Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Met de motor in de winterstalling heb ik mooi de tijd wat puntjes van ergernis aan de motor aan te pakken. Te beginnen bij de soms wild uitslaande toerenteller naald. Ik heb de behuizing opengemaakt met het idee iets aan te treffen dat kapot of versleten was..... niet dus. Iemand een idee hoe ik dan wel een wild uitslaande naald aanpak?Bekijk bijlage 1341165
 
Ik heb vroeger een oliedruk en olie temperatuur meter op mijn CB750KZ gehad.
Maar dat waren analoge meters die met een bevestiging set bij mijn km en toerenteller zaten gemonteerd,
olie kwam vrij snel op temperatuur 20km moet zeker al voldoende zijn.
Bol blokken hebben de neiging om bij koud weer witte sludge door vocht in de olie te produceren,die witte troep
kan je ook aan je oliepeilstok zien,dat word veroorzaakt door het niet goed op temperatuur komen,dus als
je daar last van heb dan weet je zeker dat de motor niet goed op temperatuur komt.
Dan is mijn motor zeker op tijd warm, geen witte sludge in de olie. Waar haalde jouw temperatuurmetersensor de temperatuur vandaan?
 
Dan is mijn motor zeker op tijd warm, geen witte sludge in de olie. Waar haalde jouw temperatuurmetersensor de temperatuur vandaan?
Geen idee,is al 36jaar geleden,ik had er toen ook een grote oliekoeler op gezet,als ik het mij nog goed herinner
zat hij op de adapterplaat daarvan die tussen het oliefilter en blok zat gemonteerd,maar zeker weten doe ik dat niet meer.
Het was zo,n zelfde meter als op deze foto,origineel Honda accessoire uit die tijd.
honda-cb1100rc_0009.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met de motor in de winterstalling heb ik mooi de tijd wat puntjes van ergernis aan de motor aan te pakken. Te beginnen bij de soms wild uitslaande toerenteller naald. Ik heb de behuizing opengemaakt met het idee iets aan te treffen dat kapot of versleten was..... niet dus. Iemand een idee hoe ik dan wel een wild uitslaande naald aanpak?Bekijk bijlage 1341165
Meestal is de demping dan niet goed meer.Misschien een optie:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...llerwerk.nl/&usg=AOvVaw3XD_PIQv9C8-dcNm7vmDI-
 
Met de motor in de winterstalling heb ik mooi de tijd wat puntjes van ergernis aan de motor aan te pakken. Te beginnen bij de soms wild uitslaande toerenteller naald. Ik heb de behuizing opengemaakt met het idee iets aan te treffen dat kapot of versleten was..... niet dus. Iemand een idee hoe ik dan wel een wild uitslaande naald aanpak?Bekijk bijlage 1341165
Is de kabel nog in orde?
 
Nee de demping is de magneet die onder het conische kapje zit,die verliest na vele jaren een gedeelte van zijn magnetisme
en daardoor gaat de naald een eigen leven leiden,pas op bij gebruikte tellers die zijn ook al vele jaren oud en kunnen
dus het zelfde euvel vertonen.
 
Ook als de kabel er nog goed uit ziet van binnen?
,ja ogenschijnlijk goede en gesmeerde kabel, wat jij zeg een bobbel in de weg inverende voorvork net of de "rek er uit is" doorslaande wijzer, bij zowel km en toeren werd het BETER het is niet helemaal weg maar een stuk rustiger
 
Jij ook Theo!

Beste liefhebbers, ik ben zoals velen in de winter wat onderhoudswerkzaamheden aan het uitvoeren aan mijn Bol D´or, 1 van die werkzaamheden is het stellen van de kleppen.
Nu heb ik dit zelf al meerdere keren gedaan maar iedere keer houd ik er een lekkende kleppendekselpakking aan over.

Ik plaats altijd een nieuwe pakking, de rubbers voor de 8 kleppendeksel bouten zijn in goede staat, en ik ga deze winter ook de keerring van de toerentelleraandrijving vervangen.

Heeft iemand tips om mijn lekkage te verhelpen?
Hij lekt meestal aan de linkerkant van het deksel, net bij de kettingtunnel, en aan de linkerkant bij de halve maantjes.
Mijn kleppendeksel is mooi vlak overigens.
De boutjes draai ik altijd aan tot ze helemaal "aan' zitten en zet ik daarna op moment vast, heb al ooit eens wat vloeibare pakking erop gesmeerd maar dat hielp maar tijdelijk.

Groeten en aan iedereen de beste wensen!
 
Nog nooit last van gehad. Gebruik je de goede vloeibare pakking?
Btw, ik heb slechts 1x een nieuwe pakking gezet en al 5+ keer kleppen gesteld per motor.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit last van gehad. Gebruik je de goede vloeibare pakking?
Btw, ik heb slechts 1x een nieuwe pakking gezet en al 5+ keer kleppen gesteld per motor.
Laatste keer heb ik iets van loctite gebruikt, weet al niet meer precies welke.
Heb laatst het flesje weg moeten gooien omdat hij helemaal uitgehard was.
Blauw was het in elk geval.
 
Opzoek naar de versnelling bak.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1546529829204.jpg
    FB_IMG_1546529829204.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 39
  • FB_IMG_1546529816595.jpg
    FB_IMG_1546529816595.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 40
  • 20190103_154026.jpg
    20190103_154026.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 40
Ik had toch eerst de rotor los gemaakt met de koppeling er nog in, of heb je een goed luchtsleutel?
Als je de krukas aan de andere kant (bij de vervroeger) tegenhoudt ,breekt in 99% van de gevallen, het pennetje van de vervoeger in de krukas als je mazzel hebt.
Of je breekt een stuk uit de krukas -O-

Toch mooi van die blokjes dat het clinderblok er niet vanaf hoeft bij een bakoperatie.
Succes met de zoektocht.
 
Ik had toch eerst de rotor los gemaakt met de koppeling er nog in, of heb je een goed luchtsleutel?
Als je de krukas aan de andere kant (bij de vervroeger) tegenhoudt ,breekt in 99% van de gevallen, het pennetje van de vervoeger in de krukas als je mazzel hebt.
Of je breekt een stuk uit de krukas -O-

Toch mooi van die blokjes dat het clinderblok er niet vanaf hoeft bij een bakoperatie.
Succes met de zoektocht.
Ik dacht die rotor die hoeft er niet af, ik laat de krukas ook op zn plek leggen, of ik moet iets onverwachts tegen komen.
 
Er staat me iets bij dat de rotor eraf moet.
Ik heb ooit een keer de primaire ketting en meteen wat lagerschalen vervangen en toen moest de rotor eraf, anders kon het niet gesplitst worden.
Volgens mij zat er een uitstulping aan het carter met een keerring waardoor het niet ging. Sowieso moet het omdat je anders de krukas keerring (heb ik toen ook vervangen) niet goed op zijn plek krijgt.

Het is al even geleden dus ik kan er langs zitten.

Edit: even een ploatje gezocht
cb900 carter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gassen heeft gelijk de rotor moet eraf.
En met deze kilometerstand zou ik ook alle lagerschalen willen controleren/vervangen.
De rubbers in de primaire aandrijving en koppeling korf zullen ook wel kneiter hard zijn.
 
Ff de rotor er af gehaald, mocht je net als ik niet het juiste gereedschap hebben, je achteras (zelfde draad) en een stevige ringsleutel om tegen te slaan en een paar ferme tikken en je rotor is er af.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1546621704888.jpg
    FB_IMG_1546621704888.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 35
  • FB_IMG_1546621694087.jpg
    FB_IMG_1546621694087.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 36
Terug
Bovenaan Onderaan