Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Net even voor je gekeken, maar mijn 81’er heeft de AD carburateurs. Je kunt eerst nog proberen een carburateurreiniger te gebruiken. Kan je een boel werk schelen. En wat discussie betreft over carburateurs wel/niet vol laten staan: ik zet de Bol altijd weg met een lege carburateur. Kan de benzine in ieder geval niet vergommen. Volgens mij kun je de vlotternaalden bij Louis bestellen (hoef je niet een compleet revisiesetje te kopen).
 
Wat ook nog zou kunnen is dat de aftap schroeven ,of niet goed vast (dicht)zitten of dat daar een vuiltje tussen zit, dat geeft ook nattigheid aan de slangetjes.
Zou dat eerst controleren een stuk makkelijker,
 
Beste Bol d’or liefhebbers!
Ik heb een Honda CBX650 omgebouwd met een bol d’or tank (volgens mij de 900 variant?). Nu heb ik het probleem dat mijn tank last heeft van roest aanslag aan de binnenkant :(
Mocht iemand nog een goede tank hebben liggen zodat mijn project weer de weg op kan, dan hoor ik het graag via een pb :)
 

Bijlagen

  • 1B3F559B-33EE-4D4E-B910-727B65C0667C.jpeg
    1B3F559B-33EE-4D4E-B910-727B65C0667C.jpeg
    255,7 KB · Weergaven: 17
  • 4D003AC1-DB88-40D6-8C65-A064978B290C.jpeg
    4D003AC1-DB88-40D6-8C65-A064978B290C.jpeg
    424,5 KB · Weergaven: 18
Ik ben ook aan een nieuwe voorband toe maar ben tevens van mijn jarenlange geloof afgestapt. Altijd BT45 gehad maar ga nu de Dunlop Arrowmax een kans geven. Ik heb altijd last gehad van een glijdende voorkant , ook bij mijn RD350. Hoop dat het daarmee veranderd.
 
Ik had ook wel eens bij omleggen, insturen dat hij wat weg gleed, maar het cuppen dat is echt snel, maar nu toch Bridgestone een nieuwe voor band ,beter in de regen,meer grip en geen last van cuppen ik ga het voor jullie uitproberen
20190412_221732.jpg
20190412_221747.jpg
20190412_221759.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb exact dezelfde voorband als Theo en ben daar heel tevreden over. Mijn rijstijl is wellicht wel rustiger dan die van Theo ;)

Deze namiddag heb ik de bol d'or uit zijn winterslaap gehaald, o.a. de nokkenaskettingen gespannen. Ik moest toch de o-ring nog vervangen van de borgbout. Ik heb wel aan de achterkant van het blok, enkel de dopmoer die beneden staat, gelost om de ketting tussen de krukas en nokkenas te spannen. Ik wist niet meer zeker of het de bovenste, de onderste of allebei de dopmoeren waren die gelost moesten worden. In mijn werkplaatshandboek, staat allebei, in het boekje van Honda zelf staat de onderste en CBRenee schreef in 2008 in dit forum, dat het de bovenste moest zijn.
 
Ik doe ook de onderste, en gewoon met draaiende motor, dan hoor je als je goed oplet t resultaat 😊
 
Ik doe ook de onderste, en gewoon met draaiende motor, dan hoor je als je goed oplet t resultaat 😊

Oef, dan heb ik de juiste :Y

Met draaiende motor heb ik nog nooit geprobeerd. Dat is ook nog een verschil tussen het werkplaatshandboek en de handleiding van Honda. Werkplaatshandboek zegt met draaiende motor, Honda zegt met koude motor, en manueel de motor draaien aan de dynamokant. Ik heb voor dat laatste gekozen.
 
ff een filmje, de onderste dopmoer is de bevestiging, de bovenste is voorz,ien van een sleufgat
Dus verstelbaar,filmpje lukt niet kom nog, wel twee foto's.
20190415_132120.jpg
20190415_132134.jpg
 

Bijlagen

  • 20190415_132134.jpg
    20190415_132134.jpg
    105 KB · Weergaven: 6
Filmpje heeft geen toegestane extensie, geen idee wat dat is dus dat gaat niet door sorry

Spijtig van dat filmpje, maar de boodschap is duidelijk: het moet DE BOVENSTE DOPMOER ZIJN ! Had CBRenee in 2008 toch gelijk :Y

Vreemd wel, dat het zowel in de handleiding van Honda als in het werkplaatshandboek FOUT staat :(

Maar we hebben altijd Theo nog :}
 
🤨🤔
Nou moet ik de volgende keer toch eens goed opletten welke ik nou losdraai, ik zit wel altijd te klooien om daar goed aan te kunnen.
Ik weet wel dat ik de goeie dan heb want dat hoor je wel met draaiende motor.
😋
 
Ik ben ook aan een nieuwe voorband toe maar ben tevens van mijn jarenlange geloof afgestapt. Altijd BT45 gehad maar ga nu de Dunlop Arrowmax een kans geven. Ik heb altijd last gehad van een glijdende voorkant , ook bij mijn RD350. Hoop dat het daarmee veranderd.
Was niet op voorraad, ben nu voor de Metzeler Roadtec 01 gegaan op aanraden van RG-Gamma. We gaan het beleven. ;)
 
Bol heeft mij in de steek gelaten vandaag :(
Probleem met de startmotor vermoed ik. Na het winteronderhoud heeft hij nog proefgedraaid en toen was er niks aan de hand. Vandaag heb ik hem eerst nog wel kunnen starten, maar na even gedraaid te hebben is hij stil gevallen. Toen ik hem opnieuw wilde starten sloeg hij niet meer aan, naar mijn gevoel "verzopen". Dus wilde ik starten met gas helemaal open gedraaid, maar dan vloog het tandwiel van de startmotor met veel kabaal uit het tandwiel van de motor. Als ik het gas niet opendraaide, deed de startmotor normaal, maar sloeg de motor niet aan. Draaide ik het gas open dan maakte de startmotor een luid "hakketak" geluid.
Ik heb hem dan maar aan de kant geschoven en een andere Honda meegenomen. Te mooi weer om te sleutelen ;)

Hoe hier best aan beginnen?
 
Bol heeft mij in de steek gelaten vandaag :(
Probleem met de startmotor vermoed ik. Na het winteronderhoud heeft hij nog proefgedraaid en toen was er niks aan de hand. Vandaag heb ik hem eerst nog wel kunnen starten, maar na even gedraaid te hebben is hij stil gevallen. Toen ik hem opnieuw wilde starten sloeg hij niet meer aan, naar mijn gevoel "verzopen". Dus wilde ik starten met gas helemaal open gedraaid, maar dan vloog het tandwiel van de startmotor met veel kabaal uit het tandwiel van de motor. Als ik het gas niet opendraaide, deed de startmotor normaal, maar sloeg de motor niet aan. Draaide ik het gas open dan maakte de startmotor een luid "hakketak" geluid.
Ik heb hem dan maar aan de kant geschoven en een andere Honda meegenomen. Te mooi weer om te sleutelen ;)

Hoe hier best aan beginnen?
Probleem met de startkoppeling vermoed ik,bekend Bol kwaaltje,maar hij moet natuurlijk ook met gas dicht kunnen starten op de choke.
 
IMG-20190214-WA0006.jpeg
wat jij hoor is de vrijloop, tandwielen kunnen niet uit elkaar. Die drie tonnetjes van metaal grijpen zich niet vast op de as waardoor het start tandwiel rond vliegt. Zit achter de grondplaat van de ontsteking, en is vrij makkelijk te bereiken.
Misschien de boel, tonnetje splus meenemer wat opschuren.
Deze meenemer zit ff "verkeerdom"in elkaar maar je kan het zo duidelijk zien
 
Het blijkt idd een bekend bol-d'or-probleem te zijn. Ik heb op het internet wat wijsheid gezocht en vond dit:

Kan het zo simpel zijn dat enkel de 3 schroeven zijn los gekomen? 3 schroeven vastdraaien

Is het zo'n hardnekkig probleem dat je er beter een onderdeel van een Yamaha R6 in zet? Ombouwen met onderdeel Yamaha R6

Een revisie met een setje nieuwe onderdeeltjes kan ook? Revisie

Of haal ik de boel uit elkaar en schuur e.a. een beetje op, zoals Theo schrijft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan