Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
ahhhh, de absolute waarheden in fora :+

ik zeg: goed bezig, goede foto's ook. Sommige delen kunnen wel wat schoner maar ziet er niet beroerd uit. Let op de opmerkingen van zot en janbros; kijk ook de kanaaltjes na. Persoonlijk zou ik ook de vlotterhoogte nog even controleren voordat je ze terugplaatst en de rubber aansluitingen tussen carbs en blok goed nalopen op scheurtjes.

geen idee over de sproeiermaten, maar als ie goed heeft gelopen zou ik het lekker terugbouwen zoals het zat toch? Wellicht dat de middelste sproeiers wat groter zijn ivm warmtebelasting, aandachtspuntje.
 
Remmenreiniger werkt ook maar niet zo snel en effectief als carburateurreiniger. Welke overigens ook meteen een heel stuk agressiever is. Rubber handschoenen lossen op en laten veel troep achter (smelt en droog weer op waardoor je overal stukjes rubber handschoen hebt).

Ook funest voor plastic en rubber.
Heb het zelf altijd schoon gekregen met remmenreiniger, boenen en perslucht. Maar ultrasoon is de ultieme manier.
 
Remmenreiniger werkt ook maar niet zo snel en effectief als carburateurreiniger. Welke overigens ook meteen een heel stuk agressiever is. Rubber handschoenen lossen op en laten veel troep achter (smelt en droog weer op waardoor je overal stukjes rubber handschoen hebt).

Ook funest voor plastic en rubber.
Heb het zelf altijd schoon gekregen met remmenreiniger, boenen en perslucht. Maar ultrasoon is de ultieme manier.
Komt omdat carburatuer reiniger grotendeels aceton is, dus Nitril (of andere EN374) handschoentjes gebruiken ;)
 
Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen.


Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt.


OK, bedankt.
Carbcleaner past nog wel in mijn budget, ik ga van de week naar Brezan.


Even inzoomen:
Bekijk bijlage 1394969

180 ;)
Daar heb je er waarschijnlijk 2 van.
Die andere 2 hebben 170 en horen in de buitenste cilinders.
 
@Raymond W: daar was nooit onduidelijkheid over; staat in de service manual

Nieuwe vraag: weet iemand een goed adres om de carburateurs te laten afstellen?
Bij voorkeur iemand die ervaring heeft met deze Kawasaki's.
En ook bij voorkeur iemand die een beetje vriendelijk is, dus Zot valt af :P
 
Heb je al weer gereden, is die nog steeds niet goed ?
Je hebt al zo veel zelf gedaan, waarom stel jij hem niet zelf af ?
Het gaat hier allemaal niet zo snel ;)
De afdichtings rubbers zagen er uitgedroogd uit, daarom toch maar nieuwe besteld (zijn toch goedkoop). En dat duurt even.

Maar toen werd ik achterdochtig vanwege de hoeveelheid olie boven het carter:
DSC_8826C.jpg


Onlangs nog alles goed schoongemaakt. :?
En dit is de plastic pakking die er tussen zat:
DSC_8830C.jpg

Ik denk dat dit niet klopt; de gaten zijn te klein waardoor de pasbussen tegen de pakking drukken.
Dus eerst op zoek naar een goede pakking. Wordt vervolgd :)
 
Ik wil het graag van je weten!!!!!
Ik denk dat het antwoord 'ja' is. *D

Wat betreft die pakking; dat is een dun plaatje metaal met aan beide zijde plastic. Nog eens het carter-kapje dat er boven zit goed bekeken en de scherpe randje weggehaald waardoor de pasbussen er wel doorheen steken.
Vervolgens alles in elkaar geze en de motor gestart.
Motor draait nu stationair een stuk gelijkmatiger rond. *O*
Van de week een echte proefrit maken (en hopen dat het carter niet gaat lekken) en controleren of alles OK is.

Hierbij mijn dank voor de antwoorden en de motivaties ;)
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;)
Ik had dit topic omhoog geschopt omdat de schoonmaak van de ZX-7R een succes was en ik hetzelfde met de ZX-9R wil doen.
Nu heb ik twee nieuwe vragen met betrekking tot de ZX-9R:

Vraag 1: Ik krijg deze schroef niet los. Ik heb hier verder geen kolomboor en/of complete garage uitrusting. Is er een MF-er in midden Nederland die dit voor mij los kan krijgen? Anders breng ik het geheel naar Molenaar maar dit is minder leuk.

DSC_3984C.jpg
 
Vraag 2: Nu de carburateurs eraf zijn heb ik ook zicht op de inlaat kleppen. Die zien er wel heel erg vuil uit :X

DSC_3981C.jpg


DSC_3982C.jpg


Het lijkt zelfs vochtig. De motor loopt wel gewoon goed en met 1:20 ook niet onzuinig.
De vraag is; kan dit kwaad?
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;)
Ik had dit topic omhoog geschopt omdat de schoonmaak van de ZX-7R een succes was en ik hetzelfde met de ZX-9R wil doen.
Nu heb ik twee nieuwe vragen met betrekking tot de ZX-9R:

Vraag 1: Ik krijg deze schroef niet los. Ik heb hier verder geen kolomboor en/of complete garage uitrusting. Is er een MF-er in midden Nederland die dit voor mij los kan krijgen? Anders breng ik het geheel naar Molenaar maar dit is minder leuk.

Bekijk bijlage 1451596
Kom je er niet met een zaagje aan? Dan kan je er een sleufje in zagen en met een platte schroevendraaier losdraaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan