BTW Motor

Badgast

MF Feteraan
23 feb 2013
1.011
358
Leiden
Nu zag ik bij de occasions een motor staan met bij de prijs " betreft een btw-motor".
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Moet ik dan bij de prijs nog 21 procent optellen ofzo? Want wat is anders het nut ervan om dat erbij te zetten?
Benne gewoon een particulier....
 
Deze is aantrekkelijk om hem op de zaak te zetten. Dan krijgt de ondernemer de btw terug. Deze motor is nieuw zakelijk gekocht. Dat zijn er niet zoveel en daarom staat het vermeld. Als particulier kun je niets met deze “optie”. Zodra een auto of motor op naam van een particulier iemand heeft gestaan is het een “marge” voertuig. Btw is betaald en aan de staat afgedragen door de handelaar.
 
Deze is aantrekkelijk om hem op de zaak te zetten. Dan krijgt de ondernemer de btw terug. Deze motor is nieuw zakelijk gekocht. Dat zijn er niet zoveel en daarom staat het vermeld. Als particulier kun je niets met deze “optie”. Zodra een auto of motor op naam van een particulier iemand heeft gestaan is het een “marge” voertuig. Btw is betaald en aan de staat afgedragen door de handelaar.
En wat betekend dat praktisch? Dat ik als particulier deze motor niet kan kopen? btw-regels zijn niet mijn ding he...
 
Je kunt hem gewoon kopen. Het is net als met een hagelnieuwe dat er btw op je bon staat. Enkel administratief voor de afhandeling van de verkoper. Gewoon een optie waar je niets mee kunt als privé persoon
 
als bij de prijs niet expliciet vermeld staat, icl btw of excl btw is de prijs inclusief btw en heb je daar als partikulier koper geen voor of nadeel van
 
Kort Jip en Janneke voorbeeldje:

BTW motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Zakelijke klant koopt deze motor voor 5000.
Stuurt briefje naar de Belasting dienst, en krijgt 2500 terug gestort.
Zakelijke klant betaald dus 2500 voor de motor

Marge motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Partikuliere klant koopt deze motor voor 5000
Partikuliere klant betaald dus 5000 voor de motor



Zo iets, in erg beknopte uitvoering
 
Kort Jip en Janneke voorbeeldje:

BTW motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Zakelijke klant koopt deze motor voor 5000.
Stuurt briefje naar de Belasting dienst, en krijgt 2500 terug gestort.
Zakelijke klant betaald dus 2500 voor de motor

Marge motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Partikuliere klant koopt deze motor voor 5000
Partikuliere klant betaald dus 5000 voor de motor



Zo iets, in erg beknopte uitvoering

En dit is dan berekend met 50% BTW terwijl dat op dit moment 21% is...
 
als bij de prijs niet expliciet vermeld staat, icl btw of excl btw is de prijs inclusief btw en heb je daar als partikulier koper geen voor of nadeel van
Bij tweedehands motoren zou ik bij geen expliciete vermelding van BTW eerder uitgaan van een marge motor.
 
Maareuh... dan loont 't dus om een KvK inschrijving te regelen en een BTW-motor te kopen? Of denk ik nu te simpel?
 
Maareuh... dan loont 't dus om een KvK inschrijving te regelen en een BTW-motor te kopen? Of denk ik nu te simpel?

Simpel wel, maar ja. Schrijf je in als 'koerier'.
En tadaaah...
Laat de BTW motor dan maar komen.
 
Wel wat te simpel gedacht. Als je je inschrijft als ondernemer en afgezien van het terugvorderen van de BTW nooit enige zakelijke activiteit vertoont, dan hebben ze je een keer bij de neus.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat je t.z.t. bij de verkoop de dan geldende BTW ook weer af moet dragen.

Korte versie van dit antwoord: Moep zou het niet doen.
 
Op enig moment verandert je BTW motor in een WTF motor
 
  • Leuk
Waarderingen: Moep
Met een gestolen motor met valse platen rijden kan nog wel eens goedkoper zijn als je gepakt wordt, dan de belastingdienst fucken. Die beginnen al met fanmail 24 uur na inschrijving bij de kvk
 
Volgens mij is rittenregistratie niet verplicht. Je hebt in ieder geval geen bijtelling. Idem als je een auto via het RDW als 1 zitter (dus echt met slechts 1 stoel) op kenteken laat zetten

Hoi, Inderdaad ritten registratie is niet verplicht. Maar als je geen goed verhaal hebt waar je zakelijk voor rijdt op de motor dan mag je de btw niet aftrekken.

Je hebt als je er prive mee rijdt wel degelijk bijtelling alleen naar rato.
 
Het verschil met bijtelling tussen motor en auto is, dat de bewijslast bij de auto bij de eigenaar ligt, en bij de motor bij de belastingdienst. Dus bij de auto moet je met ritregistraties aantonen hoeveel privé en zakelijk gereden is, bij de motor kan je opgeven wat je wilt, de belastingdienst moet aantonen dat het onjuist is als ze bezwaar hebben.
 
Het verschil met bijtelling tussen motor en auto is, dat de bewijslast bij de auto bij de eigenaar ligt, en bij de motor bij de belastingdienst. Dus bij de auto moet je met ritregistraties aantonen hoeveel privé en zakelijk gereden is, bij de motor kan je opgeven wat je wilt, de belastingdienst moet aantonen dat het onjuist is als ze bezwaar hebben.
Ja, je kan opgeven wat je wilt. Je kan ook opgeven dat aanschafprijs van de motor 10 keer zo duur is of dat je twee keer zoveel hypotheekrente hebt betaald. Het mag alleen niet en het is oneerlijk tegenover de rest die wel eerlijk zijn deel in de pot stopt.
 
geen bijtelling, wel aftrekkosten op basis van zakelijk gereden kilomaters, de prive kilometers vallen er dus buiten.
 
Simpel wel, maar ja. Schrijf je in als 'koerier'.
En tadaaah...
Laat de BTW motor dan maar komen.
Uitgaande van eenmanszaak komt daar nog bij :
- aanvraag ondernemingsnummer & inschrijving kruispuntbank ondernemingen
- per kwartaal btw aangiftes
- jaarlijkse afrekening btw & afsluiting boekjaar
- aansluiten bij & betalen voor sociale zekerheid
- aangepaste jaarlijkse belastingaangifte
- correcte afschrijving van die aangekochte motorfiets in de boekhouding
- aansprakelijkheidsverzekering
-....

En nee dit lijstje is niet compleet 🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan