Camera op de motor

"Voor mijn gevoel is het beeld scherper bij mijn Innovv K2."

Ik heb toch diverse films van de K2 op YT gezien waar ik hetzelfde issue zie als bij deze... En van een camera die 2 tot 2,5 keer zo duur is verwacht ik wel een wezenlijk verschil.

 
De bouwkwaliteit laat wel te wensen over, OF ik heb enorme pech...

Eerst had ik een gewone DV988, de blauwe dus. Deze is IP65 waterdicht, wat bij mijn weten spatwaterdicht is. Echter na een typische Nederlandse regenbui zat ''ie toch vol met vocht... ( zie foto )

U1e9904c3a1614fdaa516f8ab3f677cf9H.jpg

In ruil voor de DV988 kreeg ik de optie om iets bij te betalen en een DV988 Pro te nemen, die net was uitgebracht. Deze kwam vorige week binnen, gisteren heb ik de bovenstaande filmpjes nog gemaakt, en vandaag gaat ''ie niet meer aan. Geen foutmelding, niks.'(
 
"Voor mijn gevoel is het beeld scherper bij mijn Innovv K2."

Ik heb toch diverse films van de K2 op YT gezien waar ik hetzelfde issue zie als bij deze... En van een camera die 2 tot 2,5 keer zo duur is verwacht ik wel een wezenlijk verschil.

Het lijkt wel of er een soort waas over dit beeld heen ligt. Misschien zijn de lenzen vies of zitten de camera's achter plastic of zo. Verder zitten er trillingen in het beeld, dat hangt waarschijnlijk met het motorblok van de HD samen. Je hebt wel pech zo te horen met je aanwinst.
 
Vandaag voor het eerst met een camera op de motor gereden, was best leuk. Had vorig jaar een Drift Ghost X besteld maar was bij aankomst helaas al stuk. Toen geld terug gevraagd en zonder enig probleem op mijn rekening ontvangen. Toen het idee van het aanschaffen van een camera maar even laten rusten.

Tijdens mijn motorreis naar Oostenrijk afgelopen juni dacht ik dat het toch jammer was dat ik geen bewegend beeld kon vastleggen. Afgelopen week begon het toch weer te kriebelen, en heb ik weer een Ghost X besteld. Ook wel andere merken overwogen maar voor wat ik met zo´n ding doe leek mij 72 euro vanuit Polen binnen 4 dagen bezorgd het peinzen niet waard.

Het bedieningsgemak van de Ghost X is zeer fijn, goed te zien wanneer hij filmt, hoeveel opnames er zijn gemaakt en hoe de batterij en SD/kaart ervoor staan. Wel een paar dingen geleerd ondertussen:
  • Lens van de camera af en toe schoonmaken
  • Trillingen van motorblok worden door het frame en de mount naar de camera doorgestuurd
  • Als je je camera aan de linkerzijde van de motor hebt hangen kan je een pantservoertuig van de landmacht die van rechts komt niet goed op beeld krijgen.
Een ander voordeeltje is dat de Ghost X eenvoudig een externe microfoon toelaat. Hiervoor heb ik een microfoontje gekocht, een stuk schuimrubber en paar een tie-wraps. Ding onder duopassagier zadel gestoken en windruis is inderdaad nagenoeg afwezig. Hij pakt nu alleen te veel lawaai van de ketting op (Ik rij gewoon met een standaard uitlaat). Weet niet wat ik daar precies aan kan doen, microfoon naar voren halen is lastig i.c.m de hitte van de motor. Tips welkom.

 
Laatst bewerkt:
Goed, tijd voor een update... want voor het eerst zie ik op Ali een dual camera setup voorbij komen die zowaar 1080@60fps op beide lenzen biedt.. Tot nu toe bleef het steeds bij 30fps. Ik heb hem zojuist op de gok besteld, en hoop hem 15 juni te ontvangen...

De DV988 die ik had en die na de eerste regenbui al vocht aan de binnenkant had werkt echter nog wel, maar ik verhuis ik naar mijn woon-werk motor... :)
 
Van de week kwam ''ie dan binnen, de Akeeyo 998 motorcycle dashcam die ik interessant vond vanwege de optie om op te nemen met 60 beelden per seconde, waar alle anderen alleen 30 fps hadden. Dus vloeiender beeld was de hoop.

Helaas was dat ook het enige voordeel. Wat aan de foto's en specs niet te zien was, was de hoeveelheid compressie die de camera over de opnames gooit om die dubbele opnames op tijd op de kaart te krijgen... Dus het is een parade van compressie-artefacten die effectief lelijker beeld opleveren dan een 30 fps camera.

Oh well... live and learn.

710XQddn0yL._AC_SL1500__1_1800x1800.jpg

compression.jpg
 
Van de week kwam ''ie dan binnen, de Akeeyo 998 motorcycle dashcam die ik interessant vond vanwege de optie om op te nemen met 60 beelden per seconde, waar alle anderen alleen 30 fps hadden. Dus vloeiender beeld was de hoop.

Helaas was dat ook het enige voordeel. Wat aan de foto's en specs niet te zien was, was de hoeveelheid compressie die de camera over de opnames gooit om die dubbele opnames op tijd op de kaart te krijgen... Dus het is een parade van compressie-artefacten die effectief lelijker beeld opleveren dan een 30 fps camera.

Oh well... live and learn.

Bekijk bijlage 1643493
Eh, de linker ziet er niet uit als een camera maar als een laser kanon waarmee de slechterik van een B-film de complete planeet dreigt te vernietigen?
 
pak toch gewoon een sony fdr-x3000 en je hebt perfect beeld
Als ik een helm-camera zocht misschien... Maar dan nog verkies ik de Olympus Tough Tracker boven de Sony, aangezien die zonder speciale behuizing al waterdicht is, iets wat voor mij als heel-jaar-forens wel een must is.

Maar ik zoek hier specifiek naar de beste dual setup met voor en achter camera, die je aan je accu kunt verbinden en op begint te nemen zodra je de sleutel omdraait, en dus niet bij een rit van 2 uur na anderhalf uur blijkt te zijn gestopt zoals helm-camera's doen...
 
Voor perfecte beelden heb ik een 4K helmcamera. Van een dashcam verwacht ik op zijn minst goed leesbare kentekens en herkenbare bestuurders...
Ik gebruik de Innovv K2 dual set-up en voor het doel vind ik hem prima voldoen. Heb hem alleen om in geval van een aanrijding of meningsverschil met de wetshandhavers bewijsmateriaal te hebben. De beelden zijn prima, ook kentekens goed leesbaar.
 
Klopt, maar de Innovv was vooral aanvankelijk overpriced, en zakte niet in prijs zelfs nadat links en rechts merken met betere specs voor de helft van de prijs werden verkocht... Dus vond ik het interessant om te kijken hoe die zich verhouden. De DV988 van Ali is vooralsnog bijna vergelijkbaar met de K2 voor minder dan helft van de prijs.

De K5 heeft neemt voor op in 4K, maar heeft als nadeel dat de voorste camera nu ook gelijk de opname-unit is, en je hem dus niet meer zo makkelijk op een subtiele plek monteert.
 
Ik heb de K2 precies 2 jaar geleden voor €329 gekocht. Is idd niet goedkoop maar het ding werkt zonder haperen met goede beeldkwaliteit en voor en achter dezelfde resolutie. In mijn auto heb ik een K1-set en die doet het na 3 jaar gebruik ook nog steeds uitstekend. Specificaties geven vaak een vertekend beeld, figuurlijk maar soms ook letterlijk zoals je hebt gemerkt. Net zoals de megapixelstrijd destijds bij camera's.
 
ik heb naar voren gericht de fdr-x3000 en naar achter de fdr -x1000 die kun je met bijgeleverde armband (afstandsbediening) aan en uitzetten
werkt gewoon perfect en de beeldkw is heel goed vooral de stadieshot doet uitstekend zijn werk
alleen de windruis is nogal zo,n ding
 
Windruis met een action cam is bijna onvoorkoombaar. Al doet de Olympus dat best goed als je hem naar achteren wijst. Maar voor de ritten waar ik de audio goed wil hebben heb ik een losse Zoom H1 audio recorder in de zijkoffer zitten.

Het grootste probleem blijft stroom bij de losse action cams. Als je in 4K wilt opnemen, of in 1080p met 60 fps, ontkom je bijna niet aan de 1 a anderhalf uur max met een batterij. En om het uur stoppen om van accu te wisselen vind ik ook niks.
 
Het grootste probleem blijft stroom bij de losse action cams. Als je in 4K wilt opnemen, of in 1080p met 60 fps, ontkom je bijna niet aan de 1 a anderhalf uur max met een batterij. En om het uur stoppen om van accu te wisselen vind ik ook niks.
Daarom heb ik dua altijd 4 volgeladen accu's bij me. en ik stop normaal toch wel eventjes om het uur.
 
Vandaag mijn Eken H9 4k weer eens uit de kast getrokken. Natuurlijk al best een gedateerd apparaat. Weet iemand of de accesoires van de GoPro's compatibel met mijn Chinacam zijn? Ik geloof zelf van wel, die "adapterschroefjes" hebben wel wat van elkaar weg.

Vroeger een paar keer gebruikt i.c.m. een chest mount op mijn DL650. Ik wil nu echter een camera mount voor op de helm


Edit: de acculader van het apparaat is naar z'n galamiezen dus ik ga me maar eens oriënteren op een (oudere) GoPro:')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog wel eentje in de aanbieding. GoPro 4 silver. Met een zootje accu's erbij en nog wat accesoires (waterdichte behuizing, normale case). Moet eens uitxzoeken wat ik allemaal heb dat niet op de GoPro 8 past
 
Hier de GoPro 7. Staat op 4K 60 frames per seconde. Ik gebruik 3 mounts en die wissel ik een beetje af:
1) voor op de kuip
2) op de helm
3) GoPro 'BH'

1) heeft permanente voeding
2) na 45 minuten opname is het echt wel over
3) powerbank in de binnenzak

Alles staat weer klaar voor de trip naar de Picos in Spanje. Nog twee nachtjes slapen.....

GoPro geeft superbeeld.

 
Zo... weer een jaar verder en wellicht zijn er inmiddels veranderingen in camera-land....

Veel vaste dash-cams voor de motor zijn voorzien van een 140º of 150º lens, en ik wil eigenlijk minder groothoek. Zijn er degelijke vaste (dual) dashcams met een kijkhoek van tussen de 90º en 120º bijvoorbeeld ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan