Bonus/Malens motorverzekering

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.837
595
Stel je zit nu in schaal 9, maar door een ongeluk ga je naar schaal 4 omdat je dit jaar een ongeluk heb gehad.

Nu wil je naar een andere verzekeringsmaatschappij, heb je nu 0 schade vrije jaren of heb je 4 schade vrije jaren omdat je in trede 4 zit ?
 
gewoon trede 4. normaal als je in 9 zat zou de verzekering toch ook gewoon schaal 9 overnemen.
 
Yep.

Soms loont het om een beetje te gaan shoppen. Als een verzekering je graag wil hebben doen ze er wel eens een trede bij.
 
Als je in trede 4 zit wil niet zeggen dat je 4 schadevrije jaren hebt.

Ik begon in trede 6, daarna 7. Ging toen bijna naar trede 8, maar had net voor het begin van het nieuwe verzekeringsjaar een total lossie, dus ik zit nu in trede 2 ja zo snel gaat dat dan.

Maar ik heb nu dus -4 schade vrije jaren. Terwijl ik nog maar 2 jaar een motorverzekering heb gehad. Ik dacht dus nou dan heb ik dus 1 schadejaar gehad dus ik heb nu nog maar 1 schade vrije jaar.

Nee hoor! Heb nu gewoon -4 schadevrije jaren. De bonusmalus trede zegt alleen wat over de korting die je krijgt.
 
Bij veel verzekeraars start je niet op inschalingstrede 1 met 0% korting, maar op een hogere trede. Dit is vaak afhankelijk van bijvoorbeeld je leeftijd of het aantal te rijden kilometers per jaar.

Stel dat je op inschalingstrede 5 begint en je hebt 4 schadevrije jaren, dan sta je dus op trede 9. Als je na een schade terugvalt naar bijvoorbeeld trede 4, dan heb je dus -1 schadevrije jaren. Als jij met -1 schadevrije jaren je verzekering opzegt, dan zal de verzekeraar je in een centraal systeem registreren waar alle verzekeraars inzage in hebben. De volgende verzekeraar waar jij komt, zal dit dus ook kunnen zien. Als je daar aangeeft -1 schadevrije jaren te hebben is er niets aan de hand. Dit niet zeggen is frauderen en dat kun je beter niet doen. Komt alleen maar ellende van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan