst maar eens goed schoonmaken.
 
misschien ook die oliedrukschakelaar eens testen als je 'm ergens eenvoudig kan verwijderen? Het is maar gewoon een aan/uit schakelaartje dat werkt op druk, de oliedruk zal tegen een veertje in drukken. Misschien zit ie vastgekoekt van het lange stilstaan? Maar als die schakelaar wel goed werkt heeft het blok een groter probleem...
 
Laatst bewerkt:
Leuk hoor!
Heb zelf een K2 van Juni 72.
De jouwe maakt inderdaad behoorlijk veel herrie, die van mij ook wel trouwens.

Veel plezier ermee :)
 
Op de eerste foto zie ik een oliedrukmeter op de oilgalley, net achter de cylinders. Wat geeft die meter aan dan?
 
Veertjes in de voorpoten zijn misschien nog de originele.
Nieuwe progressieve veren erin is volgens helemaal niet zo duur.

Vervolgens nieuwe en eventueel ietsje dikkere olie erin en het veert en dempt weer zoals je wilt.
 
Dank voor de reacties en technische input!
Ik heb de olie en filter al ververst. Echter blijft het olielampje continu branden en durf het blok niet te lang te laten draaien. Wellicht maakt ie massa of is het de oliedrukschakelaar. Ondertussen alweer bijna een half jaar niks meer aan gedaan. Dus de carbs eerst maar eens goed schoonmaken.

Nee dat is omgekeerd redeneren: B|
Er is geen oliedruk en het olielampje werkt dus goed.
Nu dus nagaan waarom je een signaal krijgt.
 
Ik zat te twijfelen tussen een cafe racer of om hem vanwege het vroege bouwjaar weer (semi) origineel te maken. Totdat ik een giuliairi zadel en een k1 tank op de kop wist te tikken.

Nu ziet ie er zo uit:

720.jpg


720.jpg
 
Gisteren bij Blauweplaat een nieuw carburateur revisiesetje gehaald en ultrasoon laten reinigen. Ook grotere sproeiers erbij gekocht vanwege de draadfilters.

Nu zie ik dat de benzinekraan 2 uitgangen bevat ipv 1 uitgang in de super sport tank.

Hoe kan ik de benzineleiding het beste monteren? 2 slangetjes eraan met een t-stukje en vervolgens weer een t-stukje om 2 slangetjes met de carbs te verbinden?
Heeft iemand wellicht een foto om te zien hoe deze slangetjes het beste kunnen lopen? Het is best een krappe bedoeling onder de tank.
 
Zijn de uitgangen even de groot? Zo niet de, dan is de kleine uitgang voor de vacuüm werking voor de benzine.
 
heeft niks me vaccuum te maken maar met reserve.
1 uitgang is reserve, andere is gewone benzinetoevoer.

Normaal zou je op de roundtop carbs ook 2 benzinetoevoer nippels moeten hebben.
Maar je kan er inderdaad ook gewoon een splitter op zetten en van je 2 uitgangen naar 1 leiding gaan.

verder leuk ding maar zou eens beginnen met de standaard dingen.
Kleppen stellen, ontsteking juist zetten, carbs syncroniseren, distributieketting juiste spanning geven...

Draai ook eens als ie draait een van de klepstelkapjes van het kleppendeksel eraf. Als er olie uit spuit heb je iig al genoeg olie in de kop. Indien niet, dan zou ik hem alvast niet meer laten draaien en oliepomp reviseren of andere plaatsen, hoeft je blok niet voor open, alleen carterpan eraf.
 
oliedruk sensor juist aangesloten trouwens? Want die schakelt op massa, dus je blauw/rode kabel uit het blok is de massa, andere moet + zijn.
 
Dank voor de tips koendd!

Er zitten 2 toevoernippels op de carbs. Ipv met een splitter te werken zou ik een leiding vanaf de reserve naar een nippel kunnen leiden en van de gewone benzinetoevoer naar de andere nippel? Dat is in elk geval het meest eenvoudige.

Of betekent dat dat er maar 2 cilinders benzine krijgen?
 
jep klopt,

alleen dat van die 2 cilinders niet. De interne carb leiding loopt door over de 4 carb, maakt niet uit welke rubber leiding je waar aansluit, is één interne leiding van carb 1 tem 4 maar kan op 2 manieren gevuld worden ;)
 
Heb het blok even 10 seconden laten draaien met een van de klepstelkapjes eraf. Er spuit geen olie uit, dus meteen uitgezet... Hoe lang duurt het voordat de olie de kleppen bereikt?
 
Geen idee, maar wat je ook nog kan doen... Bougies eruit, in versnelling zetten, en even een stukje mee gaan lopen.

Bij de honda 2 cilinders kan je trouwens een moer van het kleppendeksel eraf halen en als daar dan olie uitkomt zit het goed... Zal de 750 ook vast wel hebben zoiets. De 350 2 cilinder had er een apart boutje voor en zo ook de cb50cc brommer. Gewoon even kijken in het werkplaatshandboek.
 
Herstel. Toch even laten lopen en er spuit wel olie uit. Gelukkig.
Motor heeft lang niet gedraaid en moet nog helemaal afgesteld worden. Hij rookt ook flink en maakt een hakkelig kabaal. Ik zal hem dit weekend even langer laten lopen. Hij klinkt nog niet jofel. Binnenkort maar eens af laten stellen. Hopelijk verdwijnt de rook als de motor lange tijd draait en beter afgesteld is. Anders blok eruit en open maken.

Even een youtube filmpje van zo net:
 
Klinkt alsof hij op 3 cilinders loopt. Dat is dan bij de CB een probleem van de carburatie en niet van de ontsteking.
 
inderdaad. misschien carb die dicht zit of overloopt.

in ieder geval al goed dat je olie tot in de kop hebt...

voel ook eens als alle 4 de buizen van de uitlaat warm worden.
 
Vanwege tijdgebrek heb ik de k2 verkocht en voor de helft van het geld een goede maar niet geheel originele CB750f2 uit 1978 gekocht.

360.jpg


360.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan