[CB500] Frame krom?

_Pumba_

MF'er
29 nov 2004
120
0
Een dikke week geleden heb ik een CB500 gekocht. Echter viel me op dat als ik naar de achterkant kijk, er iets niet helemaal deugt. Voor mijn gevoel staat het wiel scheef ten opzichte van het frame. Of het frame ten opzichte van het wiel, dat kan ook natuurlijk.

Maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik heb gemeten linkerachterwielas - grond en rechterachterwielas - grond (zie tekening) en dit scheelde een kleine centimeter (iets minder). Maar dit kan ook veroorzaakt worden door een scheve ondergrond natuurlijk.

Overdreven situatieschets
tekening.bmp


Wat kan de oorzaak zijn? En vooral: hoe meet ik wat er scheef is of dat het misschien alleen gezichtsbedrog is?
 
Als je van achteren kijkt, kan het heel vaak gezichtsbedrog zijn. Als je het zeker wilt weten moet je de motorfiets op een absoluut vlakke ondergrond waterpas zetten op de middenbod en dan vanaf de uiteinden van de swingarm de afstand tot de grond meten (loodrecht) en vanaf het frame, ongeveer ter hoogte van de middenbok. Ook handig om bij je voorvork de afstand tot de grond te meten. Op die manier zie je gauw genoeg of de motor gewoon scheef staat of dat het frame krom is. Dat laatste hoop ik niet voor je.... Succes!
 
Als je van achteren kijkt, kan het heel vaak gezichtsbedrog zijn. Als je het zeker wilt weten moet je de motorfiets op een absoluut vlakke ondergrond waterpas zetten op de middenbod en dan vanaf de uiteinden van de swingarm de afstand tot de grond meten (loodrecht) en vanaf het frame, ongeveer ter hoogte van de middenbok. Ook handig om bij je voorvork de afstand tot de grond te meten. Op die manier zie je gauw genoeg of de motor gewoon scheef staat of dat het frame krom is. Dat laatste hoop ik niet voor je.... Succes!
Ga het nu even meten...
 
De wielassen staan allemaal goed (zelfde afstand tot de grond), alleen de twee framebuizen onder het motorblok verschillen 3 a 4 mm. Kan natuurlijk zijn dat dit standaard is voor een cb500.
Merkte al wel dat een deel van het "scheef eruit zien" veroorzaakt wordt door een slecht gemonteerd nummerbord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan