Bouten uitlaatspruitstuk

First Bike

Rookie
15 aug 2018
17
0
Goede middag
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je de bouten van het uitlaatspruitstuk loskrijgt. Ze zitten muurvast.
 
het beste is ze flink in te spuiten met echte kruipolie, en dat voldoende herhalen, en dan ga je naar een garage waar ze slagmoersleutels hebben voor gloeibougies, die leveren max 40 nm, maar trillen heel hard ( hoogfrequent) en zet die er maar een paar minuten op
 
Dan kun je toch ook de accuboor erop zetten? Standje 1-7, niet op boren of de zwaarste stand, dan gaat hij ook ratelen dat hij hem niet los krijgt.
Dat profi spul doet het vast beter, maar dit trilt (en probeert) ook te draaien
 
Onlangs met een slagmoersleutel op een lage stand prima de 4 boutjes los gekregen op mijn dl1000. Rvs in alu, schijnbaar al eens vervangen maar niet in de 6 jaar en 40.000 km dat ik hem heb.

Motor warm gereden en met beleid even laten schrikken. Iets van 3 of 4 bar ipv 8 op de laagste stand was voldoende om ze zonder gezeur los te krijgen. Terug gezet met kopervet. Beter dan niets.
 
Een bout of tapend laten schrikken, door er een harde klap op te geven wil weleens helpen om het los tekrijgen .

Natuurlijk niet op het schroefdraad of tegen de zijkant slaan, maar op de kop van bout of tapend, met bijvoorbeeld een centerpons
 
Alles zit er nog op en aan... |(

Als alles er al af was had de ts ook geen probleem gehad ;)

Maar serieus, ik heb in mijn dagelijks werk heel veel met vast gerotte meuk te maken, een moer oplassen is echt de beste methode, ja het kost je bouten en moeren, maar het komt bijna altijd los.
Snel veel hitte inbrengen is de truc, je zou dit ook met een inductie heater kunnen doen bijvoorbeeld;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan