koelvloeistof op een luchtgekoelde motor?
het is idd olie die de carb verwarmd.
wat je op de foto ziet is de temp klep die de olie doorlaat bij lage temperaturen.
ik zou het eerst met remmenreiniger schoonmaken en dan kijken waar het lekt.
Ook geen benzinepomp trouwensScherp..... ik had ook eerst de reactie die vdv heeft. Maar de Div heeft inderdaad geen vloeistofkoeling.
Ga ik nu proberen, met de hand kreeg ik er in ieder geval geen beweging in.Kijk eens of je het nippeltje er uit kan trekken of los kan draaien?
De latere exemplaren volgens mij wel.....Ook geen benzinepomp trouwens
Je kunt er ook zo'n electrische verfbrander op houden om 'm ff warm te stoken. Lijkt me effectiever als wachten tot alles heet wordt onder het rijden....Ga ik nu proberen, met de hand kreeg ik er in ieder geval geen beweging in.
Edit: Louis.de zegt over Loctite 2701 dat het alleen na verwarming los te draaien is, in dat geval zal het moeten wachten tot het blok warm is (wat weer moet wachten tot de (eveneens lekkende) koppeling weer in elkaar zit).
Kijk eens of je het nippeltje er uit kan trekken of los kan draaien? Dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn, daarna weer vastzetten met locktite 2701.
Moet lukken lijkt mijKleine update: ondertussen is het nippeltje er volledig uit (brute-force van binnenuit naar buiten (laten) tikken). De dealer kon het onderdeel bestellen, 68 euro plus 2 weken levertijd (importeur had hem niet, dus bestellen uit Japan). Even verder gezocht: ik heb nu een los nippeltje gevonden, niet haaks zoals het was, maar recht. Met schroefdraad. Het idee is nu om die er in te tappen, loctite er op, slangklem er op, en dan de slang het haakse stukje laten doen. In principe is daar wel de ruimte voor, dus ik hoop dat het gaat lukken.
Backup-plan is een tweedehands onderdeel kopen.
Nog een update: alles zit weer in elkaar. Alleen: bij het laatste boutje vergat ik dat er een gat in zat (voor de olie), en die brak af. De dealer moest hem bestellen en verwacht hem donderdag. Nu heb ik er een gewone bout ingedraaid (carburateurverwarming is toch niet nodig), zodat ik in ieder geval kan rijden. Ik ben heel benieuwd of het nu meer lekt dan eerst, geen idee hoe "oliedicht" loctite (Procycle mittelfest) in schroefdraad is... Ik hoop het beste maar vrees het ergste!
Zo ziet het nippeltje er nu uit (het randje soldeer voorkomt dat de slang er al te makkelijk af gaat):
[afbeelding]
Even iets anders: voor zover ik het begrijp is het enige wat dit onderdeel doet, het aan/uit schakelen van de carburateurverwarming, afhankelijk van de temperatuur. Stel dat ik het hele ding er tussenuithaal, en de slangen gewoon doorverbind, zodat de carburateurs dus altijd (ook hartje zomer) verwarmd worden met olie uit de cilinders... Zou dat kwaad kunnen? Het lost wel alle lekkage-problemen in een keer op!
Ik weet hetOei..... je hebt een nogal harde hand waar het sleutelen betreft....
Tnx, dan wordt dat hem niet.Continu je carbs verwarmen is m.i. een minder goed idee, zeker als het buiten erg warm wordt.
Zoiets is inderdaad wat ik zocht, hoewel ik me bij de modelbouwwereld niet kan voorstellen dat het M6 is, en er staat geen maat bij.Kan de modelbouw wereld iets voor je betekenen ?
Als voorbeeld: Quartel Modelbouw - De grootste RC modelbouw winkel van Nederland
Ik kende het woord "banjo" niet... Wat stel ik me daar bij voor, deze?Probeer dat nippeltje na montage maar de goede kan te laten wijzen!
Het kan maar veel werk. Met een banjo is dat veel makkelijker. Pas op dat je binnendiameter niet te klein wordt. Al zal bij dit geval iets minder belangrijk zijn.