Bril dragen in helm

Ik had een Adidas sportbril met zo’n insert en die was dus multifocaal. Niet goedkoop maar werkte prima. Ik draag hem nu niet meer want door omstandigheden aan lensen begonnen. Nu heb ik een fietsbril met leesgedeelte. Black Sun in alle sterktes te krijgen en wordt geleverd met 4 kleuren glazen.
 
Heb een vrij krappe (carbon) helm en een multi focale bril met best wel gekromde pootjes, ff een beetje pielen maar gaat wel om die bril erin te krijgen, zelfs met de oordoppen op zijn plek te houden. En als ie eenmaal zit blijft ie ook perfect zitten :)
 
1385182


Nike 7101 bevalt me prima
iedereen vindt me knap
Met het vizier omhoog😁
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 'n tijd geleden deze op de kop getikt, maar dan met helder glas ipv getint glas:
Jeff Banks Man Glasses JB SUN RX 07 | Zwart Frame €139 | Specsavers Nederland

Qua prijs goed te doen, maar varifocale glazen zijn gelijk een stuk prijziger. De goedkoopste optie bij hun is geloof ik €50,- , maar of dat wat is... ik heb zelf gewoon sterkte+cylinder, dus da's niet zo spannend.

't montuurtje is echter wel uitermate prettig; lekker grote glazen dus weinig beperking in 't gezichtsveld, sluit goed om de ogen, maar sluit niet af (dus gaat niet zo snel beslaan, en ik kan 'm zo m'n helm in prikken. Zonder helm ziet het er echter wel uit als op opgepuikte veiligheidsbril, dus ik heb m'n normale brilletje meestal wel gewoon bij me. :P
 
Ja.

Neem gewoon je helm mee als je een bril gaat uitzoeken.
Vinden ze helemaal niet raar.
:^
Is mijn criterium als ik een bril koop.. Makkelijke, dunne pootjes.
Gewoon meenemen naar de brillenboer.
Die ene waar ik al jaren kom hebben een paar verkopers die ook motor rijden (of hebben gereden), dus die snappen het ook helemaal en als bonus kun je ook nog eens slap lullen over motoren enzo :) *O*
 
Nooit de helm meegenomen naar de brillenzaak, wel andersom (anders had ik de motorzaak nooit bereikt ;) ). Heb een gewone bril met standaard gebogen pootjes en als dat niet past in de helm, dan is de helm ook niet geschikt vond ik. Vroeger een paar jaar lenzen gedragen maar dat verdraag ik niet meer. Wel eens bij Specsavers een bril gehaald, maar daar zit in de meting en kwaliteit van personeel wel degelijk een verschil tov een optiekzaak. Sinds dat ene uitstapje ga ik gewoon weer bij mijn vaste optiekzaak.
 
Ik heb een zonnebril met stevige pootjes, en die kan ik gewoon opzetten als ik mijn helm op heb. Een gewone bril die ik heb heeft te slappe pootjes, waardoor ik 'm niet goed onder m'n haar door tussen de helm, mijn oor en mijn hoofd kan krijgen. Extra complicatie is dat de pootjes breed uitlopen met een plat uiteinde. Dat steek ik niet zomaar achter mijn oor. De vorige bril die ik had was identiek (dacht ik) maar dus niet: die had wel stevige pootjes en liep meer taps toe. Mijn tip is dus dat een bril geen slappe pootjes moet hebben en wat taps moet toelopen.

En ja, als het koud is of nat en ik rij niet zo hard, dan beslaat het allemaal, bril en vizier. Dan zet ik het vizier wat open, maar dan wordt m'n bril weer nat en die druppeltjes gaan er de rest van de rit niet af. Dus probeer ik lekker door te rijden zodat het beslaan verdwijnt zonder dat ik het vizier open hoef te doen.
 
Ixs 315 2.1 met gewone simpele hugo boss bril..

Ik heb eigenlijk niet echt last van me bril, alleen als ik heel lange stukken rijdt voel ik de pootjes druk zetten op me hoofd..
Ik zou dat als licht oncomfortabel bestempelen, last of pijn heb ik er niet van
 
Rayban zonnebril met titanium montuur en een Caberg Duke Legend systeemhelm. Werkt prima. Pootjes zijn niet heel stevig maar vallen goed achter de oren.
 
Bedankt voor de reacties allemaal...

Ik stel de aankoop voorlopig even uit. Ben uitgekomen op twee merken, nl Julbo en Oakley. Prijzen vanaf 500 euro! Een Oakley montuur kost al gauw 150 euro en multifocale glazen vanaf 600 euro. Erg veel geld voor een bril.

Zit nog te twijfelen of ik misschien niet gewoon beter een bril kan kopen met sterkte alleen voor veraf. Constant op de navigatie kijken is tijdens het rijden niet aan te raden aangezien ik dan even geen zicht heb op de weg en dus gevaarlijk. Daarbij kan ik de navigatie nog net zien, maar niet helemaal scherp meer.

Voor navigatie aanwijzigingen heb ik toch een Sena bluetooth headset, dus kan ik me steeds focussen op de weg.

Ik kwam bv uit op de volgende bril: Uta Sport 900311 Blue im Online Shop ▷ günstig kaufen ▷ Schnäppchen bis -40%

100 euro compleet met alleen sterkte voor veraf. Daarbij kun je ook het voorzetglas verwisselen met een oranje.
 
Het gaat er om HOE de pootjes in de helm te krijgen, en wel zo dat het na een paar uur ook nog prettig is. Ik denk dat het enigste is om de helmvoering net na waar de oren zitten een beetje te verruimen. Weet iemand hoe je het beste het schuim een beetje kunt laten "inkrimpen " ? ( Soldeerbout, strijkbout, warm gemaakte schroevendraaier, of misschien wel met een dremeltje wat weg zien te slijpen ) . Deel je ervaringen hier, dat was wel de vraag !
 
Hier ook brildrager... sinds m'n shoei en huidige schuberth geen last meer mee
 
Nolan/ Xlite altijd goed. En nu ook een Airoh ST-701 helemaal perfect. :9

Ik draag wel altijd harde kunstof brillen. Voorheen met dunne stalen brillen en geen passende helm ook gezeur door ongeduld/strakke voering.
 
Ook een multifocale bril, zowel zonnebril als gewone bril en ook nog een computerbril. Ik heb de pech gehad op mijn 40e al staar te krijgen. Dus twee kunstlenzen in mijn ogen die er voor zorgen dat ik in de verte alleen nog een lichte cylinderafwijking heb. Maar dichtbij zie ik geen reet, ook mijn navigatie kan ik niet goed lezen.

Varifocus is voor mij de oplossing. En ja dat is een dure oplossing, maar wel heel veel fijner dan steeds met een leesbril rondlopen en zo'n ding aan een touwtje om je nek was ik op mijn 40e nog echt niet aan toe (nu trouwens ook niet).

Als ik een nieuwe bril koop neem ik mijn helm mee naar de opticien en kom altijd weer uit op een model met rechte poten, dat past toch het lekkerst (overigens ook onder een koptelefoon). En meestal zet ik mijn bril af als ik mijn helm opzet. Ik heb het idee dat met bril op mijn oren een fractie verder naar buiten staan waardoor ze vaak "dubbel klappen" als ik mijn helm opzet als ik mijn bril draag. Zet ik die bril pas later op heb ik dat probleem niet.

Het is natuurlijk bij iedereen anders, dus er is maar één advies ga passen, zowel met verschillende brillen als verschillende helmen.
 
Ook ik heb een varifocale bril. Veraf zie ik zonder al niet optimaal, maar dichtbij helemaal niets... Dus heb ik ook een zonnebrilvariant en een computervariant.
Duur grapje (hoewel de laatste door mijn werkgever is vergoed).
Een integraalhelm vind ik maar niets; ik heb een X-lite modulaire helm. Daar kan je stukjes uit de wangkussens halen zodat er gootjes ontstaan en daarmee gaat het prima, ook het helm-opzetten met de bril op. Maar ik moet niet te dunne metalen veren hebben zoals bijv. zo'n superlicht titanium montuur want dat buigt/schuift alle kanten op. En hele dikke veren ga je ook voelen. Voor de rest gaat het prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan