Bonus malens verzekering hoeveel jaren op te geven

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.837
595
Een vraagje,...

Ik heb net een ongeluk gehad, en daardoor nu -2 schade vrije jaren.
Nu moet ik over een tijdje een nieuwe verzekering afsluiten, en nu vroeg ik me af, wat moet ik opgeven als schade vrije jaren,...

Moet/mag ik 0 opgeven of moet ik -2 opgeven om problemen in de toekomst te verkomen...

Geven verzekeringsmaatschappijen dit soort informatie aan elkaar door ?
 
Wat dacht je zelf ? We leven toch in de tijd van BIG brother !!
 
wees maar eerlijk... als ze erachter komen krijg je helemaal een streepje achter je naam (als fraudeur) en kom je nergens meer aan een verzekering..
 
Eerlijk zijn is niks mis mee,.. Ik vroeg me alleen af wat de regels zijn,...
Moet je zoiets melden, of niet.

De eerste keer dat ik een all risk verzekering af sloot werd er heel moeilijk gedaan over het aantal jaren dat ik reeds had opgebouwd met een wa verzekeing.
Daardoor dus erg geneigd om het onderste uit de kan te halen, zolang ik maar niet fout bezig ben...

Niet toevallig een verzekerings man die me de regels kan vertellen ????
 
Kennis van me had ooit eens een verschil van mening over de betaling van een bedrag van dertien Gulden met de Nationale Nederlanden, was nog voor de tijd van Big Brother dus, en weigerde deze te betalen.
Toen hij na enkele jaren weer eens een voertuig in zijn bezit had en deze vervolgens wilde verzekeren bleek dat hij 't ding nergens in dekking kreeg door één of andere code die de NN achter zijn naam had geplaatst.
Pas na betaling aan NN van de dertien gulden, plus een aanzienlijk hoger bedrag aan kosten e.d., bleek dit pas weer mogelijk.

Kortom, de onderlinge samenwerking tussen verzekeringsmaatschappijen blijkt erg goed op orde.
 
Je staat bij die verzekering op -2. Als je een nieuwe verzekering afsluit gaat het om de daadwerkelijke schadevrije jaren, en die zijn 0.
 
Je staat bij die verzekering op -2. Als je een nieuwe verzekering afsluit gaat het om de daadwerkelijke schadevrije jaren, en die zijn 0.

Zoiets hoop ik eigenlijk wel ja, maar hoe weet ik dat zeker..
 
Bonus = Korting

Malus = Toeslag

Toeslag krijg je als je nog geen (genoeg) schadevrij(e)ja(a)r(en) hebt opgebouwd.

Trede 1 = 100% (dus geen korting maar ook geen toeslag)

Dus als je op trede 2 begint en je hebt nog geen no-claim opgebouwd dan ga je naar trede -2 = 120% (= 100% + toeslag 20%).

Ik zou niet overstappen. Meestal wordt je afgewezen, maar bij overstappen moet je ook vermelden dat je schade hebt gehad. Anders is het verzwijging en onderschat niet dat ze er achter komen ! Verzekeraars wisselen onderling gegevens uit. Komen ze er achter dan ben je eerste 5 jaar "de lul".
 
Bij een overstap zul je een BM-verklaring krijgen van je 'oude' maatschappij met dus -2 schadevrije jaren ( je kunt trouwens herstel van je voorlaatste inschaling krijgen als je besluit om binnen 1 jaar de schade alsnog zelf te betalen!!)

Zonder het tonen van eerder genoemde BM-verklaring en jokken, kun je dus jezelf weer laten inschalen op 0 schadevrije jaren. (Er is nog geen systeem dat dit onmogelijk maakt.) Heeft je verzekeringsman cq -vrouw hier weet van, dan zullen ze minder geneigd zijn je als klant te accepteren

Wanbetaling en veel schades worden echter wel in een d-base opgeslagen en brengen je al gauw bij Rialto voorheen beter bekend als Terminus met gruwelijk hoge premies voor uitsluitend WA dekking!
 
Wanbetaling en veel schades worden echter wel in een d-base opgeslagen en brengen je al gauw bij Rialto voorheen beter bekend als Terminus met gruwelijk hoge premies voor uitsluitend WA dekking!

Bij Rialto kan iedereen terecht :X

Mensen met meerdere rij-ontzeggingen door alcohol in het verkeer.
Snelheidsrecidivisten.
Jongeren onder de 24 met een vééééél te snelle auto. ( heb ze zelf nooit gebeld hòòr hiervoor O-) )
Autohandelaren met een bijzonder vaag verleden.


Je kan het zo gek nie bedenken :N
 
Je staat bij die verzekering op -2. Als je een nieuwe verzekering afsluit gaat het om de daadwerkelijke schadevrije jaren, en die zijn 0.
Da's makkelijk. Je rijdt een keer schade, zegt je verzekering op en gaat gewoon naar de volgende verzekeraar....

Mag duidelijk zijn dat het zó niet werkt helaas...
 
Da's makkelijk. Je rijdt een keer schade, zegt je verzekering op en gaat gewoon naar de volgende verzekeraar....

Mag duidelijk zijn dat het zó niet werkt helaas...

Lijkt me duidelijk dat het zo wel werkt. Ff voor de gode orde, dit mag je gewoon doen, alleen om dat je je niet aan de regels van een maatschappij houd wil dat niet zeggen dat je fraudeert, of staan de regels van de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig in een wetboek vastgelegd? lijkt me geen strafbaar feit dus, anders kan ik zelf ook wel wat regels uit mijn duim gaan zuigen. Voorts is er geen leugen aan als je bij een andere maatschappij aangeeft dat je geen schadevrije jaren hebt. Men verzekert je in de regel op een voorlopige dekking en corrigeert dan de fakturen als de bonus malus verklaring binnen is, als je deze naar verloop van tijd niet overlegt hebt blijf je gewoon op 0 schadevrije jaren staan met de daarbijbehorende premie. Ik heb nog nooit gehoord van een verplichting om een BM verklaring af te geven, er is me ook nooit naar gevraagd, ook niet na een paar maand (ben het wel eens vergeten).

Tipje, als je een auto en een motor hebt, neem dan voor beide een andere maatschappij, als je eens een ongeluk hebt met je motor en je bent een smak no-claim kwijt, kun je altijd je volgende fiets bij je autoverzekering opgooien, of de BM van deze verzekering gebruiken. Dit heb ik na een TL geval al eens zonder problemen gedaan.

*gepost door Giz*
 
Ik heb wel mazzel gehad in de verzekerings geval.
Ik had met een auto schade gereden in mijn eerste rij jaar.
Ik kwam in de -3 te staan volgens mij.
toen verkocht ik mijn auto en kocht ik mijn motor.
Binnen dat jaar wou ik weer een auto kopen, maar dat kon niet omdat de min jaren van de auto naar de motor waren gegaan.( zonder mijn toestemming ).
Dat had een medewerker gedaan. :}
toen ben ik bij de ANWB wezen informeren (andere maatschappij) en die vertelde me dat ik dan de auto bij hun kon verzekeren met 0 schade jaren.
Dat heb ik dus gedaan.
kortom heb ik op de auto nu geen min jaren, maar op de motor wel. _O-
Ik betaalde voor mijn motor nog geen € 200 in de jaar incl belasting. :]
Dus ik was wel blij dat ze dat hadden gedaan. :z
 
Een vraagje,...

Ik heb net een ongeluk gehad, en daardoor nu -2 schade vrije jaren.
Nu moet ik over een tijdje een nieuwe verzekering afsluiten, en nu vroeg ik me af, wat moet ik opgeven als schade vrije jaren,...

Moet/mag ik 0 opgeven of moet ik -2 opgeven om problemen in de toekomst te verkomen...

Geven verzekeringsmaatschappijen dit soort informatie aan elkaar door ?


als je lid bent van de knmv scheelt het behoorlijk om daar te verzekeren.
heb vorig jaar ook m'n cbr 600 rr platgereden, kwam bij huidige verzekering op min 1, bij knmv nu verzekerd en gelijk op 70 % no-claim *O*
scheelde ruim € 300 met m'n vorige verzekeraar :Y

kan altijd ff premie uitrekenen op klikkerdeklik
 
nou ik zal je eerlijk zeggen

ik loop nu stage bij een niet te noemen verzekeringsmaatschappij (met grappige reclame's :+ )

en we werken hier met een systeem genaamd FISH on Web

een database waar iedere maatschappij bij is aangesloten

iedere schade van de afgelopen 5 jaar wordt hierin bijgehouden, maar alleen 5 jaar, dit omdat verzekeringsmaatschappijen alleen naar de afgelopen 5 jaar mogen vragen

vul je dit niet correct in, en onderteken je de aanvraag (geen offerte maar polisaanvraag)..dan kan de verzekeringsmaatschappij het op 'verzwijging'gooien, kortom je wordt weer in het systeem gemeld onder het kopje 'verzwijging'en je bent nog verder van huis.
meestal loopt het niet in zo een vaart..maar als je een mannetje met een slecht humor hebt....nou dan kan hij je weleens flink naaien (heb het zien gebeuren)

zo info genoeg?? :9
 
als je lid bent van de knmv scheelt het behoorlijk om daar te verzekeren.
heb vorig jaar ook m'n cbr 600 rr platgereden, kwam bij huidige verzekering op min 1, bij knmv nu verzekerd en gelijk op 70 % no-claim *O*
scheelde ruim € 300 met m'n vorige verzekeraar :Y

kan altijd ff premie uitrekenen op klikkerdeklik

Heb jij toen 0 of -1 schade vrije jaren doorgegeven ?
 
Zoiets hoop ik eigenlijk wel ja, maar hoe weet ik dat zeker..
Vergeet het maar, je staat op -2 en staat ook voor alle maatschappijen gesignaleerd als zijnde in malus-positie. En het zaakje "voor de gek" houden kan je duur komen te staan. Denk om je toekomst!
 
Vergeet het maar, je staat op -2 en staat ook voor alle maatschappijen gesignaleerd als zijnde in malus-positie. En het zaakje "voor de gek" houden kan je duur komen te staan. Denk om je toekomst!

Hoe weet jij dit ? Werk jij bij een verzekerings maatschappij of heb je er ervaring mee ?

Ik wil niemand voor de gek houden, ik ben gewoon benieuwd wat de regels zijn.
Zo is een een bonus verklaring na 1 jaar verlopen ? Hoe gaat dat met je malens ?

Bij de KNMV kan ik niet eens aangeven online dat ik negatief sta,... betekent dit dat ik gewoon nul kan invullen ???

Nogmaals ik wil niemand naaien, en niemand voor de gek houden, wat ik wel wil weten is wat de preciese regels zijn,..
 
Terug
Bovenaan Onderaan