borgvloeistof

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
353
71
Heerlen
IK ga zaterdag de uitlaat tapeinden van mijn triumph opnieuw vast zetten , maar nu met borgvloeistof van loctite.
Het is voor mij de eerste keer dat ik dat doe met borgvloeistof en vraag aan jullie moet ik alleen de tapeinden
ermee insmeren of ook de schroefdraad in het motorblok ???
 
Maakt niet uit...
De borg vloeistoffen van Loctite worden weer "vloeibaar" boven een bepaalde temperatuur.
Dus puur afhankelijk waar dat de draadeindes in komen...

Als de temperatuur weer ver onder zit, wordt de "vloeistof" meestal weer een "vaste" vorm.

De borgingsvloeistof van Loctite is meer een soort van chemische hars, om het maar makkelijk te vertellen.
 
leuk dat je het merk noemt maar ze hebben heel veel verschillende soorten borgmiddel elk met hun eigen eigenschappen. sommige daarvan komen makkelijk weer los anderen zijn behoorlijk permanent van aard. sommige zijn eigenlijk niet bedoeld als schroefdraadborgmiddel maar werken prima in die toepassing ook als het warm wordt zelfs als het heet wordt.
neem als voorbeeld locktite 648 is eigenlijk bedoeld als borgmiddel voor cilindrische passingen zoals lagers maar werkt ook prima op schroefdraad. wil je dat weer los krijgen moet je staal zo heet stoken dat het gaat gloeien. zet je daarmee je tapeinden vast in een alu kop dan zijn dat zonder uitboren en hertappen de laatste tapeinden die ooit in de kop worden gezet.
 
Beter is de tap bouten met dubbele moeren erop vast te zetten . Niet loeiend vast ,anders draai je het draad stuk in het blok . Vervolgens de bochten met bestaande moeren vast zetten . Maar niet voordat je wat montage pasta op de draadeinden hebt aangebracht . Moeren hoeven ook niet loei vast te zitten . Vast is vast . De bochten vallen er echt niet af .
 
Beter is de tap bouten met dubbele moeren erop vast te zetten . Niet loeiend vast ,anders draai je het draad stuk in het blok . Vervolgens de bochten met bestaande moeren vast zetten . Maar niet voordat je wat montage pasta op de draadeinden hebt aangebracht . Moeren hoeven ook niet loei vast te zitten . Vast is vast . De bochten vallen er echt niet af .

En dan voor altijd een sleutel pakken om de uitlaatmoer langs dat irritante beschadigingetje te draaien? ;)

bc6c38d3a61368d55708eabe7e5b0ba793ed60b5.jpg
 
Ja mijn bericht was niet helemaal compleet,ik heb twee keer met een lange tussenpoos mijn uitlaat bochten moeten los maken de eerste keer kwamen de tapeinden die in de cilinderkop zaten mee met het losdraaien van de moeren , met het monteren van de uitlaatbochten heb ik de tapeinden er weer stevig er weer in gedraaid , maanden later wilde ik de voorkant van het motorblok een beetje opnieuw verven en moest de uitlaat bochten weer losmaken en weer kwamen de tapeinden er weer mee uit vandaar dat ik inlichtingen vroeg over borgvloeistof ..
 
Ja mijn bericht was niet helemaal compleet,ik heb twee keer met een lange tussenpoos mijn uitlaat bochten moeten los maken de eerste keer kwamen de tapeinden die in de cilinderkop zaten mee met het losdraaien van de moeren , met het monteren van de uitlaatbochten heb ik de tapeinden er weer stevig er weer in gedraaid , maanden later wilde ik de voorkant van het motorblok een beetje opnieuw verven en moest de uitlaat bochten weer losmaken en weer kwamen de tapeinden er weer mee uit vandaar dat ik inlichtingen vroeg over borgvloeistof ..
Ik zou dan eerder naar montagepasta gaan. (of het kopervet van vroeger)
Hierdoor gaan het niet allemaal zo vast zitten met corrosie...

Ik haal(de) mijn bochten er altijd zonder problemen eraf, ook na langere tijd...
Borgingsmiddel zou ikzelf niet gebruiken.
 
Ja mijn bericht was niet helemaal compleet,ik heb twee keer met een lange tussenpoos mijn uitlaat bochten moeten los maken de eerste keer kwamen de tapeinden die in de cilinderkop zaten mee met het losdraaien van de moeren , met het monteren van de uitlaatbochten heb ik de tapeinden er weer stevig er weer in gedraaid , maanden later wilde ik de voorkant van het motorblok een beetje opnieuw verven en moest de uitlaat bochten weer losmaken en weer kwamen de tapeinden er weer mee uit vandaar dat ik inlichtingen vroeg over borgvloeistof ..

Als ik uitlaten demonteer ben ik altijd blij als de tapeinden mee komen. kan ik ze daarna weer netjes met kopervet monteren. Komen ze de volgende hopelijk weer gelijk het blok uit.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan