Carburateur en benzine met ethanol van tegenwoordig

16 jul 2019
24
1
Hi,

Apart verhaal, vaste motor monteur van mijn broer opgebeld met de volgende vraag. Heb een motor uit 1993, Honda nx650 gekocht en opgeknapt (cosmetisch) echter start die soms, en als die start draait die stationair veel teveel toeren. Kun je me helpen.

Antwoord, wellicht verkopen en opzoek gaan naar een injectiemotor, want dat is altijd gezeik.. Zeker met de ethanol in de benzine van tegenwoordig.

Kern van waarheid die ik serieus moet nemen, of een arrogante monteur die liever makkelijkere klusjes heeft?

Hoor het graag, aangezien er niet veel lokale garages enthousiast reageren - _-
 
Hij vertelt ook dat er in de richting van de benzine wordt gewezen, en hier worden de ervaringen gedeeld...
Veel carburatie motoren hebben altijd een verhoogd toerental( 3-4000 is heel normaal) voor sommige motoren, dus vraag me af wat bedoeld wordt met te hoog stationaire..
Verder hebben de meeste motoren een vast startproces...
kraan open, choke volledig open, en niet aan het gas komen, en starten tot hij aanslaat, en meestal springen ze dan aan en jagen gelijk de toeren in....paar seconde wachten, en dan heel gedoseerd de choke terug naar aan aanvaardbaar toerental brengen zodat hij net niet afslaat....
Dit niet diverse keren achter elkaar proberen, wan dan slaan je bougie's vet...

En nu gaat er gereageerd worden hoe HUN motor gestart moet worden...bring it on


Is dat zo? Heel snelle motoren willen idd niet laag stationair draaien, maar mijn Honda draait zonder problemen 500 a 600 rpm stationair. Ik heb hem afgesteld op 1000 rpm, vier carbs.
 
Is dat zo? Heel snelle motoren willen idd niet laag stationair draaien, maar mijn Honda draait zonder problemen 500 a 600 rpm stationair. Ik heb hem afgesteld op 1000 rpm, vier carbs.

Direct na het starten met choke wordt bedoeld :)

Dan kan 'ie best ff oplopen waarna je hem dus van de choke af haalt en hij mooi stationair blijft lopen. Meestal zo tussen de 800 en 1200 rpm.
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Hij vertelt ook dat er in de richting van de benzine wordt gewezen, en hier worden de ervaringen gedeeld...
Veel carburatie motoren hebben altijd een verhoogd toerental( 3-4000 is heel normaal) voor sommige motoren, dus vraag me af wat bedoeld wordt met te hoog stationaire..
Verder hebben de meeste motoren een vast startproces...
kraan open, choke volledig open, en niet aan het gas komen, en starten tot hij aanslaat, en meestal springen ze dan aan en jagen gelijk de toeren in....paar seconde wachten, en dan heel gedoseerd de choke terug naar aan aanvaardbaar toerental brengen zodat hij net niet afslaat....
Dit niet diverse keren achter elkaar proberen, wan dan slaan je bougie's vet...

En nu gaat er gereageerd worden hoe HUN motor gestart moet worden...bring it on

Dank voor alle reacties ik waardeer het!
Verhoogt toerental bedoel ik mee, het toerental waarmee ik over schakel naar de tweede versnelling, die blijft die mocht ik niet doorschakelen blijven behouden voor een seconde of 15, dan word die rustig. Hij blijft als het ware hangen in de hoge toerental voordat ik me gas loslaat. Mocht ik doorschakelen en de koppeling laten opkomen wordt het toerental weer zoals je het kent als stationair
 
Dank voor alle reacties ik waardeer het!
Verhoogt toerental bedoel ik mee, het toerental waarmee ik over schakel naar de tweede versnelling, die blijft die mocht ik niet doorschakelen blijven behouden voor een seconde of 15, dan word die rustig. Hij blijft als het ware hangen in de hoge toerental voordat ik me gas loslaat. Mocht ik doorschakelen en de koppeling laten opkomen wordt het toerental weer zoals je het kent als stationair

aha...dat wijst meestal op een lek(je) in het inlaatkanaal ( valse lucht)
 
Een onmiskenbaar feit is dat tegenwoordig iedereen met vervuilde carburateurs, versleten carburateurs, slecht afgestelde carburateurs en lekkende carburateurs naar "de ethanol" wijst. Zodra er een oude auto / motor af brandt is het ook opeens altijd "de ethanol", als mensen een natte scheet laten... "de ethanol!"

Hou je carburateurs schoon, zorg ervoor dat er een goede pakkingset en goede vlotternaalden in zitten, vervang die toch al minstens 15 jaar oude benzineslangen eens een keer en tap je vlotterbakken af als je motor maanden stil staat. Voorgenoemde handelingen waren allemaal ook van toepassing vóór het ethanol tijdperk.
 
Even een ervarings deskundige:

Mijn GS500 met CV carburateurs en kunststof gas schuiven. Minutieus bijgehouden (160.000km ermee gereden) en tot 2 keer toe een motor gehad die k*t liep.
Door de ethanol werden de kunststof gasschuiven opgelost tot een soort tandpasta en dan komt ie met vacuum niet meer omhoog. Dit wordt veroorzaakt door de ethanol.

014_zpse1169e12.jpg


015_zpse083810d.jpg


Bijkomend nadeel was dat de schuif niet los te koop was bij Suzuki. Gelukkig wel bij BMW.
Blijft een duur geintje en een kl*te klus om te doen.

Bij mijn oldtimer met metalen schuiven speelt dit probleem niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan