Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Afgelopen zomer heb ik wat problemen gehad met olieverlies. De grootste oorzaak aan het kleppendeksel is opgelost, maar nu wil ik toch ook de kleinere kwaaltjes gaan aanpakken.

Kwaaltje 1: Borgbout van nokkenaskettingspanner en de plug
Onder de contramoer van de bout zit een o-ring, dat is simpel. Is de plug gemakkelijk te vervangen? (Onderdeel 7 op de tekening)


Kwaaltje 2: oliedruksensor. Daar zweet het een beetje olie. Best vervangen of is er een andere oplossing?

Kwaaltje 3: olieaflaatplug
Volgens mij is er ooit nieuwe draad in het carter getapt, maar net een beetje scheef. Het is iedere keer na het aflaten van de olie een oefening om het helemaal lekvrij te krijgen.
Ik gebruik er dichtingen voor die hol zijn, daarmee lukt het meestal. Zou het een goed idee zijn om wat van het carter af te vijlen zodat de aftapplug de dichting rondom evenveel plet?
 
Als je het schuin afvijlt wel,maar dan wel gelijk met de hoek die de draad maakt.
Wat de oliedruksensor betreft zit daar geen afdichtring onder die je kan vervangen?
Die afdichtplug kan je beter met rust laten als hij daar niet lekt,die zit daar al vele jaren en wie weet wat er beschadigd als je hem los tikt.
 
Laatst bewerkt:
Wow Theo, jij bent goed bezig man. Tijdje niet op het forum geweest en loop een bijna volledige how to mis.
Succes!
Bedankt, ik dacht al ik mis Hobbyman, inmiddels krukas ,tussenas en versnellings bak en schakelwals uitgewisseld, nieuwe keerringen, lagerschalen en enorm veel meetwerk.
En dan dicht, toch wel een beetje spannend. 😰
 
Ik heb die plug vervangen, geen succes bleef zweten.
Later een rvs busje laten draaien, want die stift moet vrij kunnen bewegen, en die er in gelijmd.
Beter maar niet goed, zitten laten
 
20190122_214307.jpg
 

Bijlagen

  • 20190122_214254.jpg
    20190122_214254.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15
  • 20190122_214226.jpg
    20190122_214226.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 11
Netjes allemaal, 👍🏿
@HOBBYMAN , ik ben dat dopje jaren geleden eens verloren en de olie gutste eruit, ik heb toen provisorisch met een stukje hout een stopje gemaakt. Later vond ik die stop weer terug tussen de olie koeler slangen., heb ik toen met vloeibare pakking teruggezet en heeft nooit meer gezweet of gelekt.
Met die carterplug,dan zocht ik een andere pan of deze afdoende maken,

Gisteren heb ik nog bij m'n maat de kleppen allemaal op maat gezet, allemaal 5/100 meer speling gegeven en nou staat alles weer tussen de 10-15/100e. Vrijdag nog de nokkenaskettingen vervangen en alles op tijd zetten. De rest is voor m zelf:).
 
Ik zit te denken aan die carterplug, ik rommel graag, ik zou een bout opzoeken met de zefde draad ,daar in het center een gaatje boren van bv 5mm boutkop afzagen dan zo'n slijpsteentje met zo'n asje er in en dan handmatig vlakslijpen/schuren het is maar een idee
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Les 1: afdichtplug aan nokkenas = afblijven
Les 2: oliedruksensor = eens uitdraaien en zien of er een dichting te vervangen is.
Les 3: carterplug = bout zoeken en idee van Theo proberen (is iets minder spannend dan zijn eigen project :})
 
lekt die oliedruksensor langs de draad of in dat "potje" waar de druksensor inzit?
Als men bv dat kleine schroefje te vast aangedraait hebt is dat gedeelte mss beschadigt en lekt ie.
 
Laatst bewerkt:
lekt die oliedruksensor langs de draad of in dat "potje" waar de druksensor inzit?
Als men bv dat kleine schroefje te vast aangedraait hebt is dat gedeelte mss beschadigt en lekt ie.

Dat ga ik dan maar eens eerst controleren. Ik ga er best mee wachten tot we weer kunnen rijden. Eerst mooi proper maken en dan zien waar het precies vandaan komt.
 
i.v.m spuiten van een tank honda Bol dor 900 F2 BJ 1981 kleur rood wit ben ik op zoek naar de tanksticker set voor een vriend van mij weet iemand waar ik deze zou kunnen bestellen
 
??
Wat ik nu weer meemaak, afgelopen vrijdag bij een vriend die z'n bol weer helemaal in orde t maken is .
Carburateurs helemaal ultrasoon gereinigd, netjes opgebouwd en in elkaar gezet zeg ik tegen hem, zet ze ff vast in de bankschroef en laat ze een keer vollopen met benzine om te zien of ze dicht zijn.
Zo gezegd zo gedaan, maar....., de benzine loopt niet door.!?
Ff de vlotterbakken eronderuit en eens geblazen in de toevoer, jawel hoor, niks aan de hand, we blazen gewoon door, en bij optillen vlotter sluiten die netjes af. De beluchting is ook gewoon open.
Weer de vlotterbakken gemonteerd en ff blazen, niks..., of ze verstopt zijn. In de beluchting geblazen en die is gewoon open.
Weer geopend en met kantelen zien we de vlotters gewoon sluiten en openen.
Bakjes er weer onder en weer niks,
Wie weet nog wat??
 
Heb je het al geprobeerd met de aftap schroeven er uit ,dan moet hij zeker doorlopen,als alles goed zit moet het gewoon doorlopen dat kan niet anders.Tenzij je het type met vacuümafsluiting heb,
dan is het logisch dat ze niet doorlopen dat gebeurd alleen als de motor draait.
Deze dus,
ob_c16403_p1120703.JPG

Oud model,
full
 
Laatst bewerkt:
Er zitten de carbs zonder vacuumaansturing op, idd eens maar eens proberen met de aftap geopend.👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan