Breva 850 / 1100 / 1200 topic

WoW dat zijn wel goede berichten want als al
die Brevas zo zijn belooft dat mog lang plezier voor mij. Zit nu op 20000 km.
 
Het zal ook wel een beetje afhangen van de rijstijl/gebruik van de motor en ik heb nog nooit bezuinigd op onderhoud. In de loop van de jaren wordt het onderhoud wel duurder natuurlijk door slijtage. Ik heb nog de originele remschijven, vering/keerringen, koppeling, balhoofdlagers, uitlaat, brandstofpomp, om zo maar wat grotere/duurdere dingen te noemen. Alles komt natuurlijk een keer aan de beurt in de loop van de jaren/kilometers. Het duurste was tot dusver vervanging van de tellerunit. Al met al ben ik nog steeds heel tevreden met de Breva en beleef er veel plezier aan.
 
Laatst bewerkt:
Anders zijn:
- De stiksels aan voor en achterzijde.
- Logo
- Vorm
- Wat steviger vulling

Zie onderstaande foto's

full

full

full
 
iemand een idee met betrekking tot bovenstaande of het kapje van de 1200 sport over dit zadel past? ik heb zelf een 1200 sport maar het zadel is niet in de beste staat neer en vroeg me af of deze ook past..
 
Klaar voor de start ;)
Nieuwe uitlaat van Mistral op de Breva gezet. Echt wel een verschil in geluid. Lekker hoor. Ook nieuwe banden eronder. Michelin Road Pilot 4....
Nu alleen nog 20.000 km beurt en dan optimaal rijden...
 
Laatst bewerkt:
Strakke piep......
Gisteren de Breva ook weer uit de motteballen gehaald. Ik hoop dit jaar de 100.000 km aan te tikken.
 
Voor de geïnteresseerden, zaterdag 21 april om 11 uur is er weer een meeting van motorforum-Guzzirijders. Vanaf Theehuis Rhijnauwen, Rhijnauwenselaan 16 te Bunnik. Andere merken zoals gebruikelijk ook van harte welkom....
Recept is eenvoudig, ter plaatse gooien we een kronkelroute in de navigatie en rijden een toertje in de buurt daar met onderweg een stop voor een eenvoudige lunch. Mocht er iemand al een leuke route in die buurt hebben, of een leuk lunchadresje of zo, dan bekijken we dat zaterdagmorgen ter plekke.

full


:]
 
Er komt nog een keer een meeting in mei/juni waarschijnlijk en altijd nog 1 in het najaar. Zou inderdaad wel eens leuk zijn om dat rooie monster te zien in het echie........
 
Er komt nog een keer een meeting in mei/juni waarschijnlijk en altijd nog 1 in het najaar. Zou inderdaad wel eens leuk zijn om dat rooie monster te zien in het echie........


Moet het echt weken van te voren aanvragen,...vrouw werkt ook nog onregelmatig in ziekenhuis. Lastig allemaal,..
 
Verdorie, heb ik mijn wekkertje gezet om na mijn nachtdienst snel even met onze dochter naar de orthodontist te gaan,....regen,.. bah snel regenkleding aan en starten. Klik, nog een keer, klik! Verder niets. Snel op de fiets en maar een paar minuten te laat bij de ortho. Verdacht meteen mijn accu die er nu ruim twee jaar in zit. Thuisgekomen zegt onze dochter dat ik het gewoon nog een keer moet proberen en meteen zonder kik start de Guz. Zag op het dashboard dat het voltage bij lopende motor maar 12,6 a 7 was. Niet goed genoeg ondanks dat ik weet dat ik daar bijna een hele volt bij op moet tellen om de onnauwkeurigheid van het dashboard te compenseren. Mijn multimeter erbij gepakt en zag dat aan de accu inderdaad rond de 13,4 volt aankwam. Hum,...niet echt veel,..zou dat dan het euvel zijn.

Na wat wrikken aan stekkertjes zekeringen en relais kreeg ik ineens 13,3 en 13,4 volt bij stationair toerental,... kijk dat wilde ik dus zien. Gemeten aan de accu was dit 13,85 a 13,90.

Hoop het gevonden te hebben,..nog een geluk dat Guz me niet liet staan na de nachtdienst op weg naar huis,.. wilde toch echt dochter nog even zien voordat ze naar school ging.

Straks maar eens een boodschapje doen om te kijken of dit het was. Happy voor nu,...blijft een knutsel motor,.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Bij de laatste beurt hebben ze bij Lamers een condensator erin geknutseld, omdat die van mij ook af en toe niet goed wilde starten. Lag niet aan de startmotor, accu, relais of zo. Sindsdien start zij weer zonder problemen. Die van mij gaf ook alleen een klik en bleef hangen alsof de startmotor niet wilde draaien door te weinig "prik".
 
Bij de laatste beurt hebben ze bij Lamers een condensator erin geknutseld, omdat die van mij ook af en toe niet goed wilde starten. Lag niet aan de startmotor, accu, relais of zo. Sindsdien start zij weer zonder problemen. Die van mij gaf ook alleen een klik en bleef hangen alsof de startmotor niet wilde draaien door te weinig "prik".

Die condensator of een bypass van de accu rechtstreeks naar de startmotor. Ik zal er over nadenken als het nog eens voorkomt,..
 
Bij de laatste beurt hebben ze bij Lamers een condensator erin geknutseld, omdat die van mij ook af en toe niet goed wilde starten. Lag niet aan de startmotor, accu, relais of zo. Sindsdien start zij weer zonder problemen. Die van mij gaf ook alleen een klik en bleef hangen alsof de startmotor niet wilde draaien door te weinig "prik".
Beste Dolf, ik heb de laatste tijd hetzelfde euvel. Enig idee waar ik die condensator dan kan vinden? Jij omschrijft het alsof het nog een lastige klus is, omdat Lamers het er in heeft moeten knutselen.
 
Geen idee of het een lastige klus is, lijkt mij niet. Ze hebben hem er bij een reguliere onderhoudsbeurt ingezet/gesoldeerd. Ze zeiden dat het een standaard modificatie was om startproblemen op te lossen. Ik weet nu zeker dat het helpt, want door het hete weer heb ik na mijn vakantie 3 weken niet gereden en vorige week zondag ging het starten probleemloos, terwijl ik hiervoor na een week stilstand al startproblemen had.
 
Ik zal 2016 maar eens openen in dit Breva-topic. Ondanks dat het geen horrorwinter is, toch weinig gereden de laatste tijd. Of ik had geen tijd of het regende veel. Vanmorgen toch maar besloten om de accu maar eens rijdende op te laden i.p.v. de acculader te gebruiken. Ik had een tijdje terug al gezien dat het lampje van de kentekenplaatverlichting na bijna 8 jaar en 72000 km de geest had gegeven. Ik had al eens gekeken of dit eenvoudig te vervangen was, maar kwam er al gauw achter dat er best het één en ander uit elkaar moest om erbij te komen. Daar heeft Luigi in Mandello goed over nagedacht.....

Op naar Lamers. Ten eerste voor een lampje en natuurlijk de kennis om het lampje te vervangen. Gelukkig was het rustig in de werkplaats, zodat de motor mooi binnen op de brug gezet kon worden. Maar goed ook, want dit is geen klusje dat je even langs de kant van de weg gaat doen.
Het blijkt dat je aan de binnenkant van het achterspatbord moet zijn en om daar te komen, moet het zadel, de passagiershandgreep, het achterlicht en de kentekenplaat gedemonteerd/verwijderd worden. Vele boutjes verder zag het er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat je op de onderste foto ziet, is de niet standaard spatbordverlenging en -verbreding, die bij mijn motor ook nog los moest. Het lampje is een 2 watt insteeklampje wat verder netjes in een rubberen houder geklemd zit. Na montage van alles, bleek het rechterknipperlicht niet meer te werken. :( Mooi dat je daarvan een melding krijgt op je boordcomputer, compleet met pijltje aan welke kant het euvel zich voordoet. M.i. een beetje overbodig want dat zie je zo ook wel. Natuurlijk moet alles weer los, omdat dit ook aan de binnenkant van het achterspatbord zit, nabij de kentekenplaatverlichting. _O- . Voordeel is wel dat je nu precies weet wat en hoe er gedemonteerd moet worden. Al met al een kleine 2 uur bezig geweest.

Het vervangen van een lampje in de koplamp is daarentegen 10 keer eenvoudiger en belangrijker dan een lampje van de kentekenplaatverlichting. Achteraf toch een leuke en leerzame motordag gehad vandaag. :]

Verdorie na 12 jaar en 66000 km is mijn kentekenplaatverlichting ook stuk, kan me niet voorstellen dat echt al die troep eruit moet om het lampje te vervangen,..brrrr
 
je kunt ook het glaasje stukslaan... al is het maar uit frustratie.. :+


Het schijnt in 36 minuten te doen te zijn volgens de officiele werkplaatsrichtlijnen. Veel boutjes losdraaien,.ach ik heb het al eens los gehad om die handvatten achter te laten poedercoaten.
 
45 minuten met een tijdje zoeken of ik het juiste lampje nog had,..ja dus. En tussendoor nog even een pakketje aannemen bij de deur. 2 uur vind ik erg overdreven, hoop dat ze jou geen 2 uur hebben berekend ;( |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan