carterplug muurvast

Rolf

MF veteraan
9 mei 2004
1.013
0
heb een FJ1200 met wat achterstallig onderhoud...

anyway, vandaag luchtfilterhuis eraf, carbs schoongemaakt, brandstoffiltertje, bougies en natuurlijk de olie+filter+O-ring

nu wil die carterplug dus absoluut niet los (niet met koud of heet blok)

wat te doen?
 
Lastig, altijd heb je van die eikels die hem muurvast vastzetten... :(

Goed passende ringsleutel gebruiken (indien ruimte) met een stuk pijp op de steel, daarmee kun je rustig veel kracht opbouwen.
Met warme motor heb je denk ik de beste kansen.
 
Voordat je het weet sla je het lichtmetalen carter verrot.

Misschien is die plug niet origineel, van alu-onvriendelijk staal en vastgekankerd; dat kan dan nog moeilijk worden en niet ongevaarlijk.

Ik zag wel eens een plastic dop voor zulk doel.

Maar eerst maar proberen het ding los te krijgen, met een goed passende en flink lange ringsleutel.

Wel de goeie kant uit draaien.
 
Een ringsleutel kan je beter niet gebruiken, omdat deze de boutkop kan beschadigen. Het beste is een zeskant dop van goede kwaliteit te gebruiken, deze zal beter grip hebben.
 
Zijn zeer lange sleutelstangen voor te krijgen met een halve inch aansluiting aan het eind (voor standaard doppen). Dit in combinatie met een goedpassende dop moet het wel los te krijgen zijn. Echter er wel om denken dat je de goede kant op draait want je draait de bout op deze wijze heeeel snel lam.
 
Een ringsleutel kan je beter niet gebruiken, omdat deze de boutkop kan beschadigen. Het beste is een zeskant dop van goede kwaliteit te gebruiken, deze zal beter grip hebben.

Als je de ruimte hebt zal een ringsleutel er minder snel afschieten dan een dop, en helemaal als de bout al wat beschadigd is.
Met een dop kan het wel, maar dan een zo laag mogelijke dop en als je een verlengstuk gebruikt heel goed de dop zelf ondersteunen.

Een goed passende ringsleutel verdient bij mij toch echt de voorkeur!
 
mjah ik heb het blok flink heet gestookt (zat er al sinds vanochtend aan te sleutelen en moest natuurlijk even kijken of ie nog een beetje reed...) maar dat maakte geen donder uit

heb ook al paar tikken gegeven met hamer maar hielp ook niet

de 17mm dop past goed (volgens Clymer 19mm), maar misschien wat langere ratel zoeken dan.

en anders toch naar de garage en pneumatisch proberen?

echt kl*te dit, olie moet je toch zo kunnen verversen
 
is er niet een aparte olieplug aan de kant van je ontsteking?

en anders je carterhelft van je koppeling loshalen en dan je motor op zn kant houden,
maar het lijkt mij dat de bestaande olieplug er echt wel af te halen is met een rng/dop sleutel, tenzij ie dol gedraaid is en expres met loctide is vastgezet...

su6
 
Ik zeg: SLAGMOERSLEUTEL

Hier krijg je echt alles mee los! Probeer het idd met een goed passende zeskant-dop, en niet met een steek- of ring-sleutel, want hoe minder contact-oppervlak je hebt, hoe meer beschadigingen je aanbrengt. Probeer desnoods even met een kleine brander alleen de boutkop iets te vermarmen ...

Ik geloof trouwens niet dat de bout dol is, en daarna met loctite is vastgezet. Dan was hij al lang losgekomen nu, want op een dolgedraaide draad hecht die loctite nooit zo zast! Volgens mij is er zoals eerder al gemeld een stalen bout in een aluminium carter toegepast ... en dat vecht met elkaar!

Succes
 
Goed passende 6-kantdop erop met een stevig trekstuk.. en terwijl je de spanning begint op te bouwen (trekken) op de dop slaan met een stevige bankhamer..
Dit heeft mij al vele malen geholpen.
En laat desnoods even iemand helpen, kan je wat meer kracht zetten terwijl de ander slaat..

Suc 6

Of zit ik nou hetzelfde op te schrijven als V-MAX?
 
Met goed passend gereedschap (een goede zeskantdop en een wringijzer) draai je die gegarandeert zo los.
Met een hamer op je carter slaan is niet zo'n goed idee............erg dik is het aluminium ter plaatse niet namelijk. :N
 
Met een rubber hamer heeft lang niet zoveel effect als met een gewone bankhamer.

Het rubber absorbeert juist de klappen.

Ik zou eerst maar eens bij je zelf te raden gaan, hoe belangrijk het is om deze bout los te krijgen !!

Misschien haal je je wel een hele boel ellende op de hals.
Misschien zit er een verkeerde bout in met ander soort schroefdraad (je zegt zelf al dat de dopmaat anders is dan in het wphb)

Het is een stuk simpeler en veiliger om de olie er op een andere manier uit te krijgen, dan dat je straks je carterpan weg kan gooien.
 
Met goed passend gereedschap (een goede zeskantdop en een wringijzer) draai je die gegarandeert zo los.
*uhm* wat is een wringijzer? :o

Het is een stuk simpeler en veiliger om de olie er op een andere manier uit te krijgen, dan dat je straks je carterpan weg kan gooien.
ja daar heb ik ook al aangedacht en kwamen andeen ook al mee. Gewoon via oliefilter of ander laag punt

zal van weekend aan de slag gaan. heb die bout er liever uit, maar das een gevoel ;)
 
oke ik heb ook wat:

wil vandaag me remblokken achter vervangen, zitten daar de 2 imbussen die je klauw aan een stuk achterbrug bevestigd echt muur en muurvast....

de imbussen zijn inmiddels rond..
er zijn liters wd40 in gegaan
sleuf erin gezaagd en rossen met een schroevendraaier,

geen resultaat..

de bout is zo goed als helemaal verzonken, misschien 1 a 2 mm steekt ie eruit dus vierkant slijpen voor een ringsleutel is ook geen optie. wat zal ik nou eens proberen??? ?
 
nog een keer de tip van Jip, een inbusbout die naar de klote is kun je op de volgende manier er zeer eenvoudig uithalen, je slaat een overmaatse torx-inbus in de inbusbout, deze vreet zich dan vast en je draait de inbusbout er zeer makkelijk uit, kan niet fout gaan.
 
nou, vandaag ratel en 6kant dop van Gedore gehaald, zo gaan liggen dat ik in richting de bok duwde en die ook met vingers beet kon pakken, kwaad maken en los

vannacht het zwarte water eruit laten lopen, morgen eens kijken hoe de plug er zelf aan toe is

PS hij zat trouwens zo vast, dat als ik kracht zette loodrecht in de richting van de motorfiets ik deze gewoon op de bok over de straat heenschoof...
 
nou, vandaag ratel en 6kant dop van Gedore gehaald, zo gaan liggen dat ik in richting de bok duwde en die ook met vingers beet kon pakken, kwaad maken en los

vannacht het zwarte water eruit laten lopen, morgen eens kijken hoe de plug er zelf aan toe is

PS hij zat trouwens zo vast, dat als ik kracht zette loodrecht in de richting van de motorfiets ik deze gewoon op de bok over de straat heenschoof...
Hij is er uit!! :}

Opgelucht? ;)

@ ca-gi-va mito:

Dit is een linkse tap:
tap_en2.jpg
dit is een stuk gereedschap die voor dit soort doel einden wordt gebruikt.

Gaatje boren, linkse tap erin (links is los.. ;) ) en draaien maar. De linkse tap vreet zich vast en als het meezit gaat de bout los...
 
Terug
Bovenaan Onderaan