Vorig jaar rond deze tijd een leuke CB750 k2 op de kop kunnen tikken van een forumgenoot. Hij is van 7 maart 1972. Exact 5 dagen ouder dan ikzelf. Vroeger veel CB-tjes gereden, een 500 en 2 x een 750 k2. Ik zocht eigenlijk een project om mijn gebrek aan technische kennis en sleutelervaring aan te pakken. Toen ik dit ding op marktplaats zag, namen mijn emoties de controle over. Meteen gebeld, bod gedaan en opgehaald.
Er moet wel behoorlijk wat aan gebeuren. Maar de basis is goed. Frame is niet verknoeid en was al gepoedercoat en het blok zag er optisch goed uit. Alleen het bovenste stuk waar de buddy op leunt is erafgehaald. Hij liep niet, maar hij had wel compressie. Er zit een supersport tank op en een rickmanzitje. De spuuglelijke dragpipes en dubbele koplampen heb ik meteen vervangen door marshall uitlaat en enkele lamp.
Hij staat er nu zo bij:
Wat moest/moet eraan gebeuren:
- Draadboom was slecht. Bij fourdeel een nieuwe aangeschaft en gemonteerd. Alleen verlichting werkt nog niet.
- Oude ontsteking vervangen door een electronische ontsteking
- Nieuwe accu gemonteerd
- Nieuwe bougies en kappen gemonteerd
- Dragpipes vervangen door een Marshall uitlaat.
- Voorrem (met verse blokken) goed monteren en ontluchten
- Remblokken achter vervangen
- Achterremblokken vervangen
- Koppeling gaat stroef (heb een nieuwe kabel aangeschaft die ik nog moet monteren)
- Voorvering is erg soepel. Wellicht nieuwe olie erin?
- Originele tellers en dashboard monteren. Heb ik al aangeschaft, alleen nog kijken hoe ik ze kan monteren. De kroonplaat is volgens mij anders dan van een originele k2
- nieuwe knipperlichten monteren
- Nieuwe banden (deze zijn oud en versleten)
- Er ontbreken enkele spaken in het voor- en achterwiel
- Zijkappen op de kop kunnen tikken. Alleen de diamantjes ontbreken nog.
- Zitje laten bekleden
Maar last but not least, wat is de staat van het blok? Na een nieuwe draadboom, accu, bougies en elektronische ontsteking kreeg ik m aan de praat. Zie bijgaand youtube filmpje. Het duurt even voordat ik doorhad dat ik de dodemansknop terug moest zetten....
https://youtu.be/o-Yo6eKccgY
Zoals je ziet en hoort. Veel rook en wat geratel. Blok heeft al jaren niet gelopen, wellicht moet ie even wat langer lopen en trekt de rook weg. Ik durf het blok met mijn beperkte kennis niet open te maken. Ik ben bang dat ik niet kan zien wat versleten is en wat nog prima is... Dus ik overweeg om het blok weg te brengen.
Door mijn gebrek aan technische kennis en sleutelervaring hoop ik hier door trial en error en hulp van forumleden verder te komen.
Er moet wel behoorlijk wat aan gebeuren. Maar de basis is goed. Frame is niet verknoeid en was al gepoedercoat en het blok zag er optisch goed uit. Alleen het bovenste stuk waar de buddy op leunt is erafgehaald. Hij liep niet, maar hij had wel compressie. Er zit een supersport tank op en een rickmanzitje. De spuuglelijke dragpipes en dubbele koplampen heb ik meteen vervangen door marshall uitlaat en enkele lamp.
Hij staat er nu zo bij:
Wat moest/moet eraan gebeuren:
- Draadboom was slecht. Bij fourdeel een nieuwe aangeschaft en gemonteerd. Alleen verlichting werkt nog niet.
- Oude ontsteking vervangen door een electronische ontsteking
- Nieuwe accu gemonteerd
- Nieuwe bougies en kappen gemonteerd
- Dragpipes vervangen door een Marshall uitlaat.
- Voorrem (met verse blokken) goed monteren en ontluchten
- Remblokken achter vervangen
- Achterremblokken vervangen
- Koppeling gaat stroef (heb een nieuwe kabel aangeschaft die ik nog moet monteren)
- Voorvering is erg soepel. Wellicht nieuwe olie erin?
- Originele tellers en dashboard monteren. Heb ik al aangeschaft, alleen nog kijken hoe ik ze kan monteren. De kroonplaat is volgens mij anders dan van een originele k2
- nieuwe knipperlichten monteren
- Nieuwe banden (deze zijn oud en versleten)
- Er ontbreken enkele spaken in het voor- en achterwiel
- Zijkappen op de kop kunnen tikken. Alleen de diamantjes ontbreken nog.
- Zitje laten bekleden
Maar last but not least, wat is de staat van het blok? Na een nieuwe draadboom, accu, bougies en elektronische ontsteking kreeg ik m aan de praat. Zie bijgaand youtube filmpje. Het duurt even voordat ik doorhad dat ik de dodemansknop terug moest zetten....
https://youtu.be/o-Yo6eKccgY
Zoals je ziet en hoort. Veel rook en wat geratel. Blok heeft al jaren niet gelopen, wellicht moet ie even wat langer lopen en trekt de rook weg. Ik durf het blok met mijn beperkte kennis niet open te maken. Ik ben bang dat ik niet kan zien wat versleten is en wat nog prima is... Dus ik overweeg om het blok weg te brengen.
Door mijn gebrek aan technische kennis en sleutelervaring hoop ik hier door trial en error en hulp van forumleden verder te komen.
Laatst bewerkt: