CB450 K0 Black Bomber, een supersports uit 1966

  • Onderwerp starter Anoniempje931
  • Startdatum

Het schrijven van een gedetailleerd verhaal over de assembla

  • Ja, ga door, ik kijk uit naar de volgende uiteenzetting.

    Stemmen: 63 92,6%
  • Tsja, ik lees het, maar waarom niet wat beknopter ?

    Stemmen: 5 7,4%
  • Nee, laat maar een filmpje zien van het eindresultaat.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Ik rij er idd nog steeds op, probleemloos tot nu toe. Afgelopen jaar veel woon-werk verkeer gedaan, alsook een vakantietrip naar zuid Spanje.
Dit seizoen dus weer vele duizenden km's gereden. Morgen iig nog naar Kampen, overmorgen naar Den Bosch en in het weekend naar zuid limburg.

In totaal, vanaf 2014 meer dan 30K km gereden, eigenlijk best wel veel. Af en toe kleppen stellen, contactpunten controleren (en smeren), en een beetje poetsen.

Naast de CB450 K0, staan er ook nog een Honda CB400F, een Honda CB72 en een kawasaki KR1-s tot mijn beschikking, maar daar heb ik bedroevend weinig mee gereden. Je blijft automatisch de "grote" twin pakken, vanwegen het heerlijke koppel, het geluid en de looks.....




Hier onderweg ergens in Groningen (klantbezoek):

IMG_5812.JPG


Regelmatig de kleppen checken, en eventueel stellen:

IMG_5032.JPG

De meestal probleem gevende linkeruitlaatnok ziet er bij mij na meer dan 30K nog prima uit:

IMG_5033.JPG


Op een mooie zomeravond is het altijd genieten:

IMG_6033.JPG


Bij de kolenmijnen in België :

IMG_5980.JPG


Op een camping, ergens in Friesland:

IMG_6090.JPG


Ergens onderweg in de Polder, op de achtergrond ligt Amsterdam:

IMG_6044.JPG


En gewoon, omdat het één van de mooiste blokken is die Honda ooit heeft gemaakt:

IMG_6045.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de update! En leuk om te lezen dat je hem ook echt blijft gebruiken. Zuid-Spanje betekent denk ik dan toch echt dag na dag een aantal lange ritten waarbij de fiets ook echt "op zijn donder krijgt". Fantastisch, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.

En als ik het zo lees is de fiets, mits netjes onderhouden, dus eigenlijk net zo betrouwbaar als een nieuwe.
Zijn ze, in tegenstelling tot bijv. de engelse fietsen uit die periode ook nog eens oliedicht te krijgen, of is dat dan weer net iets te optimistisch?
 
In 5 dagen heen (2200 km), en in vier dagen terug, ongeveer 500 km/dag (en op de heenweg 1 dag extra in de Pyreneeën). In Nederland en België het grootste deel over de snelweg, in Frankrijk en Spanje eigenlijk overal binnendoor, maar wel zoveel mogelijk 80 -100 km/uur wegen (de CB450 K0 houd niet zo van snelheden onder de 80).

Olie-dicht zijn deze fietsen eigenlijk altijd, en deze is geen uitzondering. De betrouwbaarheid wijd ik aan de voorbereiding en niet zozeer aan het model zelf.
Er is veel gedaan om de betrouwbaarheid te verhogen en dat werpt z'n vruchten af op zo'n lange rit. Uiteraard had ik e.a. aan gereedschap en onderdelen bij me, maar anders dan één maal de kleppen stellen en een aantal malen het viltje van de contactpunten smeren is er verder niet veel gebeurd. Achterlampje had ik al vervangen door een LED exemplaar, en aan de voorzijde zit er een halogeen 35/35 W in, meer licht en langere levensduur.

Ketting en tandwielen heb ik voor de reis vervangen door exemplaren geschikt voor een 520 ketting, zodat ik een X-ring ketting kon gebruiken (530 ketting X-ring is te breed). Banden zijn uiteraard ook modern (BT-45), en voor deze reis heb ik toch maar Koni's gemonteerd ipv origineel.

Het enige probleem was eigenlijk dat ik toch regelmatig de motor moest laten afkoelen, luchtkoeling en 38+ graden is niet een ideale combi ondanks dat de fiets iets rijker was afgesteld. Nog wel wat geëxperimenteerd met de voorontsteking, maar dat zette wat betreft de bedrijfstemperatuur geen zoden aan de dijk.

Maar dit was wel de laatste keer dat ik zo'n reis heb ondernomen op deze twin met zo'n relatief hoog daggemiddelde. Per dag 10 uur rijden op zo'n fiets lijkt goed te doen op papier, maar de praktijk is toch anders.

Volgend jaar neem ik óf de CB450 K2 (met 5-bak en comfortabele buddyseat) óf m'n CB400F mee, afhankelijk van de reis en eind bestemming (een kleine viercylinder in de bergen is niet echt optimaal).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik durf het haast niet te zeggen maar ik heb mijn 350 dit jaar heel lafjes op de aanhanger gezet. Met een 350 twee landen doorkruisen over de snelweg lijkt me trouwens ook geen pretje. Ik rij bijna nooit op de snelweg met de 350 en met de 200 al helemaal nooit. Respect dat je zoveel met de motor gereden hebt want vanuit mijn eigen vakantie ervaring kan ik beamen dat een 6-8 uur op zo'n motorfiets toch wat anders is dan op een moderne BMW GS. Daar stap je toch frisser af. Dat smeren van het viltje zal veel uitmaken maar ik denk dat niet veel mensen je dat nadoen. Het zijn de details waar het om gaat en alles telt bij elkaar op. Ik kan me voorstellen dat het veel voldoening geeft dat hij het zo goed blijft doen op zo'n lange rit. Ik kan ook elke keer weer genieten als hij na een lange dag rijden nog exact hetzelfde klinkt en loopt.
 
Veel mensen laden de fiets idd op de aanhanger, en dat is niet zo gek. Zelf vind ik 4 of 5 dagen te kort voor zo'n afstand, maar het kon even niet anders. Over een paar weken (of als het mooie weer definitief is afgelopen) zal ik kijken wat de schade is. Voor de winter ontdoe ik de fiets van tank en carburateurs zodat ik tevens heel precies de klepspeling kan meten. Indien de speling groot is zal ik ook de uitlaatnokkenas verwijderen om het oppervlak van de slepers te inspecteren.

Het geeft veel voldoening enerzijds, maar omdat ik het hele blok erg goed ken, en ook z'n zwakheden, zat ik af en toe wel met samengeknepen billen op de fiets. Zeker in het begin van de rit luister je automatisch naar elk geluidje wat anders is dan anders, en bij de eerste beklimmingen ben je extra alert, ook bij de eerste afdalingen trouwens (gelukkig heeft zo'n dikke twin een goede motor-rem....).

Al met al een mooie rit, en zeker voor herhaling vatbaar, maar niet meer in dit tempo. De rit naar Spanje ook wel op m'n (inmiddels verkochte) XRV750 AT'98 gemaakt, en dat was een veel mildere beleving.

Graag rij ik volgend jaar nog eens naar Zweden of / en Noorwegen, maar dan niet meer dan 300 a 400 km per dag.

Toch zou je redelijk comfortabel met een 350 naar Z-frankrijk kunnen, of zelfs Spanje, maar zoals gezegd, binnendoor en vaak stoppen.

Momenteel zit mijn CB72'62 in de eindfase van (technische) restauratie, een 250 cc fietsje, die ik ook technisch geschikt maak voor de wat langere reizen (verbeterde oliepomp, tijdscorrecte koffers, half hoog stuurtje), maar zoals gezegd eerst de CB450 K1 en de CB400F maar eens proberen.

IMG_5792.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Olie-dicht zijn deze fietsen eigenlijk altijd, en deze is geen uitzondering. De betrouwbaarheid wijd ik aan de voorbereiding en niet zozeer aan het model zelf.
Er is veel gedaan om de betrouwbaarheid te verhogen en dat werpt z'n vruchten af op zo'n lange rit. Uiteraard had ik e.a. aan gereedschap en onderdelen bij me, maar anders dan één maal de kleppen stellen en een aantal malen het viltje van de contactpunten smeren is er verder niet veel gebeurd. Achterlampje had ik al vervangen door een LED exemplaar, en aan de voorzijde zit er een halogeen 35/35 W in, meer licht en langere levensduur.
.

Leuk om dit topic door te lezen!
Ik rijd nu na een aantal 'dikke' BMW's op een CB500f uit '75. Ben wel benieuwd naar het LED achterlampje. Heb je er één gevonden met een goedkeur voor de openbare weg, of gewoon een LED lamp gekocht die je in China / Nederland kan bestellen?

Omdat ik misschien extra verlichting wil gaan gebruiken, zoek ik naar een methode om het stroomverbruik wat te verlagen.
 
Tijdens het reguliere onderhoud deze winter zag ik dat mijn bougies zijn beschadigd. Nader onderzoek leerde dat de inlaatklep de bougie elektrode heeft geraakt.
Zowel een compressietest als een lektest lieten gelukkig geen abnormale waarden zien, en waren vergelijkbaar met de eerder gemeten waarden in de afgelopen jaren, daarnaast waren ze voor beide cilinders gelijk.

Ik weet bijna zeker dat dit in de laatste 2 maanden gebeurd moet zijn, ook toen heb ik de bougies geïnspecteerd (na een retourtje Spanje)en waren iig onbeschadigd.

Er is geen voelbare speling tussen klep en geleider, het kan dus niet zo zijn dat dat de oorzaak is geweest. Klepspelingen zijn ok.

Iemand een verklaring ? (nb, de bougies zijn NGK BP7E-S)
 

Bijlagen

  • IMG_7259.JPG
    IMG_7259.JPG
    437,9 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen maand de kop van de CB450 gelicht, om te zien wat de oorzaak heeft kunnen zijn van de schade aan de bougie. Het blijkt dat beide inlaatkleppen de bougie electrode's kunnen raken, het is toeval geweest dat dit niet eerder is gebeurd. De bougie moet precies "goed" staan om te klep te kunnen raken, van de hele oriëntatie waar de bougie elektrode kan staan zijn er maar 5 van de 360 graden waar ze elkaar kunnen raken, dus een kas van ongeveer 1 op 72.

De P-nose bougie is dan ook niet geschikt voor deze fiets, en dat is verwonderlijk, omdat ik van meerdere mensen heb vernomen dat de P nose bougie wel geschikt zou zijn in deze fiets, sterker nog, in de catalogi van sommige bougie-fabrikanten staat bij CB450K gewoon de P-nose bougie vermeld.

Mogelijk geldt dat voor de latere modellen (vanaf CB450 K1) maar voor de CB450 K0 iig niet. Nu zit er een bougie in zonder P-nose, waarschijnlijk zal de machine iets minder soepel starten, maar dat is nog altijd beter dan eventuele schade aan de kleppen (en bougie).

Omdat de kop er toch af lag, gelijk even de klep-seals vervangen, want 1 van de klep seals lekte een beetje. Tevens alle onderdelen nauwkeurig geïnspecteerd en nagemeten, en na het licht nafrezen van de klepzetels en kleppen alles weer opgebouwd.

Het blijkt dat de klep tuimelaars en de nokkenassen nog in perfecte staat zijn, er is nauwelijks slijtage te zien of te meten, ook het hoon-patroon in de cilinders ziet er nog uit als nieuw, wat dat betreft is de hele exercitie niet voor niets geweest.

Nu kan ik weer met een gerust hart de fiets gebruiken waar deze voor bedoeld is en dat ga ik nu op deze prachtige dag dan ook doen :]

IMG_7617.JPG
IMG_7617.JPG
IMG_7620.JPG
IMG_7622.JPG
IMG_7613.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste 400 km's zitten er weer op, de fiets start verder prima met de nieuwe bougies (zonder P-nose). Gisteravond de tank er weer af, motorophanging er weer af om de kopmoeren na te trekken. Bijkomend voordeel van de exercitie is dat de motor nu weer olie-dicht is (de motor lekte wat olie langs de pakking van de dynamo-cover). Klaar voor een nieuw seizoen :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen maand de kop van de CB450 gelicht, om te zien wat de oorzaak heeft kunnen zijn van de schade aan de bougie. Het blijkt dat beide inlaatkleppen de bougie electrode's kunnen raken, het is toeval geweest dat dit niet eerder is gebeurd. De bougie moet precies "goed" staan om te klep te kunnen raken, van de hele oriëntatie waar de bougie elektrode kan staan zijn er maar 5 van de 360 graden waar ze elkaar kunnen raken, dus een kas van ongeveer 1 op 72.

De P-nose bougie is dan ook niet geschikt voor deze fiets, en dat is verwonderlijk, omdat ik van meerdere mensen heb vernomen dat de P nose bougie wel geschikt zou zijn in deze fiets, sterker nog, in de catalogi van sommige bougie-fabrikanten staat bij CB450K gewoon de P-nose bougie vermeld.

Mogelijk geldt dat voor de latere modellen (vanaf CB450 K1) maar voor de CB450 K0 iig niet. Nu zit er een bougie in zonder P-nose, waarschijnlijk zal de machine iets minder soepel starten, maar dat is nog altijd beter dan eventuele schade aan de kleppen (en bougie).

Omdat de kop er toch af lag, gelijk even de klep-seals vervangen, want 1 van de klep seals lekte een beetje. Tevens alle onderdelen nauwkeurig geïnspecteerd en nagemeten, en na het licht nafrezen van de klepzetels en kleppen alles weer opgebouwd.

Het blijkt dat de klep tuimelaars en de nokkenassen nog in perfecte staat zijn, er is nauwelijks slijtage te zien of te meten, ook het hoon-patroon in de cylinders ziet er nog uit als nieuw, wat dat betreft is de hele exercitie niet voor niets geweest.

Nu kan ik weer met een gerust hart de fiets gebruiken waar deze voor bedoeld is en dat ga ik nu op deze prachtige dag dan ook doen :]

Bekijk bijlage 1384570Bekijk bijlage 1384570Bekijk bijlage 1384571Bekijk bijlage 1384572Bekijk bijlage 1384573
Prachtig blok om te zien.
 
Heb je dezelfde nokkenasketting gebruikt of is er een nieuwe gemonteerd? Ik heb hier ook een blok liggen dat ik deze zomer eens wil reviseren en op het eerste zicht is er geen grote slijtage op de ketting en de nokken.
 
leuke reportage van de black bomber, was de tweede motor die ik heb gehad 444 cc vier versnellingen type K0 wat tegen viel was de grote slag van 1 naar 2 , paar keer een vastloper op de versnellings as blok eruit carter splitsen en polijsten maar ,twee keer kettingrol geleiders stuk , ja ik leerde wel secuur te repareren ,en als hij ook maar een beetje vocht rook was hij niet aan te krijgen zeker niet op de startmotor vlug in de garage zetten en met de auto naar het werk , later verkocht aan iemand die er een choppertje van heeft gemaakt , moet nog wel een werkplaats/reparatie boek hebben origineel speciaal voor de black bomber in het engels en rode kleur blijf het wel volgen een beetje nostalgie !!!
 

Bijlagen

  • 9 adj motor 2.jpg
    9 adj motor 2.jpg
    66 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Na het issue met de P-nose bougie geen problemen meer tegengekomen. In de eerste prachtige maanden van dit jaar vele kilometers gemaakt, zoveel zelfs dat ik genoodzaakt ben tijdens het seizoen mijn voorband moet vervangen. Tsja, er valt verder niet veel te vertellen anders dan starten, lopen en genieten.

Wel ben ik op dit moment een tweede K0 aan het opbouwen, een Nederlands / Duits model ipv een Amerikaans model die ik in deze thread beschrijf. Bijna alle onderdelen heb ik, zoek alleen nog een achterspatbord met het bekende reflectortje.

79873043_10157572791608758_3070549467976433664_o.jpg
 
Na het issue met de P-nose bougie geen problemen meer tegengekomen. In de eerste prachtige maanden van dit jaar vele kilometers gemaakt, zoveel zelfs dat ik genoodzaakt ben tijdens het seizoen mijn voorband moet vervangen. Tsja, er valt verder niet veel te vertellen anders dan starten, lopen en genieten.

Wel ben ik op dit moment een tweede K0 aan het opbouwen, een Nederlands / Duits model ipv een Amerikaans model die ik in deze thread beschrijf. Bijna alle onderdelen heb ik, zoek alleen nog een achterspatbord met het bekende reflectortje.

Bekijk bijlage 1517926
Dat je nog tijd heb om een project te doen met al die km,s die je maakt,en ik maar denken dat ik veel km,s rij
met mijn GL ,ik kom net aan de 26000 en dan rij ik bijna iedere dag.
 
Gaat denk in niet om tijd die je rijd maar hoeveel kilometers je aflegt
Voorbeeld een paar jaar geleden werkte ik nog en reed 35.000km per jaar met mijn wagen alleen vijf dagen per week en slechts 3 uur per dag en iets van 45 weken in dat jaar, je had dan nog genoeg tijd over om van alles te doen en toch veel kilometers te maken
 
Km's maken gaat eigenlijk vanzelf. Een dagje woon-werk is iets meer dan 120 km (t'gooi - Kampen), en dat is de snelle route. 'taking the long way home" gaat eerder richting de 160-200 km.
 
In het najaar van 2020 verschenen er soms druppeltjes olie op mijn onderbeen, en alleen na een wat snellere rit. Na lang zoeken (je verdenkt het motorblok) gevonden, de linker voorvork poot raakte bij hard remmen af en toe wat olie kwijt. Aangezien het een bussen-voorvork is, is de herkomst van olie, en de relatie met het rijgedrag lastig te duiden.

Dus, deze winter even tijd besteed aan de voorvork van de CB450.

Bij inspectie op de brug bleek al snel dat met name de linker-buitenpoot speling te hebben op de binnenpoot, dus beide poten gedemonteerd. Naast zichtbare slijtage van de bovenste geleidingsbussen was er ook slijtage te zien aan het oppervlak van de binnenpoot zelf, en dan met name op de plek waar de binnenpoot hard drukt tegen de buitenpoot tijdens het remmen.

IMG_9391.jpg

Tijdens de winter dus op de brug, om naast het reguliere onderhoud dus nu ook de voorvork aan te pakken

Nu moet ik wel zeggen dat ik erg veel rem met de voorrem, en dat bovendien mijn (trommel)rem, door een goede afstelling, erg hard remt, maar gezien de km-stand, en het elk jaar vervangen van de voorvork olie verbaasde mij dat wel een beetje.

Nieuwe geleidebussen had ik nog ergens liggen, maar een onderpoot is wat lastiger. Nu had ik nog een paar setjes poten staan, en die maar eens gedemonteerd, op zoek naar een nette buitenpoot.

IMG_9390.jpg

Met het juiste gereedschap is demontage kinderspel (en het feit dat bij montage een aantal jaren geleden alles goed in het vet is gezet)

Gelukkig was de onderpoot van het eerste gedemonteerde poot prima te gebruiken, alleen de lak was verre van netjes. Na veel vergelijk wbt kleur en glans een spuitlak gevonden en de onderpoot gespoten.

Uiteraard ook de keerringen, en tevens alle O-ringen vervangen door nieuwe exemplaren.

Na alles goed schoongemaakt met ontvetter, en gespoeld te hebben met een chloor oplossing (tegen ongewenste bacteriegroei in de olie) de poten weer gemonteerd en afgevuld.

IMG_9400.jpg

Bij demonteren altijd opletten hoe e.a. in elkaar zit, en welke volgorde je moet aanhouden

Helaas is het bij deze poten niet mogelijk om de luchtkamer te bepalen, Honda geeft een volume per poot op, dus dat maar keurig opgevolgd.

Na de eerste 3000 km van dit jaar lijkt alles weer dicht, dus operatie geslaagd.

53b31cf7-f57a-4c2e-8bef-88e3fad39bb4.JPG

De eerste ritten zitten er weer op, en dat met een droog onderbeen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel @guazzoni , en het zal wel moeten ;), ik rijd graag motor, en heb ongeveer 5 jaar geleden mijn XRV750 verkocht, hierdoor heb ik alleen nog maar klassiekers staan. Het enige modern fietsje wat ik heb is een Kawasaki KR1-s, een leuke fiets maar totaal niet geschikt voor ww-verkeer (daarnaast ligt deze nu op mijn werkbank voor verse zuigers, pakkingen en rem-revisie).

20210320_204102.jpg


Het helpt ook als je veel (vervangings)onderdelen hebt liggen, je loopt niet gelijk leeg als er wat vervangen moet worden.
 
Mmm, ik rijd hiermee min 5000 km per jaar. wat is daar bijzonder aan?
IMG_0542.JPG


Daar zijn die dingen toch voor gemaakt!? :Y
 
Idd, goed onderhouden, rijstijl een beetje aanpassen aan de remweg, af en toe een doek er over heen en de km's gaan als vanzelf.

Mooie fiets trouwens Gijs, jarenlang op z'n modernere broer gereden, RD350 YPVS.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan