CB450 K0 Black Bomber, een supersports uit 1966

  • Onderwerp starter Anoniempje931
  • Startdatum

Het schrijven van een gedetailleerd verhaal over de assembla

  • Ja, ga door, ik kijk uit naar de volgende uiteenzetting.

    Stemmen: 63 92,6%
  • Tsja, ik lees het, maar waarom niet wat beknopter ?

    Stemmen: 5 7,4%
  • Nee, laat maar een filmpje zien van het eindresultaat.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Inmiddels heeft de Bomber er vele kilometers opzitten, zonder problemen. Ook heeft de bomber twee jongere broertjes gekregen, een CB450 K1 en een CB450 K2.

Voor deze blokken ga ik dezelfde procedure volgen, beginnend met de K2.

De CB450 K1 :

full


De CB450 K2 :

full


En nog een paar reserve onderdelen :

full


De CB72 resto is even stil komen te liggen, inmiddels heb ik er een CB77 '62 bij, een zeer vroege dus. Voordat ik daaraan ga beginnen zal ik wel met pensioen zijn :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig Jensen, je kan voorlopig wel weer vooruit zo te zien

Hmm, dubbele reactie gepost :?
 
Laatst bewerkt:
Tsja, snelle vingers of langzame knoppen ?

Vooruit kan ik zeker. Nu ben ik wel compleet, de eerste 3 CB450's op rij, dat is een mooie verzameling al zeg ik het zelf. alle drie vroege nummers, de K1 zelfs onder de 3000.

K2 heeft nog geen 10K miles gelopen, krukas in top staat, de K1 heeft nog geen 2000 miles gelopen, rechter small end ingevreten, big-ends wel perfect, hoofdlagers ook. De vroege K1's hadden allemaal problemen met de krukas, de mijne dus ook. D'r gaat gewoon een perfecte K5 krukas in, net ingelopen. Zal nog wel even duren voordat ik het K1 blok ga opbouwen, eerste het K2 blok moderniseren, de K2 wordt m'n alledaagse motorfiets, vandaar. Een Cappellini oliepomp en filter, rollengelagerde nokkenassen en een elektroniche ontsteking zullen hier voor zorgen.

Alhoewel, ik heb ook nog een CB500T blok liggen met 3 perfecte krukassen erbij, met grotere zuigers kan ik opboren naar 600 cc, lijkt me ook leuk :Y

Hoe gaat het met je C71 ? al gereden dit jaar ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel leuk ja, de 450's zo op een rij, jammer dat een 500T een wat eigenaardige stylimg heeft.
dat er na 2000 miles al small end problemen zijn, probleempje met warmrijden/olie?
Keertje een extra blok opbouwen met wat leuke spullen erin is ook wel iets moois natuurlijk, zeker als je het meeste al hebt liggen..
De C71 ligt helemaal stil, m'n gsxr is nu eigenlijk wel klaar, en ik heb eigenlijk veel te veel werk aan spullen van anderen..
Op Honda gebied heb ik er wel weer iets leuks bij, maar dat is wel weer iets (semi) moderns..
Ik probeer eerst maar wat projecten af te maken alvorens ik weer iets anders onder het stof vandaan trek (hoewel m'n PC50 inmiddels wel bij de spuiter ligt)
 
Gelukkig zit er aan het CB500T blok geen motor vast, nog wel wat onderdelen liggen her en der. Staat idd genoeg half af, ook nog een PC, blok is gedaan, maar de rest moet nog naar de spuiter. Veel pelzier Assen met je gsxr, mooi geworden. 116 Pk aan het achterwiel is ook niet verkeerd :]
 
K2 heeft nog geen 10K miles gelopen, krukas in top staat, de K1 heeft nog geen 2000 miles gelopen, rechter small end ingevreten, big-ends wel perfect, hoofdlagers ook. De vroege K1's hadden allemaal problemen met de krukas,
Nou zijn er al niet heel veel K1's (kleine 9000?) dus zijn ze daarmee niet allemaal vroeg? Anyway, ik heb met 30006xx denk ik wel een vroege... moet ik mij zorgen maken?
 
Dat is idd erg vroeg. Ja, in ieder geval goed in de gaten houden (vreemde geluiden). Gebruik een goede olie en ververs op tijd. Altijd belangrijk natuurlijk, maar in dit geval extra aandacht geven.
 
Ik heb ook een oude K1 (rood) staan, kenteken van mei 1968, vorig jaar gekocht voor als ik met pensioen ga. Kan de krukas van een K5 een op een in een K1?

Groeten,

Geurt
 
Hoi Geurt,

Mooie fiets, ga je nog veel plezier aan beleven. heb je ook een foto van je K1 ?

Jazeker, geen probleem. 292, als modelcode past ook in de K5.
De krukassen van een CB500T passen niet, ook al lijkt het van wel
 
Ik heb helaas geen foto van de K1, staat verstopt in mijn tuinhuisje en krijg ik niet zomaar tevoorschijn. Ik hoop dat ik over een paar jaar aan het gevaarte kan beginnen. Zijn erg mooie apparaten. Jammer dat er zo weinig rond rijden. Ben benieuwd wat je van de K1 gaat maken!
 
Geheel origineel, amerikaanse uitvoering, in het blauw !
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand hoe ik aan zuigerveren kan zien welke overmaat het is? Er staat op de kop van de zuiger niets. Op de zijkant staat E292 en een 8. Wil nieuwe veren bestellen maar weet de maat niet. Is in ieder geval groter dan de eerste overmaat.
 
Heb je de cilinder nog ? Als dat het geval is gewoon de diameter meten, dan weet je wat de zuigermaat is, en dus de zuigerveer maat. Is de cilinder nog goed genoeg ?, of moet deze geboord worden ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de cilinder nog, is nog prima bruikbaar. Heb jij een tabel met maten? Is dit gemakkelijk met een gewone schuifmaat te meten? Zuigers zijn ook nog prima, alleen mis ik wat veren.
 
Ik heb de zuigers gemeten, 7,1 cm. Een setje eerste overmaat (staat 0,25 op) die ik heb liggen is 7,07 cm. Kan ik concluderen dat de zuigers 2e overmaat zijn?

Groeten,

Geurt
 
Standaard gat maat van de 450 is 70,00 mm. Om te bepalen welke zuiger geschikt is voor de volgende stap is het noodzakelijk van het gat uit te gaan en niet van de zuiger. Een zuiger heeft niet overal dezelfde diameter, het hangt er van af waar je de zuiger meet. Hoe weet je of de cilinder nog prima bruikbaar is, hoe heb je dat vastgesteld (met een schuifmaat kan je niet bepalen of een cilinder nog goed is) ? Misschien is het verstandig om een shop manual te downloaden ?

downloadlink : HondaTwins Forums

Meld je anders aan op de site www.hondatwins.net
 
Ik heb de cilinder van binnen goed schoongemaakt en beoordeeld op sporen e.d.. Viel erg mee. Daarnaast geen stootrand aanwezig. Op de zuigerveren staat R en 75. Heb het vermoeden dat er dan sprake is van een derde overmaat. Als ik de cilinders opmeet meet ik waarden van rond 70,70. Ik heb maar 2 zuigerveren nodig, de bovenste van beide zuigers. Zijn deze los te krijgen? Heeft de pistonpen ook een andere maat bij een overmaat?
Ik wil niet al te veel spenderen aan het geheel, ben een blok aan het samenstellen uit de bult onderdelen.
 
Ik adviseer je toch eens te verdiepen in de materie.
 
k,heb vroeger (1967) ook zo,n bomber gereden 4 bak maar bij vochtig weer of regen verdomde hij het in alle talen,de 4 bak verschillende keren open gehad ,de schakeling van 2 naar 3 is heel erg lang en als je niet goed oplette sloeg die 4 bak vast,op het laatst een flinke schuiver er mee gemaakt en de hele voorkant plat JAMMER de rest aan een sprinter verkocht die wou het blok wel hebben voor in z,n sprinter en heeft er wat bekers mee gehaald,leuk dit weer eens allemaal weer eens te lezen het haalt toch weer wat sentimement naar boven,kheb nog een orgineel (engels)werkplaats handboek daar staat werkelijk alles in ook over het inwendige van het blok,als je interesse hebt mail me maar eens,we komen er wel uit AJUUUUUS en succes!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het net eens door zitten lezen. Echt waanzinnig hoe je alle details etc. bijhoudt. Het lijkt haast alsof je iedere 500m stopt om notities te maken tijdens het rijden.
 
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. De eigenaar lijkt me niet bang om hem te gebruiken en vraag me wel af wat aandacht nodig heeft na X aantal kilometer?
 
Hij rijdt er nog steeds op... Hij is wat actiever op de internationale CB450 pagina op Facebook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan