Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Waw, wat een service RG, dank u wel :}

Ik heb inderdaad een rustige rijstijl, maar de olie en oliefilter is tijdens afgelopen winter vervangen.

Nog een bedenking bij te hoge carterdruk: Wanneer dat zo zou zijn, dan zou er toch olie en of smurie in de afvoerdarm naar de luchtfilter moeten zitten, of niet? Om dit te controleren heb ik in die afvoerdarm een stijve draad gestoken, maar die kwam er geheel proper en droog weer uit. Alleen op het uiterste eindpunt voel ik wat olie. Het was niet eens te zien.

Het is buiten toch veel te heet, dus heb ik de endoscoop ook maar even in de bougiegaten gestoken. Alleen op cilinder 1 zie ik een natte vlek op de zuiger.
Cilinder 1:
full

full

full

Cilinder 2:
full

Cilinder 3:
full

full

Cilinder 4:
full
 
Laatst bewerkt:
Waw, wat een service RG, dank u wel :}

Ik heb inderdaad een rustige rijstijl, maar de olie en oliefilter is tijdens afgelopen winter vervangen.

Nog een bedenking bij te hoge carterdruk: Wanneer dat zo zou zijn, dan zou er toch olie en of smurie in de afvoerdarm naar de luchtfilter moeten zitten, of niet? Om dit te controleren heb ik in die afvoerdarm een stijve draad gestoken, maar die kwam er geheel proper en droog weer uit. Alleen op het uiterste eindpunt voel ik wat olie. Het was niet eens te zien.

Het is buiten toch veel te heet, dus heb ik de endoscoop ook maar even in de bougiegaten gestoken. Alleen op cilinder 1 zie ik een natte vlek op de zuiger.
Cilinder 1:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Cilinder 2:
[afbeelding]
Cilinder 3:
[afbeelding]
[afbeelding]
Cilinder 4:
[afbeelding]

Er zit al flink wat kool op de zuigers en ook op het stukje klep wat je ziet,best wel veel
voor de km,s die gereden zijn na de revisie.Die natte plek is bij de cilinder
waar olie zat,best kans dat een klep niet helemaal goed meer afdicht en daardoor
verbrandingsgas terug geblazen word het inlaat kanaal in en dat daarom die olie
daar lekt,maar dat zou je met een compressietest kunnen zien.Zijn de kleppen ooit
gesteld sinds je de motor heb,dat moet officieel om de 6500km gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Er zit al flink wat kool op de zuigers en ook op het stukje klep wat je ziet,best wel veel
voor de km,s die gereden zijn na de revisie.Die natte plek is bij de cilinder
waar olie zat,best kans dat een klep niet helemaal goed meer afdicht en daardoor
verbrandingsgas terug geblazen word het inlaat kanaal in en dat daarom die olie
daar lekt,maar dat zou je met een compressietest kunnen zien.Zijn de kleppen ooit
gesteld sinds je de motor heb,dat moet officieel om de 6500km gebeuren.

De kleppen zijn al eens gesteld, RG, nu zo'n 5.000km geleden. Dat zou dus binnenkort opnieuw moeten gebeuren. Hoeveel compressie zou ik straks moeten gaan meten? Ik vind de waarden niet zo direct in het werkplaatshandboek.

De koolaanslag zou wel eens het gevolg kunnen zijn van mijn rustige rijstijl, lees ik hier en daar. Er zijn producten op de markt om bij de benzine te doen, die dat probleem zouden verhelpen, maar over de goede werking zijn de meningen verdeeld. Iemand ervaring hiermee bij een bol d'or?
 
Laatst bewerkt:
Forté is heel goed spul daarvoor,is oa verkrijgbaar bij motoport.
Alternatief is BP Ultimate of Shell V power tanken,bijvoorbeeld om de 4 tankbeurten.
Compressie, tussen de 10 tot 14.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte in mijn 1993 GSX1100F de injectorcleaner van Petromark. heeft het zelfde effect als Forte is alleen stukken goedkoper (flesje goed voor 60 ltr benzine à € 8,00)

full



grtz,


Cees
 
Ik gebruikte in mijn 1993 GSX1100F de injectorcleaner van Petromark. heeft het zelfde effect als Forte is alleen stukken goedkoper (flesje goed voor 60 ltr benzine à € 8,00)

[afbeelding]


grtz,


Cees

Kan je dat ook bewijzen,dat er ook injectorcleaner op staat zegt niks,op mijn werk gebruikte
we altijd Forte en dat werkt echt goed.Ook op de 4 gassentester was duidelijk een verbetering te zien.
 
Laatst bewerkt:
De compressiemeter is gearriveerd. Dit zijn de eerste meetresultaten. De meting is uitgevoerd met koude motor en met de luchtfilter er nog in, gas en choke open. Ik had even niet zo eenvoudig de mogelijkheid om hem eerst warm te laten draaien. Dat kan ik eventueel later nog wel doen.

Cilinder 1 (met olie aan de inlaat) geeft inderdaad de minste druk, maar toch nog wel 12 bar. De andere drie cilinders hebben 13 bar. Volgens de handleiding mag er niet meer dan 10% onderling verschil zijn tussen de cilinders en dat blijft dus binnen die norm.

Graag jullie advies.
Cilinder 1:
full

Cilinder 2:
full

Cilinder 3:
full

Cilinder 4:
full
 
Omdat ik toch komende winter de kleppen nog eens zou moeten stellen heb ik er vandaag het kleppendeksel afgehaald om zeker te zijn dat daar niks abnormaal te zien zou zijn. Alles lijkt normaal.

Ik ga nu de kleppen stellen en nadien gelijk nieuwe dichtingen steken om zeker te zijn dat alles goed dicht is.

De kleppen zelf stonden niet zo verkeerd. De meesten redelijk los (tussen 0,10 en 0,15mm) behalve uitlaat cilinder 3, die stonden beide op 0,04mm en moeten dus iets meer speling krijgen.

Vooral cilinder 1 interesseerde mij. Uitlaatkleppen stonden beide op 0,13mm en inlaat de linkse klep op 0,15mm en de rechtse op 0,10mm.
 
Beter aan de ruime kant dan te strak,compressie is inderdaad niet slecht,
al zou je het eigenlijk wel met een warme motor moeten meten,maar dat zal
ook niet slecht zijn.Het oliepijl goed in de gaten houden.
 
Laatst bewerkt:
Ziezo de kleppen zijn gesteld. Ik heb nog één plaatje (shim) nodig om het helemaal af te werken. De rest heb ik allemaal in orde gekregen door te puzzelen met mijn (kleine) voorraad en de plaatjes onderling "te verhuizen". Altijd weer een uitdaging :P .

Wat me nu wel opviel is dat de shims van alle cilinders in een plas olie staan en dat dit bij cilinder 3 en 4 inlaatkant, niet zo is. Toch zijn ook die nokken en schims nat van de olie, maar het lijkt alsof er hier minder olie komt dan bij de andere cilinders. Wat zou de verklaring daarvoor zijn?

Cilinders 1 en 2 inlaatkant, met plasje olie beneden:
full


Cilinders 3 en 4 inlaatkant, geen plasje olie beneden:
full
 
Wat Voldor zegt,en zien de nokken er verder goed uit dan is er niks aan de hand.
 
Dat zal dan best zo zijn, maar vloeit de olie aan de uitlaatkant dan niet terug naar het blok als je m op de zijstandaard zet?

De nokken zien er verder goed uit en ook nat van de olie.
 
Als de smering niet goed zou zijn is het heel snel afgelopen met je nokken,
er blijft altijd wat olie achter bij de nokken,ik heb vroeger een verstopte oliesproeier gehad bij mijn CB750,dat kwam omdat ik bij de koppakking vervangen de sproeier niet had door
geblazen, dat heeft binnen een paar km een gebroken nokkenas en zwaar beschadigde cilinderkop veroorzaakt. ;(
 
Laatst bewerkt:
Pakketje van CMS is in de week toegekomen:
full


De oude dichtingen waren echt wel aan vervanging toe. De grote dichting van het kleppendeksel zelf zag er nog heel goed uit, maar ik heb ze toch vervangen.
full


Als ik morgen tijd en goesting heb, nog even laten proefdraaien om te zien of alles mooi droog blijft, want dat lukt niet altijd van de eerste keer.

Nu de kleppen opnieuw gesteld zijn ga ik ook nog even de carbs synchroniseren.
 
Kleppendeksel was dus NIET meteen dicht :( Ik had gisteren weinig plaats aan één kant van de motor en ik was dan over de motor heen gaan hangen om te inspecteren of de dichting er overal goed tussen zat. Lesje geleerd! Altijd zorgen dat ik er aan beide kanten goed aan kan voor die klus. :Y

Nu is het dan wel gelukt en heb ik gesynchroniseerd:
Begintoestand:
full


Eindtoestand:
full


Nu het blok toch warm was heb ik ook maar even de compressietest opnieuw gedaan. Dat maakt inderdaad weinig verschil. De verschillen tussen de cilinders zijn nu nog kleiner. Bij koude motor had ik 12bar gemeten voor cilinder 1 en 13bar voor alle andere. Nu bij warme motor heb ik voor cilinder 1 opnieuw 12bar gemeten en 12,5bar voor de andere drie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan