Carburateur en benzine met ethanol van tegenwoordig

16 jul 2019
24
1
Hi,

Apart verhaal, vaste motor monteur van mijn broer opgebeld met de volgende vraag. Heb een motor uit 1993, Honda nx650 gekocht en opgeknapt (cosmetisch) echter start die soms, en als die start draait die stationair veel teveel toeren. Kun je me helpen.

Antwoord, wellicht verkopen en opzoek gaan naar een injectiemotor, want dat is altijd gezeik.. Zeker met de ethanol in de benzine van tegenwoordig.

Kern van waarheid die ik serieus moet nemen, of een arrogante monteur die liever makkelijkere klusjes heeft?

Hoor het graag, aangezien er niet veel lokale garages enthousiast reageren - _-
 
Ik heb een XJ900F van 1991. Die staat regelmatig 3 maanden of langer stil ivm mijn werk (ben zeevarende). Maar heb nog nooit problemen gehad. Dus ik zet mijn vraagtekens bij dat geleuter over ethanol in de benzine. Ik heb er in ieder geval nog geen last van.
 
Dus jij beweerd dat de benzine maatschappijen liegen hierover?geloof er niks van .
[/QUOTE

Ik geloof de raffinaderij als ik daar ben .
De benzine maatschappij geloof ik niet.
Met hun Verhalen over premium ,v power benzines etc ,en beweringen waar niks van klopt als daar ook ethanol in zit.
En als ik zeLF bij shell veiligheidstraining doe en we vragen over ethanol .
En daar zegt een persoon best wel hoog in de shell hiërarchie ,er zit overal al ethanol in.
Ok zo bij esso ,en bp.
Ik neem aan dat die mensen daar geen onzin verkopen.
En zoals een ander hier opmerkte de opslag voor benzine zonder en benzine met ethanol is ook niet verdubbelt.
Er zijn geen extra opslag tanks bij gekomen voor ethanol loze benzines en benzines met.
Ook dat mag duidelijk zijn..

Maar als jij de marketing verhalen van een benzine maatschappij geloven wilt wens ik je succes.
Ik vind het gewoon voor de gek houden van de consument en ordinaire geldklopperij.
De ene benzine soort duurder verkopen alsof er geen ethanol in zit,maar wel over hoger octaangehalte beschikt.
En de andere met ethanol en lager octaan gehalte is goedkoper.
Terwijl het in de duurdere ook gewoon zit ethanol.
 
Zelf testen dan maar :Y
Al maakt het voor mij persoonlijk niks uit mijn motor mag op E10 rijden en rijd al vele jaren vrolijk rond op benzine
met ethanol en staat nu op 117000km en snort nog als een nieuwe.
 
Echt niet per definitie. De enige benzines zonder ethanol die in nederland bij een gewoon tankstation te krijgen zijn zijn

BP Ultimate 98, Shell V-power 98 en Firezone Competition 102.

Dit zijn lang niet alle 98/superplus benzines die je tegenkomt langs de weg in NL.

Bovendien is er eentje geen 98/superplus.

Dus ja, fout dus. O.a. 98 van Gulf, Total en Tango zit gewoon ethanol in.
JUIST!!
 
Ik heb een XJ900F van 1991. Die staat regelmatig 3 maanden of langer stil ivm mijn werk (ben zeevarende). Maar heb nog nooit problemen gehad. Dus ik zet mijn vraagtekens bij dat geleuter over ethanol in de benzine. Ik heb er in ieder geval nog geen last van.
Dat jij er geen last van hebt wil nog niet zeggen dat het geleuter is............... :?
 
Ik heb een XJ900F van 1991. Die staat regelmatig 3 maanden of langer stil ivm mijn werk (ben zeevarende). Maar heb nog nooit problemen gehad. Dus ik zet mijn vraagtekens bij dat geleuter over ethanol in de benzine. Ik heb er in ieder geval nog geen last van.

Zal wel aan de motor liggen, heb een xj900 in frankrijk staan, gewoon onder een zeiltje, en staat stil van september tot mei, en als ik de accu er in mei in zet, dan is het choke open, kraan open , en bij de 3e slag springt hij aan zonder problemen, en daar zit de door iedereen verfoeide franse meuk in van de tankstationnetjes bij de intermarche

Mijn fazer 1000 trouwens hetzelfde... staat hier in Nl , wordt aan het einde van het seizoen weggezet, met het goede voornemen hem winterklaar weg te zetten, en elk jaar denk ik in december oh ja de motor, laat ik hem maar even aan de druppellader hangen, en die blijft dan in de motor, zadel er af , en hoppa aan de druppellader,,, Dan in maart eens kijken of hij nog starten wil.....
contact, prrrtttttt benzinepomp wachten tot hij stop, en starten met de choke open, en lopen.....

Heb het al vaker gezegd....
Ik rijd al 42 jaar motor, heb nog nooit een motor winterklaar weggezet, en heb nog nooit een carburateur open hoeven maken , omdat hij niet meer liep...
Net zo goed heb ik op alle motoren open uitlaten gegooid , zonder ooit een carburateur aan te passen, nog nooit een klep verbrand of slecht lopende motor gehad...onbekend merk op een 550f,janton op een z650, zelfgebouwde op een 1000rx, kerker op een 1100w , etc ...nu op de fazer 1000 een bos KNMV sportdemper van een 636 kawa, gewoon omdat ik die tegen kwam
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Net op gelet, diesel is nu ook b7 gelabeled. Het zou ze sieren als ze het werkelijke percentage per pomp/locatie vermelden. Maar da's te veel werk.

Verder gooi ik ook bio ethanol in mijn watertank, die dan weer in mijn diesel auto zit. 50/50 mix met water en met injectie vlak voor het inlaatspruitstuk.

Betere verbranding, alles schoon van binnen, lagere egt en lagere NoX maar wel iets meer roet. Nog steeds geen wolken bij gas intrappen zoals je wel eens ziet.
 
Wat ik vreemd vind is dat een daadwerkelijke test op ethanol vrij niet te vinden is,ik heb er 1 kunnen vinden in de USA,
maar dat ging over of benzine stations echt ethanol vrije benzine verkochten zoals beweerd werd ,dat bleek wisselende resultaten te geven,
waar bij sommige stations wel ethanol in de ethanol vrije benzine werd gevonden en bij andere niet,er was zelfs een verschil tussen stations van het zelfde
merk.Nog vreemder word het als ze weken later nog een keer die testen doen bij de zelfde benzine stations en dan geen ethanol vinden in de benzine.
 
TIME OUT!!!
TS stelt een vraag over een oude motor die stationair veel te snel loopt en het hele verhaal ontploft richting van allerlei ervaringen met diverse benzines en diesel en waar die te koop zijn.
Misschien heeft onze motorliefhebber gewoon uitgedroogde spruitstukrubbers of iets dergelijks en levert een bus deodorant meer informatie op. Wellicht kunnen we daar beter ideeën over lanceren.
 
TIME OUT!!!
TS stelt een vraag over een oude motor die stationair veel te snel loopt en het hele verhaal ontploft richting van allerlei ervaringen met diverse benzines en diesel en waar die te koop zijn.
Misschien heeft onze motorliefhebber gewoon uitgedroogde spruitstukrubbers of iets dergelijks en levert een bus deodorant meer informatie op. Wellicht kunnen we daar beter ideeën over lanceren.

Hij vertelt ook dat er in de richting van de benzine wordt gewezen, en hier worden de ervaringen gedeeld...
Veel carburatie motoren hebben altijd een verhoogd toerental( 3-4000 is heel normaal) voor sommige motoren, dus vraag me af wat bedoeld wordt met te hoog stationaire..
Verder hebben de meeste motoren een vast startproces...
kraan open, choke volledig open, en niet aan het gas komen, en starten tot hij aanslaat, en meestal springen ze dan aan en jagen gelijk de toeren in....paar seconde wachten, en dan heel gedoseerd de choke terug naar aan aanvaardbaar toerental brengen zodat hij net niet afslaat....
Dit niet diverse keren achter elkaar proberen, wan dan slaan je bougie's vet...

En nu gaat er gereageerd worden hoe HUN motor gestart moet worden...bring it on
 
Terug
Bovenaan Onderaan