Bril dragen in helm

Anoniem195735

Rookie
3 mrt 2017
15
0
Ha medeforummers, vraag:

Ik heb een lastige oogafwijking waardoor ik (helaas) geen lenzen kan dragen, dus heb ik een bril. Zonder kan ik niet verantwoord de weg op, dus ik moet de bril ook op bij het motorrijden. Je voelt 'm al aankomen: hoe krijg ik die bril nou in mijn helm? Nieuwe helm is geen optie, ik heb een Arai Quantum-X die nog lang niet aan vervanging toe is. Het probleem met de bril zit 'm in de kromme pootjes, die ik helaas niet kan afknippen. ;)

Nou, ik hoop dat hier mensen zijn die weleens voor dezelfde uitdaging hebben gestaan en een creatieve oplossing hebben bedacht... Alvast bedankt!
 
Ik snap dat het zuur is maar je zal het moeten accepteren en bij je volgende helm wat beter kijken. Bijvoorbeeld de IS-MAX II van HJC heeft een uitsparing voor brillenpootjes. Of je ogen laseren ;-).

Ik rij al jaren met bril en heb verschillende helmen gehad. Mijn pootjes hebben er niet zoveel last van..
 
Andere helm of bril. Ik let er bij aanschaf van een nieuwe bril altijd op dat :
  1. pootjes stevig genoeg (dus niet van die dunne flexibele) zijn
  2. pootjes zo recht mogelijk
  3. de bril niet te breed is en teveel buiten mijn hoofd uitsteekt.
Punt 1 is nog belangrijker in geval van een integraal helm. Standaard heb ik een systeemhelm (Schubert C3 pro), maar gebruik ook af en toe een integraal.
 
Laat me raden, je hebt prisma's? Ik ook, zit dus ook 'vast' aan de bril tenzij ik een oogoperatie onderga (want het kan ook niet gelazerd worden).
Nu kan ik 't nog prima compenseren zonder bril, dus als het echt slecht weer is dan gooi ik m'n bril in m'n tas en ga ik zonder bril rijden (want door een beslagen bril zie je niet zoveel).

Ik heb er bij de aankoop van m'n bril rekening mee gehouden dat ik een montuur heb met redelijk smalle en niet teveel gebogen pootjes, zodat ik die vrij gemakkelijk tussen hoofd en helm kan steken. Meer kun je er niet tegen doen.

IMG_20180918_130312563.jpg
 
De ene helm gaat gemakkelijker dan de andere dus altijd als je een helm gaat proberen, ook proberen of je je bril op kunt zetten.
 
Ik kan zonder nog geen boek lezen, laat staan werken of aan het verkeer deelnemen, dus bij mij is de bril op/af 's morgens het allereerste en 's avonds het allerlaatste dat ik doe. Ik heb geen zin in gepulk met die bril elke keer als ik een integraalhelm opzet, dus voor mij is het óf een systeemhelm, óf een jethelm. Werkt allebei prima, kan gewoon bril ophouden terwijl ik helm op of af doe. Mijn vaste bril is momenteel (al ruim drie jaar) een schijfmaat 57, schijfhoogte 33 mm, neusmaat 19 mm. Met nog een montuur dat zelfs nog aan de zijkant een stukje extra uitsteekt. Zelfde soort model als HK hierboven, al vermoed ik dat hij een net iets iets kleinere schijfmaat heeft (54/55? staat in binnenkant linkerpootje).

Oftewel, veel groter (vooral breder) dan mijn bril worden ze niet. En ik kan zonder een centje pijn in mijn Shoei Neotec. Ik kan ook zonder problemen de bril afdoen en weer opdoen terwijl ik de helm op heb.

Bottom line: geen enkel probleem, ga gewoon systeemhelmen of jethelmen passen en het komt allemaal goed.
 
Ook m'n hele leven al een bril (lenzen kan ik ook niet ivm cilinder afwijking).
Gaat met al de helmen die ik heb gehad prrrrrrima.
Bayard ding -> HCJ Rpha10+ -> Arai Quantum ST -> AGV Corsa -> Shoei X-spirit 3.
Al deze brillen zijn niet specifiek "geprepareerd" voor brildragers, maar voor mij had dit ook niet gehoeven, het ging perfect.

Systeem helm nemen alleen maar omdat je een bril hebt vind ik een beetje onzin.. Kan net zo goed met integraal helm.
De eerste paar keer is het een beetje pielen om de pootjes achter je oorschelpen te krijgen, maar na 5 keer doen heb je de bril er zo in.
Bril leg je gewoon op je tank, of handschoen of zo, net wat handig is.
Moet ik wel zeggen dat ik altijd (en expres) een bril koop met dunne pootjes. Dat vind ik fijner, plus dikke poten vind ik persoonlijk lelijk.
 
Ha medeforummers, vraag:

Ik heb een lastige oogafwijking waardoor ik (helaas) geen lenzen kan dragen, dus heb ik een bril. Zonder kan ik niet verantwoord de weg op, dus ik moet de bril ook op bij het motorrijden. Je voelt 'm al aankomen: hoe krijg ik die bril nou in mijn helm? Nieuwe helm is geen optie, ik heb een Arai Quantum-X die nog lang niet aan vervanging toe is. Het probleem met de bril zit 'm in de kromme pootjes, die ik helaas niet kan afknippen. ;)

Nou, ik hoop dat hier mensen zijn die weleens voor dezelfde uitdaging hebben gestaan en een creatieve oplossing hebben bedacht... Alvast bedankt!

Ik heb zelf een Shoei Neotec II en die bevalt super.. Zitten ook een soort kanaaltjes in waar de pootjes van je bril doorheen gaan :)
 
Ik zweer zelf bij systeemhelmen, heb nu een shark met veel ruimte voor een bril.
Maar aangezien je al aangeeft geen andere helm te willen (is ook een forse kostenpost), kun je met jouw ogen terecht bij specsavers, bij de low budget brillen?
Koop een extra bril, kan vanaf 29 euro en knip de pootjes af als dat helpt, eventueel een zonnebril montuur.
Zoek iets wat onder je helm werkt, naast je gewone bril.
 
Inderdaad een speciale rijbril aanschaffen.
Charlie Temple heeft al brillen op sterkte voor 25 euro.
Een beetje stevig kunststof montuur nemen.

Ik rij al jaren met Nolan/Xlite. Die zijn goed aangepast aan brildragers.
Maar ik moet ook geen dun draadmontuur nemen, of een bril met alleen maar pootjes in het glas. ;)
 
Nog nooit in verdiept. Ik zie 53 staan. :)
Echt niet? :o voor mij is het een enorm verschil, die extra paar millimeter aan de zijkant, zeker bij het motorrijden. Kijkhoek en perifeer zicht wordt er merkbaar beter van. Nou heb ik nogal een dikke harses dus qua hoe het staat is het gewoon hoe breder hoe beter, maar het maakt ook echt uit. Toch advies om de volgende keer eens op te letten dan.
 
Ook m'n hele leven al een bril (lenzen kan ik ook niet ivm cilinder afwijking).
Gaat met al de helmen die ik heb gehad prrrrrrima.
Bayard ding -> HCJ Rpha10+ -> Arai Quantum ST -> AGV Corsa -> Shoei X-spirit 3.
Al deze brillen zijn niet specifiek "geprepareerd" voor brildragers, maar voor mij had dit ook niet gehoeven, het ging perfect.

Systeem helm nemen alleen maar omdat je een bril hebt vind ik een beetje onzin.. Kan net zo goed met integraal helm.
De eerste paar keer is het een beetje pielen om de pootjes achter je oorschelpen te krijgen, maar na 5 keer doen heb je de bril er zo in.
Bril leg je gewoon op je tank, of handschoen of zo, net wat handig is.
Moet ik wel zeggen dat ik altijd (en expres) een bril koop met dunne pootjes. Dat vind ik fijner, plus dikke poten vind ik persoonlijk lelijk.


na tig bezoeken aan pearl, dacht ik dat ik ook geen lenzen kon gaan dragen ivm cilinder afwijking. Nu ben ik een paar keer bij een medisch contactlenzen centrum geweest(In t ziekenhuis in Sneek, er zijn er meer) en ben ik aan het finetunen en inmiddels aan het wachten op het definitieve setje proeflenzen.
 
na tig bezoeken aan pearl, dacht ik dat ik ook geen lenzen kon gaan dragen ivm cilinder afwijking.
Dat zijn dan ook bulk-educated MBO opticiens en verkoopmedewerkers, en geen oogartsen. Dat maakt nogal uit :)

Ik was toevallig gisteren bij de Hans Anders om een nieuwe bril uit te zoeken voor mijn Bril Totaal Plan (want prima brillen met leuke opties hebben ze er wel gewoon), en daar had ik een discussie over bijvoorbeeld computer- en nachtrijd-brillen. Dat zijn dan coatings die bepaald kleurgebied van het licht wegfilteren. Een computerbril filtert bijvoorbeeld een beetje blauw weg. Nou zei ik dat dat dus wel betekent dat je dan niet de kleuren ziet die iets echt heeft, zoals bij een blanco glas. Daar wilde ze niet aan, want het was de REFLECTIE die het blauwe licht buiten hield, het GLAS was zelf gewoon transparant, dus je ziet gewoon alle kleuren zoals ze zijn. Dat je als je aan de voorkant in de bril blauwgetinte spiegelingen zag, en dat het hele USP van de bril was dat je minder hard blauw in je oog krijgt, betekende volgens haar niet dat er dus minder blauw aan de achterkant uit je brillenglas en in je oog komt.

Kijk... Ik snap best dat niet iedereen genoeg van natuurkunde weet om te snappen wat kleuren precies zijn en hoe refractie/reflectie werkt. Maar iemand met zo weinig verstand van zaken wil ik op zich best mijn bril in de Hans Anders-computer laten bestellen, maar mijn oogmetingen of het advies over lenzen/bril/laseren en zo... Meh... Nee... Dat laat ik toch liever over aan iemand die op z'n minst meer kaas van optica gegeten heeft dan ikzelf, en ik heb ook alleen maar natuurkunde gehad t/m 5 VWO dus zo veel vraag ik niet :)
 
Een cilinder kan inderdaad prima in een lens, en kan ook gelaserd worden (vraag maar aan m'n vrouw ;)). Die prisma's heb ik echter omdat m'n ogen simpelweg vanuit ruststand niet rechtuit staan waardoor ik continu m'n oogspieren aan moet spannen om niet dubbel te zien (zelfs zonder alcohol ;)). Dát valt echt niet in een lens te vangen of te laseren. In mijn geval zouden ze de oogspiertjes los moeten halen en op de juiste plek weer moeten 'monteren'.

Echt niet? :o voor mij is het een enorm verschil, die extra paar millimeter aan de zijkant, zeker bij het motorrijden. Kijkhoek en perifeer zicht wordt er merkbaar beter van. Nou heb ik nogal een dikke harses dus qua hoe het staat is het gewoon hoe breder hoe beter, maar het maakt ook echt uit. Toch advies om de volgende keer eens op te letten dan.
Ik heb al sinds m'n 16e ofzo een 'leesbril' en weet sinds vorig jaar pas dat dit helemaal geen leesbril is. Ook die prisma is toen pas voor 't eerst gemeten. Dus nee, ik heb me daar tot op heden nog nooit druk over gemaakt. :P
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn dan ook bulk-educated MBO opticiens en verkoopmedewerkers, en geen oogartsen. Dat maakt nogal uit :)

Vlak de MBO'er met een echte optiekopleiding niet uit.

Bij alle grote ketens zoals Pearl en Hans Anders is er hooguit één werknemer met zo'n opleiding en soms helemaal niet.
Wel krijgen ze een interne cursus van een paar dagen wat uiteraard niet voorstelt en dus moet je eigenlijk bij zulke bedrijven wegblijven.

Deze bedrijven lijken goedkoop maar je krijgt echt bagger op je neus. De beste kwaliteit glazen, ontspiegelingen etc. van dergelijke bedrijven is meestal slechter dan de instap kwaliteit die je bij de reguliere opticien krijgt en dan ben je bij een normale opticien ineens een stuk goedkoper uit als je goed vergelijkt.

Wil je nog beter gemeten worden, ga dan naar een optometrist. Dat is een 4 jarig HBO opleiding en dat is veelal ook de persoon die je echt te zien krijgt als je naar de oogarts gaat. Een oogarts gaat niet meten en dat moet je ook niet willen als deze het onverhoopt wel doet want een oogarts is erg goed in oogziektes maar brillen en lenzen zijn echt een andere tak van sport.

Zelf heb ik een oogafwijking die zo zeldzaam is dat deze zelfs in de HBO opleiding als niet voorkomend wordt bestempeld.
Glazen hiervoor worden maar door een paar fabrikanten gemaakt en tot 4 jaar geleden maar door 1.
 
na tig bezoeken aan pearl, dacht ik dat ik ook geen lenzen kon gaan dragen ivm cilinder afwijking. Nu ben ik een paar keer bij een medisch contactlenzen centrum geweest(In t ziekenhuis in Sneek, er zijn er meer) en ben ik aan het finetunen en inmiddels aan het wachten op het definitieve setje proeflenzen.
Nice! Fijn dat het toch kan :)
Had toen ook lenzen geprobeerd, specifiek voor mijn ogen e.d., maar de uitlijning/rotatie van de lens tov het oog maakte érg veel uit of ik scherp zag of niet. 5 keer knipperen en ik zag loeischerp en dan nog een paar keer knipperen en ik zag onmeunig wazig.. Toen maar de conclusie getrokken dat lenzen het voor mij niet gingen worden.
Moet zeggen dat ik ook wel zo aan een bril gewend ben dat ik niet anders weet, dus wat dat betreft blijf ik lekker aan de bril.
Al staat een laser behandeling zeker op mijn to-do lijstje.
 
Ga niet voor die goedkope brillen. ze passen wel . als je gisteren 17-9-2018 de uitzending van Radar hebt gezien zijn de glzen allemaal met afwijking in de monturen. of je wil jampot glazen in je bril willen. mij niet gezien bij die goedkope brillen zaken . heb zelf prisma in de glazen. en voor de Helm passen en nog eens passen met bril.
 
ik hoop dat hier mensen zijn die weleens voor dezelfde uitdaging hebben gestaan en een creatieve oplossing hebben bedacht... Alvast bedankt!
in principe zou een bril dragen moeten kunnen met je helm (mijn vorige helm was er ook zo één, maar ander merk), alleen gebruik je dan deels je oren om de pootjes te leiden.
zoals eerder beschreven is een systeem helm ideaal, al zou het van je montuur afhangen of je de helm kan opzetten terwijl de bril op je neus zit.
ook is de ene systeemhelm hier beter voor ontworpen dan de andere (heb nu een LS2, die is speciaal voor brildragers ontworpen)

maar voor je helm kun je proberen de bril op te doen na de helm.
je schuift de pootjes van de bril met de kromming op oorhoogte naar achter, tot de pootjes achter de oorschelp komen.
vervolgens ´´valt´´ het allemaal op z'n plek.
bekleding in je helm moet wel glad staan, anders blokkeert een plooi de doorgang.

Groet,
Lonewulf
 
Ik heb/ had ook graag zo’n Carbon ray-ban op mijn gok. Om precies te zijn de 8301. Die heeft vrij rechte pootjes en zit gewoon lekker. Met varifocus er in. Maar op het moment tob ik wat met de visus na een netvliesloslating. Spoed ok gehad en nu 8 weken na de ingreep zit er nog steeds wat oedeem achter het netvlies waardoor ik met m’n oude bril niet goed zie.
En mijn cilinder van -4, leidt er toe dat de optometrist er geen bril voor kan maken, zo vertelde hij me. Die zou nu uitkomen op +19 en hopelijk is het probleem over 2-3 maanden over.
Dus nu ga ik na 20 jaar weer aan de lenzen voorlopig (maandlenzen, zodat hij ze elke maand kan aanpassen als dat nodig is)
Ik vind het dus frappant dat er “opticiens” zijn die beweren dat je geen lenzen kan dragen bij astygmatisme. Ik heb vroegah dus ook al contactlenzen gedragen, maar dat waren harde en daar kon ik niet meer tegen. Toen konden er nog geen zachte lenzen met cilinders gemaakt worden, nu dus wel...
Natuurlijk zijn er omstandigheden dat lenzen niet gaan, maar een cilinder van -4 is er dus niet een van.
 
Is het voor TS geen optie om eventueel de pootjes met kromming te vervangen door pootjes zonder kromming?
 
Terug
Bovenaan Onderaan