Bougies blijven wit/grijs

Graadje

MF veteraan
25 aug 2003
2.327
90
Ik heb een Suzuki GSXR1100 uit 1992 (oliekoeler). Er zitten duplex K&N filters op en een open race-demper op. De bougies zijn wit/grijs dus ik ben gaan experimenteren met de sproeiers, omdat ie stotterde en knalde:

- Sproeier 1.35mm -> motor knalt als een gek, loopt heel slecht. Bougie is wit
- Sproeier 1.50mm -> motor loopt als een speer. Trekt lekker door en komt ook makkelijk in zijn 2 op het achterwiel. Als ik in stand vol gas geeft, schiet ie meteen het rode bereik in zonder inhouden of hik. Bougie is wit/grijs.
- Sproeier 1.70mm -> motor loopt prima. Trekt 'm in zijn 2 niet meer op het achterwiel. De "ring" lijkt stukken zwarter. Loopt onderin rauwer, lijkt te verzuipen. Als ik in stand vol gas geeft, schiet ie meteen het rode bereik in zonder inhouden of hik. Bougie is wit/grijs.

Alle bougies hebben dezelfde kleur, dus ik sluit de valse lucht uit.

Ontstekingstiming staat normaal.

Kortom het lijkt wel of of de grootte van de sproeier geen enkele invloed heeft op de kleur van de bougie. Kan het zijn door de open luchtfilters en racedemper dat de bougies daarom wit blijven? Moet er misschien een andere temperatuur bougie in (er zitten nu de originele bougies in)?
full
 
Laatst bewerkt:
Naalden heb ik al eens anders gehangen. Zelf op het punt dat ie verzuipt en begint in te houden (dus clip helemaal onderaan, zodat de naald hoger komt te gangen).

Jip, I'm the same.
 
Geen andere temp.bougies, da's dusmijn vraag. Er zit nu een JR9B in (standaard) en denk er aan om een JR10B te plaatsen. Dit vanwege de aanpassingen die zijn gedaan verder. Alleen de vraag is dan of dat inbvloed heeft op de kleuring. Dus stel ik zet die JR10B, kan dat betekenen dat ie wel zwart of bruin or whatever aat worden?
 
Laatst bewerkt:
Is het niet verstandig om even naar een testbank te gaan :? ik denk namenlijk dat je meer moet wijzigen dan alleen de hoofdsproeier als ik je verhaal zo lees .....

Edit :
Andere warmtegraad bougies zou ik afraden, want daar ligt 't probleem niet.
 
Laatst bewerkt:
Met deze bougie en huidge afsteling loopt ie juist heel goed. In elk toerental (alleen helemaal onderin < 2.000 toeren) loopt ie een tikkie rauw. Hij pakt ook vanuit elke stand zonder horten of stoten op. Ook in de vrij als ik dan gas in 1 keer vol open doe, schiewt ie meteen door het rode bereik in, zonder enige aarzeling. Ik heb er nu 1.5mm bougies inzitten (zie ook "verhaaltje" in eerste post).
 
Laatst bewerkt:
Met deze bougie en huidge afsteling loopt ie juist heel goed. In elk toerental (alleen helemaal onderin < 2.000 toeren) loopt ie een tikkie rauw. Hij pakt ook vanuit elke stand zonder horten of stoten op. Ook in de vrij als ik dan gas in 1 keer vol open doe, schiewt ie meteen door het rode bereik in, zonder enige aarzeling. Ik heb er nu 1.5mm bougies inzitten (zie ook "verhaaltje" in eerste post).


Het is nog vroeg , maar je bedoelt natuurlijk 1,50 mm sproeiers
 
Andere warmte graad kan wel zeker helpen. Het probleem is dat de bougie nu te warm wordt waardoor je dus deze kleur hebt. Door een andere warmte graad te nemen, blijft de bougie wat koeler waardoor deze bruiner kan worden. Kan je allicht proberen (bougies zijn de kosten niet). Iridium bougies nemen is onzin.

Bij mijn GSX-R 600 staat zelfs in het onderhoudsboekje (user manual) hoe je de bougie bepaald. Ook daar wordt een andere graad aangeraden als de kleur grijs/wit is.
 
Bij loodvrije benzine is er aan de bougie nu eenmaal weinig te zien.

Het witte van de isolatorneus is waarschijnlijk gewoon de kleur van het porcelein.
Er zit dan helemaal geen aanslag op omdat moderne benzine veel minder as vormt.
Vroeger kon je aan de kleur van de binnenkant van de uitlaat zien of de verbranding goed was.

Als je meer zekerheid wilt, is een dynorun met uitlaatgassenanalyse aan te raden.
 
Het gaat ook niet om de isolatorneus lijkt me. Of deze nu wel of niet verkleurd is. Vooral de electtroden zeggen wat. En bruin, grijs/wit of zwart heb je nog steeds. Heb vroeger veel aan auto gesleuteld (oa een turbo erin gebouwd) en toen keek ik ook (oa) naar de bougies om de verbranding te bepalen. Verder staat er ook niet voor niets in het boekje van mijn motor dat je je warmtegraad moet wijzigen als de electroden niet karamelkleurig zijn. Toen ik onlangs mijn bougies had vervangen, waren deze ook mooi bruin.

Neemt echter niet weg, dat een dynorun met uitlaatgasanalyse een goede (en extra) controle vormt.
 
Bij loodvrije benzine is er aan de bougie nu eenmaal weinig te zien.

Het witte van de isolatorneus is waarschijnlijk gewoon de kleur van het porcelein.
Er zit dan helemaal geen aanslag op omdat moderne benzine veel minder as vormt.
Vroeger kon je aan de kleur van de binnenkant van de uitlaat zien of de verbranding goed was.

Als je meer zekerheid wilt, is een dynorun met uitlaatgassenanalyse aan te raden.

:^ je motor loopt nu al veel te rijk.
met moderne benzine blijft de isolatorneus toch wit.
die plaatjes met koffiebruine bougies zijn van vroeger, daar heb je niets aan.
standaard sproeiers monteren en afstellen op een bank met emissiemeting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan